loader
07:51
0
کد خبر : 3683

نوستالژی؛ علی پروین علیه پرسپولیس؛ 54 سال بعد از اسفند تاریخی

اختصاصی/ بازی دو تیم پرسپولیس و پیکان که قرار است فردا از هفته بیست و یکم لیگ برتر برگزار شود، مسابقه‌ای است که ریشه در تاریخ فوتبال ایران دارد.

نوستالژی؛ علی پروین علیه پرسپولیس؛ 54 سال بعد از اسفند تاریخی

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، پرسپولیس فردا در ورزشگاه آزادی میزبان پیکان است و برای حفظ فاصله‌اش  با استقلال و رسیدن به صدر در صورت لغزش این تیم، نیاز به برد دارد. پرسپولیس در حالی باید به مصاف پیکان برود که حریفش در۵ بازی اخیر خود شکست نخورده و دو برد و ۳ مساوی به دست آورده؛ وقتی بدانیم یکی از بردهای این تیم مقابل سپاهان مدعی بوده، آن‌وقت دشواری‌های این بازی برای سرخ‌های تهرانی بیشتر به نظر می‌رسد.

رابطه تاریخی

شاید این روزها دیگر کسی به این موضوع فکر نمی‌کند که پرسپولیس و پیکان رابطه تاریخی جالبی با هم دارند. به نوعی تاریخ دو تیم به شکل عمیقی با هم گره خورده. سال ۱۳۴۸ بازیکنان پرسپولیس دسته جمعی به پیکان رفتند؛ هرچند عزیزاصلی و محمود خوردبین در این تیم ماندند تا در جدال دو تیم در باشگاه‌های تهران همین سال یک بازی جالب توجه انجام شود.

ستاره‌های پرسپولیس که تقریبا همگی به پیکان پیوسته بودند، باید مقابل تیم محبوبشان بازی می‌کردند. هرچند این بازی یک ستاره جوان داشت که بعدها نقش اصلی را در سرنوشت پرسپولیس بازی کرد. علی پروین که آن زمان به عنوان یک بازیکن جوان از کیان به پیکان پیوسته بود، در میان آن همه بازیکن مطرح و ملی‌پوش سابق پرسپولیسی و شاهینی، در جدال با پرسپولیس تک گل تیمش را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

هرچند سال بعد پرسپولیسی‌ها به تیم خودشان بازگشتند و یک هدیه جالب هم همراه خودشان آوردند و او کسی نبود جز علی پروین. کسی که پیراهن شماره ۷ سرخ را پوشید و به آن اعتباری بخشید که بعد از سال‌ها هنوز مهمترین پیراهن این تیم به حساب می‌آید. با این حال پروین که برخی او را شناسنامه پرسپولیس می دانند مقابل این تیم بازی کرده و گل هم زده است. اما خوردبین که از جوانان پرسپولیس به تیم بزرگسالان آمده بود، غیر از دو مقطع که به عنوان بازیکن کمکی همراه تاج و پیکان چند بازی انجام داد هیچ‌وقت پیراهن پرسپولیس را از تنش خارج نکرد. این دو (پروین و خوردبین) بعدها مهمترین چهره‌های باشگاه پرطرفدار تهرانی شدند.

پرسپولیسی‌ها، پیکان و اسفند

اما پرسپولیسی‌های قدیمی در چنین روزهایی با پیکان تنها افتخار این باشگاه را رقم زدند. در اسفند ماه سال ۱۳۴۸ یعنی درست ۵۴ سال پیش تیم پیکان به عنوان نماینده ایران در رقابت‌های بین المللی جام دوستی در تهران حضور پیدا کرد. در این مسابقات که با حضور ۷ تیم در دو گروه برگزار می شد پیکان با دو برد در مرحله گروهی برابر ملی پاکستان و دمیراسپور ترکیه به مرحله نیمه نهایی رسید. این تیم در نیمه‌نهایی توانست کرایووا رومانی را ۲- یک شکست داده و به فینال برابر زسکا مسکو برسد. پیکان ۲۹ اسفند در فینال با دو گل زسکا را شکست داد.

آلن  راجرز روی دوش بازیکنان پیکان بعد از قهرمانی در باشگاههای ایران- اسفند 1348

جلد روزنامه اطلاعات شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۴۸، یک روز بعد از قهرمانی پیکان در باشگاههای ایران

پیکان که سال ۱۳۴۸ با حضور ستاره‌های پرسپولیس و یک مربی انگلیسی مطرح به نام آلن راجرز شکل گرفت را عده‌ای بهترین تیم باشگاهی تاریخ فوتبال ایران می‌دانند. تیمی که به عنوان قهرمانی رقابت‌های باشگاه‌های تهران و قهرمانی لیگ کشور رسید اما عمر کوتاهی داشت و خیلی زود منحل شد. البته پیکان در سال ۱۳۷۹ با خرید امتیاز باشگاه بهمن دوباره به فوتبال ایران بازگشت و هرچند سابقه سقوط به لیگ دسته پایین‌تر را دارد اما توانسته خودش را به عنوان یکی از تیم های لیگ برتری و اصلی فوتبال ایران تثبیت کند.

علی پروین و دیگر ستاره‌های تیم پیکان بعد از قهرمانی در رقابت‌های بین‌المللی جام دوستی تهران-1348

دو عکس از دو زاویه مختلف از  قهرمانی پیکان در ورزشگاه امجدیه سابق (شهید شیرودی) در آخرین روز سال۱۳۴۸ با حضور ستاره های اغلب پرسپولیسی

جدال های رودررو

در ابتدای تشکیل پیکان دو تیم، دو بار مقابل هم بازی کردند که یک مساوی بدون گل و یک برد یک- صفر با تک گل علی پروین برای پیکان به دست آمد. در لیگ آزادگان ۷۹-۸۰ که پیکان دوباره به فوتبال ایران بازگشته بود پرسپولیس هر دو بازی رفت (۲-صفر) و برگشت (۳-۱) را برد.

در تاریخ لیگ برتر هم  دو تیم در ۳۱ مسابقه به مصاف هم رفته‌اند که پرسپولیس ۲۴ بار برنده شده است. ۴ بازی را پیکان برده و سه بازی هم مساوی شده . بازی رفت دو تیم در لیگ امسال با نتیجه ۳-یک به نفع پرسپولیس به پایان رسید اما نکته جالب اینجاست که شهاب زاهدی زننده هرسه گل پرسپولیس در این مسابقه در نیم فصل از این تیم جدا شد.

آخرین برد پیکان به بازی رفت لیگ هفدهم برمی‌گردد که این تیم در یک بازی جذاب و تماشایی با هدایت مجید جلالی و تک گل مرتضی آقاخان برابر پرسپولیس پرقدرت برانکو به برتری رسید. با این حال در ۱۰ مسابقه اخیر پرسپولیس ۹ برد کسب کرده و فقط یک مساوی  بدون در بازی رفت لیگ سال گذشته رقم خورده است.

در تاریخ بازی‌های دو تیم در لیگ، بازی‌های پرگلی به چشم می‌خورد؛ از جمله برد ۴-۳ پیکان در بازی برگشت لیگ ششم و بردهای ۵-یک و ۶- صفر پرسپولیس در دور برگشت لیگ دهم و دور رفت لیگ دوازدهم.

برچسب ها
کد خبر : 3683
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار