loader
16:58
0
کد خبر : 14117

به بهانه فوت دردناک هوادار ملوان؛ بررسی نمونه‌های خارجی و قوانینی که در خدمت انسان‌هاست

اختصاصی / مشکل جسمانی برای هواداران فوتبال در جهان، اتفاقی بی‌سابقه نیست اما رفتار مسئولان برگزاری در این خصوص در ایران با سایر نقاط جهان متفاوت بود.

به بهانه فوت دردناک هوادار ملوان؛ بررسی نمونه‌های خارجی و قوانینی که در خدمت انسان‌هاست

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ در روز نخست هفته چهارم لیگ برتر یکی از تلخ‌ترین خاطرات فوتبال ایران و باشگاه ملوان رقم خورد و مرتضی خائفی هوادار ۶۲ ساله ملوان در دقیقه ۲۰ با بازی سپاهان - ملوان درگذشت. 

این اتفاق در شرایطی رخ داد که مسئولان و مربیان تیم شمالی بابت رفتار داود رفعتی ناظر مسابقه گلایه‌مند هستند. مازیار زارع سرمربی ملوان معتقد است ناظر باید بازی را متوقف می‌کرد و این موضوع روی تمرکز بازیکنانش تأثیرگذار بود. سرمربی ملوان تأکید کرد که ناظر به آنها گفته است مشکلی از این حیث نیست و رفعتی را به دروغگویی متهم کرد.

البته ناظر بازی مدعی شد: «هیچ قانونی نگفته است که من باید آمبولانس را در اختیار تماشاگر بگذارم؛ هوادار ملوان یک بار در آمبولانس احیا شده است و تا دقیقه ۷۲ زنده بود.»

گزاره‌های ناظر بازی در مورد زمان فوت هوادار ملوان، با صحبت‌های مدیرعامل این باشگاه شمالی در تناقض آشکار است، چرا که مدیر ملوان به خبرگزاری‌ها گفته بود هوادار در دقیقه ۲۰ بازی چشم از دنیا فروبسته است. در این میان وزیر ورزش به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال دستور رسیدگی به این موضوع را داده است.

به همین بهانه برخی نمونه‌های جهانی را مرور می‌کنیم تا بررسی شود چه واکنش‌ها و اتفاقی پس از این آسیب‌ها رخ داده است و آیا در سایر کشورها هم به بهانه قانون، چنین سهل انگاری‌هایی صورت می‌گیرد یا که قانون کاملاً در خدمت جان انسان‌هاست.

◀️ سال ۲۰۲۱؛ دیدار تاتنهام - نیوکاسل

در سال ۲۰۲۱ حین بازی تاتنهام - نیوکاسل، یکی از تماشاگران به دلیل سقوط از ارتفاع در ورزشگاه «سنت جیمز پارک» دچار مشکل شد. بعد از این اتفاق بازی متوقف شد تا امکانات امدادی برای احیای جان هوادار صدمه‌دیده به کار گرفته شود. گفتنی است در لیگ برتر انگلیس درست مثل سایر لیگ‌های معتبر جهان، قوانین بازی در خدمت جان بازیکنان و تماشاگران به عنوان رکن‌های اصلی یک بازی قرار دارد و به صراحت در پروتکل مسابقات ذکر شده در صورت آسیب دیدگی و صدمه هر یک از افراد درون ورزشگاه، بازی باید به سرعت متوقف و به شرایط مصدوم در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی شود. 

◀️ سال ۲۰۲۴؛ بولتون - چلتنهام

در ژانویه ۲۰۲۴ و در دقیقه ۲۹ بازی بولتون - چلتنهام که در سطح سوم فوتبال انگلیس برگزار می‌شد، یکی از هواداران بولتون دچار ایست قلبی شد، بعد از باخبر شدن مسئولان برگزاری، سریعاً بازی متوقف شد تا امداد صورت بگیرد. همان‌طور که تا به حال و از این دو نمونه متوجه شدید، پروتکل‌های مربوط به توقف بازی در صورت آسیب دیدگی یک یا چند نفر از افراد ورزشگاه، فارغ از سطح برگزاری رقابت‌ها در همه لیگ‌های فوتبال انگلیس لازم‌ الاجراست.

◀️ سال ۲۰۲۲؛ کادیز - بارسلونا 

البته این پروتکل‌ها که برخلاف ادعای داوود رفعتی به صورت قانون هم درآمده است، فقط مختص به یک لیگ خاص نیست و تمامی لیگ‌ها اجرا می‌شود. یک نمونه دیگر به سال ۲۰۲۲ و به لالیگا اسپانیا مربوط می‌شود. در این سال و در بازی کادیز - بارسلونا، یکی از هواداران دچار مشکل و بازی متوقف شد تا امکانات درمانی به این هوادار اختصاص پیدا کند.

◀️ سال ۲۰۲۲؛ فولام - بلکپول

در سال ۲۰۲۲ و در یک مورد مشابه دیگر بازی فولام - بلکپول به دنبال ایست قلبی هوادار فولام بازی به مدت ۴۰ دقیقه متوقف شد. پزشکان بعد از اطلاع از موضوع به سرعت بالای سر هوادار مصدوم حاضر شدند و وی را به بیمارستان منتقل کردند، اگر چه زنده نماند.

◀️ سال ۲۰۲۳؛ گرانادا - بیلبائو

در سال ۲۰۲۳ و در یکی دیگر از رقابت‌های لالیگا اسپانیا، در حین بازی گرانادا - بیلبائو، هوادار تیم گرانادا، دچار ایست قلبی و بازی از دقیقه ۱۷ متوقف شد. بعد از اینکه به دلیل وخامت اوضاع فرد حادثه دیده مسابقه به مدت ۴۰ دقیقه متوقف شد، با تصمیم مسئولان برگزاری، بازی تعطیل و در روز دیگری بعد از دقیقه ۱۷ ادامه پیدا کرد. 

برچسب ها
کد خبر : 14117
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار