loader
01:41
0
کد خبر : 1251

پنج بازی به یادماندنی دور گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳

اختصاصی / در این پنج بازی، روحیه واقعی فوتبال که جنگ و نبرد در زمین چمن را به تصویر می‌کشد را شاهد بودیم.

پنج بازی به یادماندنی دور گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، بازی‌های مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به پایان رسید و در جریان دیدارهای برگزار شده، پیروزی‌ها، شادی‌ها و ناامیدی‌های فراوانی را شاهد بودیم؛ از تسلط خیره‌کننده قطر بر توپ و میدان با نمایش‌های قابل قبول و جذاب گرفته تا هند که در جمع هواداران فراوانش، خروج زودهنگامی از گردونه رقابت‌ها داشت... در خیلی از این بازی‌ها، غیرقابل پیش بینی بودن و هیجان ذاتی فوتبال را در قاب تصویر شاهد بودیم.

در هر حال، نتایج غیرمنتظره و دور از ذهن بود که هواداران را مجذوب کرده و عنصر شگفتی را به مسابقات تزریق کرد. برخی تیم‌های بزرگ، به زانو درآمدند و برخی از دیدارها، هواداران را جلوی صفحه تلویزیون میخکوب کردند و تماشاگران حاضر در استادیوم نیز سرپا یا روی لبه صندلی‌هایشان به گردش توپ زل می‌زدند. این اتفاقات و صحنه‌های غیرمنتظره، شادی بسیاری را برای هواداران یک تیم و غم و اندوه عمیقی را برای هواداران تیم حریف به همراه داشت.

در این مقاله قصد داریم تا به مرور ۵ بازی به یادماندنی و تاریخی دور گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بپردازیم:

۵. تاجیکستان ۲ لبنان ۱

تیم ملی تاجیکستان در اولین حضورش در جام ملت‌های آسیا، سمبلی از مقاومت و عزم راسخ را به نمایش گذاشت و توانست تا در دیدارش مقابل لبنان ده نفره به یک برد تاریخی ۱-۲ دست بیابد.

در ابتدا این لبنان بود که به گل رسید و پس از آن، تاجیکستانی‌ها دو گل زدند که هر دو توسط VAR مردود اعلام شد؛ اما آنها در نیمه دوم توانستند ورق را برگردانند. با اخراج الزین از ترکیب لبنان در دقیقه ۵۴، فرصت ایده‌آل برای تاجیک‌ها فراهم شد. اوماربائف و خامروکولوف از فرصت‌های به وجود آمده نهایت بهره را بردند و با زدن دو گل دیرهنگام، توانستند تاجیکستان را به دور حذفی جام ملت‌های آسیا رسانده تا ماجراجویی‌شان در این تورنمنت، به بهترین نحو ممکن ادامه یابد.

۴.  اردن ۲- کره جنوبی ۲

کره جنوبی در گروهی چالش‌برانگیز در رقابت‌های گروهی جام ملتهای آسیا قرار گرفت و اردن تا یک قدمی شکست دادن این تیم بزرگ پیش رفت ولی گل به خودی اردنی‌ها در دقیقه ۹۱ که توسط یازان العرب به ثمر رسید، باعث شد تا ورق به نفع کره جنوبی برگردد. با این گل، این دیدار که در دور دوم مرحله گروهی برگزار می‌شد، در نهایت به تساوی ۲-۲ کشیده شد.

کره جنوبی در ابتدا با ضربه پنالتی سون هیونگ مین، از حریف پیش افتاد؛ اما اردنی‌ها با تحت فشار گذاشتن حریف صاحب‌نام، بازی را به نحوی پیش بردند که پارک یونگ وو به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا بازی به تساوی کشیده شود و یک گل زیبا از یازان النایمت، اردنی‌ها را ۱-۲ پیش انداخت. اما گل به خودی یازان العرب در لحظات پایانی، مانع از آن شد که برد تاریخی اردن در این بازی جذاب رقم بخورد و کار در نهایت با تساوی به پایان رسید.

۳. عراق ۳- ویتنام ۲

عراق بعد از برد جذاب و تماشایی ۲-۳ مقابل ویتنام، توانست با رکوردی بی‌نظیر، کارش در مرحله گروهی را در صدر جدول به پایان ببرد. آنها گل برتری‌شان در این بازی را در دقیقه ۱۰۲ به ثمر رساندند. ایمن حسین، در این بازی توانست با زدن دو گل و رساندن تعداد گل‌هایش به عدد ۵ ، صدر جدول برترین گلزنان تورنمنت را مال خود کند. اندکی قبل از اتمام نیمه اول بازی بود که بوی هوانگ ویت آن توانست ویتنام را جلو بیندازد ولی با اخراج فن خانگ در دقیقه ۴۵+۵ بازی و ده نفره شدن ویتنام، اوضاع به کام عراقی‌ها شد.

عراقی‌ها به سرعت از این موقعیت بهره بردند و دو دقیقه بعد از شروع نیمه دوم، با ضربه سر سولاکا به گل رسیدند. ایمن حسین با ضربه سری تماشایی در دقیقه ۷۳ عراق را پیش انداخت و البته ویتنام هم عقب ننشست و در دقیقه ۹۱ با گل نگوین کوانگ‌های مجددا بازی را به تساوی کشاند.

در لحظات پایانی این بازی دراماتیک، ایمن حسین در دقیقه ۱۰۲ بازی از روی نقطه پنالتی گل پیروزی‌بخش تیمش را به ثمر رساند تا عراق مرحله گروهی را در صدر جدول گروهش به پایان ببرد.

۲. کره جنوبی ۳- مالزی ۳

یکی از دیدارهای هیجان‌انگیز مرحله گروهی، مصاف کره جنوبی با مالزی، تیم رده صد و سی‌ام رنکینگ فیفا بود. مالزی در این بازی نمایش شجاعانه‌ای داشت و با وجود گل ارزشمندی که در دقیقه ۱۰۵ توسط مورالس به ثمر رساند، آنها باز هم از گردونه رقابت‌ها حذف شدند.

شاگردان یورگن کلینزمن در این بازی فکر می‌کردند که به لطف گل‌های دقیقه ۸۳ لی کانگ و پنالتی دقیقه ۹۴ سون هیونگ مین، کار حریف را یک‌سره کرده و هر سه امتیاز بازی را مال خود کرده‌اند اما این بازی هیجان‌انگیز در نهایت با تساوی به پایان رسید.

گل اول این بازی در دقیقه ۲۱ توسط جئونگ وو یئونگ برای کره جنوبی به ثمر رسید و بازیکنان مالزی در نیمه دوم توسط هالیم و عارف آیمان دو گل زدند تا از حریف پیش بیفتند. تساوی ۳-۳ در این بازی، باعث شد تا کره جنوبی به دور بعد صعود کرده و مالزی از گردونه رقابت‌ها کنار رفت و تجربه حضورشان در این تورنمنت گرچه به یادماندنی ولی ناکافی بود.

۱. عراق ۲- ژاپن۱

این بازی را می‌توان نقطه عطف این تورنمنت تا به اینجا نامید. در یک مصاف تاریخی و به یاد ماندنی در گروه D رقابت‌ها، عراق موفق شد تا برای اولین بار در ۴۲ سال اخیر مقابل ژاپن به پیروزی برسد. دو گل ایمن حسین در نیمه اول، عراق را از حریف پیش انداخت و صعود آنها به دور بعد را قطعی کرد.

استراتژی عراقی‌ها در این بازی، برروی بهم ریختن ریتم بازی ژاپنی‌ها متمرکز بود و آنها با حفظ انسجام و استفاده از قدرت بدنی‌شان به بهترین نحو ممکن هدفشان را پیش بردند. گرچه ژاپنی‌ها در ابتدای بازی با این استراتژی کنار آمده و تلاش می‌کردند تا سرعت‌شان را حفظ کرده و با استفاده از فضاهای کناری خودشان را به سمت دروازه حریف برسانند ولی دو گل زود هنگام عراق، کلیدی و تاثیرگذار بود و منجر شد تا آنها مقابل تیم اول قاره آسیا به پیروزی تاریخی و ارزشمندی دست بیابند.

برچسب ها
کد خبر : 1251
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار