loader
08:12
0
کد خبر : 4155

آرسنال به سیتی ثابت می‌کند که این فصل «متفاوت» است!

اختصاصی  / در سال‌های اخیر آرسنال در مصاف‌هایش با منچسترسیتی به ویژه در ورزشگاه اتحاد، آمار ضعیفی را از خود به جای گذاشته؛ اما قبل از مصاف حساس دو تیم در روز یکشنبه، توپچی‌ها دلایل زیادی برای امیدوار بودن به کسب نتیجه در ورزشگاه اتحاد دارند.

آرسنال به سیتی ثابت می‌کند که این فصل «متفاوت» است!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، هنوز یک ماه و نیم تا پایان رقابت‌های فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ برتر باقی است؛ اما آنچه مسلم است این است که اتفاقاتی که در مصاف روز یکشنبه دو تیم سیتی و آرسنال رخ می‌دهد، ممکن است منجر به پایان یافتن حسرت ۲۰ ساله توپچی‌ها برای رسیدن به جام قهرمانی لیگ برتر شود.

سفر یکشنبه آرسنال به خانه سیتی، یک موقعیت بزرگ خواهد بود که پتانسیل آن را دارد که تبدیل به مصافی به یادماندنی و تاریخی بین دو تا از بهترین تیم‌های این فصل دنیا شود. اما آرسنال در این بازی، حرف‌های زیادی برای گفتن و چیزهای زیادی برای اثبات کردن خواهد داشت.

اجتناب از تکرار تراژدی فصل قبل

آرسنال همان تیمی است که فصل گذشته هم در کورس قهرمانی حضور داشت ولی در هفته‌های پایانی، هشت امتیاز از حریف عقب افتاد. آنها ۲۴۸ روز از فصل ۲۳-۲۰۲۲ را در صدر جدول سپری کردند و این رکورد طولانی‌ترین روزهای صدرنشینی برای تیمی است که در تاریخ لیگ برتر، در یک فصل صدرنشین بوده ولی در نهایت نتوانسته فصل را با جام به پایان ببرد.

با مصدومیت ویلیام سالیبا در جریان یکی از بازی‌های لیگ اروپا در مارس ۲۰۲۳ کار برای آنها سخت شد و باخت سنگین ۱-۴ در ۲۶ آوریل ۲۰۲۳  مقابل سیتی، کار آنها در کورس قهرمانی را عملا تمام کرد. البته آن باخت اصلا تعجب‌آور نبود.

البته باید این را در نظر داشت که در مقایسه با بازه زمانی مشابه فصل گذشته آرتتا و تیمش، در این فصل کامل‌تر، از لحاظ ذهنی قوی‌تر و سرسخت‌تر هستند و همین باعث ایجاد خوشبینی‌های زیادی شده است. به علاوه می‌توان گفت که آنها در زمان مناسبی از فصل به فرم ایده‌آل‌شان رسیده‌اند.

هر چند که تنها در پایان فصل می‌توان با قاطعیت دراین باره صحبت کرد ولی یکی از نظراتی که در فصل ۲۳-۲۰۲۲ در مورد آسنال مطرح می شد، این بود که آنها خیلی زودتر از زمان مورد نیاز، به اوج رسیده بودند.

آنها از ابتدای فصل گذشته درخشان و در اوج بودند و در ۱۶ دیدار ابتدایی‌شان، قبل از آغاز سال نوی میلادی، تنها ۲ امتیاز از دست داده بودند. اما با از دست دادن یک امتیاز در سه بازی‌شان در ماه فوریه، در هم شکستند؛ هرچند که در ادامه مسیر، هفت برد دیگر در لیگ برتر به دست آوردند.

پس از آن روند مسیر برایشان به نحوی پیش رفت که دیگر امیدهایشان برای فتح اولین قهرمانی لیگ برتر بعد از فصل ۰۴-۲۰۰۳ (توسط آرسنال شکست ناپذیر ونگر)، کمرنگ شد و در ده بازی پایانی‌شان در فصل ۲۳-۲۰۲۲ تنها به ۱۵ امتیاز رسیدند و همین باعث شد تا سیتی برای سومین فصل متوالی قهرمان لیگ انگلیس شود.

اما در این فصل الگوی مشابهی را شاهد نبودیم و عملکرد آرسنال در نیم فصل اول اصلا بد نبوده. آنها در یازده بازی ابتدایی‌شان در ۴ بازی در کسب پیروزی ناکام ماندند و بعد از آن دوره پرفراز و نشیبی بعد از کریسمس داشتند و تنها در یک بازی از ۵ بازی‌شان به پیروزی رسیده و سه شکست را متحمل شدند.

قبل از آنکه در فصل گذشته سالیبا در بازی با اسپورتینگ لیسبون از ناحیه کمر دچار مصدومیت شود (که این مصدومیت او را تا پایان فصل ۲۳-۲۰۲۲ از میادین ورزشی به دور نگاه داشت)، آمار میانگین گل‌های موردانتظار حریفان در هر بازی (xGA) ۰.۹۸ بود که تنها سیتی با آمار ۰.۸۱ بالاتر از آنها قرار داشت. اما در هفته‌های پایانی که سالیبا قادر به همراهی تیمش نبود، این آمار به ۱.۴۴ افزایش یافت و آرسنال از این حیث به رتبه ششم سقوط کرد.

گرچه ممکن است این موضوع حالا نگران‌کننده به نظر نرسد ولی نشان دهنده آن است که آرسنال چطور با مصدومیت یک بازیکن دچار بی‌ثباتی شد و در کورس قهرمانی مقابل سیتی بی رحم پپ گواردیولا، جایی برای لغزش و اشتباه نیست.

در همان ۱۱ بازی که آرسنال سالیبا را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت، آرسنال ۱۸ گل دریافت کرد و این درحالی بود که در ۲۷ بازی قبل از آن، تنها ۲۵ گل (یعنی تنها ۵ گل بیشتر) دریافت کرده بود.

ورزشگاه اتحاد، کابوس توپچی‌ها

آرسنال رکورد وحشتناکی در بازی‌هایش در ورزشگاه اتحاد دارد و از ژانویه سال ۲۰۱۵ در هیچ تورنمنتی موفق نشده تا در خانه سیتی به پیروزی برسد.

در حقیقت از زمان آغاز حکمرانی شیخ منصور در باشگاه سیتی در سال ۲۰۰۸ به بعد، آرسنال کلا دوبار توانسته تا در خانه سیتی طعم برد را بچشد.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چرا براساس نتایج به دست آمده توسط ابرکامپیوتر OPTA، شانس قهرمانی آرسنال در رقابت‌های این فصل لیگ برتر از سیتی و لیورپول کمتر است؛ آن هم در شرایطی که آنها فعلا صدرنشین جدول لیگ برتر هستند.

در جدول پیش‌بینی ابررایانه اپتا مشاهده می‌کنیم که هر تیمی فصل را در چه جایگاهی به پایان خواهد برد و طبق این جدول، احتمالا آرسنال این فصل را در رتبه سوم جدول به پایان می‌برد.

ماهیت یک طرفه بازی یکشنبه آرسنال و سیتی، همراه با نیاز به حاشیه کم خطا و اشتباه در لیگ برتر، به درک اهمیت بازی یکشنبه به ویژه برای آرسنال کمک زیادی خواهد کرد. آنها تنها در صورت برد می‌توانند ضربه بزرگی در کورس قهرمانی به سیتی وارد کرده و بر یک مانع روانی دلهره‌آور نیز غلبه کنند.

چرا باید به این آرسنال خوشبین بود؟

شاید خوشبینی برای قهرمانی برای چنین تیمی عجیب به نظر برسد. اما بحث مطرح این است که آنها د رطول این فصل به شکلی بالقوه، مشکلات متعددی را تجربه کردند و به شکل حیرت‌آوری در مقابل مشکلات واکنش نشان دادند و همین به آنها اجازه داده تا فرم خوبشان را در لیگ برتر حفظ کنند.

پس عجیب نیست اگر این آرسنال را تیمی با بهترین فرم در لیگ برتر این فصل دانست. آنها سال ۲۰۲۴ را با هشت برد متوالی در لیگ برتر آغاز کردند. سه تیم دیگری که در طول تاریخ لیگ برتر به این موفقیت دست یافته بودند، فصل را با قهرمانی به پایان برده بودند (یونایتد در سال ۲۰۰۹، لیورپول در سال ۲۰۲۰ و سیتی در سال ۲۰۲۱)

طبیعتا این بدان معنا نیست که یک تیم نمی‌تواند بیشتر از یک دوره سخت را در یک فصل پشت سربگذارد. ممکن است آنها یک بار دیگر از مصدومیت یک بازیکن کلیدی‌شان ضربه بخورند و حتی همین آنها را از مسیر خارج کند. اما نشانه‌های هشدار در مورد عملکرد آرسنال در لیگ برتر بسیار کمرنگ است. حتی در برد ۲-۱ مقابل برنتفورد؛ آنها در این بازی به یک گل دیرهنگام و یک قهرمان به نام کای هاورتز نیاز داشتند ولی گلی که در آن بازی دریافت کردند نیز یک اتفاق عجیب بود.

فاکتورهای کلیدی موفقیت آرسنال

چالش تعریف شده برای آرسنال در مسیر قهرمانی برپایه یک خط دفاع قوی و درخشان بنا شده و اگر آرتتا موفق شود تا فصل را با جام به پایان ببرد، به نظر می‌رسد که باید همین خط دفاع منسجم را فاکتور تعیین‌کننده موفقیت توپچی‌ها دانست.

شوت‌های حریفان به سمت دروازه آرسنال در این فصل، تنها ۱۹.۷ گل مورد انتظار (xG) بوده که بهترین رکورد در بین تمام تیم‌های لیگ برتری است و این آمار برای سیتی ۲۷.۸ گل مورد انتظار است که آنها را در رتبه دوم قرار داده. این حکایت از آن دارد که توپچی‌ها، در محدود کردن موقعیت‌های خطرناک حریفان، عملکرد حیرت‌انگیزی نسبت به دیگر حریفان داشته‌اند و نشان می‌دهد که از نظر تدافعی چقدر از دیگر حریفان قوی‌تر هستند.

آرسنال در این فصل از تاکتیک‌های پرسینگ فوق‌العاده ای استفاده می‌کند که بیشترین پرس را در بین بیست تیم حاضر در لیگ برتر در این فصل دارد.

تمام این ویژگی‌ها به کنترل آرسنال در مصاف با حریفانش کمک می‌کند؛ حریفان به سختی می‌توانند به نیمه زمین آرسنال برسند و همین کار گلزنی را برای آنها دشوار خواهد کرد. در نمودار زیر می‌بینید که آرسنالی‌ها چقدر بر میدان مسلط هستند و همین تهدیدات هجومی تیم‌های حریف را محدود می‌کند.

در اختیار داشتن یک خط دفاع عالی که همکاری فوق‌العاده‌ای را با هم و با بازیکنان میانی دارند، نکته بسیار مهمی است و همین باعث شده تا گابریل مالاگاش و سالیبا، یکی از قابل اعتمادترین زوج‌های دفاعی اروپا لقب بگیرند. همان‌طور که در فصل گذشته هم دیدیم، اگر مدافعان میانی آرسنال ضعیف‌تر بودند، عدد گلهای موردانتظار حریفان ) (xGA آرسنال تا این حد پائین نبود.

در فصل ۲۴-۲۰۲۳، آمار گل‌های موردانتظار حریفان  (xGA) روی دروازه آرسنال ۰.۷ بهتر از هر تیم دیگری بود که این نشانه خیلی خوبی است. بهره‌گیری از یک خط دفاع فوق العاده، هیچ تضمینی برای چیزی نیست ولی تیم‌های مدعی قهرمانی معمولا خط دفاعی قدرتمندی را شکل می‌دهند و با مروری بر آمار ۱۰ قهرمان اخیر لیگ برتر، به این نتیجه می‌رسیم که ۷ تیم، در فصل قهرمانی‌شان، پائین‌ترین آمار را از نظر گل‌های موردانتظار حریفان داشته‌اند.

بحث دیگری که مطرح است این است که بهبود آمار گلزنی آرسنال از ابتدای سال، با آمار گل‌های موردانتظار حریفان آنها مرتبط است. اگر به جدول آمار گل‌های موردانتظار آرسنال توجه کنید، متوجه می‌شوید که در این بازه زمانی آنها از نظر تهاجمی نیز واقعا خطرناک بوده‌اند؛ چرا که از نظر دفاعی هم زیرک‌تر و قوی‌تر عمل کردند.

در هر حال شواهد و قراین حکایت از آن دارد که این احتمال وجود دارد که این فصل، به جای آنکه مشابه با فصل ۲۳-۲۰۲۲ برای آرسنال به پایان برسد، ممکن است سرنوشت دیگری برایشان داشته باشد. چرا که آنها در زمان ایده‌آلی در این فصل به اوجشان رسیده‌اند.

مسلما مسیر رسیدن به جام برای آنها سخت‌تر از سیتی و لیورپول خواهد بود و هیچ تضمینی هم نیست که در مسیر باقیمانده تا پایان فصل، یکی از مهره‌های مهمشان مثل سالیبا را به دلیل مصدومیت از دست ندهند.

ولی اولین گام برای تحقق این رویا، از ورزشگاه اتحاد می‌گذرد؛ آنها در بازی یک‌شنبه مقابل سیتی فرصتی استثنایی خواهند داشت تا با به زانو درآوردن پپ و شاگردانش یک گام بزرگ به سمت جام قهرمانی بردارند. تنها خوشبینی است که می‌تواند افراد را به سمت اهداف‌شان پیش ببرد و این درمورد آرتتا و شاگردانش نیز صادق است. حالا وقت آن است که توپچی‌ها ثابت کنند که این بار همه چیز متفاوت است.

برچسب ها
کد خبر : 4155
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار