loader
16:06
0
کد خبر : 12996

به بهانه حضور انزونزی در سپاهان؛ تمام فینالیست‌های جهان در ایران

استیون انزونزی اولین بازیکن تاریخ لیگ برتر است که سابقه قهرمانی در جام جهانی را دارد اما پیش از او چهره‌های دیگری با سابقه حضور در فینال جام جهانی به فوتبال ایران آمده‌اند.

به بهانه حضور انزونزی در سپاهان؛ تمام فینالیست‌های جهان در ایران

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ استیون انزونزی هافبک سپاهان روز گذشته در رقابت این تیم با خیبر خرم‌آباد حضور نداشت اما احتمال حضور وی از هفته سوم رقابت‌های لیگ-برتر" class="text-black">لیگ برتر وجود دارد.

او تنها بازیکنی است که پس از قهرمانی در جام جهانی، در دوران بازی خود به فوتبال ایران آماده. تا پیش از این حداکثر افتخار بازیکن در لیگ ایران، قهرمانی در لیگ‌هایی نظیر آلمان، انگلیس و اتریش بود. انزونزی با اختلاف پرافتخارترین بازیکنی است که در فوتبال باشگاهی ایران بازی خواهد کرد. به بهانه حضور هافبک سابق تیم ملی فرانسه، بازیکنانی که سابقه بازی در فینال جام جهانی دارند و به عنوان مربی در فوتبال ایران فعالیت داشته‌اند، با هم مرور می‌کنیم. البته از یاد نبرید که وجه اشتراک حضور فینالیست‌های جام جهانی در فوتبال ایران، حضور کوتاه‌مدت آنها است و باید دید انزونزی حضور مستمری خواهد داشت یا خیر؟

آری هان

آری‌ هان عضو نسل طلایی تیم ملی هلند در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود و با این تیم ۲ بار تا یک قدمی فتح جام جهانی رفت ولی هر ۲ بار با شکست برابر میزبان، به نایب‌قهرمانی رسید. آری‌ هان پس از آنکه به کسوت مربیگری روی آورد، در دهه ۱۳۷۰ شمسی برای هدایت تیم ملی به ایران آمد و پس از تنها چند روز حضور، از کشور خارج شد. این سرمربی هلندی اولین مربی‌ای‌ست که پرسپولیس پس از پایان دوران مربیگری علی پروین به خدمت گرفت. هان، پرسپولیسِ بحران‌زده لیگ پنجم را از اواسط فصل هدایت کرد و در شرایطی‌که به نظر می‌رسید پرسپولیس در لیگ ششم هم با این مربی به کار خود ادامه دهد، در آغاز فصل از ایران رفت.

پیر لیت‌بارسکی

پیر لیت‌بارسکی هافبک تاثیرگذار آلمان در دهه ۱۹۸۰ میلادی بود. این بازیکن پس از آنکه با تیم ملی آلمان در جام‌های جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ نایب‌قهرمان شد، توانست در جام جهانی ۱۹۹۰ به قهرمانی دست یابد. لیت‌بارسکی پس از پایان دوران بازیگری در کشورهای نظیر ژاپن و استرالیا مربیگری کرد.

اولین تجربه مربیگری علی دایی در سایپا بود؛ جایی که شهریار با این تیم توانست قهرمان لیگ ششم شود. دایی فصل بعد به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و به همین دلیل در پایان لیگ هفتم با سایپا قطع همکاری کرد. مسئولان سایپا برای جانشینی اسطوره فوتبال ایران، به دنبال نام بزرگی رفتند و لیت‌بارسکی با سابقه قهرمانی جام جهانی را به خدمت گرفتند. لیت بارسکی تنها در ۷ بازی روی نیمکت سایپا نشست و پس از ۱ برد، ۲ تساوی و ۴ شکست از کار برکنار شد.

توماس هسلر

علیرضا مرزبان پس از آنکه چند صباحی به عنوان دستیار در فوتبال ایران فعالیت کرد، در لیگ چهاردهم سرمربی تیم تازه لیگ-برتر" class="text-black">لیگ برتری پدیده مشهد شد. این مربی که مقیم آلمان بود، توماس هسلر هافبک سرشناس این کشور را که سابقه قهرمانی در جام جهانی ۱۹۹۰ و جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶ را داشت، به عنوان دستیار به ایران آورد. هسلر تا پایان فصل با پدیده همکاری کرد و پس از آن از این تیم جدا شد.

گابریل کالدرون

گابریل کالدرون هافبک تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی ۱۹۹۰ بود و با این تیم نایب‌قهرمان جهان شد. پس از پایان دوران پرافتخار مربیگری برانکو ایوانکوویچ، پرسپولیس به دنبال گزینه شایسته برای جانشینی سرمربی موفق خود بود و کالدرون را به خدمت گرفت. کالدرون تا پایان هفته شانزدهم سرمربی پرسپولیس باقی ماند و با این تیم صدرنشین نیم‌فصل شد ولی با توجه به عدم انجام تعهدات مالی از سوی باشگاه در تعطیلات زمستانی از این تیم جدا شد. 

برچسب ها
کد خبر : 12996
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار