loader
11:41
0
کد خبر : 9660

اتفاق ویژه؛ سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم پرافتخار لیگ ستارگان قطر

پویا اسبقی، مربی ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی پس از یک فصل حضور در لیگ ستارگان از سال آینده روی نیمکت الریان می‌نشیند. اتفاقی جذاب برای جامعه مربیگری فوتبال در ایران.

اتفاق ویژه؛ سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم پرافتخار لیگ ستارگان قطر

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، حضور یک مربی ایرانی در لیگ باشگاهی کشورهایی مثل عربستان، قطر و امارات کار دشواری است چرا که اغلب تیم‌های  باشگاهی این کشورها به راحتی مربیان مطرح اروپایی و آمریکای جنوبی را با مبالغ هنگفت روی نیمکت می‌نشانند اما پویا اسبقی توانست پس از حضور نسبتا کوتاه مدت در لیگ ستارگان قطر، با تیم معتبر و مهم الریان به توافق رسید و هدایت این تیم را در فصل آینده برعهده گرفت.

اولین ایرانی در لیگ ستارگان

باشگاه الریان در آخرین ساعات شب گذشته اعلام کرد؛ پویا اسبقی مربی ایرانی-سوئدی به مدت یک فصل هدایت این تیم را به عهده خواهد داشت. اسبقی جانشین لئوناردو ژاردیم پرتغالی شد که اخیرا با توافق دو جانبه از این باشگاه جدا شد. باشگاه الریان جزئیات بیشتری درباره سرمربی جدیدش اعلام نکرد و تنها با انتشار یک بیانیه رسمی این مربی 38 ساله که فصل گذشته در الشمال حضور داشت و این تیم را در یک عملیات نجات موفق در لیگ ستارگان حفظ کرد را به عنوان  سرمربی جدیدش معرفی کرد.

ابراهیم السادا، رئیس باشگاه الشمال در گفتگویی در این رابطه گفت: الریان با پرداخت مبلغ جریمه قرارداد اسبقی بدون اجازه باشگاه الشمال با این مربی قرارداد امضا کرد.

پس از آن اما مدیریت الریان در یک بیانیه تند پاسخ داد: الریان بشدت نسبت به اتهامات مغرضانه ریاست باشگاه الشمال در خصوص مذاکره با پویا اسبقی مربی ایرانی-سوئدی ابراز نارضایتی خود را اعلام می‌کند. این در حالیست که باشگاه الریان حق خود را برای انجام اقدامات قانونی در این رابطه محفوظ می‌دارد.

الریان همچنین در دفاع از موضع خود درمورد مذاکره با سرمربی ایرانی گفت: علیرغم مشروع و قانونی بودن مذاکره و امضای قرارداد با این مربی ایرانی-سوئدی اظهارات رئیس باشگاه الشمال تنها موید ناهماهنگی و ضعف در سیستم مدیریتی باشگاه الشمال است و باشگاه الریان هیچ نقش و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

پویا اسبقی کیست؟

اسبقی متولد 26 تیرماه 1364 در شهر کرج است. او از سال 1395 با باشگاه دالکورد در سوئد مربیگری را شروع و از آنجا به لیگ دسته دوم سوئد رفت. او سپس توانست هدایت تیم گوتنبرگ را به عهده بگیرد. اسبقی سابقه کار در تیم‌های ملی را هم دارد و در سال 2021 به مدت چند ماه هدایت تیم ملی زیر21 سال سوئد را به عهده داشت و بعد از آن مستقیم با حضور روی نیمکت بارنزلی که 5 ماه طول کشید حضور در فوتبال انگلستان را تجربه کرد.

پویا اسبقی قبل از پیوستن به کادرفنی الشمال قطر و کسب اولین تجربه‌اش از حضور در باشگاه‌های حوزه خلیج فارس، به عنوان دستیار در تیم ستاره سرخ بلگراد فعالیت کرده و تجربیات زیادی را به دست آورد.

مربی لژیونر

فوتبال ایران هرچند در زمینه صادرات بازیکن به لیگ‌های خارجی طی دهه‌های اخیر روند موفق و روبه رشدی داشته اما کمتر پیش آمده که مربیان ایرانی شانس حضور در لیگ‌های معتبر دنیای فوتبال را به دست بیاورند. البته پویا اسبقی که تجربه حضور در فوتبال انگلیس و قطر را دارد تنها مربی ایرانی شاغل در خارج از کشور نیست و پیش از او نیز نام‌هایی بوده‌اند که به عنوان لژیونر روی نیمکت به کشورهای دیگر رفته‌اند.

یکی از آخرین این مربیان فرهاد مجیدی بود که بعد از قهرمانی با استقلال در لیگ برتر ایران راهی امارات شده و هدایت تیم کلبا را به عهده گرفت. هرچند او بعد از یک فصل و نیم از این تیم جدا شد.

اما در کنار اسبقی و مجیدی  طی دهه های گذشته حاضر مربیان ایرانی در کشورهای دیگر بوده‌ایم. افشین قطبی سرمربی سابق پرسپولیس و تیم ملی ایران طی سال‌های اخیر در لیگ ژاپن، تایلند، چین و همچنین لیگ کشور کانادا کار کرده است.

الکساندر نوری که بارها صحبت حضورش درفوتبال باشگاهی ایران بوده هم در فوتبال آلمان چند سال و در تیم های معتبری چون وردربرمن مربیگری کرده است.

در سال‌های گذشته هم افرادی مانند حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی ایران، ابراهیم قاسمپور، حسن روشن، جلال طالبی، ناصر حجازی  و امیدنمازی به عنوان مربی ایرانی در کشورهای مختلف فعالیت داشته اند. هرچند می‌توان گفت که نسل جدید مربیان ایرانی مانند اسبقی، مجیدی، الکس نوری از نظر اعتبار لیگ و باشگاهی که در آن کار کردند نسبت به گذشته شرایط بهتری را رقم زده اند و شاید برخی از مربیان ایرانی موفق حال حاضر لیگ برتر نیز طی سال‌های آینده بتوانند در لیگ‌های خارجی مربیگری کنند.

برچسب ها
کد خبر : 9660
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار