16:57
0
کد خبر : 16716

یک جایزه معتبر یا رویداد تبلیغاتی؛ برنده توپ طلا چطور انتخاب می‌شود؟

برنده سال ۲۰۲۴ توپ طلای فوتبال جهان امشب در فرانسه مشخص می‌شود.

یک جایزه معتبر یا رویداد تبلیغاتی؛ برنده توپ طلا چطور انتخاب می‌شود؟
به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ امشب مراسم توپ طلای فرانس فوتبال در پاریس برگزار می‌شود تا این نشریه، بهترین بازیکن سال ۲۰۲۴ فوتبال جهان را با مشهورترین جایزه فردی دنیای فوتبال معرفی کند.

 با نزدیک شدن به اهدای این جایزه، بار دیگر این مسئله داغ می‌شود که آیا جایزه توپ طلا به عنوان یک جایزه فردی، دستاوردی ارزشمند است یا صرفاً به دلایل تبلیغاتی، توسط یک رسانه به بازیکنان مطرح و پولساز فوتبال اهدا می‌شود.

برای فهمیدن ریشه جایزه توپ طلا باید به سال ۱۹۵۶ رجوع کرد، جایی که گابریل هانو مسئول نشریه فرانس فوتبال تصمیم گرفت جایزه‌ای به برترین بازیکنان حاضر در فوتبال اروپا اهدا کند. جایزه‌ای که چهل سال یعنی تا دهه ۹۰ میلادی طول کشید تا به بازیکنان غیراروپایی که داخل فوتبال اروپا فعالیت می‌کنند نیز برسد. یعنی در دهه‌های ابتدایی، جایزه ابتدایی توپ طلا تنها بازیکنان اروپایی را شامل می‌شد و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷، بازیکنان غیراروپایی نیز حتماً باید برای بردن این جایزه، در فوتبال اروپا فعالیت می‌کردند. با تغییر قوانین در سال ۲۰۰۷، بازیکنان از تمامی نقاط جهان و با هر تیم و ملیتی، می‌توانند نامزد کسب جایزه توپ طلا باشند. با این حال از همان زمان تاکنون و حتی در دوره‌ای که بین سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ این جایزه با همکاری فیفا اهدا می‌شد، هیچگاه بازیکنی خارج از فوتبال اروپا نتوانسته این جایزه را تصاحب کند. همین موضوع در خصوص رقابت ارلینگ هالند و لیونل مسی، می‌تواند نکته جالبی باشد زیرا رکورددار کسب این عنوان، فصل گذشته موفقیت چشمگیری در فوتبال اروپا نداشت و با قهرمانی در جام جهانی، به عنوان یکی از نامزدهای اصلی کسب این جایزه شناخته می‌شود. در طرف دیگر ارلینگ هالندی قرار دارد که با قهرمانی و آقای گلی در لیگ قهرمانان اروپا، نظر رای‌دهندگان اروپایی را بیش از همه به خود جلب می‌کند.



یکی از تغییرات چشمگیری که نشریه فرانس فوتبال از سال ۲۰۲۲ روی سیستم رأی‌گیری خود اعمال کرده، کاهش تعداد افراد رای‌دهنده است. در گذشته، یک شخصیت رسانه‌ای بیش از ۱۸۰ کشور دنیا، بدون توجه به سابقه فوتبالی، وضعیت رسانه‌ای، صلاحیت شخص رای‌دهنده و پیگیری فوتبال در آن کشور به برترین بازیکنان جهان رای می‌دادند. در این سیستم، هدف فرانس فوتبال جهانی‌سازی عنوان توپ طلا و رای‌دهندگان آن بود و افراد رسانه‌ای، لیستی پنج نفره از برترین بازیکنان مرد سال را به این رسانه ارائه می‌دادند. یکی از معضلات این سیستم، دخیل بودن نظرات و تعصبات شخصی عجیب در رای‌های رسانه‌ای برخی از کشورهای کم‌تر توسعه یافته بود که به دلیل سیستم امتیازدهی فرانس فوتبال، تأثیر بزرگی روی رده‌بندی نهایی می‌گذاشت.

از سال ۲۰۲۲، فرانس فوتبال قانون خود در بحث رای‌دهندگان را تغییر داد و اعلام کرد ۱۰۰ ژورنالیست از ۱۰۰ کشور اول رنکینگ فیفا برای مردان و ۵۰ نفر نیز از ۵۰ کشور اول برای زنان، حق رای دادن برای انتخاب برترین‌های سال را دارند. هدف این تغییر، دادن حق رای به نمایندگان رسانه‌ای کشورهایی بود که فرهنگ و سبقه فوتبالی بیش‌تری در آن وجود دارد و رسانه‌ها و مردم آن به نتایج و پوشش رسانه‌ای لیگ‌های مختلف دنیا، دسترسی بهتری دارند. برای مثال در سال ۲۰۲۳، نماینده رسانه‌ای ایران برای رای دادن در بخش بهترین‌های سال فوتبال جهان، سیامک رحمانی بود.



رای‌دهندگان از سال ۲۰۲۲ با تغییر قوانین، باید عملکرد یک بازیکن در طول فصل فوتبالی را در نظر بگیرند، نه یک سال میلادی را. با توجه به برگزاری رقابت‌ها در خلال فصل ۲۰۲۳/۲۰۲۴ برای توپ طلای ۲۰۲۴ محاسبه خواهد شد و عملکرد بازیکنان در نیم‌فصل اول این فصل، تأثیری روی جایزه توپ طلای ۲۰۲۴ نخواهد داشت و در جایزه سال ۲۰۲۵ محاسبه می‌شود. فرانس فوتبال از رای‌دهندگان خود درخواست می‌کند با اولویت‌بندی بر اساس سه شرط زیر، رأی خود را اعلام کنند:

۱- عملکرد فردی بازیکن در طول فصل فوتبالی(نه یک سال تقویمی میلادی)

۲- موفقیت تیم در فصل فوتبالی

۳- رفتار بازیکن و بازی جوانمردانه در فصل موردنظر

پس از توجه به این شاخص‌ها، هر فرد یک لیست پنج نفره به فرانس فوتبال معرفی می‌کند که در آن از نفر اول ۶ امتیاز، نفر دوم ۴ امتیاز، نفر سوم ۳ امتیاز، نفر چهارم ۲ امتیاز و نفر اول ۱ امتیاز می‌گیرند. در پایان با جمع زدن امتیازات ۱۰۰ نفر رای‌دهنده، لیست سی نفره‌ای از برترین بازیکنان سال معرفی می‌شود و در مراسمی، نفر اول جایزه توپ طلا را از آن خود می‌کند.


در سال‌های اخیر و با توجه به اضافه شدن جوایز مختلفی نظیر باشگاه فصل، بازیکن جوان، بازیکن برتر فوتبال زنان، مربی فصل یا دروازه‌بان برتر، می‌توانیم جوایز منطقی‌تر و با نگاه عادلانه‌تری نسبت به سال‌های گذشته ببینیم. اما در سال‌های ابتدایی، توجه شاخص به بازیکنان فرانسوی و یا بازیکنان موفق در لیگ قهرمانان اروپا توسط فرانس فوتبال مشهود بود و برخی انتخاب کریم بنزما به عنوان برترین بازیکن سال ۲۰۲۲ را نیز ناشی از این موضوع می‌دانند. 

برخی از منتقدان این جایزه نیز آن را یک مسئله کاملاً تبلیغاتی می‌دانند که صرفاً برای اهداف تجاری و درآمدزایی، به بازیکنان محبوب‌تر اهدا می‌شود. این اتهام در دوره اهدای جایزه به طور مشترک توسط فیفا و فرانس فوتبال بیش از هر زمانی دیده می‌شد، جایی که فیفا فقط به دو بازیکن یعنی کریستیانو رونالدو و لیونل مسی این جایزه را اعطا کرد و ستارگان لیگ انگلیس، آلمان و ایتالیا نقشی در مراسم توپ طلا نداشتند.



مجله فرانس فوتبال در هفته برگزاری مراسم خود، هر ساله لیست رای‌دهندگان و رای‌های آن‌ها را اعلام می‌کند اما با این حال، حرف و حدیث و شائبه در خصوص این مراسم تمامی ندارد و تبدیل به یکی از موضوعات داغ بحث هواداران فوتبال جهان شده است. حالا باید دید در پایان مراسم امشب، کدام بازیکن جایزه را از آن خود خواهد کرد و توپ طلا، به وینیسیوس جونیور می‌رسد یا رودری.


برچسب ها
کد خبر : 16716
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار