loader
08:05
0
کد خبر : 2139

سرنوشت عجیب تین‌تین: از فراموش شدن در اسپانیا تا قهرمانی در آسیا

اختصاصی / تین تین مارکز سرمربی تیم ملی قطر، در طول دوران حضورش در فوتبال اسپانیا موفقیت چشمگیری نداشت و دست تقدیر او را به کشورهای مختلف برد تا اینکه توانست طعم قهرمانی را در آسیا، همراه با قطر بچشد.

سرنوشت عجیب تین‌تین: از فراموش شدن در اسپانیا تا قهرمانی در آسیا

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، تین تین مارکز، سرمربی کاتالان تیم ملی قطر، حالا در اسپانیا یک چهره شناخته شده و افتخار و افسانه فوتبال اسپانیاست؛ اما جالب اینجاست که تا پیش از این، در اسپانیا چندان به او و موفقیت‌هایش پرداخته نمی شد.

اما تین تین به یک باره در سرزمین مادری شهرت و آوازه‌ای برای خودش دست و پا کرد و با قهرمان شدن با قطر در جام ملت‌های آسیا حالا علاوه بر قطر و آسیا، در اسپانیا نیز یک قهرمان است.

قهرمان کردن قطر در آسیا، کشوری با سه میلیون نفر جمعیت و تنها با ۳۵۰ هزار قطری، برای یک سرمربی که کمتر از ۴۰ روز هدایت این تیم را در دست داشته، یک شاهکار بزرگ محسوب می‌شود. تین تین قبل از بازی فینال جام ملت‌های آسیا در این باره گفته بود: « برای آنکه به اینجا برسم، چالش‌های زیادی را پشت سرگذاشتم و این جام، مزد تمام تلاش‌های من خواهد بود.»

اما داستان زندگی تین تین در دنیای مربیگری در نوع خود جالب توجه است؛ این سرمربی ۶۲ ساله سالها پیش بنا به اجبار، فوتبال اسپانیا را ترک کرد ولی توانست در خارج از سرزمین مادری به موفقیت برسد.

روز شنبه، تین تین قهرمانی قطر در جام ملت‌های آسیا را در کنار امیر قطر جشن گرفت و طبیعتا در آن لحظات به مرور سال‌های زندگی‌اش، مثلا سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ که بیرون از کانون توجهات، دست و پا می‌زد تا در اسپانیول به موفقیت برسد، می‌پرداخت.

ماجراجویی ناکام در اسپانیول

او که در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ پیراهن اسپانیول را به تن می‌کرد، بعد از ورود به دنیای مربیگری، در رده‌های سنی این باشگاه، از جوانان B و جوانان A گرفته، تا تیم پایه‌ای اسپانیول B و تیم اصلی (در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به عنوان دستیار میگل آنخل لوتینا و سپس ارنستو والورده جوان) به فعالیت پرداخت و در سال ۲۰۰۸ با جدایی والورده از اسپانیول، سرمربی اصلی تیم شد.

نکته عجیب اینجا بود که در روز ۳۰ نوامبر سال ۲۰۰۸ و بعد از چهار باخت متوالی تیمش، بلافاصله از این سمت برکنار شد.

البته بسیاری از خبرنگاران اسپانیایی معتقدند که سران باشگاه اسپانیول، به رغم اطلاع از عملکرد خوب تین تین در تیم‌های پایه‌ای، در زمان حضور او روی نیمکت مربیگری تیم اصلی، با او صبوری نکرده و این فرصت را دراختیارش قرار ندادند تا خودش را پیدا کند.

تین تین زمانی که دستیار لوتینا بود، با او و اسپانیول، طعم قهرمانی در جام حذفی اسپانیا را چشید و با والورده نایب قهرمان یوفا شدند ولی زمانی که هدایت اصلی تیم را در دست گرفت، تنها در ۱۵ بازی در فصل ۹-۲۰۰۸، سرمربیگری اسپانیول را تجربه کرد و عمر حضورش روی نیمکت مربیگری این تیم بسیار کوتاه بود.

به همین خاطر، چشیدن طعم قهرمانی در اسیا برای او حس متفاوتی داشت. او در پایان بازی فینال به خبرنگاران گفت: « نمی دانم آینده‌ام به چه ترتیب خواهد بود؛ برنامه این است که به تیم باشگاهی‌ام، الوکره بازگردم.»

اما آنچه مسلم است این است که تین تین نمی خواهد به اسپانیا بازگردد و می خواهد در قطر به فعالیت ادامه دهد، چه در قامت سرمربی تیم ملی این کشور و یا تیم باشگاهی الوکره که از سال ۲۰۱۸، هدایت آن را برعهده دارد.

آغاز آشنایی با قطری‌ها

گرچه حالا همه نگاه‌ها برروی تین تین است، اما زمانی که او برای گذران زندگی، از اسپانیا خارج شد، کمتر کسی درباره او صحبت می کرد. تین تین در سال ۲۰۱۲ به باشگاه اوپن بلژیک پیوست؛ باشگاهی که مالکیت آن در اختیار آکادمی اسپایر قطر بود و در حقیقت ارتباط و اعتماد قطری ها با تین تین از همان زمان آغاز شد. او در بلژیک توانست برای خود اسم و رسمی دست و پا کند.

در ادامه او در سال ۲۰۱۶، ماجراجویی کوتاهی به عنوان مدیر ورزشی در عراق داشت و در ژوئن سال ۲۰۱۷ به باشگاه سنت ترویدنس بلژیک پیوست ولی بعد از تنها دو ماه و دو بازی رسمی، از این تیم جدا شد. خودش با یادآوری آن روزها گفته: « من دورهای زیادی زدم تا به قطر برسم.»

اما از شنبه به بعد، نام تین تین و شش دستیار اسپانیایی‌اش که یکی از آنها لوئیس گارسیا بازیکن سابق اسپانیایی و یکی دیگر پسرش سرخیو است، با حروف طلایی در کشوری ثبت شده که دومین ستاره آسیایی متوالی خود را به رهبری این سرمربی کاتالان به دست آورده و جالب اینجاست که اولین قهرمانی قطر در آسیا نیز در سال ۲۰۱۹ توسط فلیکس سانچز یک سرمربی اسپانیایی- کاتالان دیگر به دست آمده بود. حالا بی تردید قطری‌ها بخش عمده‌ای از موفقیت‌هایش را مدیون کاتالونیا هستند.

برچسب ها
کد خبر : 2139
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار