loader
19:08
0
کد خبر : 441

تری پیت و بیشترین پیروزی برای ایران؛ موفق‌ترین تیم ژاپن!

اختصاصی / هجدهمین دوره از جام ملت های آسیا برای سومین بار در کشور قطر برگزار خواهد شد. پیش از این در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ قطر میزبان جام ملت های آسیا بود و حالا بار دیگر در سال ۲۰۲۴، قطر جام ملت های ۲۰۲۳ را میزبانی می کند.

تری پیت و بیشترین پیروزی برای ایران؛ موفق‌ترین تیم ژاپن!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ هجدهمین دوره از جام ملت های آسیا برای سومین بار در کشور قطر برگزار خواهد شد. پیش از این در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ قطر میزبان جام ملت های آسیا بود و حالا بار دیگر در سال ۲۰۲۴، قطر جام ملت های ۲۰۲۳ را میزبانی می کند.

در آستانه آغاز بازی ها، نگاهی داریم به برخی آمار و ارقام و رکوردهای جام ملت های آسیا:

قهرمان ۴ دوره:

نایب قهرمان ۲۰۱۹، ژاپن با ۴ قهرمانی در سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱، موفق ترین تیم قاره آسیا است. سامورایی ها همچنین در ۵ فینال از ۸ فینال اخیر جام ملت ها حضور داشتند. تنها حضور ناکام در فینال به جام ملت های ۲۰۱۹ امارات برمیگردد که ژاپن از قطر شکست خورد.

تری پیت:

ژاپن بیش از هر تیم دیگری قهرمان جام ملت ها شده است اما رکورددار قهرمانی متوالی ایران است. ایران در سه دوره پیاپی ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ قهرمان جام ملت ها شد و تنها تری پیت این تورنومنت را به نام خود ثبت کرده است.

قهرمانی میزبان:

در پنج دوره از هفت دوره آغازین جام ملت ها این کشورهای میزبان بودند که جام قهرمانی را فتح کردند اما در ۱۰ دوره بعدی، فقط دو تیم میزبان عنوان قهرمانی را به دست آوردند!

ژاپن سال ۱۹۹۲ با غلبه بر عربستان سعودی در هیروشیما قهرمان شد و ۲۳ سال بعد، استرالیا در سال ۲۰۱۵ با غلبه بر کره جنوبی قهرمانی خانگی را جشن گرفت.

برترین گلزن تمام ادوار:

اسطوره فوتبال ایران، علی دایی در تورنومنت هایی که بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ برگزار شد ۱۴ گل شد تا آقای گل ادوار جام ملت های آسیا باشد. او همچنین با به ثمر رساندن ۴ گل در نیمه دوم بازی با کره در جام ملت های سال ۱۹۹۶، یکی از شاهکارهای تاریخ این تورنومنت را به نام خود ثبت کرد.

لی دونگ گوک از کره جنوبی با ۱۰ گل در رتبه دوم قرار دارد.

المعز پرکار:

اگر المعز علی بتواند بخشی از موفقیت جام ملت های ۲۰۱۹ را تکرار کند، علی دایی یک رقیب برای عنوان آقای گلی ادوار جام ملت ها خواهد داشت. مهاجم قطر سال ۲۰۱۹ عملکردی فوق العاده داشت و با به ثمر رساندن ۹ گل در ۷ بازی، نه تنها قطر را به قهرمانی رساند بلکه نام خود را با رکورد بیشترین گل زده در یک دوره جام ملت ها گره زد!

المعز علی در بازی مقابل کره شمالی ۴ گل به ثمر رساند اما آنچه از او در خاطره ها مانده، ضربه آکروباتیک در فینال مقابل ژاپن است.

سریع ترین گل زده:

یکی دیگر از بازیکنانی که ۹ گل در ادوار جام ملت ها به ثمر رسانده، علی مبخوت!

او رکورددار سریع ترین گل زده نیز است. در مرحله گروهی جام ملت های ۲۰۱۵، مبخوت در ثانیه ۱۴ بازی مقابل بحرین برای امارات گلزنی کرد. در آن جام امارات سوم شد اما علی مبخوت آقای گلی را به نام خود ثبت کرد.

علی مبخوت کماکان امید اول گلزنی امارات است و او نیز در تلاش است تا رکورد دایی را به چالش بکشد.

رکورددار حضور در ۵ دوره جام ملت ها:

اسطورهایی چون یاسوهیتو اندو، مهدی مهدوی کیا، یونس محمود و ژنگ زی سابقه حضور در ۴ دوره جام ملت ها را دارند اما هیچکدام به دروازه بان ازبکستان، ایگناتی نستروف نمی رسند. او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹ در تمام تورنومنت های جام ملت های آسیا حضور داشت و حضور در نیمه نهایی ۲۰۱۱، بهترین حضورش بود.

پادشاه پنالتی ها:

تنها تکلیف دو فینال جام ملت ها با پنالتی مشخص شد و در هر دو بار عربستان سعودی عنوان قهرمانی را به دست آورده است. عربستان مقابل کره در سال ۱۹۸۸ و امارات در سال ۱۹۹۶ بازی را با تساوی بدون گل به پایان رساند اما در پنالتی موفق به پیروزی شد. عربستان و ایران تنها تیم هایی هستند که سه بار قهرمانی جام ملت ها را کسب کرده اند. آنها قصد دارند با مانچینی بعد از ۲۷ سال قهرمانی خود را تکرار کنند.

رکورد چشمگیر:

ایران بیشتر از هر تیم دیگری در جام ملت ها پیروزی کسب کرده است. ایران ۴۱ بازی از ۶۸ بازی خود در جام ملت ها را با پیروزی پشت سر گذاشته است.

تازه واردها:

تا امروز ۳۶ کشور آسیایی شانس خود در جام ملت ها را امتحان کرده اند. در روز ۱۳ ژانویه اما این رکورد به عدد ۳۷ می رسد چرا که تاجیکستان اولین بازی تاریخ خود در جام ملت ها را مقابل چین برگزار خواهد کرد.

برچسب ها
کد خبر : 441
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار