loader
09:51
0
کد خبر : 4655

استقلال از نگاه یک مربی استقلالی؛ ماشاریپوف را لازم داشتیم

اختصاصی/ در آستانه بازی حساس استقلال در هفته بیست و سوم مربی سابق این تیم ابراز امیدواری کرد اختلافات درونی مانع از قهرمانی این تیم نشود.

استقلال از نگاه یک مربی استقلالی؛ ماشاریپوف را لازم داشتیم

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، استقلال فردا یک بازی سخت و حساس برابر آلومینیوم در اراک دارد. بعد از تساوی خانگی برابر مس‌رفسنجان و در آن‌سو برد پرسپولیس مقابل گل‌گهر، حالا استقلال هیچ فرصتی برای امتیاز از دست دادن ندارد و باید در یک ماموریت سخت، تیم سختکوش مجتبی حسینی را در اراک شکست بدهد.

صالح مصطفوی، مربی سابق استقلال بعد از جدایی از اتحاد کلبا این روزها در کشور کانادا ساکن است. مصطفوی به غیر از مقطعی که در سال‌های 92-1391 در النصر و سپس الجزیره امارات آنالیزور والتر زنگا دروازه‌بان و کاپیتان سابق تیم ملی ایتالیا بود، در بقیه مقاطع حرفه‌ای‌اش یا در استقلال بوده یا دستیار یک مربی سرشناس استقلالی. او کارش را به‌عنوان آنالیزور با مرحوم ناصرحجازی در سالهای 88-87 و تیم  ابومسلم خراسان شروع کرد و سپس در کادرفنی علیرضا منصوریان و در تیم زیر23 سال ایران فعالیت کرد.

بعد از جدایی زودهنگام منصوریان از تیم امید، مصطفوی به عنوان دستیار و مربی در نفت تهران کنارش بود و سال 95 همراه او به تیم محبوبش استقلال پیوست. در مقطعی هم به پیشنهاد کارلوس کی‌روش به عنوان آنالیزور تیم ملی فعالیت کرد اما بعد از آن دستیار آندره‌آ استراماچونی سرمربی معروف و جنجالی شد. جدایی جنجالی استراماچونی اما او را حتی مدت خیلی کوتاهی سرمربی موقت استقلال کرد و در ادامه به عنوان دستیار فرهاد مجیدی و نامجومطلق فعالیت کرد. او دستیار فرهاد مجیدی در تیمی بود که بدون شکست قهرمان شد و رکوردهای جالبی را شکست. صالح سپس همراه فرهاد به اتحاد کلبا رفت اما به خاطر مسائل خانوادگی زودتر از مرد محبوب استقلال از این تیم جدا شد. با این مربی استقلالی درباره شرایط این روزهای این تیم صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:

استقلال دفاعی بازی  می‌کند؟

به نظرمن استقلال با توجه به مهره‌هایی که داشته، سیستمی را انتخاب کرده که بر اساس آن در هر بازی از روش‌های مربوط به آن بازی را استفاده می‌کند. شاید بهتر است بگوییم استقلال بخصوص در نیم‌فصل اول اقتصادی بازی می‌کرده است چرا که اگر گل می‌زد دیگر به آب و آتش نمی‌زد و بیشتر چشم به ضد حمله داشت. حتی در بازی برابر نفت در آبادان که استقلال ۳-صفر برنده آن مسابقه شد، وقتی گل جلو افتادند از میدبلاک پرسی استفاده کرده و روی ضدحملات موقعیت‌سازی کرده و در نهایت یک پیروزی پرگل به دست آوردند. شاید به این دلیل می‌گویند استقلال دفاعی است. بااین حال با اضافه شدن ماشاریپوف، شکل بازی این تیم هم عوض شده است. بویژه زمانی که این بازیکن یکی از دو فوروارد باشد. چون با وجود یک هافبک خلاق و تاحدودی جنگنده که توپ می‌خواهد و دنبال بازیسازی است و توپ‌های روی زمین نیازداشته و تمایلی به توپ دوم و برداشتن ندارد، بازی کردنش در خط حمله هر خط هافبکی را مجبور به دفاع می کند. معتقدم حضور این ستاره ازبکستانی سبک بازی استقلال را عوض کرده است.

دو بازی بدون برد برابر مس رفسنجان

مس رفسنجان به نظر من از نظر مهره یکی از تیم‌های خوب لیگ است. یک‌سری مسایل روحی و مالی و درون تیمی داشتند که خوب نتیجه نمی‌گرفتند. آنها حالا با آمدن محرم نویدکیا و احتمالا اتفاقاتی که درون تیم افتاده تیم به روال طبیعی برگشته‌اند. بازی برابراین تیم‌ها همیشه سخت است. در بازی حدفی دو تیم پایاپای بودند و اگرپنالتی گل می‌شد، روند بازی فرق می‌کرد. در لیگ هم هردو تیم خوب بازی کردند و استقلال می‌توانست برنده بازی باشد. اینکه بخواهیم بگوییم استقلال به طور ویژه مقابل مس مشکل عدیده داشته نه اینگونه نبود. در بازی با مس ماشاریپوف در خط هافبک بازی کرد و این یعنی یک نیروی هجومی اضافه شده بود و شاید به همین دلیل می‌گویند استقلال نسبت به قبل متفاوت بازی کرد. البته وقتی مهرداد محمدی در ترکیب استقلال حضور دارد، پاس‌های پشت دفاع بیشتر می‌شود. مهرداد باید فضا را داشته باشد و این باعث می‌شود منطقه ارسال پاس آخر عقب بیاید. در بازی با مس این اتفاق افتاده بود.

مصدومیت مهدی پور

مهدی مهدی‌پور یک بازیکن فوق‌العاده است. در سال قهرمانی استقلال عالی بود. به تیم ملی رفت و به نظرم حقش بود به جام جهانی هم برود. بازیکن خیلی خوب و تاثیرگذاری است؛ به ویژه در ضربات ایستگاهی و گل‌های سه امتیازی شوت از راه دور که حداقل سالی یکی، دوتا می‌زند. مصدومیت او واقعا ناراحت‌کننده بود. معلوم است مصدومیت بازیکنانی مثل یامگا و مهدی‌پور تاثیرگذار اس. اما استقلال بازیکنان خوبی دارد که جانشین آنها شوند. صالح در سمت راست بود و فخرالدینی هم اضافه شد. حامدی‌فر و نیک‌نفس هم در خط میانی هستند که هر دو بازیکن‌های خوبی هستند. با این حال معتقدم استقلال در نبود مهدی‌پور باید فکری برای ضربات ایستگاهی‌اش بکند. شاید اینجا تاثیر مهدی‌پور مشخض شود همانطور که انتخاب پنالتی‌زن استقلال بعد از یامگا کمی سخت شد.

اختلاف مدیرعامل و سرمربی

هرمربی برای کار کردن نیاز دارد حمایت مدیررا داشته باشد. وقتی حمایت باشد با دغدغه کمتری کارش را می کند. آن چیزی که امروز نمای بیرونی پیدا کرده، نشان می‌دهد اختلافات وجود دارد و طبیعی است که این به تیم ضربه می‌زند. من از چشم مربی به این موضوع نگاه می‌کنم چون هیچ‌وقت در جایگاه مدیریت نبودم. من خودم را می‌گذارم جای مربی و می‌گویم مربی، حمایت مدیرش را می‌خواهد. مربی خواسته هایش باید تامین شود و وقتی این اتفاق نیفتد، اعتراض می کند. نبود رابطه خوب بین مدیر و مربی قطعا به تیم ضربه می‌زند.

متاسفانه در این سال‌ها حتی در سال قهرمانی، هرزمانی که من بودم در استقلال این داستان‌ها وجود داشته است؛ حالا یک وقت‌هایی اخبارش به بیرون نمی‌رود یک وقت‌هایی مثل حالا همه متوجه آن می‌شوند.  به نظر من یکی از بزرگترین لطمه هایی که استقلال در این سال‌ها خورده از همین مسائل  است. امیدوارم این اختلافات مانع قهرمانی استقلال نشود. باید حل و فصل شود و تیم روال خوب خودش را طی کند و دست‌کم تیم دغدغه درونی نداشته باشد. دغدغه بیرونی که خیلی زیاد است.

جذب ماشاریپوف و عدم جذب اورونوف

اول باید بگویم اورونوف واقعا بازیکن خوبی در پست وینگر و فوروارد است. ماشاریپوف هم در هافبک و فوروارد خوب است. استقلال ماشاریپوف را لازم داشت. از سال 96 هم استقلال دنبال جذب او بود. آن زمان ماشاریپوف سهمیه 23 سال بود. خود من شخصا با او صحبت کردم و قرار بود با یک عدد کم بیاید اما یک دفعه رقمش سه،چهار برابرشد.  بارها این انتقال جور نشده بود اما خوشبختانه امسال شد و مطمئنا به تیم کمک خواهد کرد. من بازی او را دوست دارم و معتقدم استقلال لازمش داشت. آرزوی موفقیت دارم برای استقلال و  امیدوارم یکبار دیگر روی سکوی قهرمانی ببینمش.

ویدیوی اختصاصی گفتگوی صالح مصطفوی با سایت برنامه فوتبال برتر را تماشا کنید:

برچسب ها
کد خبر : 4655
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار