loader
03:21
0
کد خبر : 1899

جالب‌ترین نکات ایران و قطر؛ فرش قرمز برای اشکان و مرگ یک هوادار

اختصاصی / بازی ایران برابر قطر در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا یک دیدار پرتکرار در رقابت‌های مختلف فوتبال در آسیا به شمار می‌رود.

جالب‌ترین نکات ایران و قطر؛ فرش قرمز برای اشکان و مرگ یک هوادار

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، از آذرماه سال ۱۳۶۷ که دو تیم در بازی افتتاحیه جام ملت های آسیا ۱۹۸۸ به مصاف هم رفتند تا چهارشنبه هجدهم بهمن ۱۴۰۲ که مرحله نیمه نهایی را در دوحه برگزار می کنند، ایران و قطر ۲۴ بار به مصاف هم رفته اند که تیم ایران ۱۶ بار برنده شده است. قطری ها فقط در سه بازی برنده شدند و ۵ دیدار هم مساوی شده است.

بهترین و عجیب ترین گلزنان

هر جا صحبت از فوتبال ایران باشد، نام علی دایی هم شنیده می‌شود. او با ۴ گل زده بهترین گلزن بازی‌های رودرروی ایران وقطر هم هست. دایی اولین گلش را  در مهرماه ۷۶ و بازی های مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی به ثمر رساند. سال ۷۹ او دربازی دوستانه در قطر دبل کرد و آخرین بار نیز در بازی رفت مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

علیرضا نیکبخت واحدی و سردار آزمون مهاجم حال حاضر فوتبال ایران هم 3 بار دروازه قطر را باز کرده اند. آزمون این فرصت را دارد که روز چهارشنبه به رکورد علی دایی در برابر قطر برسد و حتی از آن جلو بزند.  

اما در کنار سردار آزمون که می‌تواند تعداد گل‌هایش را افزایش بدهد، حسین کنعانی زادگان، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و احسان حاج‌صفی که در بازی‌های رودررو با قطر دو گله هستند هم این شانس را دارند  که با زدن گل رتبه‌شان را در جدول ارتقا بدهند.

اما از ۴۱ گل تیم ملی ایران برابر قطر، نام برخی چهره‌های متفاوت هم دیده می‌شود. علیرضا حکیم زاده کاپیتان سابق پاس تهران در سال ۷۵ و در بازی دوستانه یکی ازدو  گل ایران را به ثمر رساند. ابراهیم تهامی در سال ۷۵(دوستانه)، احمد آل‌نعمه و جلال رافخایی (هرکدام یک گل در بازی غرب آسیا) دیگر بازیکنانی هستند که در این مسابقه سابقه گلزنی دارند. رافخایی در ۱۲ بازی ملی ۲ گل و آل نعمه در ۹ بازی ملی تنها یک گل زده که همان گلش در برابر قطر است. هادی عقیلی مدافع سابق تیم ملی ایران هم با ۲ گل زده یکی از بهترین گلزنان ایران در بازی های رودررو با قطر است.

در تیم ملی قطر سالم العنزی ، ماجد محمد و ولید حمزه دو گله هستند. حسن الهیدوس بازیکن سرشناس تیم ملی قطر نیز یک گله است و در بازی نیمه نهایی جام ملت های ۲۰۲۳ می تواند تعداد گلهایش را بالاتر ببرد.

گل به خودی

یحیی گل محمدی مدافع و کاپیتان سابق تیم ملی و سرمربی پرسپولیس در فصل های اخیر یک تجربه عجیب در برابر قطر دارد. در بازی برگشت مقدماتی جام جهای ۲۰۰۶ در ورزشگاه ثانی بن جاسم شهر دوحه،  در حالی که بازی با گل های وحید هاشمیان و محمد بلال یک، یک در جریان بود در دقیقه ۷۴ یحیی گل محمدی مدافع وقت تیم ملی به اشتباه دروازه ایران را باز کرد. خودش بعد از این بازی گفت:« در لحظه به ثمر رسیدن گل دوم قطر هیچ راه حل دیگری وجود نداشت و اگرتوپ را نمی‌زدم بازیكن قطری كه پشت سرم ایستاده بود گل می‌زد. من ن قصد دفع توپ را داشتم كه با بدشانسی وارد دروازه شد.  روی گل من مقصر نبودم چراکه توپ خیلی راحت روی دروازه ما ارسال شد و اشكال از جای دیگری بود.» اما نکته غم انگیز این گل آنجا بود که یک هوادار ایرانی حاضر در ورزشگاه دراثر شوک ناشی از این گل سکته کرد و با وجود اقدامات پزشکی جان باخت.  ایران البته آن بازی را با دو گلی که آرش برهانی و وحید هاشمیان به ثمررساندند در نهایت سه، دو به نفع ایران به پایان رسید.

سریعترین گل ها

سریعترین گل ایران در تاریخ جام ملت ها را حسین کلانی در دقیقه ۲ بازی برابر برمه در جام ملت های ۱۹۶۸ به ثمر رساند. اما بعد از این گل کریم باوی در دقیقه ۶ بازی افتتاحیه جام ملت های ۱۹۸۸ سریعترین گل ایران در مسابقات به حساب می آید. گل باوی که با ضربه سر به ثمر رسید سریعترین گل ایران برابر قطر است هرچند وحید هاشمیان هم در دقیقه ۸ بازی برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ نیز یکی از سریعترین گلهای ایران را برابر این تیم به ثمررسانده است.

فرش قرمز برای اشکان

۸ اسفند سال ۱۳۹۰ یک روز به یادماندنی برای فوتبال ایران و یکی از ستاره های آن به حساب می آید. اشکان دژاگه که در فوتبال آلمان عملکرد درخشانی داشت مدتها تحت نظر مربیان تیم ملی بود و حتی افشین قطبی او را در زمان حضورش روی نیمکت او را دعوت کرد اما اشکان به جام ملت های ۲۰۱۱ نرفت اما سرانجام پیش از بازی با قطر در بازی برگشت مقدماتی جام جهانی سرانجام از این ستاره خط هافبک در تیم ملی ایران رونمایی شد. در حضور بیش از ۳۰ هوادار ایرانی حاضر در ورزشگاه آزادی او در ترکیب اصلی تیم ملی حضور پیدا کرد و در همان دقایق ابتدایی بازی و در دقیقه ۵ دروازه قطر را باز کرد. در نیمه دوم و در حالی که بازی مساوی بود اشکان دومین گلش را هم با پیراهن تیم ملی ایران به ثمر رساند. هرچند در پایان این بازی با نتیجه دو، دو به پایان رسید.

درباره خانواده عفیف

روز چهارشنبه اکرم عفیف یکی از ستاره های موثر و مهم قطر در بازی نیمه نهایی برابر ایران است. این وینگر چپ تکنینی و سرعتی البته تا به حال نتوانسته مقابل ایران گل بزند اما حتما این شانس را برای خودش قائل است که بتواند سرانجام در یک بازی بسیار مهم موفق به انجام این کار شود. با اینحال از خانواده فوتبالی عفیف فرد دیگری هست که سابقه گلزنی برابر ایران را داشته باشد. علی عفیف برادر بزرگتر اکرم، در مسابقات چهارجانبه در قطر در دی ماه ۱۳۸۸ که با نتیجه ۳، دو به سود عنابی ها به پایان رسید در همان دقایق ابتدایی بازی دروازه ایران را باز کرد.

علی و اکرم عفیف فرزند یک خانواده کاملا فوتبالی هستند. پدرشان حسن عفیف در تانزانیا بدنیا آمد اما در سومالی بزرگ شد. همسر او یعنی مادر اکرم و علی و چهار فرزند دیگر نیز اهل یمن است. او در اواسط دهه هشتاد میلادی برای حضور در الاتحاد به قطر آمد و سپس تابعیت قطری گرفت. او سابقه مربیگری در تیم های الغرافه و المرخیه را نیز دارد.

برد در جام ملت ها

تا پیش از بازی روز چهارشنبه در مرحله نیمه نهایی، ایران و قطر دو بار در جام ملت های آسیا باهم دیدار کرده اند که هردوبازی با برد ایران به پایان رسیده است. بازی اول در جام ملت های ۱۹۸۸ با گلهای کریم باوی و فرشاد پیوس و بازی دوم در جام ملت های ۲۰۱۵ با گل سردار آزمون به سود ایران به پایان رسید.

 

برچسب ها
کد خبر : 1899
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار