loader
03:55
0
کد خبر : 5566

از مهدی تا طارمی؛ ستاره‌هایی که در جام حذفی متولد شدند

اختصاصی/ رقابت‌های جام حذفی به دلیل اینکه اغلب در درجه دوم اهمیت تیم‌ها قرار دارد، همیشه محل خوبی برای معرفی ستاره‌های جوان محسوب می‌شود.

از مهدی تا طارمی؛ ستاره‌هایی که در جام حذفی متولد شدند

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، جام حذفی در تمام دنیا اغلب دومین تورنمنت مهم بعد از رقابت‌های لیگ باشگاهی است و به همین خاطر همواره این فرصت پیش می‌آید که تیم‌ها بتوانند جوان‌های مستعد  یا بازیکنانی که کمتر در رقابت‌های لیگ فرصت پیدا می‌کنند را بازی بدهند.

تولد در جام حذفی

جام حذفی فوتبال ایران از دهه ۵۰ هجری شمسی آغاز شد اما بعد از انقلاب تا سال ۱۳۶۸ این رقابت‌ها برگزار نشد. از اواخر دهه شصت حضور قهرمان جام حذفی در رقابت‌های  آسیایی این مسابقات را دارای اهمیت و حساسیت بیشتری کرد هرچند حضور قهرمان در رقابت‌های جام در جام که از اهمیت کمتری نسبت به جام باشگاه‌های آسیا داشت، نیز کماکان لیگ باشگاهی را در اولویت اصلی قرار می‌داد. در اینجا نگاهی داریم به بازیکنانی که در سنین خیلی جوانی در جام‌حذفی از سوی مربیان میدان دیدند و بعدها تبدیل به نام‌های مطرحی در فوتبال ایران شدند. نکته قابل ذکر اینجاست که به دلیل کمبود منابع جامع و قابل استناد آماری این لیست جوانترین بازیکنان از سال ۷۲ تا امروز را در برمی‌گیرد.

داوود محبوب ( ۱۵سال و ۱ ماه و ۲۸ روز)

بازیکن سال‌های پیش پرسپولیس و سایپا در روز ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۲ و در بازی تیم سایپا برابر پلی اکریل اصفهان با نظر بیژن ذوالفقارنسب سرمربی وقت این تیم در سمت راست دفاع سه نفره بازی کرد تا لقب جوانترین بازیکن تاریخ جام حذفی را به دست بیاورد. او در این مسابقه با ۱۵ سال و ۱ ماه و ۲۸ روز یک گل هم برای سایپا به ثمر رساند تا لقب جوانترین بازیکن تاریخ رقابت‌های جام حذفی را به دست بیاورد.

سعید عزت‌اللهی (۱۶سال و ۲ماه و ۱۸ روز)

ستاره خط میانی تیم ملی ایران با ۱۶ سال و ۲ ماه و ۱۸ روز  دومین بازیکن جوان تاریخ جام حذفی محسوب می‌شود. او روز ۲۹ آذر ۱۳۹۱ و در بازی دور اول جام حذفی برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به میدان رفت. سعید در این بازی که با نتیجه ۶- صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید توسط محمد احمدزاده دقیقه ۶۶ به جای مازیار زارع به میدان رفت.

یونس دلفی (۱۷ سال و ۲۵ روز)

عباس زراعت‌کار که در بازی برابر سام هیرمند توسط نادردست نشان در شهریور۹۷ در ترکیب مس کرمان به میدان رفت (۱۶ سال و ۷ ماه ۲۲ روز)، محمد غلامین که در بازی جالب جام حذفی سال ۸۱ توسط بهمن صالح نیا برابر پرسپولیس به میدان رفت (۱۷ سال و ۷ روز) و در برد ۵- صفر تیمش نقش ایفا کرده و یک گل هم به ثمر رساند و یک پاس گل هم محمد همرنگ داد و رضا کریمی که در بازی گسترش فولاد برابر شهدای البرز با نظر فراز کمالوند در ترکیب گسترش فولاد قرار گرفت و یک گل هم  زد (۱۷ سال و ۱۸ روز) در رده های بعدی هستند. اما یونس دلفی که زمانی یکی از استعدادهای جوان و مطرح فوتبال ایران بود نیز یکی از بازیکنانی است که در اوج جوانی و در جام حذفی میدان دید. او در بازی استقلال خوزستان برابر ملوان انزلی در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی سال ۱۳۹۶ توسط عبدالله ویسی در ترکیب قرار گرفت و ۶۰ دقیقه هم بازی کرد.

مهدی مهدوی‌کیا (۱۷ سال و ۱ ماه و ۲۹ روز)

ستاره فوتبال ایران و کاپیتان پرافتخار تیم‌ملی ایران هم یکی دیگر از استعدادهایی است که خیلی زود و از طریق جام حذفی میدان‌های بزرگ را تجربه کرد. او روز ۳۱ شهریور ۱۳۷۳ توسط رحیم میراخوری سرمربی وقت بانک‌ملی در بازی مرحله سوم جام حذفی برابر بهمن کرج در ترکیب قرار گرفت. مهدوی‌کیا آن روز فقط ۱۷ سال و ۱ ماه و ۲۹ روز سن داشت و از همان زمان بود که نامش در فوتبال ایران به عنوان یک استعداد آینده‌دار مطرح شد.

کعبی و الهیار

حسین کعبی بازیکن فولاد، پرسپولیس و تیم ملی ایران وقتی  توسط وینگو بگوویچ در یک هشتم نهایی جام حذفی سال ۸۱ در بازی برابر پاس تهران به میدان رفت ۱۷ سال و ۲ ماه و ۷ روز داشت. الهیار صیادمنش درسال ۱۳۹۷ و در حالی که  ۱۷ سال و ۳ ماه و ۳ روز سن داشت توسط وینفرد شفر در بازی با نفت مسجدسلیمان به میدان رفت.

سیاوش و رضا شکاری

سیاوش اکبرپور در سال ۱۳۸۱ توسط غلام پیروانی سرمربی فجرسپاسی در بازی برابر استقلال وقتی که ۱۷ سال و ۴ ماه و ۲۶ روز سن داشت به میدان رفت.

رضا شکاری مهاجم حال حاضر سپاهان هم در بازی یک چهارم نهایی جام حذفی سال ۹۴ توسط یحیی گل‌محمدی در ترکیب قرار گرفت تا با ۱۷ سال ۵ ماه و ۴ روز یکی از جوان‌ترین ستاره‌هایی باشد که در این تورنمنت میدان دیده‌اند.

مهدی طارمی (۱۷ سال ۶ ماه ۲۲ روز)

ستاره حال حاضر فوتبال ایران نیز زمانی که ۱۷ سال و ۶ ماه و ۲۲ روز سن داشت در بازی دور چهارم که روز ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ برگزار شد و در بازی ایرانجوان برابر پرسپولیس در ترکیب تیم بوشهری به میدان رفت. ایرانجوان این بازی را با نتیجه دو، یک و گلهای کریم باقری و هوار ملامحمد برای پرسپولیس و تک گل احتشام ساسانی باخت.

برچسب ها
کد خبر : 5566
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار