loader
05:02
0
کد خبر : 3391

«ماشارونوف»؛ دوئل جذاب گرگانج و نوایی در دربی!

اختصاصی/ این روزها دو ستاره ازبکستانی با پیراهن دو رقیب اصلی و قدیمی، نمایش درخشانی در لیگ برتر دارند و بازی شهرآورد می‌تواند دوئل این دو ستاره هم باشد.

«ماشارونوف»؛ دوئل جذاب گرگانج و نوایی در دربی!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ جلال‌الدین ماشاریپوف و اوستون اورونوف، دو ستاره تازه‌وارد و ازبکستانی لیگ برتر هستند که این روزها نامشان در فوتبال ایران زیاد شنیده می‌شود. دو بازیکنی که بعد از درخشش در جام ملت‌های آسیا، چمدان‌شان را به مقصد تهران بستند و حالا مهره‌های کلیدی آبی و سرخ برای دربی شماره ۱۰۳ محسوب می‌شوند.

جدا از تمام ستاره‌های مطرحی که در بازی هفته بیستم استقلال و پرسپولیس در این جنگ قدیمی ایفای نقش خواهند کرد، برتری هرکدام از این دو ازبکستانی هم می‌تواند در نهایت  روی نتیجه بازی اثرگذار باشد. حالا و در آستانه شهرآورد پایتخت این سوال وجود دارد که کدام یک از این دو ازبکستان بازیکن بهتری است: ماشاریپوف یا اورونوف؟

از ازبکستان به  تهران

جلال‌الدین ماشاریپوف، ۳۰ ساله و اهل گرگانج در استان خوارزم است. او از سال ۲۰۱۶ تا الان  ۶۰ بازی ملی و ۱۲ گل در کارنامه‌اش دارد و یکی از ستاره‌های فوتبال ازبکستان در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. جلال پیش از استقلال در تیم‌های پاختاکور، لوکوموتیو تاشکند، النصر عربستان و شباب الاهلی امارات بازی کرده است. در شروع این فصل او عضو باشگاه پانسرایکوش یونان بود و در ترکیب این تیم ۷ بازی در لیگ یونان انجام داد اما در نیمه راه به واسطه حضور در ترکیب تیم ملی ازبکستان در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در این تیم فرصت حضور پیدا نکرد. ماشاریپوف در ۵ بازی جام ملت‌ها در ترکیب ازبکستان حضور داشت و در ۴ مسابقه هم بازوبند کاپیتانی را به بازو بست. او در بازی برابر استرالیا در مرحله گروهی و بازی برابر تایلند در یک هشتم نهایی پاس گل داد هرچند ازبک‌ها در یک چهام نهایی مغلوب قطر میزبان شدند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

در آن سو، اوستون اورونوف، ۲۳ ساله و اهل نوایی از استانی به همین نام است. او از سال ۲۰۱۹ تا امروز در ۲۵ بازی ملی حضور داشته و ۵ گل هم زده است. اورونوف یکی از ستاره‌های فوتبال ازبکستان در جام ملت‌های اخیر بود. او پیش از حضور در پرسپولیس در پاختاکور، لوکوموتیو تاشکند، اوفا روسیه، اسپارتاک مسکو، اورال یکاترینبورگ روسیه و نوبهار بازی کرده است. پیش از حضور در پرسپولیس او با تیم نوبهار در ۲۵ بازی سوپرلیگ ازبکستان ۹ گل به ثمر رساند؛ ضمن اینکه در لیگ قهرمانان آسیا در ۵ بازی با پیراهن این تیم حضور داشت و ۳ گل و دو پاس گل را به نام خودش ثبت کرد. او سه گل و یک پاس گلش را دربازی مقابل نساجی ایران ثبت کرد. در جام ملت‌های آسیا هم در ۵ مسابقه در ترکیب تیم ملی ازبکستان حضور داشت اما گل و پاس گلی نداشت.

زوج ماشاریپوف و اورونوف

جلال‌الدین و اوستون در ۱۶مسابقه کنار هم بازی کرده‌اند که تمام آنها در قالب تیم ملی ازبکستان بوده است. سه بازی در تورنمنت کافا ۲۰۲۳، چهاربازی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، یک بازی مقابل ایران در مقدماتی جام‌جهانی و ۸ بازی دوستانه، مسابقاتی بوده که این دو ستاره در تیم ملی کشورشان کنار هم حضور داشته‌اند. در این ۱۶ مسابقه و در مجموع ۸۴۶ دقیقه حضور هم‌زمان در زمین،‌ آنها ۸ برد، ۳ مساوی و ۵ باخت به دست آورده‌اند. ماشاریپوف در این بازی‌ها ۲ گل زده (مرحله گروهی کافا برابر عمان) و ۲ پاس گل داده و اورونوف هم دو گل به ثمر رسانده (دوستانه برابر ویتنام و برابر ایران در مقدماتی جام جهانی) و یک پاس گل هم در بازی برابر ایران در مقدماتی جام جهانی داده است.  ارونوف با یک گل و یک پاس گل ستاره تیمش در بازی برابر ایران بود و شاید همین بازی باعث شد که در نهایت بعد از رقابت جدی استقلال و پرسپولیس برای جذب او نهایتا پیراهن سرخ پوشید.

جدال مستقیم

این دو بازیکن تا به حال در ۶ مسابقه روبروی هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۲ برد برای ماشاریپوف و یک برد برای اورونوف بوده؛ ضمن آنکه سه بازی هم مساوی شده است. با این حال آمار اورونوف در گلزنی در جدال‌های رودررو با ماشاریپوف بهتر است و او در بازی‌های مستقیم یک بار به تیم ماشاریپوف گل زده است.

با لباس سرخ و آبی

ماشاریپوف و اورونوف در نقل و انتقالات زمستانی به فوتبال ایران آمدند و جلال‌الدین پیراهن آبی و اوستون پیراهن سرخ را به تن کردند. ماشاریپوف در ۳ بازی لیگ برتر و یک بازی جام حذفی برای استقلال به میدان رفته که حاصل آن دو برد و یک مساوی در لیگ و یک شکست برابر مس رفسنجان در جام حذفی بوده است. او یک گل برابر ملوان زد که مانع از شکست تیمش در انزلی شد و پاس گل سه امتیازی برابر استقلال خوزستان را هم داد. هرچند حضور یک نیمه ای اش برابر مس رفسنجان نتوانست مانع از حذف این تیم از جام حذفی شود.

اورونوف اما به خاطر مسایل مربوط به پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس در دو بازی لیگ برتر و یک مسابقه جام حذفی به میدان رفت. او همراه پرسپولیس سه برد به دست آورده و با این تیم به مرحله بعدی جام حذفی صعود کرده است. اوستون ارونوف یک گل هم در بازی برابر فولاد خوزستان به ثمر رساند.

حالا باید منتظر ماند و دید این دو ستاره ازبکستانی در بازی حساس دربی چه عملکردی از خود ارائه خواهند داد و چقدر در موفقیت تیم‌شان تاثیرگذار خواهند بود.

برچسب ها
کد خبر : 3391
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار