loader
02:53
0
کد خبر : 2204

سیمون آدینگرا؛ جواهر جدید ساحل‌عاج و باشگاه برایتون

اختصاصی/ این بازیکن 22 ساله با درخشش در جام ملت‌های آفریقا و به ویژه بازی فینال، نامش را برای همیشه در تاریخ ثبت کرد.

سیمون آدینگرا؛ جواهر جدید ساحل‌عاج و باشگاه برایتون

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، هر اتفاقی که از این پس و در کارنامه دوران حرفه‌ای سیمون آدینگرا رخ دهد، او به خاطر نقش‌آفرینی‌اش در ترکیب تیم ملی ساحل عاج و کسب قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا با این تیم، همواره در یادها باقی خواهد ماند.

بال جوان ساحل عاج و باشگاه برایتون، در بازی فینال جام ملت‌های آفریقا ستاره تیمش بود و با دادن دو پاس گل، در برد ۱-۲ تیمش مقابل نیجریه و در نتیجه کسب جام قهرمانی بسیار تاثیرگذار بود و نامش را در تاریخ جاودان کرد.

آدینگرا، قبل از آغاز این تورنمنت هم در کشورش یک چهره محبوب مثل دیدیه دروگبا و یایا توره بود؛ به ویژه بعد از آنکه به رغم مصدومیت از ناحیه همسترینگ که در ماه دسامبر در تیم باشگاهی‌اش گریبانگیرش شد، باز هم به اردوی تیم ملی کشورش ملحق شد. این بازیکن ۲۲ ساله در جام ملت‌ها در دو بازی در ترکیب اصلی بود و در سه بازی به عنوان بازیکن ذخیره به زمین رفت و نمایش‌های قابل قبولش باعث شد تا به شهرت بیشتری برسد.

یاکوب ترائوره، یک خبرنگار ساحل عاجی که این تورنمنت را پوشش می‌داد در این باره گفت:« تمام ساحل‌عاجی‌ها برای آدینگرا خوشحالند. آنها حالا او را بیشتر از قبل دوست دارند. قبل از شروع تورنمنت، او مصدوم بود ولی برای ملتش جنگید و برای فتح جام و پیراهن کشورش مبارزه کرد. ما واقعا به او افتخار می‌کنیم و به نظرمان او یک جواهر است. او پذیرفت تا با وجود مصدومیت برای تیم ملی کشورش بازی کند. این برای ما خیلی مهم است.»

در بازی فینال آدینگرا کار را برای دروازه‌بان نیجریه واقعا سخت کرده بود و در نهایت هم موفق شد تا با همکاری هم‌تیمی‌هایش جام را به خانه ببرد.

ترائوره ادامه داد:« حریف اصلی آدینگرا در فینال، آینا بود، یک دروازه‌بان قدرتمند.. اما آدینگرا دو پاس گل داد تا کار را یکسره کند.  ما در سال ۱۹۸۴ هم میزبان جام ملت‌های آفریقا بودیم ولی آن تورنمنت برای تیم ملی ما خیلی بد بود؛ تنها هشت تیم در آن دوره حضور داشتند و ساحل عاج نتوانست از مرحله گروهی به دور بعد برسد. اما حالا تمام این بازیکنان به تاریخ پیوسته‌اند؛ سیمون حالا با عملکرد خیره کننده‌اش در فینال، در قلب مردم ساحل عاج است.»

درخشش آدینگرا در جام ملت‌های آفریقا، نمادی از بازگشت خارق‌العاده ساحل‌عاج به میادین فوتبال است.

عملکرد پرفراز و نشیب ساحل عاج تا رسیدن به جام

ساحل عاج در شرایطی قهرمان آفریقا شد که آنها در آخرین بازی‌شان در مرحله گروهی با باخت ۴-۰ مقابل گینه استوایی تحقیر شدند و آدینگرا زمانی وارد زمین شد که بازی ۰-۳ بود و تنها هفت دقیقه تا پایان بازی زمان مانده بود. این اولین حضور او در این تورنمنت بعد از رهایی از بند مصدومیتش بود.

بعد از این باخت تحقیر‌آمیز بود که ژان لوئیس گاست از سمت سرمربیگری ساحل عاج اخراج شد و امرسه فائه جای او را گرفت. اما نتایج دیگر بازی‌ها، باعث شد تا ساحل عاج به عنوان یکی از تیم‌های برتر رده سومی به دور حذفی برسد و از آن به بعد بود که آدینگرا نمایش‌های حیرت انگیزش را آغاز کرد. او در مرحله یک هشتم نهایی و وقتی بازی تیمش مقابل سنگال ۱-۱ مساوی بود در نیمه دوم وارد زمین شد و تیمش توانست در ضربات پنالتی ۴-۵ به دور بعد رود.

در بازی مقابل مالی در یک چهارم نهایی هم آدینگرا از روی نیمکت ذخیره‌ها به زمین رفت. آن موقع تیمش ۰-۱ عقب بود ولی آدینگرا گل تساوی بخش تیمش را به ثمر رساند تا آنها در نهایت در وقت‌های اضافه این حریف را نیز از پیش رو بردارند.

اولین حضور او در ترکیب اصلی تیم، در مرحله نیمه نهایی بود که ۸۰ دقیقه مقابل جمهوری دموکراتیک کنگو قرار گرفت و تیمش ۰-۱ به پیروزی رسید. در بازی فینال هم او نقش خودش را ایفا کرد و توانست تا با دادن دو پاس گل به قهرمانی تیمش کمک کند. عملکرد او در بازی فینال واقعا همه را انگشت به دهان گذاشت؛ این بازیکن ۲۲ ساله در فینال شش موقعیت خلق کرد، پنج دریبل کامل داشت و در ۹ دوئل به پیروزی رسید که درهریک از این موارد، بهترین آمار را در مقایسه با تمام بازیکنان حاضر در زمین به نام خودش ثبت کرد.

دیدی درامانی، مربی آکادمی فوتبال آدینگرا درباره او گفته:« او یکی از سریع‌ترین بازیکنانی است که ما تا به امروز داشته‌ایم. او در درک سبک بازی ما واقعا تیز و سریع بود و با مهارت‌هایش همه را به کشتن می‌داد.»

درامانی برای آدینگرا در حکم یک استاد بزرگ است و وقتی این بازیکن جوان در ژانویه ۲۰۲۰ به نوردسیالند منتقل شد، او را حسابی راهنمایی می‌کرد.  

مایکل اسین، ستاره سابق باشگاه چلسی و تیم ملی غنا که حالا دستیار سرمربی نوردسیالند است یکی از افرادی بود که بعد از قهرمانی ساحل عاج، به او تبریک گفت.

تلاش‌هایی که بی‌فایده نبود

آدینگرا حالا کاملا نشان داده که چرا باشگاه برایتون برای جذب او اینقدر تاکید داشت و در ژوئن ۲۰۲۲ با پرداخت ۷.۶ میلیون یورو او را از نوردسیالند به خدمت گرفت. البته این بازیکن جوان فصل قبل به صورت قرضی در باشگاه بلژیکی یونیون سن ژیلواز توپ زد و این دقیقا همان اقدامی بود که سران برایتون با کارو میتوما، بازیکن ژاپنی‌شان نیز انجام دادند.

آمار آدینگرا در باشگاه بلژیکی به مرتب بهتر از میتوما بوده؛ این بازیکن ساحل عاجی در۵۱ دیداری که برای این تیم برگزار کرد، ۱۵ گل به ثمر رساند و ۱۵ پاس گل داد و سه تا از این پاس گل‌ها در ۹ حضور او در لیگ اروپا بود. این تیم بلژیکی در لیگ اروپا تا مرحله یک چهارم پایانی پیش رفت و در این دور در مجموع دو بازی رفت و برگشت ۲-۵ مغلوب بایرلورکوزن شد.

او در این فصل پیراهن برایتون را برتن می‌کند و نقش پررنگی در بازی برایتون در مرحله یک هشتم پایانی لیگ اروپا و دور پنجم بازی‌های جام حذفی انگلیس مقابل ولورهمپتون و همچنین تلاش این تیم برای قرار گرفتن در جمع ده تیم برتر لیگ انگلیس برای سومین سال متوالی ایفا کرده است.

میتوما هم حالا به برایتون بازگشته و در پست بال چپ بازی می‌کند و تا به اینجا در ۲۳ دیداری که برای این تیم در لیگ برتر انگلیس و لیگ اروپا برگزار کرده، پنج گل زده و سه پاس گل داده و حالا سران برایتون با اتمام جام ملت‌های آفریقا، بیش از هرزمان دیگری بی‌صبرانه در انتظار بازگشت آدینگرا هستند.

برچسب ها
کد خبر : 2204
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار