14:31
0
کد خبر : 5026

لژیونرهایی که قاره سبز را فتح کردند

اختصاصی / لورکوزن پیش از پایان رقابت‌های بوندسلیگا موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و سردار آزمون نیز با توجه به قراردادش با این تیم، مدال قهرمانی را دریافت می‌کند اما سردار تنها بازیکن ایرانی نیست که با تیمش موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است.

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ فصل گذشته بود که «سردار آزمون» پس از سال‌ها حضور در فوتبال روسیه و درخشش در روبین‌کازان، روستوف و زنیت؛ سرانجام به یکی از پیشنهادهای خود پاسخ مثبت داد و به بایر لورکوزن پیوست. با این حال بعد از حضور ژابی آلونسو روی نیمکت بایرلوزکوزن، آزمون که با نظر سیوانه مربی قبل باشگاه جذب شده بود، جایگاه خود را در ترکیب اصلی از دست داد تا در پایان فصل به شکل قرضی از این تیم آلمانی جدا شود. بر همین اساس باشگاه لورکوزن که قراردادی بلندمدت با آزمون امضا کرده بود، با پیوستن این مهاجم به صورت قرضی به رم موافقت کرد.

حالا در سالی که آزمون در ترکیب رم به میدان می‌رود، لورکوزن توانسته به اولین قهرمانی تاریخ خود در بوندسلیگا دست پیدا کند. از آنجایی که سردار همچنان بازیکن باشگاه آلمانی محسوب می‌شود و با این تیم قرارداد دارد، قهرمانی لورکوزن به نام آزمون هم نوشته می‌شود و او مدال قهرمانی این مسابقات را هم دریافت خواهد کرد. این چهارمین قهرمانی سردار آزمون در مسابقات باشگاهی اروپاست و هر سه قهرمانی قبلی او همراه با باشگاه زنیت در لیگ برتر روسیه بدست آمده است.

البته آزمون نخستین لژیونر ایرانی نیست که موفق می‌شود همراه با یک تیم اروپایی قهرمان سطح اول لیگ یک کشور شود و نفرات دیگری هم بوده‌اند که به این افتخار بزرگ رسیده‌اند.

۱) مهرداد میناوند - بوندسلیگا اتریش (اشتورم‌گراتس ۹۹-۱۹۹۸):

بازی کردن در جام جهانی ۱۹۹۸، باعث پرواز «مهرداد میناوند» از پرسپولیس به اتریش و اشتورم‌گراتس شد؛ باشگاهی که در آن زمان، یکی از قدرت‌های اصلی این کشور محسوب می‌شد. میناوند، بازیکن ثابت اشتورم‌گراتس نبود اما در ۱۷ بازی بوندسلیگا برای این تیم به زمین رفت و حتی همراه با این تیم تجربه حضور در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را هم بدست آورد.

اشتورم‌گراتس در اولین فصل حضور میناوند، جام قهرمانی بوندسلیگا اتریش را بالای سر برد تا میناوند هم به یک افتخار ویژه دست پیدا کند.

۲) علی دایی - بوندسلیگا (بایرن‌مونیخ ۹۹-۱۹۹۸):

«علی دایی» اولین بازیکن ایرانی بود که در یک باشگاه سطح اول اروپایی به میدان رفت و همراه با تیمش، به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رسید. دایی فقط یک فصل در بایرن مونیخ بود و در همان فصل هم همراه بایرن، قهرمان بوندسلیگا شد. دایی در فصل قهرمانی با بایرن، ۶ گل برای این تیم در بوندسلیگا زد.

۳) وحید هاشمیان - بوندسلیگا (بایرن‌مونیخ ۰۵-۲۰۰۴):

۶ سال پس از «علی دایی»، «وحید هاشمیان» به دومین بازیکن ایرانی بایرن مونیخ تبدیل شد؛ فصلی که البته اصلاً برای او خوب پیش نرفت. هاشمیان هفته‌های ابتدایی در بایرن فیکس بود و این تیم، نتایج خوبی نمی‌گرفت. همین هم باعث شد به نیمکت و سکوها برود.

با این حال فصل هاشمیان در بایرن، با یک قهرمانی بوندسلیگا برای او به پایان رسید تا هلیکوپتر ایرانی هم به جمع لژیونرهای عنوان‌دار در سطح اروپا اضافه شود.

۴) اشکان دژاگه - بوندسلیگا (وولفسبورگ ۰۹-۲۰۰۸):

عجیب‌ترین قهرمانی یک ایرانی در آلمان اما به «اشکان دژاگه» مربوط می‌شود. دژاگه زمانی که هنوز برای تیم ملی ایران بازی نمی‌کرد، توانست با وولفسبورگ بالاتر از بایرن به قهرمانی بوندسلیگا برسد. او یکی از بازیکنان چرخشی فلیکس ماگات بود و در ۲۷ بازی از ۳۴ دیدار بوندسلیگا، به عنوان بازیکن ثابت یا ذخیره به زمین رفت.

۵) کریم انصاری‌فرد - سوپرلیگ یونان (المپیاکوس ۱۷-۲۰۱۶):

سوپرلیگ یونان یکی از مقصدهای پرتردد بازیکنان ایرانی، در سال‌های گذشته بوده. یکی از اولین بازیکنانی که به یونان رفت و در این کشور قهرمان هم شد، «کریم انصاری‌فرد» بود.

انصاری‌فرد کارش در یونان را با پانیونیوس کلید زد و بعد از درخشش در این باشگاه، نیم فصل دوم فصل ۱۷-۲۰۱۶ به المپیاکوس رفت. در پایان همان فصل، انصاری‌فرد و المپیاکوس قهرمان لیگ یونان شدند.

۶) مسعود شجاعی - سوپرلیگ یونان (آ.اِک آتن ۱۸-۲۰۱۷):

فصل بعد از قهرمانی انصاری‌فرد، یک ایرانی دیگر قهرمانی در یونان را تجربه کرد. «مسعود شجاعی» هم مثل انصاری‌فرد، از پانیونیوس در نقل‌وانتقالات نیم فصل به صدرنشین لیگ یونان ترانسفر شد و به جام قهرمانی رسید.

قهرمانی آ.اِک بعد از ۲۴ سال، اتفاقی بزرگ برای طرفداران این باشگاه پایتخت‌نشین در یونان بود.

۷) سردار آزمون - لیگ برتر روسیه (زنیت ۱۹-۲۰۱۸ / ۲۰-۲۰۱۹ / ۲۱-۲۰۲۰):

آزمون تا قبل از قهرمانی همراه با لورکوزن در فوتبال آلمان، موفق به ثبت هت‌تریک قهرمانی در لیگ برتر روسیه شد؛ قهرمانی‌هایی که از قضا در آن‌ها نقش ستاره ایرانی بسیار هم برجسته بود.

«سردار آزمون» پس از جابجا شدن‌های پرتعداد بین روبین کازان و روستوف، سرانجام راهی زنیت یکی از مدعیان قهرمانی روسیه شد و در این باشگاه عملکردی ‌العاده داشت. زنیت هر سه فصلی که آزمون را تا پایان فصل در اختیار داشت، به قهرمانی رسید. در آخرین فصل حضور سردار در زنیت هم، آن‌ها با آزمون صدرنشین بودند و پس از انتقال مهاجم‌شان به آلمان و لورکوزن، جام را به دست آوردند.

۸) مهدی طارمی - لیگ برتر پرتغال (پورتو ۲۲-۲۰۲۱):

پیشرفت سریع «مهدی طارمی» در فوتبال اروپا، با قهرمانی در لیگ پرتغال تاج‌گذاری شد. طارمی پس از یک فصل بازی در ریوآوه و به ثمر رساندن بیشترین گل در لیگ، به پورتو رفت. طارمی فصل اول، همراه تیمش قهرمانی سوپرجام را به دست آورد و دو فصل بعد، به قهرمانی لیگ رسید.

۹) صادق محرمی - لیگ برتر کرواسی (دینامو زاگرب ۱۹-۲۰۱۸ / ۲۰-۲۰۱۹ / ۲۱-۲۰۲۰ / ۲۲-۲۰۲۱ / ۲۳-۲۰۲۲):

«صادق محرمی» از فصل ۱۹-۲۰۱۸ به لیگ کرواسی و باشگاه دینامو زاگرب پیوست. دینامو، غول فوتبال کرواسی محسوب می‌شود و همین موضوع باعث قهرمانی‌های پیاپی محرمی شده تا او در این زمینه بین لژیونرهای ایرانی رکورددار باشد.

این ملی‌پوش موفق شده همراه با دینامو زاگرب پنج فصل متوالی جام قهرمانی لیگ برتر کرواسی را بالای سر ببرد.

۱۰) علیرضا جهانبخش - اردیویسه هلند (فاینورد ۲۳-۲۰۲۲):

آقای گل سابق لیگ هلند حالا قهرمانی در این لیگ را هم در کارنامه افتخارات خود دارد. «علیرضا جهانبخش» پس از بازگشت به لیگ هلند، به یک موفقیت تاریخی رسید. جهانبخش در دومین فصل حضورش در فاینورد عملکرد به مراتب بهتری نسبت به فصل اولش داشت و توانست در فصل گذشته همراه با این باشگاه، سینی نقره‌ای رنگ « اردیویسه» را هم بالای سر ببرد.

۱۱ و ۱۲) احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی - سوپرلیگ یونان (آ.اِک آتن ۲۳-۲۰۲۲):

«احسان حاج‌صفی» و «میلاد محمدی» فصل قبل همراه با باشگاه «آ.اِک آتن»، یک قهرمانی دلچسب را در سوپر لیگ یونان جشن گرفتند؛ احسان در این قهرمانی نقش پررنگ‌تری داشت و در ۲۰ بازی لیگ به میدان رفت. تعداد بازی‌های میلاد اما ۱۰ بازی بود. «مسعود شجاعی» و »کریم‌انصاری‌فرد» هم سابقه قهرمانی در لیگ یونان را دارند.

برچسب ها
کد خبر : 5026
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار