loader
11:32
0
کد خبر : 7402

پیکان - استقلال؛ تاریخ‌سازی به سبک تارانتینو

اختصاضی/ امروز یکی از مهم‌ترین بازی‌های استقلال در تاریخ لیگ‌برتر مقابل پیکان در حالی برگزار می‌شود که این تیم نمی‌تواند از هواداران پرشمارش بهره ببرد.

پیکان - استقلال؛ تاریخ‌سازی به سبک تارانتینو

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ استقلال می‌خواهد تاریخ را از نو بنویسد و به سبک کوئنتین تارانتینو گذشته را دستکاری کند. آنها در اولین دوره لیگ‌برتر در چنین شرایط مشابهی بودند و با یک مساوی قهرمان می‌شدند اما به ملوان در انزلی باختند و پرسپولیس در تهران با یک گل میلیمتری فجرسپاسی را برد و قهرمان شد.

حالا تاریخ خیلی شبیه به آن موقع است با این تفاوت که استقلال منتظر است تا پرسپولیس بلغزد. تفاوت‌هایی هم وجود دارد؛ مثل اینکه استقلال اینبار هم خارج از خانه است و البته نمی‌تواند از انرژی مستقیم هوادارانش بهره ببرد. آنها میخواهند مس رفسنجان در آزادی شگفتی بیآفریند و خودشان هم پیکان را که ببرند. اتفاقی که در این ساعات پیش از بازی کمی سخت و بعید است اما وقتی حسن اکرمی در دستگردی و امیر عرب براقی در آزادی در سوتشان بدمند دیگر ماجرا فرق می‌کند. استقلال خوزستان دو هفته پیش تا مرز خلق این شگفتی پیش رفت و نشد و حالا چرا مس رفسنجان که تیمی منسجم‌تر است و مربی کاربلدی هم دارد نتواند.

جام هم هست

بی شک یک جام هم در ورزشگاه دستگردی خواهد بود که در صورت قهرمانی استقلال به این تیم داده شود. استقلال در حال حاضر یک امتیاز اختلاف با پرسپولیس دارد و اگر سرخ‌ها هر نتیجه‌ای غیر از برد به دست بیاورند آبی‌ها با یک برد قهرمان می‌شوند. آنها اما در هر صورت باید برنده این بازی شوند. در آن سو پیکان 27 امتیازی است و اگر در این بازی شکست بخورد ممکن است در هفته آخر به جای استقلال خوزستان یا فولاد راهی لیگ یک شود. پس این دیداری است که هر دو تیم برای رسیدن به اهدافشان فقط باید برنده شوند.

دیدار با یار قدیمی

رضا عنایتی عضوی از استقلال است و حتی اگر به عنوان رقیب روی نیمکت بنشیند نمی‌توان از آبی‌ها جدایش کرد. بهترین گلزن تاریخ لیگ‌برتر بخش مهمی از گلهایش را باپیراهن همین تیم به ثمر رسانده و یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های تیم در دوران طلایی بوده است. او حالا اما ماموریت مهمی دیگری دارد. باید پیکان را در لیگ‌برتر نگه دارد و در شرایط سختی میان حفظ کریر خودش و پایین کشیدن عشقش از قهرمانی مانده است. بی‌شک هواداران استقلال فردا به شرطی دوباره عشقشان را نثار عنایتی می‌کنند که پیکان مقابل استقلال ببازد اما آقای گل همیشگی لیگ‌برتر هم می‌داند که حفظ پیکان و متوقف کردن استقلال می‌تواند در اولین سال‌های حضورش روی نیمکت او را تبدیل به یکی از مربیان آینده‌دار فوتبال ایران کند.

 کلاسیک لیگ برتری

بازی استقلال و پیکان حالا بعد از بیست و سه سال یک جدال کلاسیک لیگ برتری محسوب می‌شود. هرچند پیکان در این سالها یک سر به لیگ دسته یک زده و زود برگشته است. با اینحال دو تیم در طول این سالها دو تیم 37 بار به مصاف هم رفتند و دیدار شنبه شب در هفته سی‌ام  بازی شماره 38 آنها به شمار می‌آید. استقلال در جدال های رودررو هجده بار برنده شده در حالی پیکان فقط 6 بار برنده شده است. 13 مسابقه دو تیم هم مساوی شده است.

از آخرین برد پیکان برابر استقلال 14 سال و 6 ماه و 14 روز می‌گذرد و این تیم آخرین بار در بازی رفت لیگ نهم با نتیجه 3، دو برنده شد. در آن بازی که هدایت استقلال را صمدمرفاوی به عهده داشت امیرحسین صادقی و حسین کاظمی برای استقلال گل زدند و برای پیکان سعید دقیقی مربی حال حاضر شمس آذر، مجید خدابنده‌لو وحمید هدایتی گلزنی کردند. مربی پیکان در این بازی حمید درخشان بود.

اما بعد از آن بازی استقلال در تمام بازی‌هایش برابر پیکان یا برنده بوده یا مساوی کرده است. در 21 بازی که پس از برد پیکان برگزار شده  استقلال 12 بار برنده شده و 9 بازی مساوی شده است. بهترین دوران پیکان برابر استقلال در لیگ‌های ادوار ششم و هفتم بود که این تیم به چهار برد پیاپی دست پیدا کرد.

در بازی رفت دو تیم در لیگ بیست و سوم استقلال با نتیجه دو، یک پیکان  را که رضا عنایتی را روی نیمکت داشت شکست داد. در آن بازی آرمین سهرابیان و پیمان بابایی برای استقلال و امیرشهیم برای پیکان گل زدند. عنایتی حالا با تجربه این شکست برابر نکونام به مصاف همبازی سابقش در تیم ملی می رود.

جنگ آماری نکو و عنایتی

جواد نکونام در جدال‌های مستقیم با رضا عنایتی عملکرد کاملا بهتری داشته است. در سه جدال قبلی این دو، یک بازی مساوی شده و دو بازی دیگر را نکونام برده است. ضمن اینکه عنایتی به هیچ‌وجه آمار خوبی مقابل تیم سابقش ندارد و در 4 مسابقه‌ای که به عنوان مربی برابر استقلال بازی کرده در همه آنها شکست خورده است.

در آن سو جود نکونام در 9 مسابقه‌ای که با تیم‌های مختلف با پیکان داشته تا به حال شکستی نداشته است. او 4 بار برنده شده و 5 بازی را هم مساوی کرده است.

غایبان سرشناس

استقلال مدتی است که به نبود دو تا از بهترین و موثرترین مهره‌هایش عادت کرده است. کمتر کسی به یاد می‌آورد که این تیم کوین یامگا و مهدی مهدی‌پور دو ستون اصلی ‌اش را به دلیل مصدومیت از دست داده و در بازی حساس برابر پیکان هم نمی‌تواند از آنها استفاده کند.

در آن سو پیکان هم چند غایب دارد  از جمله غلامرضا ثابت ایمانی، علی اکبررنجبر و امیر طاهر که احتمالا عنایتی نمی‌تواند از آنها در این بازی حساس استفاده کند.

جوان یا باتجربه

پیکان یکی از جوانترین تیم‌های این فصل از رقابت‌ها است اما استقلال یک تیم باتجربه با میانگین سنی 27.9 است. میانگین سنی پیکان 24.6  است که حکایت از جوانی این تیم دارد.

برچسب ها
کد خبر : 7402
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار