loader
12:01
0
کد خبر : 8343

پیش‌بازی ترکیه - گرجستان؛ رقابت پرشورها در دورتموند

ترکیه و گرجستان در جدالی از گروه F یورو ۲۰۲۴ به مصاف هم می‌روند.

پیش‌بازی ترکیه - گرجستان؛ رقابت پرشورها در دورتموند

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، گرجستان و ترکیه در یکی از مسابقات جذاب گروه شش یورو ۲۰۲۴ برابر یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند.

این اولین مسابقه تیم ملی فوتبال گرجستان در یک تورنمنت معتبر خواهد بود. اگر حضور صربستان با نام یوگسلاوی در دوره‌های پیشین را در نظر بگیریم، گرجستان تنها تیمی‌ست که در این دوره اولین حضور خود را تجربه می‌کند. آن‌ها پیش از حضور به عنوان یک کشور مستقل بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند و دینامو تفلیس، یکی از دو باشگاه شوروی بود که پیش از فروپاشی این کشور در سال ۱۹۹۱ به جام اروپایی رسید. بهترین عملکرد گرجستان در تاریخ مقدماتی یورو، به سومی در گروه شیش تیمه یورو ۹۶ برمی‌گردد اما قوانین یوفا در این دوره، اجازه حضور آن‌ها در یورو ۲۰۲۴ را داد. صدرنشینی گرجستان در گروه چهارم سطح C لیگ ملت‌های اروپا، موجب حضور این تیم در مرحله پلی‌آف یورو شد و این تیم با شکست دادن لوکزامبورگ و یونان، به یک صعود تاریخی رسید.

با حضور هواداران پرشور و ستارگانی چون خویچا کواراتسخلیا، گیورگی چاکوتادزه و گئورگس میکاتادزه گرج‌ها به شگفتی‌سازی در این جام امیدوار هستند. از سال ۲۰۱۲ به این طرف، سه تیم از هشت تیمی که اولین دوره حضور خود را تجربه می‌کردند در اولین بازی خود پیروز بوده‌اند. اوکراین مقابل سوئد در ۲۰۱۲، ولز مقابل اسلواکی در ۲۰۱۶ و فنلاند مقابل دانمارک در سال ۲۰۲۰. 

ترکیه اما برخلاف گرجستان از طریق رقابت‌های مقدماتی راهی این دوره از رقابت‌ها شده است. نتایج ضعیف اشتفان کونتز روی نیمکت ترکیه، باعث شد تا وینچنزو مونتلای ایتالیایی به عنوان سرمربی جدید آن‌ها انتخاب شود و مونتلا، خیلی زود روند نتایج ترکیه را تغییر داد. پیروزی خارج از خانه مقابل کرواسی، برد قاطع برابر لتونی و تساوی مقابل ولز باعث صعود ترکیه به یورو ۲۰۲۴ شد. کشوری که به عملکرد خوب در این تورنمنت و صعود به نیمه‌نهایی در یورو ۲۰۰۸ مشهور است. در دوره اخیر اما این تیم تنها با یک برد تشریفاتی، از دور گروهی حذف شده و عملکرد آن‌ها در یورو ۲۰۲۰ با تنها یک امتیاز پس از مطرح شدن به عنوان پدیده جام بسیار ناامیدکننده بود. 

در این دوره، انتظارها از ترکیه کمتر است. شکست شش بر یک مقابل اتریش در فیفادی ماه مارچ به ترکیه برای این مسابقات هشدار داد و سپس تساوی مقابل ایتالیا و شکست برابر لهستان، نشان داد که ترکیه کار راحتی در این دوره از مسابقات نخواهد داشت. با این حال بازیکنان جوان و مستعدی در ترکیب وینچنزو مونتلا حضور دارند که ترکیه را تبدیل به یک تیم جذاب در این دوره می‌کنند‌. در مرحله مقدماتی، تنها تیم ملی اوکراین ترکیب جوان‌تری را نسبت به ترکیه روانه مسابقات کرده بود.

بازی‌های رودرروی ترکیه و گرجستان

ترکیه در سه مسابقه از پنج بازی مقابل گرجستان برنده بوده است و گرجستانی‌ها تنها به یک پیروزی مقابل ترکیه رسیده‌اند. آخرین دیدار دو تیم، به پیروزی سه بر یک ترکیه در دیدار دوستانه می ۲۰۱۲ برمی‌گردد و تنها برد گرجستان، در رقابت تدارکاتی فوریه ۲۰۰۷ به دست آمده است.

ترکیب احتمالی دو تیم

ترکیه: گونوک، کادی‌اوغلو، بارداکسی، دمیرال، آیهان، کوکچو، چالهان‌اوغلو، ییلدیز، یازیچی، آکگون و ییلماز

گرجستان: ممدراشویلی، شنگلیا، کاکابادزه، دیوالی، کاشیا، کورکولیا، کوکوسکیری، چاکوتادزه، کوچوراشویلی، میکوتادزه و کواراتسخلیا 

برچسب ها
کد خبر : 8343
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار