loader
09:47
0
کد خبر : 4064

شما دعوتید به یک فیفادی جذاب و جهانی؛ بازی‌های کلاسیک و تماشایی

امشب و در سراسر جهان و در رقابت های ملی رسمی و دوستانه بازی های زیادی برگزار می شود که در میان آنها بعضی رقابت ها بسیار حساس و تماشایی هستند.

شما دعوتید به یک فیفادی جذاب و جهانی؛ بازی‌های کلاسیک و تماشایی

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، روزهای فیفادی در فروردین امسال با بازی‌های جذابی همراه بوده است و امشب در سراسر جهان رقابت‌های جالبی برگزار می‌شود. از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در آسیا گرفته تا بازی‌های دوستانه که در میان آنها جدال‌هایی تماشایی چون بازی آلمان - هلند، برزیل - اسپانیا و انگلیس - بلژیک وجود دارد.

کلاسیک غرب آسیا

کویت - قطر (۲۲:۳۰) ورزشگاه صباح السالم

یک بازی کلاسیک در سطح غرب آسیا. هرچند کویت تقریبا دو دهه است که از سطح اول فوتبال آسیا دور مانده اما جدال دو عرب‌نشین ثروتمند حوزه خلیج فارس با سرنوشت‌های متفاوت جالب توجه است. زمانی که قطر در فوتبال آسیا ظهور پیدا کرد و در دهه هشتاد کویت در اوج بود اما هرچه قطر بیشتر پیشرفت کرد، کویت بیشتر از سطح اول فوتبال دورتر شد. دو تیم تا به حال ۲۱ بار مقابل هم بازی کرده‌اند که ۸ برد برای قطر ۷ برد برای کویت و ۶ بازی دو تیم هم مساوی شده . کویت ۲۰ گل و قطر ۲۴ گل زده‌اند و قطر در بازی رفت در کشور خودش با سه گل کویت را مغلوب کرد.

از آخرین برد کویت در برابر قطر حدود ۱۳ سال می‌گذرد. این تیم در سال ۲۰۱۰ و در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا قطر را ۲۱، صفر شکست داد و پس از آن عنابی‌ها در ۴ بازی پیاپی برابر حریف برنده شده‌اند.  کویت یکبار در سال ۱۹۸۲ در جام جهانی حضور پیدا کرده و قطر نیز در سال ۲۰۲۲ که میزبان رقابت‌ها بود شانس حضور در این بازی‌ها را پیدا کرد.

قطربا ۹ امتیاز از سه بازی صدرنشین گروه است و کویت با ۳ امتیاز در رده سوم قرار دارد. شاید این بازی حیثیتی برای کویتی‌ها بتواند در نهایت این تیم را در مرحله گروهی بازی‌ها زنده نگه دارد.

دیدار غول ها بعد از یازده سال

اسپانیا - برزیل ( ۰۰:۰۰) سانتیاگو برنابئو

دهمین دیدار دو غول فوتبال دنیا یک بازی دوستانه در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو است. آمار برزیلی در ۹ بازی گذشته دو تیم حکایت از برتری این تیم در جدال‌های رودررو دارد. آنها ۵ بار برنده شده و ۲ بازی را هم به اسپانیا واگذار کرده‌اند. ۲ مسابقه دو تیم هم مساوی شده است. اما نکته جالب اینجاست که از آخرین بازی دو تیم نزدیک به یازده سال می‌گذرد. این بازی که با برتری ۳، صفر برزیل همراه بود در فینال رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها برگزار شد. فرد دو گل و نیمار یک گل برای برزیل زدند.  

یکی از خاطره‌انگیزترین جدال های دو تیم در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک برگزار شد که برزیل با تک گل سوکراتس برنده شد. برزیل و اسپانیا اما تا قبل از جام جهانی ۸۶ دو تیم در ۴ جام جهانی دیگر نیز با هم دیدار کرده‌اند. در جام جهانی ۷۸ بازی دو تیم صفر، صفر شد. در جام جهانی ۱۹۶۲ برزیل دو، یک برنده شد. در سال ۱۹۵۰ پرگل‌ترین بازی دو تیم برگزار شد که برزیل ۶، یک اسپانیا را شکست داد. تنها برد اسپانیا در جام‌های جهانی برابر برزیل در جام جهانی ۱۹۳۴ رقم خورد که این تیم سه، یک در بازی مرحله یک هشتم نهایی برنده شد.

دربی بریتانیایی

اسکاتلند - ایرلند شمالی (۲۳:۱۵) همپدن پارک

اسکاتلند و ایرلند شمالی با وجود اینکه از طریق یک مرز دریایی همسایه هستند اما در طول این سال‌ها به طرز شگفت‌انگیزی باهم روبرو نشده‌اند هرچند تا پیش از دیدار امشب ۶۱ بار با هم جدال داشته‌اند. آخرین دیدار این دو تیم ۹ سال پیش برگزار شد و از آن زمان هر دوتیم در تورنمنت‌های مهمی حضور پیدا کرده‌اند.

۹ سال پیش اولین چیزی که در جدال رودرروی دو تیم جلب توجه کرد این بود که ایرلند شمالی در همپدن پارک مقابل اسکاتلند با کیت‌های آبی رنگ حضور پیدا کرد و اسکاتلندی‌ها هم پیراهن سفید مخصوص بازی‌های خارج از خانه‌شان را پوشیدند و در نهایت هم با یک شوت دروازه حریف را بازی کردند. پیش از این بازی در ۶۱ مسابقه ایرلند شمالی ۱۳ بار و اسکاتلند ۳۴ بار برنده شده اند و ۱۴ بازی دو تیم هم مساوی شده است.

یک جنگ تاریخی

آلمان - هلند  ۲۳:۱۵( دویچه بانک پارک)

درهر سطح و هر تورنمنتی دیدار آلمان و هلند یک بازی جذاب و از بازی‌های تاریخی فوتبال جهان است. از سال ۱۹۷۴ که هلندی‌ها جام جهانی را در فینال به آلمان غربی باختند رقابت بین دو کشور آغاز شد هرچند ریشه احساسات ضدآلمانی در هلند به دلیل اشغال این کشور در جنگ جهانی دوم نیز بخصوص آن زمان بسیار قوی بود. این یکی از شناخته‌شده‌ترین رقابت‌های ملی در سراسر جهان است.

هردو کشور در رتبه‌بندی تیم‌های ملی در میان بهترین‌ها هستند. در ۴۵ جدال رودررویشان آلمان ۱۶ بار  هلند ۱۲ بار پیروز شده و ۱۷ بازی هم مساوی شده است.

برای هلندی‌ها ریشه‌های این رقابت براساس احساسات ضد آلمانی ناشی از جنگ جهانی دوم است که طی آن آلمان ۵ سال هلند را اشغال کرده و دویست و پنجاه هزارنفر کشته و کشور دچار ویرانی‌های زیادی شد. به طور خاص مسابقات دو تیم تا سال ۱۹۸۸ نشان‌دهنده یک ارتباط عاطفی قوی بین تجربیات جنگ در کنار عنصر رقابت در ورزش میان هلندی‌ها بود اما این امر به مرور زمان کاهش یافت. ویلم فن هنگم بازیکن سابق تیم ملی هلند درباره بازی با تیم ملی آلمان گفته است: «از آنها متنفرم. خانواده‌ام را قتل رساندند. پدرم، خواهرم، دو تا از برادرانم. هر بار که با آلمان روبرو می‌شدم پر از اضطراب می‌شدم.

وقتی که آلمان و هلند در فینال جام جهانی ۱۹۷۴ به مصاف هم رفتند هلندی‌ها علیرغم اینکه در اوج بودند بازی را باختند که تبدیل به یک شکست ملی شد و از آن به عنوان «مادر همه شکست‌ها» یاد می‌شود. اما در سال ۱۹۸۸ اینبار هلند در یورو آلمان را در کشور خودش شکست داد و به فینال رسید. در بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۷۸ و یورو ۱۹۸۰ رقابت‌های دو تیم جنجالی از آب در آمدند. در بازی ۱۹۸۰ در حالی که تونی شوماخر و هوب استیونزدرگیر بودند رنی فن ده کرکوف با مشت به چشم برند شوستر هافبک آلمان کوبید.

کارل هاینز رومنیگه ستاره سابق تیم ملی آلمان بعد از بازی گفت: فشار فوق‌العاده ای بود. مطبوعات بشدت هیزم روی آتش می‌ریختند. می‌دانستیم که هلندی‌ها آماده هستند. باعث شرمساری و تاسف است که آنها فوتبال را با ماجرای جنگ جهانی دوم آلوده کرده‌اند.

کارل هاینز فورستر دیگر ستاره آلمان گفت: می‌دانستیم اوضاع پرتنش خواهد بود. ما قسم خورده بودیم برنده شویم. برای آنها ضرب و شتم ما بهترین اتفاق بود. آنها خیلی بیشتر از ما متنفرند.

در نیمه نهایی یورو ۱۹۸۸ هلندی‌ها در کشور آلمان میزبان را با گل دقیقه آخر مارکو فان باستن دو، یک بردند. بعد از بازی رونالد کومان ستاره هلند وانمود کرد که پشت خد را با پیراهن اولاف تون بازیکن آلمان پاک می‌کند و این خشم آلمانی‌ها را برانگیخت.

در نیمه نهایی یوفا یورو 1988، هلندی‌ها، آلمان (کشور میزبان) را 2–1 با گل مارکو فن باستن در آخرین دقیقه شکست دادند. پس از بازی، رونالد کومان از تیم هلندی وانمود کرد که پشت خود را با پیراهن اولاف تون پاک می‌کند و خشم آلمانی‌ها را برانگیخت. هانس ون بروکلن دروازه‌بان هلند بعد از قهرمانی گفت: چهارده سال منتظر آن لحظه بودم. قبل از بازی احساساتم در نوجوانی را به یاد آوردم و این عصبانی ترم کرد. خوشحالم که توانستیم این هدیه را به نسل قدیمی‌تر که در جنگ زندگی کردند بدهیم.

رود گولیت دیگر ستاره تیم ملی هلند هم گفت: ما شادی را به نسل قبل هدیه دادیم. نسلی که اشک‌های‌شان را دیدیم.

در جام جهانی ۹۰ ایتالیا دو تیم بعد از دو تساوی در مرحله مقدماتی اروپا به مصاف هم رفتند. هواداران روی سکوها با شعارهای‌شان جنگ را شروع کردند و در طول بازی درگیری فولر و ریکارد باعث شد تا در زمان اخراج هر دو بازیکن، مدافع هلندی برای دومین بار روی موهای فولر آب دهان انداخت. آلمان بازی را برد و در نهایت قهرمان جهان هم شد.

با اینحال مسابقات دو تیم در دهه‌های اخیر متعادل و دور از حواشی پیشین بوده. آخرین جدال دو تیم یک بازی دوستانه در سال ۲۰۲۲ بود که یک، یک به پایان رسید.

 

جبران شکست در ورزشگاه ملی

انگلیس - بلژیک (۲۳:۱۵)  ویمبلی

شکست انگلیس مقابل برزیل حالا این تیم را با انگیزه بالاتربی به مصاف بلژیک می‌فرستد؛ تیمی که از جام جهانی ۲۰۲۲ تا الان شکست نخورده و یک حریف سخت برای انگلیس به حساب می‌آید. روملو لوکاکو به دنبال افزایش ۸۳ گلش با لباس تیم ملی بلژیک است.

انگلیس در دومین بازی خود در ویمبلی به دنبال جبران شکست یک، صفر برابر برزیل است. گل دیرهنگام اندریک به ۲۰ بازی بدون شکست در ویمبلی برای «سه شیر» پایان داد. آنها پیش از آن آخرین بار در استادیوم ملی شان در سال ۲۰۱۳ شکست خورده بودند.

برچسب ها
کد خبر : 4064
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار