loader
02:26
0
کد خبر : 799

یک جام و فقط 3 مربی بومی!

اختصاصی / تنها سه تیم از ۲۴ تیم حاضر در رقابت های جام ملتهای آسیا مربیانی از کشورهای خودشان دارند. ایران، ژاپن و استرالیا سه تیمی هستند که از مربیان بومی استفاده کرده اند.

یک جام و فقط 3 مربی بومی!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، ۲۱ تیم از تیم های حاضر در رقابت های جام ملت های آسیا از مربیان خارجی استفاده می کنند. این یعنی تنها ۱۲.۵ درصد از تیم های آسیایی مربی بومی دارند اما ۸۷.۵ درصد تیم ها مربی خارجی دارند. آمار قابل توجهی که نشان از تمایل تیم های آسیایی به استفاده از مربیان خارجی به خصوص اروپایی ها دارد.

شیفت از آمریکای جنوبی به اروپا

زمانی بیشترین مربیان شاغل در فوتبال آسیا را برزیلی ها و آرژانتینی ها تشکیل می دادند اما در حال حاضر اروپایی ها جای آن ها را گرفته اند. در همین جام ملت های آسیا سه مربی اسپانیایی، سه مربی آلمانی و سه مربی از کرواسی حضور دارند. پیتر سگرت مربی تیم تاجیکستان، برانکو ایوانکوویچ سرمربی عمان و ایگور استیماچ سرمربی تیم ملی هند از کرواسی، یورگن کلینزمن سرمربی کره جنوبی ، یورن اندرسن سرمربی هنگ کنگ و البته پیتر سگرت در تاجیکستان که به واسطه ملیت دوگانه اش در هر دو گروه نامش هست. خوان آنتونیو پیتزی سرمربی بحرین، مارکز لوپز سرمربی قطر و خسوس کاساس سرمربی تیم قطر ملیت اسپانیایی دارند.

ژاپن موفق در ساخت مربی

این درست است که بچه های نسل کارتون فوتبالیست ها دیگر به دوره بازنشستگی در بازی حرفه ای رسیده اند اما به نظر آن نسل موفق که ژاپن را به افتخارات زیادی رساندند اکنون لباس مربیگری پوشیده اند. ژاپن یکی از دو کشور آسیایی است که دو مربی در جام ملتها دارد و علاوه بر هاجیمه موریاسو که هدایت تیم ملی کشورش را به بعهده دارد ماساتادا ایشی سرمربی تیم تایلند نیز ژاپنی است. اما کره جنوبی که طی دهه های اخیر و حتی در برگزاری جام جهانی همپای ژاپن بوده است در این زمینه هم مثل آنها عمل کرده با این تفاوت که کره ای خودشان یک مربی آلمانی دارند اما دو مربی اهل این کشور کیم پن گون درتیم ملی مالزی و شین تایه یانگ در تیم ملی اندونزی حضور دارند. آرژانتین هم در این جام ملت ها دو نماینده دارد. هکتور کوپر بزرگ هدایت تیم سوریه و خوان آنتونیو پیتزی هدایت تیم بحرین را به عهده دارند. البته پیتزی به خاطر ملیت اسپانیایی اش در دسته مربیان این کشور هم قرار گرفته است.

ویتنام با فیلیپ تروسیه از فرانسه ، روبرتو مانچینی از ایتالیا در عربستان سعودی، میودراگ رادولوویچ از مونته نگرو در لبنان، حسین اموتا از مراکش در تیم ملی اردن، یورن اندرسن که ملیت نروژی هم دارد در هنگ کنگ، پایولو بنتو از پرتغال در تیم ملی امارات متحده عربی، الکساندر یانکوویچ از صربستان در تیم ملی چین، استفان تارکوویچ از اسلواکی در قرقیزستان، سرکو کاتانچ از اسلوونی در ازبکستان، مکرم دبوب سرمربی اهل تونس تیم فلسطین.

سه مربی و سه مدعی

تیم های ژاپن، ایران و استرالیا از مربیان بومی استفاده کرده اند. امیرقلعه نویی در ایران، هاجیمه موریاسو در ژاپن و گراهام آرنولد در استرالیا این سه مربی هستند. جالب است که این سه تیم از مدعیان اصلی قهرمانی در جام ملتهای آسیا به حساب می آیند.

 

 

برچسب ها
کد خبر : 799
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار