loader
13:09
0
کد خبر : 3067

پوگبا گیت؛ فوتبالیست‌های مطرحی که برای دوپینگ محروم شدند!

اختصاصی / استفاده از مواد ممنوعه برای بهبود شرایط فیزیکی بدن در فوتبالیست‌ها، تحت عنوان دوپینگ درنظر گرفته شده و محرومیت‌هایی را برای بازیکنان به همراه خواهد داشت.

پوگبا گیت؛ فوتبالیست‌های مطرحی که برای دوپینگ محروم شدند!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، پل پوگبا ستاره فرانسوی باشگاه یوونتوس،آخرین بازیکنی است که به دلیل دوپینگ با محرومیتی سنگین مواجه شده و به همین بهانه قصد داریم مروری داشته باشیم به بزرگترین بازیکنانی که با اتهامی مشابه، محروم شده بودند.

قوانین سخت‌گیرانه‌ای در دنیای فوتبال وجود دارد که مواد ممنوعه و مواد غیرممنوع برای فوتبالیست‌ها را تعیین می‌کنند تا روحیه رقابتی در این ورزش خدشه‌دار نشود. در طول تاریخ، ورزشکاران متعددی در سراسر دنیا، به دنبال آن بودند تا در دستیابی به اهداف‌شان میان‌بر زده و گاهی، دستشان رو شده است. شاید باورتان نشود ولی بازیکنان بزرگی مثل ریو فردیناند، پپ گواردیولا و دیگو مارادونا به خاطر همین مسئله با مشکلات قانونی روبرو شده بودند. گاهی وقت‌ها برخی بازیکنان صادقانه به اشتباهشان اعتراف کردند و  در برخی مواقع، هرگز ماجرا شفاف‌سازی نشده است. در ادامه برخی از جنجالی‌ترین موارد دوپنیگ در دنیای فوتبال را مطالعه خواهید کرد:

۱- پل پوگبا

ستاره فرانسوی یوونتوس و قهرمان جام جهانی، در تابستان ۲۰۲۲ از منچستریونایتد به یوونتوس پیوست. او در فصل ۳-۲۰۲۲ به دلیل مصدومیت‌های متعدد، تنها در ده بازی در تمامی تورنمنت‌ها موفق به همراهی تیمش شد.

در فصل ۴-۲۰۲۳، همه در انتظار درخشش مجدد او در فوتبال ایتالیا بودند؛ اما بعد از مصاف تیمش مقابل اودینزه در ماه آگوست ۲۰۲۳ از او تست دوپینگ گرفته شد و به دلیل بالا بودن میزان تستوسترون (که ماده‌ای ممنوعه است) در بدنش، تست دوپینگ او مثبت اعلام شد. این ستاره فرانسوی در بازی‌های تیمش مقابل بولونیا و امپولی حضور یافت ولی بعد از اعلام نتیجه تست دوپینگ، در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ محروم شد تا پرونده‌اش دقیق‌تر مورد بررسی قرار گرفته و حکم نهایی صادر شود.

پوگبا در آن زمان اعلام کرد که به شکلی تصادفی این ماده وارد بدنش شده؛ اما محرومیتی ۴ ساله برای او در نظر گرفته شد و انتظار می‌رود که او در دادگاه داوری ورزشی (CAS) نسبت به این حکم درخواست فرجام‌خواهی دهد. او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از اینکه دوران بازی حرفه‌ای‌اش از او گرفته شده، غمگین، شوکه و دل‌شکسته است و همچنان اتهامات وارده را رد می‌کند.

محرومیتی که از ماه سپتامبر آغاز شده و در صورتی که درخواست تجدیدنظرش مورد قبول قرار نگیرد، پوگبا تا پائیز سال ۲۰۲۷ از حضور در زمین چمن محروم خواهد بود و در زمان اتمام این محرومیت، او ۳۴ ساله خواهد بود.

۲- آندره اونانا

آندره اونانا، دروازه‌بان منچستریونایتد، بعد از مثبت اعلام شدن تست دوپینگش با ماده فروزماید در فوریه سال ۲۰۲۱، برای مدتی از میادین به دور ماند. او در آن زمان بازیکن آژاکس بود و توسط تستی که از سوی یوفا انجام شد، با این محرومیت روبرو شد.

در ژوئن سال ۲۰۲۱ مقامات یوفا، داستان او در مورد مصرف تصادفی داروهای تجویزی همسرش در هنگام جستجوی داروی آسپیرین را پذیرفتند و در نتیجه محرومیت این دروازه‌بان را از ۱۲ ماه، به ۹ ماه کاهش دادند؛ اونانا درطول دوران محرومیتش بازیکن آژاکس بود و بعد از آن به اینتر پیوست و در نهایت به منچستریونایتد منتقل شد.

۳- ریوفردیناند

دو مورد درباره ریو فردیناند ثبت شده که توسط مقامات مورد بررسی قرار گرفت و البته در هیچ یک از این دو مورد ثابت نشد که او مواد ممنوعه مصرف کرده؛ ولی عدم حضور در تست هم برایش گران تمام شد.

در سال ۲۰۰۳ و زمانی که ریوفردیناند در یونایتد توپ می‌زد، او در یک آزمایش معمولی که انجام آن برای بعد از جلسه تمرینی برنامه‌ریزی شده بود، حاضر نشد و ادعا کرد که آزمایش را فراموش کرده و به جای آن به خرید رفت. او بلافاصله بعد از آنکه یادش آمد که باید تست می‌ داده، به باشگاه برگشت ولی از نظر مسئولان دیگر دیر شده بود. او در هر حال آزمایش را داد و آزمایش هم مشکلی نداشت ولی در هر حال به خاطر سرباز زدن از انجام آزمایش در زمان مدنظر، با محرومیتی هشت ماهه روبرو شد.     

ده سال بعد ریو فردیناند دوباره خودش را به دردسر انداخت و این بار او بازیکن کوئینز پارک رنجرز بود. ستاره سابق تیم ملی انگلیس، به شکلی تصادفی یک آزمایش دیگر را از دست داد و به پرداخت ۲۵ هزار پوند جریمه و یک بازی محرومیت، محکوم شد.

۴- پپ گواردیولا

شاید با قاطعیت بتوان پپ گواردیولا را یکی از بهترین سرمربیان تاریخ دنیای فوتبال دانست؛ ولی حتی او هم در زمانی که فوتبال بازی می‌کرد، با دردسرهایی روبرو شد. در سال ۲۰۰۱ و زمانی که پپ اسپانیایی در برشا در ایتالیا بازی می‌کرد، به دردسر افتاد.

تست دوپینگ او به دلیل مصرف ماده ناندرولون مثبت اعلام شد. البته او همواره چنین موضوعی را تکذیب کرد ولی محرومیتی ۴ ماهه برای او در نظر گرفته شد. او سال‌ها این موضوع را تکذیب می‌کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۹ توسط فدراسیون فوتبال ایتالیا از تمام این اتهامات تبرئه شد.

۵- دیگو مارادونا

داستان مارادونا را از کجا آغاز کنیم؟ نام دیگو آرماندو مارادونا به خاطر دلایل و مسائل مختلفی با نام فوتبال گره خورده که اکثر این دلایل مثبت و چشمگیر است ولی در عین حال وقتی از دوپینگ در فوتبال صحبت می‌شود، اولین نامی که به ذهن بسیاری از افراد متبادر می‌شود، نام این اسطوره آرژانتینی است.

اولین بار تست دوپینگ او در سال ۱۹۹۱ و زمانی که در ناپولی بازی می‌کرد، به دلیل مصرف کوکائین مثبت اعلام شد و همین اتفاق محرومیتی ۱۵ ماهه را برای او به همراه داشت. پس از آن به دلیل یافتن ماده ممنوعه افدرین در بدن مارادونا، او در جریان جام جهانی ۱۹۹۴ به خانه فرستاده شد.

در سال ۱۹۹۷ مجددا تست افدرین مارادونا مثبت شد. او در این زمان در بوکاجونیورز بازی می‌کرد و این اتفاق محرومیتی سه ماهه را برایش به همراه داشت.

۶- ادگار داویدز

این بازیکن هلندی یکی از ستاره‌های دنیای فوتبال در روزگار خودش بود که به خاطر عینک متفاوتی که به صورت می‌زد، حسابی شناخته شده بود. اما این باعث نمی‌‌شد که قانون درباره او صدق نکند. او در دوران حضورش در یوونتوس با محرومیت سختی روبرو شد.

در سال ۲۰۰۱ بود که فدراسیون فوتبال ایتالیا، بعد از مثبت اعلام شدن تست دوپینگش به دلیل وجود ماده ممنوعه ناندرولون در بدنش، محرومیتی ۵ ماهه را برای داویدز در نظر گرفت. در آن زمان این ستاره هلندی ۲۸ ساله بود.

۷- آدرین موتو

بازیکن دیگری که در گذشته با محرومیت به دلیل دوپینگ روبرو شد، آدرین موتو بود. در سال ۲۰۰۴ بود که پرونده حضور او در چلسی به دلیل دیده شدنش در حال مصرف کوکائین بسته شد. او از باشگاه اخراج و با محرومیتی هفت ماهه روبرو شد.

اما داستان به اینجا ختم نشد و در سال ۲۰۱۰ دردسری تازه آغاز شد. در آن زمان موتو در فیورنتینا بازی می‌کرد و با محرومیتی ۹ ماهه روبرو شد.

موتو در آن زمان به مسئولان گفت که آثار سیبوترامین که در آزمایش‌هایش رویت شده، نتیجه قرص‌های لاغری‌ای است که مادرش به او می‌داده.

موتو در سال ۲۰۱۸ هم در آخرین تلاشش برای اجتناب از پرداخت غرامت ۱۵.۳ میلیون پوندی به باشگاه چلسی، بعد از حضور در چندین جلسه دادگاه و درخواست تجدیدنظر شکست خورد تا ناکامی دیگری در زندگی ورزشی او ثبت شود.

۸- سمیر نصری

در سال ۲۰۱۷ بود که سمیر نصری به خاطر استفاده از مواد غیرقانونی برای شش ماه محروم شد و مدتی بعد و با توجه به حکم یوفا، مدت محرومیتش به ۱۸ ماه افزایش یافت. طبق اعلام مقامات یوفا، ملی‌پوش سابق تیم ملی فرانسه به دلیل استفاده از روشی ممنوعه در نقض قوانین جهانی ضد دوپنیگ و قوانین ضددوپنیگ خود یوفا مجرم شناخته شده است.

او به کلینیکی در لس‌آنجلس رفته بود و این کلینیک، تصویری از او را منتشر کرده و یادآور شده بود که در طول فصل شلوغ فوتبالی، به نصری کمک می‌کنند تا بدنش هیدراته بماند و در سلامت کامل باشد.

مسئولان یوفا پرونده‌ای انضباطی علیه نصری گشودند و مشخص شد که این بازیکن فرانسوی ۵۰۰ میلی‌لیتر هیدراتاسیون از این کلینیک به شکل آب استریل دریافت کرده  که ۱۰ برابر بیشتر از میزان تعیین شده توسط مقررات ضد دوپنیگ یوفاست.

این جنجال‌ها آنقدر بالا گرفت و داستان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای نصری پیش آمد که او در سن ۳۴ سالگی و بعد از خداحافظی از دنیای فوتبال اعلام کرد که این ماجراها در زندگی شخصی او نیز تاثیرگذار بوده.

برچسب ها
کد خبر : 3067
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار