13:00
0
کد خبر : 15588

ستارگان نقره داغ؛ سنگین‌ترین احکام کمیته انضباطی

اختصاصی/ به بهانه حکم سنگین محرومیت تعلیقی علیرضا بیرانوند، نگاهی انداختیم به سنگین‌ترین محرومیت‌هایی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تاکنون در نظر گرفته است.

ستارگان نقره داغ؛ سنگین‌ترین احکام کمیته انضباطی به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ علیرضا بیرانوند به تازگی با رأی کمیته انضباطی به ۴ ماه محرومیت تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیارد جریمه نقدی محکوم شد. بیرانوند در این مدت بابت فسخ قرارداد با پرسپولیس حواشی زیادی را تجربه کرده اما نهایتاً حکم پرونده او اعلام شد تا شاهد یکی از سنگین‌ترین احکام مالی تاریخ لیگ برتر باشیم.

محرومیت ۴ ماهه بیرانوند تعلیقی است و برای همین نمی‌توان آن را سنگین تلقی کرد اما در زمینه جریمه تقریباً ۲۰ میلیارد تومانی شاهد یک اتفاق بی‌سابقه بودیم. به همین بهانه، در ادامه سنگین‌ترین آرای تاریخ کمیته انضباطی را مرور می‌کنیم. 

شیث رضایی و محمد نصرتی

پرسپولیس در سال ۱۳۹۰ در برابر داماش قرار گرفت که این دیدار حواشی زیادی برای قرمزها داشت. هنگامی که پرسپولیس موفق شد دروازه تیم گیلانی را باز کند، شیث رضایی و محمد نصرتی با انجام یک خوشحالی منشوری و نامتعارف، باعث ایجاد موج جدیدی از حواشی در فوتبال ایران شدند. حکم اولیه کمیته انضباطی، محرومیت ۲۰ و ۱۰ ماهه شیث و نصرتی بود اما کمیته استیناف این رای را به ۶ و ۴ ماه کاهش داد. در آن زمان، هر دو بازیکن به پرداخت ۱۰ میلیون تومان هم محکوم شدند. رأی آن زمان از نظر مالی برای مردم عادی سنگین به نظر می‌رسید اما برای خود بازیکنان نه.‌



پیام صادقیان

اگر بخواهیم لیستی از مستعدترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران تهیه کنیم، قطعاً نام پیام صادقیان در آن دیده می‌شود. بازیکنی که در پرسپولیس بر سر زبان‌ها افتاد و با حرکات تکنیکی خاص خود برای سکوهای قرمز آزادی دلبری می‌کرد. صادقیان اما رفته‌رفته از فرم ایده‌آل خود فاصله گرفت و البته احکام کمیته انضباطی هم در افت این بازیکن بی‌تأثیر نبود. در یکی از بازی‌های پرسپولیس در لیگ برتر و در مصاف این تیم با فولاد، صادقیان اعتراضات شدیدی به تصمیمات داوری داشت و برای همین قاضی میدان او را با کارت قرمز جریمه کرد. پیام حتی برخورد فیزیکی با داور داشت و در ادامه به‌ علت ناراحتی زیاد، شیشه درب رختکن را هم شکست. کمیته انضباطی هم پس از اتفاقات رخ داده در این دیدار، صادقیان را به‌ مدت ۳ ماه از همراهی با پرسپولیس محروم کرد.



امیر قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی اکنون هدایت تیم ملی ایران را برعهده دارد اما در یک بازه زمانی درگیر رأی سنگینی شد که به مصاحبه آتشین خود او بازمی‌گشت. قلعه‌نویی پس از شکست گل‌گهر برابر استقلال که داوری در این دیدار حرف و حدیث زیادی داشت، به سیم آخر زد و مصاحبه جنجالی انجام داد. قلعه نویی پس از این مصاحبه جنجالی که بسیاری هم از آن برداشت دیگری داشتند، ۳ ماه محروم و به پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان محکوم شد. 



استقلال و پرسپولیس

استقلال و پرسپولیس،  ۳۰ دی سال ۱۳۷۳ در چارچوب بازی رفت جام آزادگان به مصاف هم رفتند. این بازی تا دقیقه ۸۸، با نتیجه ۲ بر ۲ دنبال می‌شد اما به دلیل درگیری امیر قلعه نویی و مجتبی محرمی و همچنین دیگر بازیکنان دو تیم و هجوم تماشاگران طرفدار پرسپولیس به زمین مسابقه نیمه تمام ماند. کمیته انضباطی هم پس از یک روز، نتیجه این دیدار را ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام کرد و علاوه بر این حکم، بازیکنان دو تیم به شکل سنگینی محروم شدند. بعد از این دیدار روزنامه «ابرار ورزشی» در صفحه اول خود تیتر زد «۱۱ نفر محروم شدند». درگیری از امیر قلعه‌نویی و مجتبی محرمی شروع شد و هر دو بازیکن به ترتیب ۶ ماه و ۳ سال محروم شدند. در ادامه محرومیت‌ها، احمدرضا عابدزاده دو سال، رضا شاهرودی یک سال، فرشاد پیوس و بهزاد داداش‌زاده و محمود فکری و صادق ورمزیار و مسعود غفوری‌های اصل هر کدام ۶ ماه محروم شدند. امیر عابدینی و محمد پنجعلی هم به عنوان مدیران پرسپولیس از سوی کمیته انضباطی با محرومیت مواجه شدند. بازی برگشت دو تیم با حکم کمیته انضباطی در زمین بی‌طرف (بندرعباس) برگزار شد که این دیدار با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت.



عبدالله ویسی

عبدالله ویسی در فصل گذشته لیگ برتر و پس از بازی با آلومینیوم اراک مصاحبه عجیبی انجام داد که کمیته انضباطی خیلی سریع وارد عمل شد و او را محکوم کرد. ویسی گفت: «ما نمی‌خواستیم ببازیم و می‌خواستیم برنده به اهواز برگردیم و خدا را شکر نباختیم ولی آدم حرص می‌خورد که می‌گوییم روح ورزش سالم و پاک است. کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و فدراسیون فوتبال مگر نمی‌تواند ببیند که بازی‌ها چگونه برگزار می‌شود، شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات بیاید وسط! حفاظت اطلاعات ما بسیار قوی است و می‌خواهم بیاید تا نگذارد حق کسی خورده شود. در جلوی دوربین طوری دیگر حرف می‌زنیم اما بازیمان مدل دیگری است. این حق خوری و ظلم به فوتبال است. انتظار داریم از کمیته اخلاق، کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال که بازی‌ها را رصد کنند. اینکه هر اتفاقی در بازی می‌افتد همان مسئله‌ای است که هم من می‌دانم و هم شما می‌دانید. لطفاً جمع کنید و اجازه ندهید حق کسی خورده شود. نه فقط لیگ برتر و قهرمانی بلکه در سقوط و لیگ‌های دیگر همینطور. می‌گویند بچه فلان سردار در فولاد خوزستان است. من نه سیاسی هستم و نه کاری دارم اما بچه سردار است و از ۵ سالگی در پایه بود و آمد به بزرگسالان فولاد؛ آن موقع پدرش سرباز بود اما از کجا می‌دانست سردار می‌شود؟ نمی‌خواهم طرف کسی را بگیرم اما تیم من را به حاشیه می‌برید. این ظلم به فوتبال است. مگر گناه دارد که پدرش سردار است؟ پسر من می‌خواست فوتبالیست شود اما آنقدر گفتند ویسی پارتی بازی می‌کند، الان در خوزستان بیکار می‌گردد. چون پدرش سردار است باید برود بمیرد؟ اگر رئیس دانشگاه بود، بچه سردار است، اگر دکتر می‌شد، بچه سردار است. این زشت است و من دارم حق را می‌گویم. گفتند چون تاج اصفهانی است، سپاهان قهرمان می‌شود؛ الان سوال این است که قهرمانی سپاهان کو؟ برویم جای دیگر را درست کنیم و خودمان را به آن راه نزنیم». ویسی پس از این صحبت‌های تند و تیز به پرداخت ۲ میلیارد تومان محکوم شد که سنگین‌ترین رأی مالی صادره پیش از حکم علیرضا بیرانوند است البته حکم او در کمیته استیناف به ۵۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.



ریکاردو ساپینتو

ریکاردو ساپینتو در لیگ بیست‌ودوم اکثراً هدایت استقلال را از روی سکوها برعهده داشت! ساپینتو بیشتر از اینکه روی نیمکت حضور داشته باشد، به علت محرومیت کار را از روی سکوها دنبال می‌کرد و بیش از ۵ بازی استقلال را به خاطر همین موضوع از دست داد. در بازی با گل‌گهر، ساپینتو آرامش خود را از دست داد و در اعتراض به تصمیمات داوری، وارد زمین شد و به سمت داور حمله کرد. کمیته انضباطی هم تصمیم گرفت ساپینتو را دو جلسه محروم و به پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان محکوم کند. این پایان داستان محرومیت‌های ریکاردو ساپینتو نبود و این سرمربی پس از فینال جام حذفی بار دیگر از کنار زمین اخراج، با عوامل مسابقه درگیر و درنهایت با پرتاب بطری به سمت هواداران پرسپولیس، ۴ ماه محروم شد.


برچسب ها
کد خبر : 15588
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار