loader
08:00
0
کد خبر : 2373

مسی و راه انداختن یک جنگ تمام عیار سیاسی در آسیا

اختصاصی/ اردوی پیش‌فصل باشگاه اینترمیامی در قاره آسیا، با جنجال‌های فراوانی همراه بود؛ تا جایی که آتش آن دامنگیر چهره‌های سیاسی و روابط کشورها و حتی فدراسیون فوتبال آرژانتین نیز شده است.

مسی و راه انداختن یک جنگ تمام عیار سیاسی در آسیا

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، ویدیویی در صفحات South China Morning Post منتشر شده که تیتر خیلی ساده و تحریک‌آمیزی دارد: " چرا هنگ‌کنگی‌ها از لیونل مسی متنفرند؟"

این روزها این ستاره آرژانتینی خوش را در کانون تنش‌های ژئوپولیتیک، فرهنگی و ورزشی در گوشه گوشه دنیا، از هنگ کنگ و چین گرفته تا آمریکا، ژاپن و آرژانتین می‌بیند.

این را درنظر داشته باشید که اینترمیامی، تیم فعلی مسی متعلق به دیوید بکام و فرد میلیاردر ساختمان‌سازی به نام جرج ماس است. این تیم اردوی پیش فصل خود را به شکل توری لاکچری در عربستان، هنگ کنگ و ژاپن برگزار کرد و این اولین تور مسی از زمانی بود که سران این باشگاه آمریکایی موفق شدند تا مسی را از چنگ باشگاه های عربستانی درآورده و با جلوگیری از انتقال او به لیگ عربستان، این ستاره آرژانتینی را به آمریکا بردند.  

تردیدی نیست که جذابیت لیونل مسی بسیار بالاست؛ این ستاره آرژانتینی ۵۰۰ میلیون فالوور در اینستاگرام و بیش از ۸ میلیون فالوور در شبکه اجتماعی چینی ویبو دارد و انتظار می‌رفت که حضورش در این تور، باعث بهبود موقعیت بین‌المللی اینترمیامی شده و بازارهای کلیدی خاورمیانه و آسیا را به لرزه در بیاورد.

داستان مصدومیت از کجا شروع شد

اما مشکل اصلی زمانی رخ داد که مسی دچار مصدومیت شد و اسکن MRI نشان داد که تورم ایجاد شده، به دلیل تجمع بیش از حد مایعات در بافت‌های بدنش است. او تنها ۷ دقیقه به عنوان بازیکن ذخیره در دیدار دوستانه مقابل النصر کریستیانو رونالدو در عربستان به میدان رفت. درحالی که هزاران هوادار فوتبال در عربستان، این بازی را آخرین دوئل رودرروی این دو ستاره می‌دانستند و بی‌صرانه منتظر تماشای این رویارویی بودند.

گرچه این یک ناامیدی بزرگ برای عربستانی‌ها بود ولی حضور چند دقیقه‌ای مسی در ترکیب تیمش در جریان این بازی دوستانه، ناراحتی مقامات عربستان را کاهش داد. آن هم کشوری که مسی سفیر هیئت گردشگری آن است.

هنگ‌کنگی‌هایی که در حسرت دیدن مسی ماندند

در دیدار دوستانه بعدی در خاک هنگ کنگ، مسی اصلا بازی نکرد و همین باعث شد تا سیل انتقادات و جنجال‌ها بالا بگیرد.

برروی حضور اینترمیامی در هنگ کنگ به شدت تبلیغ شده بود و حدود ۳۸ هزار نفر به تماشای بازی این تیم رفته بودند. تبلیغات برعهده شرکت Tatler Asia بود که این بازی را "چیزی فراتر از یک مسابقه فوتبال" خوانده بود. اما مسی در این بازی به میدان نرفت و دوستش، لوئیس سوارز هم به رغم حضور در کنفرانس خبری قبل از مسابقه، در زمین دیده نشد. سرخیو بوسکتس و جوردی آلبا، دو ستاره سابق بارسلونا هم بعد از دقیقه شصت وارد زمین شدند. این اتفاقات در حالی رخ داد که تصویر مسی در قلب بیلبورد تبلیغاتی و کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ این بازی قرار داشت و هواداران برای خرید بلیط این مسابقه ۶۴۰ دلار هزینه کرده بودند.

هواداران حس می‌کردند که سرشان کلاه گذاشته شده و با فریاد خواهان پس گرفتن پول‌هایشان بودند و بعد فریادهای " ما مسی را می‌خواهیم" به گوش رسید. در پایان بازی، دیوید بکام سعی کرد تا در یک سخنرانی با هواداران صحبت کند، اما او نیز هو شد.

لامونیه، رئیس و مدیر اجرایی تاتلر آسیا هم اعلام کرد که تنها ۱۵ دقیقه قبل از شروع بازی متوجه شده که مسی بازی نخواهد کرد و در طول نیمه اول در تلاش برای یافتن راهکاری بوده تا مسی بازی کند، یا دست کم در زمین سخنرانی کرده یا در اطراف زمین دقایقی راه برود. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که همه چیز برنامه‌ریزی شده بود؛ به جز مصدوم شدن مسی که اطلاعی در این رابطه نداشتند. نکته جالب اینجا بود که رئیس تاتلر آسیا اعلام کرد که طبق توافق تاتلر و اینتر میامی، مسی، بوسکتس و سوارز می‌بایست حداقل ۴۵ دقیقه بازی می‌کردند، مگر آنکه مصدوم باشند.

ولی تنها بوسکتس و آلبا آن هم در دقیقه ۶۰ وارد زمین شدند که این هم به نوعی نقض توافقات حاصل شده بود. لامونیه همچنین به این نکته اشاره کرد که آنها در تعامل با همه شرکا هستند تا راهکاری به دست بیاید؛ چرا که علاوه بر باشگاه اینترمیامی، پای دولت هنگ‌کنگ ونمایندگان این کشور هم به میان آمده بود.

این کمپانی سه روز بعد از برگزاری این بازی درروز ۴ فوریه، بیش از ۶۰۰ شکایت دریافت کرد و این به منزله ضربه سنگینی به این برند بزرگ بود. آنها اعلام کردند که ۵۰ درصد از قیمت بلیط را به هواداران پس خواهند داد و این ضرری ۵ میلیون دلاری را برای این شرکت به همراه خواهد داشت. دولت هنگ کنگ هم که حدود ۲ میلیون دلار برای برگزاری این رویداد، اهدا کرده بود، این پرداخت را لغو کرد. اما این تازه آغاز طوفان بود.

شعله گرفتن آتش خشم در هنگ‌کنگ

تنش‌ها زمانی افزایش یافت که اینترمیامی برای برگزاری بازی دوستانه بعدی در هفت فوریه به ژاپن سفر کرد؛ تنها ۷۲ ساعت بعد از غیبت مسی در بازی هنگ‌کنگ؛ حالا ستاره آرژانتینی خودش را در کانون کمپین‌های نفرت‌پراکنی سیاستمداران محلی و رسانه‌های اجتماعی می‌دید. کار به جایی کشید که دو بازی دوستانه تیم ملی آرژانتین که برای ماه مارس برنامه ریزی شده بود توسط مقامات چینی لغو شد.

برای درک این ماجرا شاید بهتر باشد به زمینه سیاسی اجتماعی هنگ کنگ بپردازیم؛ تور اینترمیامی با تلاش مقامات هنگ کنگ و به منظور بازگرداندن وجهه آنها برای میزبانی از رویدادهای فرهنگی ورزشی انجام شد. این کشور در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۴ میلیون توریست داشته که این نیمی از تعداد بازدیدکنندگان هنگ کنگ درسال ۲۰۱۸ است.

سام گودمن، مدیر ارشد سیاست‌گذاری موسسه ریسک استراتژیک چین و مشاور دیده‌بان هنگ کنگ در این باره گفته:« سالهاست حقوق اولیه افراد در هنگ‌کنگ سرکوب می‌شود و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری از سفر اینترمیامی به این کشور ناراحت بودند و اعتقاد داشتند که با این اتفاق، مشکلات حقوق بشر در هنگ کنگ نادیده گرفته می‌شود.»

برخی از نشانه‌های مثبت تلاش‌های این مقامات این بود که تیلور سوئیفت، هری استایلز و کلدپلی ، کنسرت‌هایشان در هنگ کنگ را لغو کردند و مقاصد دیگری مثل توکیو و سنگاپور را برگزیدند. دراین شرایط چشم امید همه به مسی بود تا این آبروریزی‌ها را جبران کند. تاتلر آسیا، برگزارکننده این رویداد دراین باره گفته:« تمام تلاش ما ایجاد لحظاتی نمادین در حمایت از تلاش‌های دولت برای نشان دادن جذابیت‌های هنگ کنگ بود که این رویا برای ما و همه کسانی که برای دیدن مسی بلیط خریده بودند، از بین رفت.»

این شکست سنگینی برای دولت هنگ ‌کنگ بود و همه از شرکت تاتلر آسیا توقع داشتند تا در این باره به هواداران و حتی دولت توضیح بدهد. ماجرا به همین سادگی هم نبود؛ جدای از اینکه مسی در این بازی گام به زمین نگذاشته بود، بلکه حتی در هنگام اهدای جام در پایان بازی هم با لی، دست نداد و ویدیوی منتشره در South China Morning Post مسی را متهم کرد که برای دوری از رهبر هنگ کنگ، پشتش را به او کرده. خود لی هم با یادآوری اینکه این اتفاق بر وجهه و شهرت هنگ کنگ تاثیر گذاشته، هیزم آتش را بیشتر کرد.

مسی، متهم ردیف اول

فشارها در شبکه‌های اجتماعی برروی تاتلر آسیا افزایش یافت. برخی از ویدیوهای منتشره، تصاویر هوادارانی بود که پیراهن‌های مسی را قیچی می‌کردند و یا سر مسی را از روی پوستر بازیکنان اینترمیامی جدا می‌کردند.

کنت فوک، عضو شورای قانونگذاری هنگ کنگ، تقصیر را گردن مسی انداخت و با تاکید بر اینکه مسی باید با هواداران صحبت می‌کرده، نوشت: « معلوم نیست که آیا این کار برای "سلطان فوتبال" خیلی سخت است یا به این خاطر که او بیش از حد محبوب و مورد توجه است، در مقابل تشویق‌ها بی‌حس شده است؟»

اما نکته عجیب اینجا بود که مسی در جریان دیدار دوستانه اینترمیامی در ژاپن و مقابل ویسل کوبه سی دقیقه بازی کرد و همین هیزم این آتش را شعله‌ورتر کرد.

اداره فرهنگ، ورزش و گردشگری هنگ کنگ نوشت:« چطور مسی سه روز بعد توانست راحت و آزادانه در ژاپن بازی کند؟» و هشتگ " معجزه پزشکی" در Weibo ترند شد.

شروع تئوری‌های توطئه سیاسی

روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله‌ای نوشت، نیروهای خارجی که قصد تضعیف هنگ‌کنگ را دارند، پشت عدم حضور مسی بوده‌اند و حضور مسی در همه بازی‌های دوستانه، به جز بازی در هنگ‌کنگ را مشکوک و نتیجه همدستی مسی و اینترمیامی دانست.

نماینده شورای اجرایی هنگ کنگ در توئیتر نوشت:« مردم هنگ کنگ از مسی، اینترمیامی و دست‌های کثیف پشت پرده آنها متنفرند. آنها عمدا از هنگ کنگ تنفر دارند. مسی هرگز نباید اجازه سفر به هنگ کنگ را پیدا کند. دروغ‌ها و ریاکاری او نفرت‌انگیز است.»

از سوی دیگر، استنلی روزن، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC)، متخصص سیاست و جامعه چین دراین باره گفته:« دست‌های سیاه یک استنباط قدیمی است و انگار همیشه باید همه چیز را گردن نیروهای خارجی انداخت و هیچ وقت تقصیر چین و هنگ کنگ نیست. همیشه مقصر آمریکا و متحدانش هستند؛ یا اروپای غربی، یا ژاپن یا کره جنوبی.»

توهم‌های توطئه ادامه یافت و برخی کاربران در ویبو به این نکته اشاره کردند که خانواده ماس ضد کمونیست و در نتیجه دشمن چین هستند. اما در حقیقت هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که اقدامات مسی به دستور ماس انجام شده یا مالک اینترمیامی با چینی‌ها مشکل شخصی دارد.

تلاش نافرجام مسی برای آرام کردن اوضاع

ستاره آرژانتینی سپس سعی کرد تا طوفان را آرام کند و پیش از برگزاری بازی در ژاپن در حساب کاربری‌اش در ویبو پیغام‌هایی به زبان‌های چینی و اسپانیایی با این مضمون منتشر کرد:« واقعا حیف شد که نتوانستم به دلیل مصدومیت در هنگ کنگ بازی کم. واقعا احساس درد داشتم. هرکسی که مرا بشناسد می‌داند که همیشه دوست دارم بازی کنم و در هر بازی تمام توانم را به کار بگیرم؛ به ویژه در این بازی‌ها که برای انجامشان سفری طولانی آمده‌ایم و هواداران هیجان دارند تا ما را در جریان بازی ببینند.»

اما همین پیغام‌ها هم باعث سیل انتقادات جدیدی شد؛ چرا که IP آدرس مکانی که این پیغام از آن منتشر شده، شهر سیچوان در چین و به دور از توکیو بود و این ابهام مطرح شد که آیا مسی شخصا خودش این پیغام را منتشر کرده است؟

در اینستاگرام هم سیلی از انتقادات و توهین‌ها روانه مسی شد. یک کاربر در اینستاگرام برای مسی نوشت:« هم‌کلاسی چینی من ، کلی پول پس‌انداز کرد تا به هنگ کنگ رفته و بازی تو را ببیند و وقتی برگشت، گریه می‌کرد و پوستر و پیراهنی که سه سال به تن داشت را دور انداخت.» و همین کامنت ۴۰ هزار تا لایک خورد.

بعد از آن مسی تصویری از خودش و خانواده‌اش را منتشر کرد و واکنش هواداران به این تصویر، شامل گیف‌های رقیبش کریستیانو رونالدو، پرچم چین و هزاران جمله انتقادی تند مثل این بود: « چین از کوتوله‌هایی مثل تو استقبال نمی‌‌کند. به هواداران آرژانتینی‌ات بگو که جزایر فالکلند متعلق به انگلیس است.»

حالا دیگر شراکت مسی با اسپانسرهای چینی‌اش نیز به خطر افتاد. کاربران در ویبو از اسپانسرهای چینی مسی خواستند تا بااو قطع رابطه کنند و معتقد بودند که به میدان رفتن مسی در ژاپن، در حکم نمک پاشیدن برروی زخم هنگ کنگی ها بوده.

مشکل اصلی، سیاسی است؟

اما چرا به میدان رفتن در ژاپن تا این حد تحریک‌آمیز بوده؟ طبق توضیح گودمن، دلیل اصلی، دلیلی تاریخی است که به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. مردم چین گرچه هنگ کنگی نیستند ولی سال‌ها با تبلیغات ضدژاپنی تربیت شده‌اند و ژاپن را رقیب تاریخی چین می‌دانند. کار به جایی رسید که در رسانه‌های اجتماعی مسی را تحت عنوان سرباز امپراطوری ژاپن نامگذاری کردند.

اما یک هوادار هنگ کنگی معتقد است که افراد آمریکایی و اروپایی به این دلیل با آنها همدردی نمی‌کنند که فکر می‌کنند هنگ کنگی‌ها درک ضعیفی از فوتبال دارند ولی او این اعتراض را حق خودشان می‌داند. ریشه مشکل اینجاست که در تبلیغات ، این بازی به عنوان فرصتی برای دیدن مسی معرفی شد. باید این را در نظر داشت هواداران هنگ کنگی تقریبا شانسی برای دیدن برترین فوتبالیست‌های جهان ندارند و شاید این معدود فرصتی بود که برایشان فراهم شده بود.

از سوی دیگر باشگاه اینترمیامی با انتشار بیانیه‌ ای از این بابت عذرخواهی کرد. در این بیانیه می‌خوانیم: « متأسفانه آسیب‌دیدگی بخشی از فوتبال زیباست و سلامت بازیکن ما باید همیشه در اولویت باشد.»

البته حالا این نظریه مطرح می‌شود که ریشه این اختلافات چیزی فراتر از مسی و فوتبال باشد؛ چرا که خاویر میلئی، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین در کمپین انتخاباتی، دولت چین را آدمکش خوانده بود و گفته بود که با کمونیست‌ها همکاری نخواهد کرد.

در این بین، چند تحلیلگر سیاسی هم اعلام کردند که چین قبلا هم در دنیای ورزش انتقام‌جویی‌هایی با رنگ و بوی سیاسی انجام داده بود که از جمله آنها می‌توان به پخش نکردن بازی آرسنال مقابل منچسترسیتی در دسامبر ۲۰۱۹ به دلیل انتقاد مسوت اوزیل از رفتار دولت چین با مسلمانان اویغور اشاره کرد.

گودمن معتقد است که با توجه به اینکه میلئی علاقه‌ای به دولت چین ندارد، در اردوی آمریکا قرار می‌گیرد و مسی بیچاره هم حتی متوجه نمی‌شود که چه اتفاقاتی در جریان است.

دودی که در چشم تیم ملی آرژانتین رفت

اما این هم پایان داستان نبود؛ مقامات ورزشی چین اعلام کردند که میزبانی دو بازی دوستانه تیم ملی آرژانتین در ماه مارس برابر ساحل‌عاج و نیجریه را برعهده نخواهند گرفت و دلیل این تصمیم هم کاملا مشخص است.

اتحادیه فوتبال پکن هم اعلام کرد که این شهر هیچ برنامه‌ای برای میزبانی از مسابقاتی که مسی در آن شرکت داشته باشد، ندارد.

حالا مسئولان فدراسیون فوتبال آرژانتین به دنبال مکان دیگری برای برگزاری بازی‌های دوستانه‌شان هستند و درحالی که صحبت از اندونزی و آمریکا برای میزبانی این بازی‌ها در میان بود، حالا نام قطر یا عربستان هم به گوش می‌رسد.

دفاعیه شرکت تاتلر آسیا: ما بی‌خبر بودیم

بعد از تمام این اتفاقات، میشل لامونیه، رئیس تاتلر آسیا بیانیه‌ای را منتشر کرد که در بخشی از آن می‌خوانیم:« قبل از شروع بازی دوستانه، لیست بازیکنانی که در بازی حضور خواهند یافت، منتشر شد که جراردو مارتینو، سرمربی اینترمیامی آن را امضا کرده بود و نشان می‌داد که مسی و سوارز بازیکنان ذخیره هستند و درنتیجه آمادگی بازی کردن داشتند. در نتیجه ما انتظار داشتیم که هردوی آنها به میدان بروند.»

او ادامه داد:« پانزده دقیقه قبل از شروع بازی، متوجه یک مشکل شدم که اعضای کادر پزشکی مشغول مداوی مسی هستند به این امید که او بتواند بازی کند. در طول نیمه اول به دنبال راهکاری بودم که مسی بازی کند ولی در بین دو نیمه مدیران اینترمیامی اعلام کردند که مسی به دلیل مصدومیت شانسی برای حضور در زمین ندارد. تاتلر آسیا هم سریعا این را به دولت خبر داد و در عین حال از مقامات اینترمیامی خواسته شد تا مسی دست کم برای هواداران صحبت کند که این اتفاق هم نیفتاد.»

مقامات باشگاه اینترمیامی هنوز نسبت به این صحبت‌ها واکنشی نشان نداده‌اند. 

برچسب ها
کد خبر : 2373
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار