loader
02:27
0
کد خبر : 3006

محرم- نکو؛ همه‌چیز از دوئل دو ستاره بزرگ خط میانی تیم ملی

اختصاصی/ دیدار تیم‌های مس رفسنجان و استقلال در جام حذفی، جدال دو همبازی قدیمی و دو بازیکن تراز اول فوتبال ایران از یک نسل محسوب می‌شود.

محرم- نکو؛ همه‌چیز از دوئل دو ستاره بزرگ خط میانی تیم ملی

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، امروز در ورزشگاه شهدای صنعت مس در رفسنجان یک دیدار حساس از دور چهارم رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران بین مس رفسنجان و استقلال تهران برگزار می‌شود. مسابقه‌ای میان دو تیم لیگ برتری که تلاش می‌کنند خودشان را به جمع ۱۶ تیم پایانی مسابقات برسانند. اما این مسابقه علاوه بر حساسیت‌های معمول، دوئل دو همبازی قدیی در تیم ملی و دو ستاره از یک نسل فوتبال ایران هم محسوب می‌شود.

دیدارهای محرم و نکو

محرم نویدکیا و جواد نکونام که تیم‌هایشان را برای این جدال حساس حذفی به میدان می فرستند پیش از این به عنوان مربی ۵ بار با هم جدال داشته‌اند. تمام ۵ دیدار مستقیم این دو، به عنوان مربیان سپاهان و فولاد خوزستان بوده و این اولین بار است که با دوتیم متفاوت به مصاف هم می‌روند. از این مسابقات دو بازی اول در لیگ بیستم مساوی تمام شد. در بازی رفت از هفته نهم و در اصفهان در حالی که فولاد با گل آیاندا پاتوسی پیش بود، محمدرضا حسینی برای سپاهان گل زد و بازی مساوی شد و دربازی برگشت در اهواز هم دو تیم بدون گل زمین بازی را ترک کردند.

محرم و نکو اما در یک چهارم نهایی جام حذفی همان سال باز هم رودر روی هم قرار گرفتند. این بازی هم در پایان ۱۲۰ دقیقه یک- یک مساوی شد اما در ضربات پنالتی این فولاد بود که ۴-۳ برنده شد و به مرحله بعدی رفت.

در لیگ بیست و یکم هم در هفته‌های چهاردهم و بیست و نهم این دو مربی با هم روبرو شدند. بازی رفت در اصفهان را سپاهان ۲-یک برد اما در بازی برگشت در اهواز این فولاد بود که با سه گل حریف را شکست داد.

با این وصف نویدکیا و نکونام در لیگ برتر چهاربار با هم دیدار داشته‌اند که هرکدام یک برد به دست آورده و دو بازی‌شان هم مساوی شده است. در جام حذفی هم تنها دیدارشان در وقت معمول مساوی شده است. به همین دلیل می‌توان گفت آنها در جدال‌های رودررو تا پیش از بازی حساس دور چهارم جام حذفی در رفسنجان مساوی بوده‌اند.

ستاره‌های قدیمی

محرم نویدکیا متولد سال ۱۳۶۱ و جواد نکونام متولد سال ۱۳۵۹ است و این به معنای هم نسل بودن این دو بازیکن است. دو ستاره سابق فوتبال ایران که البته سرنوشت‌های متفاوتی بخصوص در عرصه بازی‌های ملی داشتند. محرم در سال ۷۷ توسط مهدی مناجاتی سرمربی وقت سپاهان به تیم بزرگسالان آمد و نکونام در همین سال و با عملکرد خوب در تیم ملی جوانان توسط بیژن ذوالفقارنسب به تیم بزرگسالان پاس پیوست. در نیم فصل دوم لیگ آزادگان سال ۷۸-۷۹ نویدکیا در ترکیب اصلی سپاهان به میدان رفت و در آن سو نکونام با پاس در رده هفتم جدول قرار گرفت و همراه این تیم به یک چهارم نهایی جام حذفی رسید. او در همان سال به تیم زیر۲۳ ساله‌های ایران هم دعوت شد و بعدها یکی از ارکان این تیم در قهرمانی بوسان ۲۰۰۲ بود. تیمی که برانکوایوانکوویچ هدایت آن را به عهده داشت و البته محرم نویدکیا هم یکی از ستاره‌های آن بود.

محرم در سال ۱۳۸۱ به عنوان بهترین بازیکن ایران انتخاب شد هرچند در حالی که فقط ۲۲ سال داشت، با مصدومیت سنگین پارگی رباط صلیبی مواجه شد. او در همان مدت مصدومیتش با تیم بوخوم آلمان قرارداد ۲ ساله امضا کرد و این باشگاه هزینه درمان و جراحی او را در یکی از بهترین بیمارستان‌های آلمان به عهده گرفت.

محرم یک سال در آلمان بود اما بعد از طی دوران مصدومیت به خاطر مسایل روحی نتوانست به روزهای اوجش بازگردد و فرصت بازی پیدا نکرد. این ستاره اما آنقدر مورد علاقه برانکو سرمربی وقت تیم ملی بود که با وجود اینکه بعد از مصدومیت به آمادگی کامل نرسیده بود یکی از بازیکنان ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ بود.

در حالیکه نویدکیا بعد از جام جهانی به سپاهان برگشت، نکونام که در سال ۸۵ بهترین بازیکن فوتبال ایران شده و توپ طلایی را از دستان محرم گرفته بود، با بازی‌های درخشان در ترکیب تیم ملی و بعد از حضور نسبتا کوتاه در فوتبال امارات و تیم های الوحده و الشارجه راهی فوتبال اسپانیا و اوساسونا شد و بعد از حدود شش سال حضور بازوبند کاپیتانی این تیم را در رقابت‌های باشگاهی اسپانیا به بازو بست. او در ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و در یکی از بهترین فصل‌هایش با لباس اوساسونا توانست دروازه رئال مادرید را با یک ضربه سر باز کند.

با این وجود در روزهایی که نکونام در اسپانیا می درخشید و یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی بود نویدکیا با مصدومیت دست و پنجه نرم می کرد. مصدومیت هایی که تاکنون زانوی او را چهار بار به تیغ جراحان سپرده؛ یکبار رباط صلیبی، دوبار مینیسک و یک بار هم غضروف زانوی آسیب دیده او تراشیده شده است.

درکنار و مقابل یکدیگر

جواد نکونام و محرم نویدکیا تا به حال در ۲۰ مسابقه در کنار هم بازی کرده‌اند که همه آن‌ها با لباس تیم ملی ایران بوده است. آنها با هم در ۱۴ بازی برنده بوده اند، ۴ بازی را مساوی کرده و ۲ بار هم شکست خورده‌اند. محرم یکبار در بازی برابر کره شمالی در مقدماتی جام ملت های آسیا ۲۰۰۴ یک بار و نکونام دوبار در بازی برابر کره شمالی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ و بازی دوستانه برابر آذربایجان در سال ۲۰۰۴ در بازی‌هایی که همزمان در ترکیب تیم ملی بوده‌اند، برای ایران گل زده‌اند.

اما به عنوان رقیب هم این دو چندباری مقابل هم قرار گرفته‌اند. از جالب‌ترین تقابل‌های نکونام و محرم به عنوان بازیکن می‌توان به سه رودررویی با لباس سپاهان و استقلال اشاره کرد. در بازی رفت لیگ دوازدهم در تهران دو تیم استقلال و سپاهان به تساوی یک- یک رسیدند. پس از آن در نیمه‌نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند که دو تیم در وقت قانونی یک- یک مساوی شدند اما سپاهان در ضربات پنالتی ۵-۴ استقلال را برد. محرم در این بازی پنالتی نزد اما نکونام پنالتی‌اش را تبدیل به گل کرد.

در بازی برگشت لیگ دوازدهم اما استقلال در اصفهان با یک گل به پیروزی رسید.هرچند جوادنکونام در دقیقه ۹۰ همین بازی و به خاطر درگیری با خلعتبری از سعید مظفری‌زاده، داور آن مسابقه کارت قرمز گرفت و اخراج شد.

برچسب ها
کد خبر : 3006
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار