loader
03:43
0
کد خبر : 6241

ژابی تایم؛ راز تسلیم‌ناپذیری تیم آلونسو تا آخرین لحظه

اختصاصی/ درست همان زمان که فکر می‌کنید همه‌چیز تمام شده و بالاخره روند شکست‌ناپذیری لورکوزن در این فصل به پایان می‌رسد، یکی از بازیکنان این تیم در آخرین لحظات با یک گل سرنوشت‌ساز مانع این اتفاق می‌شود.

ژابی تایم؛ راز تسلیم‌ناپذیری تیم آلونسو تا آخرین لحظه

به‌ گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ شاید اقبال، در به ثمر رسیدن دو یا سه گل دقیقه نودی به یک تیم کمک کند اما به ثمر رساندن ۱۷ گل در اوقات تلف شده بازی، نشان از ذهنیت درخشان تیم آلونسو و ایده‌های تاکتیکی درست دارد؛ ایده‌هایی که با گل دقیقه ۹۰+۷ یوزیپ استانیشیچ مقابل رم، موجب شکسته شدن رکورد شکست‌ناپذیری تاریخ فوتبال اروپا با ۴۹ بازی بدون باخت شد.

ضربات ایستگاهی مرگبار

با حضور بازیکنان خلاق و طراحی چون الکس گریمالدو و فلوریان ویرتز، لورکوزن تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین تیم‌های فوتبال اروپا در ضربات کرنر و شروع مجدد شده است. گریمالدو با ۱۳ پاس گل و ویرتز با ۱۱ پاس گل، در رتبه اول و دوم برترین پاسورهای بوندسلیگا قرار دارند و هر دو بازیکن، با کیفیت بالای بازی‌سازی خود در جریان بازی و ضربات شروع مجدد، در جمع سه بازیکن برتر لیگ از حیث ایجاد امید گل قرار دارند. 

با ۱۶ گل از روی ضربات شروع مجدد در این فصل لیگ، لورکوزن در رده دوم گلزنی از شروع مجدد پس از بایرن مونیخ قرار دارد و سه گل آخر این تیم از روی ضربات شروع مجدد، موجب تساوی لحظه آخری مقابل لایپزیش، دورتموند و اشتوتگارت شده است. با این تفاسیر، باید گفت اولین راه برای متوقف کردن لورکوزن در دقایق پایانی بازی، می‌تواند جلوگیری از کسب ضربات کاشته و کرنر توسط این تیم باشد.

نیمکت قدرتمند و بازی‌خوانی ژابی

برای یک سرمربی مطرح، توانایی ایجاد تغییرات مناسب با توجه به جریان و شکل بازی از مهم‌ترین توانایی‌هاست که او را از یک مربی معمولی متمایز می‌کند. ژابی که در دوران بازی‌گری نیز بازی‌خوانی بسیار خوبی داشت، حال با استفاده از فاصله کم بین ترکیب اصلی لورکوزن و ترکیب ذخیره این تیم، در شکست‌ناپذیری آن‌ها نقش اول را ایفا می‌کند. در این مورد، باید از عملکرد بی‌نظیر تیم مدیریتی لورکوزن و به ویژه مدیر ورزشی این تیم، یعنی سیمون رولفس نیز صحبت کرد؛ مدیری که در ابتدای فصل با تغییر در استراتژی نقل و انتقالاتی لورکوزن، فرصت ساخت یک ترکیب مناسب از بازیکنان اصلی و ذخیره و حضور در سه جام را برای تیم فراهم کرد.

در بازی‌های دراماتیک این فصل لورکوزن، بازیکنان تعویضی نقشی کلیدی را ایفا کرده‌اند؛ برای مثال فلوریان ویرتز اولین هت‌تریک دوران بازی خود مقابل وردربرمن را پس از حضور در زمین به عنوان بازیکن تعویضی ثبت کرد یا در بازگشت مقابل قره‌باغ، هر دو گل پیروزی‌بخش لورکوزن توسط گریمالدو و پاتریک شیک تعویضی به ثمر رسید. همچنین از ۱۷ گل لورکوزن پس از دقیقه ۹۰ در این فصل، ۷ گل توسط بازیکنان تعویضی به ثمر رسیده ‌است.

ذهنیت برنده و تسلیم‌ناپذیر

تزریق ذهنیت برنده به باشگاهی با سابقهذ لورکوزن که تنها دو جام در کارنامه داشت، کار راحتی نیست. ژابی آلونسو اما در اولین آزمون بزرگ سرمربی‌گری خود، موفق شد به بهترین شکل، روحیه برنده خود از دوران بازی را به تیم انتقال دهد. یکی از اعضای باشگاه در این رابطه می‌گوید: «پیش از حضور ژابی، ما به از دست دادن پنالتی‌ها عادت کردیم. اما وقتی رقابت پلی‌آف لیگ اروپا مقابل موناکو به ضیافت پنالتی‌ها کشیده شد، هر پنج پنالتی ما تور دروازه حریف را لرزاند. این یک جو و ذهنیت متفاوت بود.

همین ذهنیت برنده، در تداوم نوار شکست‌ناپذیری با گل‌های لحظه آخری نیز دیده می‌شود. در پیروزی یک بر صفر مقابل آگزبورگ و بازگشت مقابل قره‌باغ در دو بازی رفت و برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا، لورکوزن تیم برتر زمین بود و توانست بیش از ۲۵ شوت به سمت دروازه حریف شلیک کند اما ذهنیت برنده، درست در آخرین لحظات مسابقه به داد ژابی رسید. ذهنیتی که در کنار کیفیت بالای بازیکنان روی نیمکت و تنوع در برنامه‌های هجومی، شکست دادن لورکوزن را تبدیل به یک مأموریت غیرممکن برای رقبا می‌کند.

برچسب ها
کد خبر : 6241
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار