loader
19:02
0
کد خبر : 7404

تکلیف جام قهرمانی اروپا بعد از فینال ومبلی چیست؟ به خانه بردن جام ممنوع!

اختصاصی/ بعد از برگزاری بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا و مشخص شدن تیم قهرمان، آن‌ها جام را با خود به خانه نخواهند برد. از سال ۲۰۰۹ به بعد، مسئولان یوفا، جام اصلی را حفظ کرده و به تیم قهرمان، بدل جام را هدیه خواهند داد.

تکلیف جام قهرمانی اروپا بعد از فینال ومبلی چیست؟ به خانه بردن جام ممنوع!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، اگر برایتان این سؤال مطرح است که بعد از اتمام فینال لیگ قهرمانان اروپا، تکلیف جام قهرمانی چه خواهد بود و آیا تیم قهرمان، این جام را به خانه خواهد برد یا خیر، با ما در این مقاله همراه باشید.

در حال حاضر، جامی که در انتهای بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا به تیم قهرمان اعطا می‌شود، تنها به صورت سمبلیک و نمادین در اختیار تیم قهرمان قرار می‌گیرد و آن‌ها نمی‌توانند این جام را برای همیشه به خانه ببرند؛ در سال ۲۰۰۹ بود که یوفا اعلام کرد که هیچ تیمی آنها اجازه نگه داشتن جام قهرمانی برای همیشه را نخواهد داشت و در عوض یک نسخه بدل جام در ابعاد واقعی و با حک شدن نام تیم بر روی آن، به تیم قهرمان اهدا می‌شود.

تیم قهرمان مجاز است که از این جام، برای خودش نسخه‌های بدلی متعددی بسازد؛ به شرطی که حداکثر ۸۰% جام واقعی باشد.

جام اصلی که برای مراسم اهدای رسمی در فینال و سایر رویدادهای رسمی مورد تأیید یوفا استفاده می‌شود، همیشه در اختیار یوفا و تحت مالکیت آن باقی می‌ماند و یک بدل جام در اندازه کامل، به تیم قهرمان تعلق می‌گیرد.

سنتی که از سال ۱۹۶۷ تغییر کرد

در گذشته همیشه جام اصلی به باشگاه‌ها تعلق می‌یافت ولی از سال ۱۹۶۷ به بعد این رویه تغییر کرد و یوفا تصمیم گرفت تا جام اصلی که توسط روزنامه فرانسوی اکیپ به آنها داده شده بود، بعد از پنجمین قهرمانی اروپایی رئال مادرید در بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰، به این تیم اهدا کند. بعد از آن بود که قوانین دستخوش تغییراتی شد تا مشخص شود که کدام تیم‌ها می‌توانند جام را برای همیشه نگه دارند.

رئال مادرید که از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ در پنج سال متوالی با درخشش آلفردو دی استفانو قهرمان اروپا شد، جام اصلی را به خانه برد. از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳، آژاکس سه در سال متوالی عنوان قهرمانی را مال خود کرد و در بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ بایرن مونیخ در سه دوره متوالی قهرمان لیگ قهرمانان شد.

این تیم‌ها با توجه به موفقیت‌هایشان در سه سال متوالی، اجازه یافتند تا جام را برای همیشه به خانه برند. در عین حال، آث میلان که در سال ۱۹۹۴ برای پنجمین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و لیورپول که در سال ۲۰۰۵ پس از یکی از عجیب‌ترین فینال‌های تاریخ در استانبول به قهرمانی رسید، با پیوستن به باشگاه نخبگان، این جام را برای همیشه مال خود کردند و لیورپول آخرین تیمی بود که اجازه یافت تا جام اصلی را برای همیشه مال خود کند.

تغییراتی جدید در سال ۲۰۰۹

تغییر قوانین در سال ۲۰۰۹ به این معنی بود که جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا برای همیشه تحت مالکیت یوفا در آمد و حتی زمانی که بارسلونا در سال ۲۰۱۵ پس از پیروزی ۳-۱ مقابل یوونتوس، برای پنجمین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، نتوانست جام را برای همیشه مال خود کند.

این قانون از سال ۲۰۰۹ تا به امروز پابرجاست و دیگر هیچ تیمی، تحت هیچ شرایطی امکان مال خود کردن همیشگی جام اصلی را نخواهد داشت.

در ادامه می‌توانید لیست تیم‌هایی که بیشترین قهرمانی را در تاریخ رقابت های لیگ قهرمانان اروپا داشتند مشاهده کنید:

قهرمانان لیگ قهرمانان اروپا

باشگاه

دفعات قهرمانی

سال‌های قهرمانی

رئال مادرید

۱۴

۱۹۵۶, ۱۹۵۷, ۱۹۵۸, ۱۹۵۹, ۱۹۶۰, ۱۹۶۶, ۱۹۹۸, ۲۰۰۰, ۲۰۰۲, ۲۰۱۴, ۲۰۱۶, ۲۰۱۷, ۲۰۱۸, ۲۰۲۲

میلان

۷

۱۹۶۳, ۱۹۶۹, ۱۹۸۹, ۱۹۹۰, ۱۹۹۴, ۲۰۰۳, ۲۰۰۷

بایرن مونیخ

۶

۱۹۷۴, ۱۹۷۵, ۱۹۷۶, ۲۰۰۱, ۲۰۱۳, ۲۰۲۰

لیورپول

۶

۱۹۷۷, ۱۹۷۸, ۱۹۸۱, ۱۹۸۴, ۲۰۰۵, ۲۰۱۹

بارسلونا

۵

۱۹۹۲, ۲۰۰۶, ۲۰۰۹, ۲۰۱۱, ۲۰۱۵

آژاکس آمستردام

۴

۱۹۷۱, ۱۹۷۲, ۱۹۷۳, ۱۹۹۵

اینترمیلان

۳

۱۹۶۴, ۱۹۶۵, ۲۰۱۰

منچستریونایتد

۳

۱۹۶۸, ۱۹۹۹, ۲۰۰۸

یوونتوس

۲

۱۹۸۵, ۱۹۹۶

بنفیکا

۲

۱۹۶۱, ۱۹۶۲

چلسی

۲

۲۰۱۲, ۲۰۲۱

ناتینگهام فارست

۲

۱۹۷۹, ۱۹۸۰

پورتو

۲

۱۹۸۷, ۲۰۰۴

لازم به ذکر است که بوروسیا دورتموند، دیگر فینالیست این فصل ومبلی تنها یک بار و در سال ۱۹۹۷ موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شده است.

برچسب ها
کد خبر : 7404
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار