loader
08:03
1
کد خبر : 5673

باشگاهی با چالش نام؛ از دوچرخه سواران تا استقلال

اختصاصی/ استقلال که در طول تاریخش در دو مقطع در معرض تغییر اسم قرار گرفته بود برای سومین بار تغییراتی را تجربه کرد هرچند اینبار پسوند خلیج فارس به نامش اضافه شد.

باشگاهی با چالش نام؛ از دوچرخه سواران تا استقلال

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ استقلال یکی از باشگاه‌هایی است که در طول تاریخ نزدیک به هشتادساله‌اش چندبار در معرض تغییر نام قرار گرفته و سه مرتبه اسمش عوض شده است. این باشگاه در سال 1324 به نام دوچرخه‌سواران تاسیس شد و سپس در 22 بهمن 1328 به تاج تغییر نام پیدا کرد.

بعد از انقلاب اما در حالی که ابتدا باشگاه تا آستانه انحلال پیش رفت، با کمک برخی از بازیکنان و هواداران این اتفاق رخ ندارد و در نهایت از بین برخی نام‌ها مانند آزادی و یا تختی این اسم استقلال بود که انتخاب شد. اتفاقی که برای پرسپولیس هم افتاد و نام این تیم به پیروزی تغییر کرد.

اما این فقط استقلال نیست که در طول تاریخ دستخوش تغییر نام باشگاه شده است. در فوتبال دنیا نیز باشگاه‌های بزرگی بوده‎‌اند که با یک نام شروع کردند و بعدها اسمشان تغییر کرده است. 

باشگاه‌هایی بزرگ با چند اسم

رئال مادرید یا  لوس بلانکوس مسلما مشهورترین باشگاه در تاریخ فوتبال جهان است اما خیلی‌ها نمی‌دانند که این باشگاه در زمان تاسیس نام دیگری داشت. در سال 1900 این باشگاه با جامعه جدید فوتبال تاسیس و سپس بانام  «باشگاه فوتبال آسمان» شناخته می‌شد و سال بعد به باشگاه فوتبال مادرید تغییرنام داد. در سال 1920 پس از اینکه آلفونسو سیزدهم پادشاه اسپانیا عنوان رئال یا پادشاهی را به این نام این باشگاه اضافه کرد.

آث میلان یکی از غولهای فوتبال ایتالیا در سال 1899 توسط آلفردو ادواردز و هربرت کیلپین دو تبلعه انگلیسی که ابتدا آنرا باشگاه «کریکت میلان» نامگذاری کردند تاسیس شد.

آرسنال تیم انگلیسی شمال لندن هم در ابتدا به عنوان باشگاه فوتبال دیال اسکوئر شناخته می‌شد که توسط دیوید دانسکین و 15کارگر دیگر مهمات‌سازی در سال 1886 تاسیس شد. نام این تیم بعدا به رویال آرسنال تغییر یافت و در سال 1893 که به یک شرکت با مسئولیت محدود تبدیل شد نامش وولویچ آرسنال ثبت شد. باشگاه بعدا نام وولویچ را کنار گذاشت و آرسنال از آن زمان باقی ماند.

یا منچستریونایتد که قبل از رسیدن به این نام دستخوش تغییرات زیادی شده است. در سال 1878 آنها به عنوان نیوتن هلث توسط انبار راه‌آهن لنکشایر و یورکشایر تاسیس شد. پس از سالها هری استافورد کاپیتان تیم به همراه چهار تاجر محلی  مدیریت باشگاه را به عهده گرفتند و در سال 1902 نام باشگاه را به نامی که امروز که همه میشناسند تغییر داند.

آنچه در این تغییر اسامی حائز اهمیت است اینکه اغلب اسامی در راستای هرچه متشخص‌تر و زیباتر و ماندگارتر شدن تغییر کرده‌اند و البته این تغییرات اغلب به دوران ابتدای تاسیس باشگاه‌ها و در زمان آزمون خطاهای اولیه (قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم) مربوط می‌شود و از یک مقطعی دیگر به واسطه اینکه هرباشگاه یک برند شناخته شده است کمتر شاهد چنین اتفاقاتی آن هم برای باشگاهی که صاحب تاریخ و هوادار باشد هستیم.

بااینحال استقلال اکنون صاحب یک پسوند پرطمطراق شده که باید دید ماندگاری آن چقدر وابسته به تغییرات مدیریتی آینده خواهد بود. استقلال خلیج فارس البته که قبل از هرجا باید روی سکوها مهر تایید بخورند. اینکه چقدر این پسوند بتواند به شعارهای روی سکو بچسبد شاید نیازمند زمان باشد. شاید مهمترین کارکرد این اسم در رقابت‌های بین‌المللی باشد که یک بار تاریخی حائزاهمیت را با خود حمل خواهد کرد.

برچسب ها
کد خبر : 5673
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران
کاربر میهمان

دهدشتی - 4 ماه پیش

هر کاری کنید جز کیسه نامی برازنده ش نیست ک نیست حالا شما هم بیا نام عوض کن مهم اصالت ک با این کادر و مدیریت ندارند
0 0
پربازدیدترین اخبار