loader
23:45
0
کد خبر : 10197

بررسی سوژه عجیب یورو ۲۰۲۴؛ جام جیمی‌جامپ‌ها!

هواداران زیادی در این جام برای ملاقات با ستاره‌های محبوب خود برخلاف مقررات وارد زمین شدند.

بررسی سوژه عجیب یورو ۲۰۲۴؛ جام جیمی‌جامپ‌ها!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ حضور تعداد زیادی از جیمی‌جامپ‌ها در یورو ۲۰۲۴ یکی از اتفاقات خاص این دوره از مسابقات بود.

عملکرد ضعیف در کنترل تماشاگران که منجر به حضور تعداد زیادی از هواداران در یورو شد، میزبانی ژرمن‌ها را زیر سوال برد. این تورنمنت تحت نظارت کمیته‌ای مشترک با شرکت فدراسیون فوتبال آلمان و یوفا برگزار می‌شد و انتقادها از سازماندهی تماشاگران پس از حضور شش جیمی‌جامپ در زمین بازی ترکیه و پرتغال برای سلفی با کریستیانو رونالدو افزایش یافت. رونالدو وقتی که یک پسر ۱۰ ساله برای سلفی با او وارد زمین شد مشکلی با این موضوع نداشت اما وقتی پنج نفر دیگر وارد زمین شدند چنین اتفاقی رخ نداد. برات، یکی از هواداران جوان رونالدو پس از یورش خطرناک به سمت زمین از سوی پلیس جریمه شد و تصویر او روی جلد نشریات آلمانی رفت اما هیچ جزییاتی از هویت سایر افراد حاضر در زمین وجود ندارد.

در واکنش به انتقادات فراوان از وضعیت امنیت ورزشگاه‌ها، سخنگوی یوفا از هدف اصلی این نهاد یعنی افزایش امنیت در ورزشگاه‌ها گفت و قول داد که این امنیت برقرار خواهد شد. آن‌ها همچنین تضمین کردند که هواداران حاضر در زمین، از ادامه حضور در جام محروم می‌شوند و یک جریمه قضایی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. این تغییرات، باید منجر به کاهش روند حضور هواداران در زمین می‌شد اما دو مورد جدی در رقابت فرانسه و اسپانیا وارد زمین چمن آلیانتس آرنا شدند. ابتدا یک هوادار در نیمه دوم برای سلفی با کیلیان امباپه وارد زمین شد و روند بازی به طرز قابل توجهی پس از حضور هشت مامور در زمین مختل گشت‌. پس از پایان بازی نیز یک هوادار برای سلفی با تیم برنده یعنی اسپانیا به داخل زمین پرید که به طور اتفاقی، باعث تکل یکی از مأموران امنیتی روی پای آلوارو موراتا مهاجم اسپانیا شد و این موضوع مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

این اتفاقات در کنار حواشی رقابت کلمبیا و اروگوئه در نیمه‌نهایی کوپا آمریکا، با واکنش اتحادیه بازیکنان فوتبال همراه شد و آن‌ها از اهمیت امنیت بازیکنان در زمین فوتبال گفتند. پیش از این نیز در سال گذشته اتحادیه بازیکنان در خصوص افزایش رفتار خشونت‌آمیز هواداران فوتبال و نگران‌کننده بودن وضع امنیت ورزشگاه‌ها هشدار داده بودند. با وجود اینکه بازیکنی در این ورود هواداران به زمین آسیب ندید، این وضعیت نگرانی بازیکنان فوتبال را بیش‌تر کرده است‌. روبرتو مارتینز سرمربی تیم ملی فوتبال پرتغال پس از رقابت با ترکیه از در خطر بودن بازیکنان گفت و به هواداران توصیه کرد که این راه مناسبی برای نشان دادن احساسات نسبت به بازیکنان نیست.

در طول این جام، یوفا پنج فدراسیون را بابت حضور هوادارانشان در زمین جریمه کرده است. آلبانی، رومانی، گرجستان، صربستان و اوکراین مجموعا ۵۸ هزار یورو بابت رفتار هواداران خود در مرحله گروهی یورو جریمه شدند. فدراسیون فوتبال آلمان نیز به دلیل ناتوانی در محافظت از زمین بازی، ۲۰ هزار دلار از سوی یوفا جریمه شده بود. هنوز جزییاتی از جریمه‌ها در مرحله حذفی منتشر نشده اما انتظار می‌رود جریمه‌های بیش‌تری برای متخلفان در راه باشد.

برخی در این باورند که فروش قانونی  و رسمی مشروبات الکلی در ورزشگاه‌ها، باعث افزایش حضور هواداران در زمین بازی شده اما کارشناسان حوزه مطالعات رفتار هواداران فوتبال، اعتقاد دارند که این موضوع تاثیر فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند است. پروفسور جف پیرسون، متخصص حوزه سازماندهی، حقوق انسانی و رفتار هواداران فوتبال از دانشگاه منچستر می‌گوید : «تعدبل نیرو در حوزه امنیت پس از پاندمی کرونا یک معضل بزرگ بوده اما در آلمان باید این موضوع کم‌تر از انگلیس تحت تأثیر برکزیت تحقق یافته باشد. در واقعیت، بدون فنس جلوگیری از حضور هواداران در زمین کاری غیرممکن است و بیش‌تر ورزشگاه‌ها بر پایه جلوگیری از ورود هواداران به جایگاه تیم مهمان ساخته شده‌اند. برای اینکه جلوی ورود هواداران به زمین گرفته شود، به صدها نیروی امنیتی در اطراف زمین نیاز خواهد بود. مشخصاً افراد زیادی وجود دارند که صرفاً برای سلفی وارد زمین می‌شوند و برای جلوگیری از این موضوع، مجازات ناشی از آن تا حدی اهمیت خواهد داشت.»

در بین متخصصان، اختلاف نظری در خصوص این موضوع وجود دارد که آیا افزایش حجم فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه موجب این اتفاقات بوده یا تاثیر فضای مجازی اما در کل می‌توان گفت که این جام، با حضور تعداد جیمی‌جامپ‌ها در زمین در یادها خواهد ماند. یوفا هنوز در خصوص این موضوع و دلایل آن اظهارنظر رسمی نکرده است.

برچسب ها
کد خبر : 10197
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار