loader
20:03
0
کد خبر : 8750

تولد ۵۲ سالگی بهترین بازیکن روی زمین؛ کلود مونه مستطیل سبز

اختصاصی/ اسطوره همیشگی فوتبال جهان امروز شمع ۵۲ سالگی کیک تولدش را خاموش کرد.

تولد ۵۲ سالگی بهترین بازیکن روی زمین؛ کلود مونه مستطیل سبز

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، امروز تولد یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال «زین الدین زیدان» است. بازیکنی که لیونل مسی فوق ستاره فوتبال جهان درباره‌اش می‌گوید:« هرگز دنبال تعویض پیراهنم با بازیکنی از حریف نبودم مگر از بازیکنان آرژانتینی حریف. تنها یکبار از بازیکنی غیر آرژانتینی درخواست پیراهن کردم و آن هم زیدان بود.»

زیزو؛ خدایگان مستطیل سبز

تیری آنری ستاره سابق تیم ملی فرانسه و باشگاه آرسنال می گوید:«در فرانسه همه به خدا اعتقاد دارند و زیدان خدای تیم ملی فرانسه است.» اما زیزو در پاسخ به این القاب سنگین گفت:« من خدا نیستم، من فوتبالیستم.»

او پشت مشهورترین ضربه سر جهان فوتبال است. او در فینال جام  جهانی ۱۹۹۸ دوبار با ضربه سر دروازه برزیل را باز کرد اما ضربه سر مشهور او نه به توپ که به سینه مارکو ماتراتزی در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ زده شد. ضربه‌ای که مرزهای مستطیل سبز و دنیال فوتبال را درنوردید و به یک خرده فرهنگ بدل شد. هنرمند الجزایری عادل عبدالصمد این صحنه را با ساخت مجسمه‌ای برای همیشه ماندگار کرد. هرچند این حرکت در زمین فوتبال مستحق کارت قرمز بود و حتی نقدهای منفی هم گرفت اما همچون یک اثرهنری هرچه از زمان آن گذشت ارزش بیشتری در جوامع مختلف پیدا کرد و البته زیدان شهرت جهانی بیشتری فراتر از یک بازیکن فوتبال و در حد یک پیشرو معنوی یافت.

تماشای هنر زیدان

برای شناخت واقعیت زیدان به عنوان یک قهرمان زمین فوتبال، تماشای دقایقی از بازی های او کفایت می‌کند چرا که همان دقایق نشان خواهد داد او شخصیت، تکنیک، سرعت و استقامت لازم برای قهرمان بودن را دارد. زیزو از استعدادی برخوردار بود که بتواند یک مسابقه را مدیریت کرده و بازی را کامل در اختیار بگیرد. همان کاری که در فینال جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه انجام داد. کنترل و تسلط او در فضاهای بسیار کوچک هنوز هم در دنیای فوتبال بی رقیب و یگانه است و او بازیکنی بود که تسلط و توانش را در هر مسابقه ای که حضور داشت نشان می‌داد و فقط این نبود چرا که زیدا استعداد زیادی در حد یک گل‌زن مادرزاد را داشت و گل‌های مهم و سرنوشت‌سازش از او یک چهره جهانی فراتر از مستطیل سبز ساخت. او سه بار به عنوان بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شد. گل او در فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۲ یکی از بهترین گل‌هایی است که در تورنمنتی در این سطح به ثمررسیده است. اهمیت زیدان برای عاشقان فوتبال به اندازه کلود مونه (نقاش بزرگ فرانسوی) برای شیفتگان هنر است. هر دو آنها (زیدان و مونه) حرفه خود را به چیزی کاملا زیباتر از آن چه قبل از آن بود تبدیل کردند.

زیدان اما نه فقط به خاطر مهارت‌هایش در زمین فوتبال بلکه به خاطر آن اعتقاداتی که پای آن ایستاده و به آن  ادامه می‌دهد مورد تحسین قرار می‌گیرد؛ چه یک تاجر پاریسی باشید چه یک کارگر آفریقایی الاصل در مارسی که خودش را از تبار او می‌داند.

ستاره های عاشق 

دیوید بکام ستاره فوتبال انگلستان درباره زیدان می‌گوید:« روز اول حضورم در رئال مادرید، با همسرم تماس گرفتم و به او گفتم من زیدان را دیدم و با او صحبت کردم. ۳سال تمرین در کنار زیدان رویایی بود. کارهایی با توپ میکرد که فقط دوست داشتید تماشایش کنید. پیراهنش را قاب کردم و به دیوار اتاقم زدم. من او را میپرستم..."

فرانتس بکن‌باوئر کاپیتان و سرمربی تیم ملی آلمان که با این قهرمان جام جهانی شد درباره زیدان می‌گوید:«زیدان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ است. بازیکنی واقعا باشکوه...» اما او نه فقط محبوب ستاره های مثبت و دوست‌داشتنی که نظر ستاره بدخلق و مغروری چون زلاتان ابراهیموویچ را هم دارد:« زمانی که زیدان وارد زمین شد، ۱۰ بازیکن دیگر به طور ناگهانی بهتر شدند. به همین سادگی است. جادویی بود. بازیکن بی نظیری بود. زیدان بیش از حد خوب بود، انگار از سیاره دیگری آمده بود. جالب است که هم تیمی هایش زمانی که او در زمین بود شبیه او شدند.»

پل اسکولز ستاره سابق تیم ملی انگلستان و منچستریونایتد که زین الدین زیدان بشدت به بازی او علاقمند بود نیز درباره زیزو می‌گوید:«دیدن زیدان در زمان بازی، دیدن شعری در حرکت است. بی‌شک او بهترین بازیکن روی کره زمین بود.»

بهترین گل‌های زیدان در یوونتوس به مناسبت تولد 52 سالگی اسطوره فرانسوی

برچسب ها
کد خبر : 8750
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار