loader
08:54
0
کد خبر : 4461

گزارش ویژه؛ فیرپلی مالی به فوتبال ایران می‌آید

وزیر ورزش و جوانان از اجرای قانون فیرپلی مالی و دیداری مهم با مسئولان باشگاه‌های فوتبال خبر داد.

گزارش ویژه؛ فیرپلی مالی به فوتبال ایران می‌آید

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان امروز در صحبتی که با خبرنگاران داشت با بیان اینکه خبر خوبی برای هواداران فوتبال دارم گفت:«در قانون برنامه هفتم، بندی را به نام فیرپلی مالی آورده‌ایم که نیاز و ضرورت است تا در باشگاه‌های ما صورت بگیرد. حدود 4 دهه است یوفا این کار را انجام می‌دهد و ان‌شاءالله ما هم جزء اولین کشورهایی هستیم که آن را انجام می‌‌دهیم. مجلس آن را تصویب کرده است.»

او ادامه داد:«سه‌شنبه نشست مشترکی با باشگاه‌های لیگ برتری داریم تا بتوانیم آئین‌نامه خوبی را برای فیرپلی مالی باشگاه‌ها پیش‌بینی کنیم و خیلی از دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و حواشی پیرامون بودجه باشگاه‌ها وجود داشته و دارد، برطرف شود.» با این وصف اگر این برنامه در فوتبال ایران به شکل جدی و با انضباط قانونی برگزار شد می‌توان شاهد یک انقلاب مالی و اقتصادی در فوتبال حرفه‌ای ایران بود.

فیرپلی مالی چیست؟

قانون فیرپلی مالی یوفا در سال ۲۰۰۹ توسط هیات کنترل مالی در اروپا تصویب شد. هدف این قانون جلوگیری از بالارفتن مخارج و هزینه‌های باشگاه‌های فوتبال اروپا نسبت به درآمدشان است. فیرپلی مالی یوفا تلاش می‌کند سلامت اقتصادی در فوتبال اروپا را بالا ببرد.

از سال ۲۰۱۰، باشگاه‌هایی که به رقابت های اروپایی صعود کرده اند، نباید هیچگونه بدهی یا حساب عقب افتاده‌ای داشته باشد. این شامل بازیکنان، کادر تیم و همچنین مالیات و کلیه موارد مالی یک باشگاه است.

قانون شکنی

از سال ۲۰۱۳ باشگاه‌ها در ارتباط با شرایط دخل و خرجشان بررسی می‌شوند. این یعنی باشگاه‌ها باید هزینه و بدهی‌شان را با سودشان برابر کنند. این قانون مانع از این می‌شود که یک باشگاه بدهی‌های انباشته داشته باشد. مرکز کنترل مالی باشگاه‌ها یا (CFCB) یک مجموعه مستقل است که مسئولیت بررسی این موضوع را در باشگاهها به عهده دارد و هرفصل وضعیت مالی هرباشگاه را بررسی می‌کند. اولین مورد حائزاهمیت در این بخش اینست که باشگاه‌ها باید برابری هزینه و مخارجشان را رعایت کرده باشند.

از سال ۲۰۱۵ که این قوانین به‌روز شدند و  چند وضعیت خاص برای پیشرفت سرمایه گذاری پایدار در باشگاه ها و در عین حال توجه به کنترل خرج بیش از حد، تعریف شدند. این شرایط خاص، زمان هایی هستند که باشگاه قصد بازسازی اقتصادی داشته یا بحران مالی و اقتصادی شدیدی باشگاه را در بر بگیرد و یا حتی کشوری که آن باشگاه در آن حضور دارد، دچار بحران اقتصادی شدید شود. برای اولین بار در تاریخ CFCB این مجموعه موظف شد که تیم هایی که در رقابت های اروپایی نیستند اما در آینده قصد دارد یا ممکن است در آن حضور داشته باشند را نیز بررسی کند.

اگر باشگاهی به هر شکلی این قوانین را رعایت نکند، این وظیفه مرکز کنترل مالی باشگاه ها است که در مورد مقدار و عواقب آن، تصمیم بگیرد. عدم رعایت قوانین، حذف یا محرومیت اتوماتیک را شامل نمی شود اما هیچ استثنائی برای عدم رعایت قوانین نیست. با توجه به فاکتورهای مشخصی، مقدار برخورد با باشگاه مشخص می شود. برخورد با باشگاه ها، شامل این موارد است:

-اخطار

-توبیخ

-جریمه

-کسر امتیاز

-حذف کردن سود حاصل از حضور در رقابت‌ها

-ممنوعیت از ثبت بازیکن جدید

-محدود کردن تعداد بازیکنانی که یک تیم می تواند در لیست خود برای شرکت در یک رقابت اروپایی ثبت کند، به همراه یک محدودیت مالی روی مجموع در آمد که موجب کم شدن سود و مزایای بازیکنانی که در لیست A برای حضور در لیگ قهرمانان هستند، می شود.

-حذف از مسابقاتی که در آن حضور دارند و جلوگیری از شرکت در مسابقات پیش روی اروپایی

-گرفتن مقام یا عنوان قهرمانی از تیم

براین اساس هرتیمی که می خواهد در لیگ قهرمانان اروپا یا لیگ اروپا شرکت کند، نیاز به مدرک دارد که توسط اتحادیه کشور مربوطه (یا سازمان لیگ آن کشور) صادر می‌شود. این مدرک، طبق قانون فیرپلی مالی و تایید قسمت باشگاهی یوفا است. پس از ارائه این مدرک، یوفا تمام اطلاعات و مدارک فرستاده شده از طرف باشگاه متقاضی را نیز بررسی می‌کند.

در مورد بدهی باشگاه‌ها مقداری بدهی، یک مسئله عادی در هر تجارتی است. با این حال، زیاد شدن بدهی‌ها توسط قانون برابری دخل و خرج، کنترل خواهد شد و هر مدیر یا مالک باشگاهی، باید هر نوع بدهی را به سرعت جبران کنند. اما هر سرمایه‌گذاری که بخواهد با کمیته CFCB به توافق برسد، باید تعهدات مالی خاصی را پیش از قرارداد و نه بعد از آن، به این کمیته بدهد. در نهایت، بدهی هایی که مهم هستند، مثل بدهی به بازیکنان، مربیان و سایر باشگاه ها، طبق روال عادی توسط CFCB، بررسی خواهد شد.

از زمانی که قانون فیرپلی مالی اجرا می‌شود برخی از تیم‌ها با وجود صعود به لیگ قهرمانان یا لیگ اروپا نتوانسته‌اند مجوز حضور در این مسابقات را پیدا کنند.

برچسب ها
کد خبر : 4461
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار