loader
17:15
0
کد خبر : 13484

آمار و ارقام و نکات مثبت و منفی لیست جدید تیم ملی

اختصاصی / لیست جدید تیم ملی ایران برای حضور در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ اعلام شده و با هم نگاهی دقیق‌تر به نکات مثبت و منفی این لیست خواهیم انداخت.

آمار و ارقام و نکات مثبت و منفی لیست جدید تیم ملی

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اسامی ۲۶ بازیکن را برای ۲ بازی مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ مقابل قرقیزستان و امارات اعلام کرد. در این فهرست ۱۶ بازیکن لیگ برتری، ۸ بازیکن لژیونر و ۲ نفر هم بدون تیم هستند.

سپاهان با بیشترین سهمیه

بازیکنان ۷ تیم لیگ برتری در فهرست جدید تیم ملی قرار گرفته‌اند که در میان آنها سپاهان با در اختیار داشتن ۶ ملی‌پوش یعنی پیام نیازمند، محمد کریمی، آریا یوسفی، امین حزباوی، صالح حردانی و جواد آقایی‌پور رکورددار است. پس از این تیم تراکتور با سه نماینده یعنی شجاع خلیل‌زاده، علیرضا بیرانوند و مهدی ترابی قرار دارد. از پرسپولیس میلاد محمدی و محمد حسین کنعانی‌زادگان و از استقلال هم سید حسین حسینی و ابوالفضل جلالی به اردو دعوت شده‌اند. 

امید نورافکن از ملوان، علی نعمتی از فولاد و آرشا شکوری از هوادار دیگر بازیکنان حاضر در لیگ برتر هستند که نامشان در فهرست تیم ملی حضور دارند.

لژیونرها با دو ستاره بدون تیم

سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی از شباب الاهلی امارات، مهدی طارمی از اینتر میلان ایتالیا، اللهیار صیادمنش از وسترلو بلژیک، مهدی قایدی و شهریار مغانلو از اتحاد کلبا امارات، علی قلی‌زاده از لخ پوزنان لهستان و محمد قربانی از اورنبورگ روسیه نفرات لژیونر تیم ملی هستند. البته به این جمع باید علیرضا جهانبخش و سامان قدوس را هم اضافه کرد که تاکنون تیم خارجی‌شان مشخص نیست.

نسبت به اردوی قبلی تیم ملی حسین پورحمیدی، عارف غلامی، سعید مهری، جواد حسین‌نژاد، محمدرضا آزادی و مهدی لیموچی نفراتی هستند که در اردوی جدید حضور ندارند. البته به جز حسین‌نژاد همگی آنها در هفته‌های اخیر برای تیمشان به زمین نرفته‌اند. ضمن اینکه جای برخی ستارگان هفته‌های اخیر لیگ برتر مثل رامین رضاییان و امیرحسین حسین‌زاده هم در این فهرست خالی است.

تیمی جوان‌تر با یک نکته عجیب

میانگین سنی ملی‌پوشان حاضر در اردوی تیم ملی هم ۲۶.۵۳ سال است که به نسبت اردوی قبلی با ۲۶.۶۹ سال کمتر شده است.

یکی از نکات فهرست تیم ملی، دعوت نفراتی است که در هفته‌های اخیر کمترین حضور را در ترکیب تیمشان داشته‌اند. به صورت مثال ابوالفضل جلالی از ابتدای فصل تنها ۲۸ دقیقه برای استقلال به زمین رفته است، صالح حردانی در مجموع سه بازی ابتدای فصل سپاهان ۷۴ دقیقه در زمین حضور داشته و سعید عزت‌اللهی هم به تازگی به تمرینات تیم اماراتی اضافه شده و تاکنون برای تیمش بازی نکرده است.

شجاع خلیل‌زاده با ۳۵ سال همچنان مسن‌ترین بازیکن فهرست تیم ملی است و آرشا شکوری ۱۷ ساله هم جوان‌ترین بازیکن اردوی تیم ملی محسوب می‌شود.

در لیست جدید تیم ملی فوتبال ایران در حالی نام بازیکنانی مانند رامین رضاییان دیده نمی‌شود که این بازیکن در ۳ هفته اخیر لیگ برتر دو گل و یک پاس گل به نام خود به ثبت رسانده است و در دیدارهایی که برای تیم ملی فوتبال هم به میدان رفته عملکرد مثبتی داشته است. قلعه‌نویی همچنین باز هم روی بازیکنان جوان لژیونر مانند سعید سحرخیزان و محمدجواد حسین‌نژاد که در لیگ روسیه تاکنون عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته‌اند خط قرمز کشیده است.

کمبود بازیکنان با کیفیت و جوان در فوتبال ایران باعث شده تا قلعه‌نویی چاره‌ای جز دعوت از بازیکنان با تجربه و پا به سن گذاشته به اردوی تیم ملی نداشته باشد. در خط هافبک قلعه‌نویی همان بازیکنان همیشگی را به تیم ملی دعوت کرده است و نمی‌شود به آن خرده‌ای گرفت اما دعوت از عزت‌اللهی که حدود ۳ ماه است به دلیل مصدومیت در زمین بازی حضور نیافته هم در لیست تیم ملی جای تعجب دارد در حالی که می‌شد با دعوت از بازیکنی مانند روزبه چشمی جای خالی این بازیکن را پُر کرد.

نگاه ویژه ژنرال به شکوری

یکی از نکات لیست جدید ژنرال دعوت از شکوری دروزاه‌بان جوان و آینده‌دار فوتبال ایران است که با حضور در ترکیب تیم نوجوانان در جام جهانی و عملکرد خوبی که از خود به نمایش گذاشت توانست اسم خود را در بین فوتبال دوستان بیاندازد و امسال هم به عنوان دروازه‌بان اول تیم هوادار شناخته می‌شود و در هر ۳ هفته ابتدایی لیگ برتر در درون دروازه این تیم ایستاد اما تنها در بازی با ذوب آهن توانست دروزاه خود را بسته نگه دارد و در دو دیدار با خیبر خرم آباد و تراکتور در مجموع ۵ گل دریافت کرد.

دعوت از شکوری در حالی صورت گرفته که محمدرضا اخباری دروازه‌بان گل‌گهر که پیش از این بارها به اردوی تیم ملی ایران دعوت می‌شد در هر ۳ بازی اخیرتیم سیرجانی در درون دروازه تیمش ایستاد و تنها در بازی با ملوان یک گل و از روی نقطه پنالتی دریافت کرد اما در دو بازی مقابل استقلال خوزستان و نساجی توانست دروازه خود را بسته نگه دارد و با آمار دو کلین شیت در ۳ بازی جایی در لیست جدید تیم ملی نداشت که به نوعی عجیب به نظر می‌رسد.

اما و اگرها...

یکی دیگر از مواردی که می‌شود در لیست تیم ملی به آن اشاره کرد حضور سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش و سامان قدوس در لیست تیم ملی است. عزت‌اللهی چند ماهی است که با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند و در دیدارهای اخیر شباب الاهلی هم حتی یک دقیقه به میدان نرفته و آخرین بازی او مربوط به ۶ خرداد و به بازی مقابل الوصل بر می‌گردد که به طور کامل در ترکیب شباب الاهلی حضور داشت. سامان قدوس و علیرضا جهانبخش هم که مهره‌های ثابت تیم ملی ایران هستند پس از پایان فصل فوتبال در اروپا به دلیل عملکرد ضعیف قراردادشان با تیم‌های برنتفورد انگلیس و فاینورد هلند تمدید نشد و تا به امروز آینده نامشخصی دارند و هنوز تیمی را برای خود انتخاب نکرده‌اند.

دانیال اسماعیلی‌فر مدافع تیم تراکتور که در سه هفته اخیر دو پاس گل به نام خود ثبت کرده است و توانسته عملکرد به نسبت خوبی را از خود به نمایش بگذارد باز هم مانند حضورش در پرسپولیس، جایی در لیست قلعه‌نویی نداشت تا بازیکنانی مانند ابوالفضل جلالی که به تازگی از بند مصدومیت رها شده و فقط چند دقیقه‌ای برای استقلال در بازی با استقلال خوزستان به میدان رفت، در لیست جدید قلعه‌نویی باشد. البته که این دو بازیکن هم پست نیستند. جای خالی احسان حاج صفی که در تیم آ.اِک آتن حضور دارد و در اکثر بازی‌های تیم خود در ترکیب اصلی حضور دارد هم بین لژیونرهای دعوت شده به تیم ملی خالی به نظر می‌رسد. البته قلعه نویی به خاطر جوان گرایی و سن بالای حاج صفی او را به تیم ملی دعوت نکرده است اما حضور بازیکنی مانند شجاع خلیل زاده با ۳۵ سال سن در اردوی تیم ملی هم جای تعجب دارد در حالی که قلعه‌نویی می‌توانست از مدافعان جوان دیگری به جای او استفاده کند.

لازم به ذکر است که ایران در تاریخ ۱۵ شهریور و در ورزشگاه فولادشهر اصفهان رو در روی قرقیزستان قرار خواهد گرفت و در دومین بازی خود در تاریخ ۲۰ شهریور میهمان تیم ملی امارات در شهر العین خواهد بود.

برچسب ها
کد خبر : 13484
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار