loader
11:59
1
کد خبر : 429

کولاک ایران؛ به یادماندنی‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ جام ملت‌های آسیا

کولاک ایران؛ به یادماندنی‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ جام ملت‌های آسیا

به گزارش سایت رسمی فوتبال-برتر" class="text-black">فوتبال برتر؛ تنها ساعاتی تا آغاز اولین بازی جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ به میزبانی قطر باقی مانده است. بازی افتتاحیه میان قطر و لبنان در ورزشگاه لوسیل برگزار می شود. همین موضوع بهانه ای است تا ۵ افتتاحیه به یادماندی تاریخ جام ملت ها را بررسی کنیم.

  1. امارات ۱-۱ کره جنوبی (میزبانی امارات – سال ۱۹۹۶)

جام ملت های ۱۹۹۶ آغاز دورانی جدید در این رقابت ها بود چرا که تورنومنت برای اولین بار با ۱۲ تیم برگزار می شد. همچنین امارات برای اولین میزبان جام ملت ها بود و شور و اشتیاق فوق العاده ای کشور را در بر گرفته بود. این میزبانی ۶ سال بعد از آن بود که امارات اولین حضورش در جام جهانی را تجربه کرد.

بیش از ۳۵ هزار هوادار در استادیوم شهر ورزشی زاید ابوظبی از نزدیک دیدار امارات و کره جنوبی را تماشا کردند. تیمی که در هر سه دوره جام جهانی پیش از ۱۹۹۶، حضور داشت و یکی از دو نماینده آسیا در این رقابت ها بود و همچنین پیش از آن دو قهرمانی جام ملت ها را در کارنامه داشت.

محمد علی که به دلیل شباهت سر تراشیده اش به کاراکتر فیلم اکشن در دهه ۱۹۷۰ با نام کوجاک هم صدا می شد، نزدیک بود از فاصله ۲۵ یاردی روی یک ضربه ایستگاهی دروازه کره را باز کند اما شوت او با اختلاف کمی از کنار دروازه به بیرون رفت.

با این حال کره ای ها بودند که در ۱۰ دقیقه ابتدایی موفق به گلزنی شدند زمانی که هوانگ سون هونگ توپ را به گوشه پایین دروازه محسن مصباح فرج فرستاد و اماراتی های ساکن در ورزشگاه را در سکوت فرو برد. اتفاقی که فریاد شادی چند صد کره ای حاضر در ورزشگاه را بلند کرد.

با نزدیک شدن به پایان نیمه اول اما شور و شوق به ورزشگاه بازگشت. جایی که عادل محمد توپ را روی دروازه فرستاد و خمیس سعد مبارک گل تساوی را به ثمر رساند. این نتیجه تا پایان بازی پابرجا ماند، البته به لطف سیو خوبی که محسن مصباح فرج در نیمه دوم انجام داد و نتیجه را برای تیمش حفظ کرد.

این امتیاز مهم، آغازبخش مسیر فوق العاده امارات تا فینال جام ملت های ۱۹۹۶ بود اما آنها فینال را به عربستان باختند. کره جنوبی هم که از تیم های قدرتمند قاره محسوب می شد، تا یک چهارم نهایی پیش آمدند اما در یک بازی تاریخی که علی دایی ۴ گل در آن به ثمر رساند. بازی را ۶-۲ به ایران باختند.

  1. لبنان ۰-۴ ایران (میزبانی لبنان – سال ۲۰۰۰)

جام ملت های آسیای ۲۰۰۰ نور امید بر لبنان بود چرا که این کشور مدیترانه ای بعد از سال ها درگیری حالا رنگ آرامش را به خود می دید. افتتاحیه با هنرنمایی خواننده افسانه ای لبنانی، مارسل خلیفه آغاز شد و استادیوم شهر ورزشی بیروت با حضور ۵۲ هزار هوادار در اوج هیجان و شادی بود.

اولین بازی جام ساعاتی پیش از این بازی در شهر جنوبی صیدا میان عراق و تایلند آغاز شده بود که عراق با حساب دو بر صفر تایلند را شکست داد اما میزبان در افتتاحیه رسمی بازی ها میزبان ایران بود. با وجود اینکه همه از قبل از قدرت بسیار بالاتر ایران مطلع بودند اما لبنانی ها از اولین تجربه حضور در جام ملت ها بسیار خوشحال بودند.

ایران تنها ۱۹ دقیقه زمان نیاز داشت تا با ارسال ایستگاهی مهدوی کیا و ضربه سر کریم باقری دروازه لبنان را باز کند. اما میزبان تا یک ساعت آینده بازی توانست مقابل ایران مقاومت کند.

در ۱۵ دقیقه پایانی بازی اما، محمود بیاتی، حمید استیلی و خداداد عزیزی را به بازی فرستاد تا این دو بازیکن تازه نفس دفاع لبنان را ویران کنند. دقیقه ۷۵ و ۸۷ حمید استیلی دو بار گلزنی کرد و در وقت های تلف شده نیز علی دایی یک گل به ثمر رساند تا ایران ۴-۰ برنده این بازی باشد.

لبنان در دو بازی بعدی عراق و تایلند را متوقف کرد تا با ۲ امتیاز و سری بالا، اولین تجربه حضور در آسیا را پشت سر بگذارد. ایران همه به مرحله یک چهارم نهایی رسید. آنجا ۲-۱ به کره جنوبی باخت. آن هم در دیداری که لی دونگ گوک، اولین گل طلایی تاریخ جام ملت ها را به ثمر رساند و ایران را حذف کرد.

  1. چین ۲-۲ بحرین (میزبانی چین – سال ۲۰۰۴)

بزرگترین کشور قاره آسیا برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ میزبانی جام ملت های آسیا بود. چینی ها با سابقه دو نایب قهرمانی و دو سومی آسیا میزبان بحرینی بودند که ۱۶ سال از جام ملت ها دور بود و برای دومین بار در این جام حضور پیدا می کردند. به همین خاطر، میزبان انتظار یک پیروزی ساده را در افتتاحیه داشت.

ورزشگاه کارگران پکن میزبان ۴۰ هزار هوادار امیدوار بود، هوادارانی که با حضور آری هان افسانه ای روی نیمکت و داشتن ستاره ای به نام سان جیهای در خط دفاعی که برای منچستر سیتی بازی می کرد، خیال شان از پیروزی راحت بود.

با این حال این محمد حبیل بود که دقیقه ۴۱ با یک ضربه شوکه کننده از فاصله ۲۵ یاردی بحرین را پیش انداخت. در دقیقه ۵۸، یک پنالتی به سود چین اعلام شد. ژنگ ژی پشت توپ ایستاد و دروازه بحرین را باز کرد اما داور، سابخیدین محد صالح مالزیایی دستور داد ضربه پنالتی تکرار شود. این تکرار مانع ژنگ ژی نشد و او دوباره دروازه بحرین را باز کرد. تنها ۸ دقیقه بعد، لیجینیو گل دوم چین را وارد دروازه بحرین کرد.

درست زمانی که چینی ها آماده برگزاری جشن پیروزی افتتاحیه بودند، حسین علی جشن را به هم ریخت. دقیقه ۸۹ او دو بازیکن را از پیش رو برداشت و گلزنی کرد.

جالب اینکه دو تیم عملکرد فوق العاده ای در این جام داشتند. بحرین تا نیمه نهایی پیش رفت و بهترین نتیجه خود در تاریخ جام ملت ها را گرفت. چین اما به فینال رسید و آنجا سه بر یک از ژاپن شکست خورد.

  1. تایلند ۱-۱ عراق (میزبانی مشترک اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام – سال ۲۰۰۷)

برای اولین بار در تاریخ جام ملت های آسیا، تورنومنت به میزبانی ۴ کشور مختلف برگزار شد. از بین ۴ کشور جنوب شرق آسیا، این تایلند بود که برای بازی افتتاحیه در استادیوم راجامانگالا بانکوک به مصاف عراق رفت. تایلندی ها به این امید تورنومنت را آغاز کردند که مثل میزبانی سال ۱۹۷۲، نتیجه ای درخشان بگیرند. در جام ملت های سال ۱۹۷۲، تایلند سوم شد. تورنومنتی که قهرمانی آن به ایران رسید.

حریف تایلند اما قدرتمند بود. عراقی که هسته اصلی بازیکنانش را، آنهایی تشکیل می دادند که در المپیک ۲۰۰۴ آتن حضور داشتند و به مقام چهارمی رسیده بودند. همین موضوع انگیزه عراقی ها را بالا برده بود.

میزبان تنها به ۶ دقیقه زمان نیاز داشت تا سوتی سوکسوکیت دروازه را باز و ورزشگاه را غرق در شادی کند.

این گل شوک را به شیرهای بین النهرین وارد کرد. عراقی ها بعد از آن به روند بازی مسلط شدند و تلاش شان در دقیقه ۳۲ نتیجه داد. کاپیتان یونس محمود ارسال صالح را تبدیل به گل کرد تا مسیرش برای زدن ۴ گل در راه آقای گلی جام ملت های ۲۰۰۷ را از افتتاحیه آغاز کند.

تایلند با وجود پیروزی ۲-۰ در بازی دوم مقابل عمان، بازی آخر را به استرالیا باخت تا خیلی زود از جام خداحافظی کند. عراق اما با پیروزی مقابل عربستان در فینال، اولین و تنها قهرمانی خود در جام ملت ها را جشن گرفت.

  1. استرالیا ۴-۱ کویت (میزبانی استرالیا – سال ۲۰۱۵)

۹ سال بعد از پیوستن به AFC، استرالیا برای اولین بار میزبان جام ملت های آسیا بود. در دوره قبلی یعنی سال ۲۰۱۱ که بازی ها در قطر برگزار شد، استرالیا عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد. بازی اول استرالیا در گروه A مقابل کویتی بود که قهرمانی سال ۱۹۸۰ جام ملت ها را در کارنامه داشت. عمان و کره جنوبی، دو تیم دیگر گروه بودند.

در حضور ۲۵ هزار هوادار ورزشگاه ملبورن، این حسین فاضل بود که کرنر ارسالی را با ضربه سر شیرجه ای تبدیل به گل اول بازی کرد.

با این حال مردان آنگه پوستکوگلو، کار را برای بازگشت به بازی آغاز کردند. تیم کیهیل دقیقه ۳۳، ماسیمو لوانگو دقیقه ۴۵، میله یدیناک از روی نقطه پنالتی و در دقیقه ۶۲ و جیمز ترویسی در دقیقه ۹۲، ۴ گل برای استرالیا به ثمر رساندند تا استرالیا مسیرش برای رسیدن به فینال و کسب عنوان قهرمانی را قدرتمندانه آغاز کند. ماسیمو لوانگو نیز به عنوان بهترین بازیکن این تورنومنت انتخاب شد. استرالیا در فینال ۲-۱ کره جنوبی را شکست داد. جالب اینکه در مرحله گروهی استرالیا بازی سوم را یک بر صفر به کره واگذار کرده بود و به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شد.

کویت اما عمان و کره جنوبی هم باخت تا نمایشی ناامید کننده داشته باشد. همچنین کویت نتوانست جواز حضور در دو جام ملت های بعدی یعنی امارات ۲۰۱۹ و قطر ۲۰۲۳ را کسب کند.

برچسب ها
کد خبر : 429
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران
کاربر میهمان

حسین - 7 ماه پیش

لطفا فیلمی که قبل از بازی ایران و امارات با صدای آقای میثاقی درباره ایران دوستت دارم را که پخش شد در سایت قرار دهید. ممنون
3 0
پربازدیدترین اخبار