17:04
0
کد خبر : 16003

گزینه جذاب و پرافتخار استقلال؛ متخصص لیگ قهرمانان آفریقا در ایران؟

پیتسو موسیمانه به یک گزینه جدی برای هدایت باشگاه استقلال تبدیل شده است.

گزینه جذاب و پرافتخار استقلال؛ متخصص لیگ قهرمانان آفریقا در ایران؟
به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ استقلال در ادامه تلاش‌های خود برای جذب یک سرمربی خارجی معتبر، با پتسو موسیمانه وارد مذاکره شده و این سرمربی اهل آفریقای جنوبی، جدی‌ترین گزینه آبی‌های پایتخت برای جانشینی دائمی جواد نکونام محسوب می‌شد.

دوران ملی ناموفق

موسیمانه را می‌توان یکی از موفق‌ترین سرمربیان آفریقایی قرن ۲۱ در رده باشگاهی دانست. او که در دوران بازی خود چهار بار برای تیم ملی آفریقای جنوبی به میدان رفته، پس از شش سال حضور در باشگاه سوپراسپورت این کشور به عنوان سرمربی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، تبدیل به یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی آفریقای جنوبی شد و در جام جهانی ۲۰۱۰، به عنوان دستیار کارلوس آلبرتو پریرا روی نیمکت تیم میزبان نشست. پس از ناکامی پریرا در جام جهانی ۲۰۱۰، موسیمانه به عنوان سرمربی تیم ملی آفریقای جنوبی انتخاب شد و در دو سال حضور خود، عملکرد خوبی نداشت و نتوانست جواز حضور در جام ملت‌های ۲۰۱۲ آفریقا را کسب کند.



روزهای فوق‌العاده در ماملودی

هشت سال حضور او در تیم مطرح ماملودی سانداونز آفریقای جنوبی، اعتبار او به عنوان یک سرمربی را افزایش داد. او در سال ۲۰۱۶، این تیم را به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آفریقا رساند و با کسب بزرگ‌ترین افتخار تاریخ این باشگاه، جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را کسب کرد. قهرمانی با موسیمانه، دومین قهرمانی تیمی از آفریقای جنوبی در باشگاه‌های آفریقا بود. او با این قهرمانی، جایزه مربی سال آفریقا را هم دریافت کرد. پنج قهرمانی در لیگ آفریقای جنوبی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، این سرمربی را به پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر آفریقای جنوبی تبدیل کرده است.



عملکرد درخشان در مصر

عطش موسیمانه برای درخشش در لیگ قهرمانان آفریقا به کشور خودش محدود نشد و او پس از حضور در تیم الاهلی مصر، با این تیم به دو قهرمانی متوالی لیگ قهرمانان آفریقا رسید تا با سه قهرمانی، پرافتخارترین مربی آفریقایی بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره سیاه باشد. دو سال حضور او در الاهلی مصر، با شش قهرمانی در مسابقات مختلف از جمله دو قهرمانی در سوپرجام آفریقا و کسب سه‌گانه لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان در سال ۲۰۲۰ همراه شد. دیگر افتخار وی در تیم الاهلی مصر، کسب مقام سومی در جام باشگاه‌های جهان محسوب می‌شود.



تجربه حضور در فوتبال آسیا 

پس از سقوط عجیب الاهلی عربستان به سطح دوم فوتبال عربستان، این باشگاه موسیمانه را برای بهتر کردن شرایط استخدام کرد و در نهایت با حضور سرمربی آفریقایی، به لیگ حرفه‌ای عربستان بازگشت. با این حال با آغاز فصل جدید لیگ عربستان، او جای خود را به ماتیاس یایسله داد و در ادامه، ۱۴ بازی روی نیمکت الوحده امارات و ۱۵ بازی روی نیمکت ابحا عربستان نشست. تیم‌های او در فوتبال آسیا، به اندازه تیم‌های آفریقایی‌اش در شرایط مناسب برای کسب عناوین نبوده‌اند و باید دید موسیمانه در صورت حضور در استقلال، چه نتایجی را به دست می‌آورد. دکترای افتخاری از دانشگاه ژوهانسبورگ بابت خدمات ورزشی او در سال ۲۰۲۴، از دیگر افتخارات این مربی محسوب می‌شود.


برچسب ها
کد خبر : 16003
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار