loader
09:37
0
کد خبر : 3977

مرور ماه‌به‌ماه سال ۱۴۰۲؛ بازگشت نکونام به استقلال

اختصاصی / با شروع سال جدید شمسی، هر روز اتفاقات مهم سال گذشته را به صورت ماه‌به‌ماه بررسی کنیم و امروز نوبت «خرداد ۱۴۰۲» است.

مرور ماه‌به‌ماه سال ۱۴۰۲؛ بازگشت نکونام به استقلال

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ در ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، با اعلام حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی استقلال، «جواد نکونام» با عقد قراردادی دو ساله به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد و علیرغم وجود مشکلات زیاد، توانست یکی از بهترین شروع‌های تاریخ آبی‌پوشان تهرانی در لیگ برتر را رقم بزند و استقلال را قهرمان نیم‌فصل لیگ ۰۳-۱۴۰۲ کند.

پیچ‌وخم‌های معرفی نکونام

هرچند نکونام سرانجام با حکم حجت کریمی روی نیمکت آبی‌ها نشست اما از ۱۲ خرداد که برای اولین بار نام او به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی ساپینتو به میان آمد تا ۳۰ خرداد که کریمی در گفتگو با بخش ورزشی اخبار تلویزیون نامش را به عنوان سرمربی جدید استقلال اعلام کرد؛ نکو چند باری به استقلال نزدیک و از این تیم دور شد و یک مسیر پر پیچ و خم را پشت سر گذاشت.

پیچیده شدن نسخه ساپینتو

حجت کریمی کمی قبل از پایان فصل، به نتیجه قطعی رسیده بود که دیگر با «ریکاردو ساپینتو» همکاری نکند اما برای جذب سرمربی جدید خارجی به مجوز وزارت ورزش نیاز داشت چرا که طبق دستور العمل جدید نهاد ریاست جمهوری، عقد قرارداد یورویی و دلاری با خارجی‌ها ممنوع اعلام شده بود. مدیرعامل وقت آبی‌ها همان شبِ شکست استقلال مقابل پرسپولیس در فینال جام حذفی، به این بهانه که ساپینتو بین دو نیمه او را به رختکن تیم راه نداده، تصمیم قطعی خود را برای قطع همکاری با این مربی را گرفت اما اعلام رسمی این موضوع تا ۱۷ خرداد طول کشید.

شایعات پیرامون جواد

در نهایت، بعد از مطرح شدن نام‌های زیاد، نکونام به عنوان گزینه نهایی مدیران باشگاه انتخاب شد. با این حال اما حتی تا روز معارفه این مربی، همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و نکونام از حضورش در استقلال مطمئن نبود. در این دوران گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح و شنیده می‌شد؛ از جمله اینکه نکونام مجوز مربیگری در ایران را ندارد و یا به دلیل رها کردن فولاد در آستانه بازی الهلال و برخی فعالیت‌هایش در فضای مجازی، فعلا نمی‌تواند در لیگ برتر مربیگری کند! حتی شایعه شده بود قلعه‌نویی هم چندان موافق حضور نکونام در استقلال نیست و عده‌ای به غلط ادعا می کردند امیر هم در این ماجرا نقش دارد!

روایت یک منبع آگاه

با تمام این اوصاف از همان روز اول هم مشخص بود مشکل نکونام به اندازه‌ای حاد نیست که به او اجازه کار ندهند. گویا هدف این بود که از نکونام برای بازگشت به کار تعهدی گرفته شود تا اتفاقی که در لیگ قهرمانان آسیا برای فولاد در آستانه یک بازی حساس ملی رخ داد، در استقلال تکرار نشود. در نهایت بیست‌ونهم خرداد ماه حجت کریمی و علی امیری، شبانه به وزارت ورزش احضار شدند. آن‌ها از در مجموعه انقلاب به ساختمان وزارت خانه رفتند و نکونام را در اتاق وزیر دیدند. دقایقی بعد مدیران استقلال از یکی از کارمندان خود خواستند سربرگ باشگاه را به وزارت خانه بیاورد تا پیش‌نویس قرارداد نوشته شود. بعد از توافقات نهایی، فردای آن روز نکونام هدایت آبی‌پوشان را به عهده گرفت. این روایتی است که یک منبع خبری آگاه از آخرین جلسه منجر به عقد قرارداد نکونام داشت.

مراسم معارفه

هرچند که در سی‌ام خرداد ماه هم نکونام هنوز به طور رسمی مربی آبی‌ها نشده بود و در آستانه کنفرانس خبری معارفه‌اش، گوشی کریمی زنگ خورد که حتی استرس نکونام را هم به همراه داشت و برای لحظه‌ای همه تصور کردند حضور نکو در استقلال منتفی شده است.

معارفه جواد نکونام در استقلال

شروع نتایج خوب استقلال با نکونام

با این حال به هر شکلی بود نکونام نتایج درخشانی را همراه با آبی‌ها در سال ۱۴۰۲ بدست آورد و استقلال را به قهرمانی نیم‌فصل رساند. آبی‌پوشان که پیش از شروع لیگ و حتی در هفته‌های ابتدایی روزهای پرحاشیه‌ای را سپری کرده بود، در نیم‌فصل اول عملکردی فراتر از حد انتظار داشت. آن‌ها با ۹ برد، ۵ تساوی و فقط یک شکست، با کسب ۳۲ امتیاز یکی از بهترین نیم‌فصل‌های استقلال در تاریخ لیگ برتر را رقم زدند و این در حالی بود که آبی‌ها فصل گذشته با ریکاردو ساپینتو پرتغالی، در ۱۵ هفته ابتدایی ۲۷ امتیاز گرفته بود. استقلال همچنین با ۳۲ امتیازی که از نیم‌فصل اول به‌دست آورد، سومین عملکرد خوب خود در ۱۵ هفته ابتدایی تاریخ لیگ برتر را ثبت کرد. آن‌ها فقط در لیگ‌های بیست‌ویکم با ۳۵ و یازدهم با ۳۳ امتیاز عملکرد بهتری نسبت به این فصل داشتند و همین موضوع نشان می‌داد که نکونام چه عملکرد خوبی از خود به تصویر کشیده.

تداوم درخشش در نیم‌فصل دوم

استقلالِ نکونام در شروع نیم فصل دوم هم تیم پر قدرتی نشان داده تا با صدرنشینی در لیگ، همچنان مدعی اصلی قهرمانی باشد. شاید بخش زیادی از اهالی فوتبال و حتی طرفداران این تیم نسبت به سبک دفاعی آبی‌ها انتقادات زیادی داشته باشند اما واقعیت این‌ست که استقلال به مدد همین عملکرد خوبِ دفاعی توانسته در امتیازگیری فوق‌العاده عمل کند.

استحکام خط دفاعی

آبی‌پوشان که در نیم‌فصل اول در ۱۵ بازی ۹ گل دریافت کرده بودند، در نیم‌فصل دوم در فاز دفاعی عملکرد بسیار بهتری هم داشتند. آنها در ۶ بازی که در نیم‌فصل دوم برگزار کرده‌اند فقط یک گل خورده‌اند! البته استقلال در جام حذفی یک بازی مقابل مس رفسنجان برگزار کرد که در آن با دو گل باخت و از جام حذفی کنار رفت. اما در نیم‌فصل دوم لیگ فقط یک گل از ملوان خورده که البته آن بازی هم با تساوی یک بر یک به اتمام رسید. این همان روندی‌ست که تیم تحت رهبری نکونام از ابتدای فصل در پیش گرفته. تیم جواد در نیم‌فصل دوم ۴ برد به دست آورده که هر ۴ برد با نتیجه یک بر صفر به دست آمده؛  یعنی با گل زده کم و بدون گل خورده.

رقم زدن یک خاطره خوب برای آبی‌ها

این عملکرد درخشان غیرقابل کتمان است و اگر آبی‌ها بتوانند در ادامه نیم‌فصل دوم هم، در فاز دفاعی همینقدر خوب عمل کنند، همچنان مدعی اصلی قهرمانی خواهند ماند. چون تجربه نشان داده که برای قهرمان شدن در لیگ ایران، گل نخوردن مهم‌تر از زدن گل‌های زیاد است! اتفاقی که می‌تواند به کمک نکونام عملیاتی شود؛ مردی که هرچند با دردسرهای بسیار به نیمکت استقلال رسید اما حالا تلاش می‌کند یک خاطره خوب از خود در سال ۱۴۰۳ برای طرفداران باشگاه محبوبش به‌جا بگذارد.

برچسب ها
کد خبر : 3977
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار