loader
01:16
0
کد خبر : 1995

سبکی که کره‌جنوبی در جام ملت‌ها باب کرد؛ «فوتبال زامبی»!

اختصاصی / در شرایطی که همه کره جنوبی را مدعی برد در بازی نیمه نهایی مقابل اردن می‌دانستند، اما شاگردان کلینزمن بدون طرح و برنامه خاصی مغلوب حریف شدند تا سیل انتقادات از این سرمربی آلمانی افزایش یابد.

سبکی که کره‌جنوبی در جام ملت‌ها باب کرد؛ «فوتبال زامبی»!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، تیم ملی کره جنوبی در جریان این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نمایش پرفراز و نشیبی داشت و در واقع روند خاصی را از این تیم شاهد بودیم که با به ثمر رساندن گل‌های دراماتیک و دقیقه آخری و دیرهنگام و کسب نتیجه مطلوب و صعود به دورهای بالاتر همراه بود و همین سبک، حالا "فوتبال زامبی" لقب گرفته است.

کره‌ای‌ها بعد از گلزنی در دقایق پایانی در بازی‌های مرحله گروهی مقابل اردن و مالزی به دو تساوی پرزحمت دست یافتند تا به سختی از دور گروهی، به مرحله حذفی برسند. آنها در دیدارشان مقابل عربستان سعودی در دور یک هشتم پایانی هم در وقت‌های تلف شده گلزنی کردند و همین باعث شد تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شده و شاگردان کلینزمن بدین ترتیب روانه دور بعدی شدند.

در مرحله یک چهارم پایانی، باز هم اتفاق مشابهی را شاهد بودیم؛ ضربه پنالتی هوانگ هی چان در دقیقه ۹۶ بازی، تبدیل به گل شد و مصاف دو تیم استرالیا و کره جنوبی به وقت‌های اضافه کشیده شد و در نهایت گل سونگ هیونگ مین از روی ضربه آزاد، برد کره ای‌ها را به همراه داشت تا آنها به نیمه نهایی برسند. باز هم به سبک از گور برخاسته و "فوتبال زامبی".

آنها در مرحله نیمه نهایی یک بار دیگر دراین تورنمنت، به سد اردن برخوردند و این بار دیگر شانس با آنها یار نبود. اردن به شایستگی و با تحقیر کره توانست تا با نتیجه ۰-۲ از سد آنها عبور کند و دیگر خبری از برخاستن از گور نبود.

کره‌ای که مثل همیشه نبود

کره جنوبی در هیچ یک از بازی‌هایش دراین تورنمنت نتوانست عملکرد متقاعد کننده‌ای را به اجرا بگذارد و تنها به نبوغ فردی ستاره‌هایش اتکا می‌کرد؛ ظاهرا این تیم فاقد یک برنامه تاکتیکی و منسجم بود و در بازی مرحله نیمه نهایی مقابل اردن که در رنکینگ فیفا در رتبه هشتاد و هفتم قرار داشت، عملکرد بسیار ضعیفی را به اجرا گذاشت.

در پایان این بازی، سون در اوج ناامیدی گفت: «این واقعا ناامیدکننده است. ازاین نتیجه واقعا ناراحتم. اردن در این تورنمنت عملکرد حیرت‌انگیزی داشته. آنها فوق‌العاده‌اند و شایستگی‌اش را دارند. آنها تا آخرین نفس جنگیدند ولی این برای ما کاملا ناامید کننده بود.»

اردن و عموته شگفتی‌ساز

در این میان دو داستان مطرح می شود: یکی حرکت هرکول‌وارانه اردنی‌ها به سمت فینال. آنها پیش از این در هیچ تورنمنت بین‌المللی‌ تا مرحله نیمه نهایی نرسیده بودند؛ اما حالا در فینال با قطر میزبان روبرو خواهند شد.

هدایت تیم ملی اردن را حسین عموته مراکشی برعهده دارد که بعد از صعود تیمش از مرحله گروهی به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم گروه و دو برد ارزشمند مقابل عراق و تاجیکستان در مراحل حذفی، همین حالا هم به عنوان یک قهرمان ملی شناخته می‌شود.

عملکرد حیرت‌انگیز اردن در جام ملت‌های این دوره، یادآور نمایش جذاب و شگفت‌آور مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲ است؛  اردنی‌ها دقیقا مثل همان مراکش، تیمی منظم، منسجم و فوق‌العاده خوب هستند که به بهترین نحو ممکن از نقاط ضعف حریفانشان بهره می‌برند. آنها در جریان این تورنمنت یک برنامه تیمی مشخص داشتند و به بهترین نحو ممکن به آن پایبند بودند و این چیزی بود که کره‌ای‌ها از آن بی بهره بودند.

این برد تاریخی در شرایطی رخ داد که اندکی قبل از آغاز تورنمنت، اردن در دیداری دوستانه ۱-۶ مغلوب ژاپن شده بود و سال گذشته هم باخت‌های دردناکی را مقابل لبنان و آذربایجان تجربه کرده و با نتیجه ۰-۶ مغلوب نروژ شده بودند. اما انگار دیگر قرار نبود که این ناکامی‌‌ها تکرار شوند.

این بدون شک یکی از بهترین لحظات تاریخ فوتبال اردن بود و این امکان وجود دارد که شنبه اتفاق تاریخی‌تری نیز رقم بخورد.

توصیه‌های کلینزمن به شاگردانش

کلینزمن قبل از هر بازی به شاگردانش توصیه می‌کرد که آرامش داشته باشند و به نظر می‌رسید که بازیکنانش هم توصیه‌های او را به معنای واقعی کلمه گوش می‌دادند و در جریان مسابقات با پاس‌های شل و بی‌جان، بارها و بارها توپ را در میانه میدان از دست می‌دادند. یکی از همین فرصت‌ها، منجر به گلزنی اردن در این بازی شد؛ هنگامی که پارک یونگ وو، پاس کوتاهی را ارسال کرد ولی موسی التعمری، بازیکن سرسخت اردنی‌ها آن را به یازان النعیمات رساند تا در دقیقه ۵۳ بازی، یک گل حیرت‌انگیز برای اردن به ثمر برسد.

التعمری، تنها بازیکن اردنی است که در اروپا توپ می‌زند. او تابستان گذشته بعد از مدتی حضور در فوتبال قبرس و بلژیک، به باشگاه مون‌پولیه فرانسه پیوست. التعمری او سیزده دقیقه بعد از تدارک گل اول تیمش، گل دوم وسرنوشت‌ساز اردن در نیمه نهایی را به ثمر رساند تا تیمش برای اولین بار در تاریخ به فینال برسد.

در سوی دیگر میدان، می‌توان همان لحظات را یکی از تحقیرآمیزترین و ضعیف‌ترین لحظات فوتبال کره جنوبی در دهه‌های اخیر دانست. به ویژه در شرایطی که آنها یک سرمربی نامدار به نام یورگن کلینزمن را روی نیمکت مربیگری‌شان می دیدند و بازیکنانی از پاری سن ژرمن ،تاتنهام، ولورهمپتون و بایرن‌مونیخ را در زمین داشتند. اما بیشتر بازیکنان اردن در لیگ داخلی این کشور بازی می‌کنند.

اردن پدیده و کره مایوس‌کننده

حالا اردنی‌ها در یک قدمی اولین قهرمانی‌شان در تاریخ جام ملت‌های آسیا هستند اما ناکامی کره‌ای‌ها در رسیدن به فینال، انتظار آنها برای تکرار طعم قهرمانی در آسیا که بیش از شصت سال طول کشیده را طولانی‌تر خواهد کرد و آنها دست کم باید تا جام ملت‌های اسیا ۲۰۲۷ عربستان صبر کنند.

اردن پیش از این هرگز نتوانسته بود تا کره جنوبی را شکست دهد ولی در این بازی با اقتدار و قاطعیت از سد حریف صاحب نامش عبور کرد؛ آنها با طرح‌های تهاجمی خود را به سمت دروازه حریف قدرتمندشان می‌رساندند و با پرس بی‌امان، ضدحملات طوفانی و بمباران دروازه جو هیون وو، توانستند حریف قدرتمند را به زانو در بیاورند. دروازه‌بان کره آنقدر در این بازی در مقابل حملات بازیکنان اردن واکنش نشان داده و مهارهای فراوانی داشت که در پایان بازی، به عنوان بهترین بازیکن تیمش انتخاب شد.

در پایان نیمه اول، شوت‌های اردن به سمت دروازه کره‌ای‌‌ها ۱۲ بود و کره‌ای‌ها تنها ۴ شوت زده بودند. این درحالی بود که کره در خط حمله‌اش سون وهوانگ را در اختیار داشت که به ترتیب چهارمین و هفتمین گلزن برتر لیگ برتر انگلیس هستند و لی کانگ این، بازیکن موفق پاری سن ژرمن هم در زمین حضور داشت ولی هیچ یک از اینها تقریبا حرف زیادی برای گفتن در زمین نداشتند.

تعداد لمس توپ‌های سون در نیمه اول، تنها ۱۵ لمس توپ بود که کمترین آمار در بین تمام بازیکنان حاضر در زمین بود. کره‌جنوبی به ویژه در خط میانی حرفی برای گفتن نداشت و پژمرده و ناموفق نشان می‌داد.

خبری از گل زامبی نبود

درعین حال در این بازی،هیچ نشانه و اثری از بازگشت احتمالی دقایق آخری در تیم کره دیده نمی شد. در دقایق پایانی بازی با ورود چو گئو سونگ، مهاجم تعویضی که سابقه حضور در جام جهانی را دارد، کره ای‌ها با بی‌قراری به دنبال یک "زامبی گل" دیگر بودند. او در دقیقه ۸۸ بازی سعی کرد تا با یک شیرجه خنده‌دار، داور را متقاعد کند تا یک ضربه پنالتی برای کره بگیرد؛ اما نه تنها از پنالتی خبری نبود، بلکه داور به او یک کارت زرد هم نشان داد و خود او هم شکایتی از این بابت نداشت.

در این شب شرم‌آور، کره‌ای‌ها حتی یک شوت درچارچوب به سمت دروازه اردن هم نداشتند.

سیل انتقادات از کلینزی

مسئولیت همه این ناکامی‌ها بردوش یورگن کلینزمن قرار گرفت که خیلی‌ها از او به خاطر استفاده از تاکتیک قدیمی ۲-۴-۴ انتقاد می‌کنند. در عین حال کلینزمن که برخلاف سرمربیان سابق کره، مربی پروازی بود و برای زندگی به کره جنوبی نقل مکان نکرده و در آمریکا زندگی می‌کرد، به این خاطر هم حسابی مورد انتقاد قرار داشت.

تماشای یک عملکرد ضعیف و بی‌جان در چنین بازی مهمی، با فشارهای زیادی از سمت رسانه‌ها و هواداران کره‌ای همراه شد؛ چرا که آنها امیدهای زیادی داشتند تا این تیم بتواند برای اولین بار بعد از سال ۱۹۶۰ قهرمان آسیا شود. درعین حال این حس به هواداران کره‌ای منتقل می‌شد که بازیکنان یا برای خودشان بازی می‌کنند و یا برای سون و نه برای کلینزمن و یا طرح و برنامه منسجم تیمی.

حرفه مربیگری یورگن کلینزمن زمانی که به عنوان یک مربی تازه نفس و ۴۰ ساله تیم ملی آلمان را به نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ رساند و سپس از این تیم جدا گردید، دچار افول شد. او در سال ۲۰۱۶ و بعد از شروعی فاجعه‌بار در مرحله مقدماتی جام جهانی، نیمکت مربیگری آمریکا را ترک کرد و بعد از آن تنها سابقه مربیگری‌اش که تنها ۱۰ هفته دوام آورد، نشستن برروی نیمکت هرتابرلین بود.

مهاجم سابق باشگاه تاتنهام در پایان جدال تیمش با اردن و حذف از جام ملت‌های آسیا لبخند تلخی روی لب داشت و این همان چیزی بود که بعد از تساوی ۳-۳ مقابل مالزی در مرحله گروهی به خاطر آن حسابی سرزنش شده بود. این نگاه فوق‌العاده ای نبود و در حقیقت آنچه در چهره کلینزمن دیده می‌شد، چهره مردی بود که صادقانه، نمی‌دانست که چطور از اتفاقی که اخیرا رخ داده جلوگیری کند.

برچسب ها
کد خبر : 1995
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار