loader
14:10
0
کد خبر : 10831

گزارش روز؛ نسل جدید و جوان، روی نیمکت‌های بزرگ اروپا – بخش اول

اختصاصی/ ونسان کمپانی در بایرن، آرنه اسلات در لیورپول، موتا در یوونتوس، فونسکا در میلان، کنته در ناپولی، هانسی فلیک در بارسلونا و مارسکا در چلسی، در انتظار شروع فصلی متفاوت با تیم‌های جدیدشان هستند.

گزارش روز؛ نسل جدید و جوان، روی نیمکت‌های بزرگ اروپا – بخش اول

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، با اتمام فصل گذشته، تعدادی از تیم‌های بزرگ اروپایی، با مربیانشان قطع همکاری کردند؛ از بارسلونا و بایرن مونیخ گرفته تا چلسی و میلان و یوونتوس..

حالا هواداران این تیم امیدوارند تا در فصل جدید، تیمی متفاوت، جنگنده و جاه‌طلب را با سرمربیان جدیدشان بببیند و چشم امیدشان را به این سرمربیان دوخته‌اند. در این مقاله در دو قسمت قصد داریم که اوضاع این سرمربیان که با هزار امید و آرزو به باشگاه‌های جدیدشان آمده‌اند را مورد بررسی قرار دهیم:

هانسی فلیک (بارسلونا)

هانسی فلیک اولین روزهای کاری در باشگاه بارسلونا را پشت سرمی گذارد. سرمربی سابق بایرن در سن ۵۹ سالگی، اولین ماجراجویی‌اش را در یک پروژه بزرگ در خارج از زادگاهش انجام می‌دهد و هیجان زیادی برای پیشبرد این پروژه دارد.

او حالا هدایت تیمی را عهده‌دار شده که فصل گذشته را بدون جام به پایان برده بود. فلیک در صحبت‌هایی اعلام کرده: « می‌خواهیم هر کاری بکنیم تا تیم را به سطح بعدی ببریم و تمام تلاشمان را خواهیم کرد.»

فلیک که فعلاً در بارسا، تمرینات را بدون حضور بازیکنان ملی‌پوش تیم آغاز کرده، در اولین جلسات تمرینی از بازیکنان جوان لاماسیا استفاده کرد و البته از تماشای کیفیت فوتبال آنها حیرت زده شد: «نحوه پرورش این بازیکنان باورنکردنی است؛ کیفیت فوتبالی‌شان عالی است. من از آنها خواستم تا کیفیت، تلاش با تمام توان و تمرکز را در جلسات تمرینی به نمایش بگذارند و این را ۱۰۰% به چشم دیدم. من درباره مکتب فوتبال هلند و یوهان کرویف مطالعه زیادی کردم. نحوه نگاه من به فوتبال شبیه دیدگاه بارسلوناست.»

حالا فلیک خودش را برای سفر به آمریکا و برگزاری اردوی پیش‌فصل با شاگردانش آماده می‌کند. این درحالی است که هنوز بازیکنان ملی‌پوش به جمع آبی‌اناری‌ها ملحق نشده‌اند و این تیم تعدادی هم مصدوم دارد؛ در عین حال بارسایی‌ها امیدوارند تا زودتر خریدهای تابستانی‌شان را انجام دهند که در صدر این لیست نام نیکو ویلیامز وینگر اتلتیک بیلبائو دیده می‌شود.

فلیک اطرافش را با افراد حرفه‌ای و مورد اعتماد احاطه کرده که آخرین آنها تیاگو آلکانترا است که در زمان حضور فلیک روی نیمکت بایرن، شاگردش بود؛ در ماجراجویی هانسی در بارسلونا، مارکوس سورگ، تونی تاپالوویچ و هایکو وسترمن او را همراهی می‌کنند. پیغام او و دستیارانش برای بارسایی‌ها، اشتیاق، میل به موفقیت و جاه‌طلبی حرکت در مسیری مناسب است.

این روزها شروع دوره جدیدی در کارنامه مربیگری فلیک است و او امید زیادی دارد تا بارسلونا بعد از پشت سرگذاشتن دورانی سخت، به روزهای اوج باز گردانند.

ونسان کمپانی (بایرن مونیخ)

ونسان کمپانی، مدافع میانی سابق تیم ملی بلژیک، در سن ۳۸ سالگی هدایت بایرن مونیخ را تا سال ۲۰۲۷ عهده‌دار شده است.

باواریایی‌ها در پایان فصل گذشته و زمانی که بعد از ۱۲ سال، جام قهرمانی بوندسلیگا را در دستان تیمی دیگر (بایرلورکوزن با ژابی آلونسو) دیدند، حالا عجله دارند تا خیلی سریع دوباره به روزهای پرافتخارشان بازگردند.

آنها بعد از پاسخ رد چند سرمربی بزرگ، به سراغ ونسان کمپانی رفتند و تقریباً بدون دردسر او را به خدمت گرفتند؛ سرمربی جوانی که پس از دریافت پیشنهاد بایرن با امضای قراردادی ۱۲ میلیون یورویی، نیمکت مربیگری برنلی را ترک کرد و تا سال ۲۰۲۷ با باواریایی‌ها خواهد بود.

کمپانی چند روز پیش درباره هدایت بایرن گفت: «ما تمرکزمان را روی بازگشت به اوج قرار داده‌ایم. برای این کار به تمرکز ۱۰۰ درصدی نیاز داریم.»

اعضای کادر فنی او عبارتند از: آرون دانکس، یکی از با استعدادترین مربیان انگلیس که دستیار و مربی تیم جوانان بایرن خواهد بود. فلوریبرت انگالولا که در تیم جوانان آندرلخت با کمپانی همبازی بود و سپس در منچستریونایتد از سرالکس فرگوسن نکات زیادی آموخته؛ رنه ماریچ ،مربی بادانشی که که قبلاً در کادر مربیگری او حضور داشت.

کمپانی معتقد است که توجیه کردن بازیکنان کار سختی نخواهد بود: « مهم این است که شفاف و واضح باشی. می‌توانم آلمانی صحبت کنم؛ اما زبان فوتبال، انگلیسی است.»

او این روزها در انتظار آن است که تکلیف آینده بازیکنانی مثل جاشوا کیمیچ، کینگزلی کومان و آلفونسو دیویس مشخص شود و از سوی دیگر بایرن با سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیون یورویی، مایکل اولیس، وینگر فرانسوی کریستال پالاس و ژائو پالینیا، هافبک فولام را به خدمت گرفته است.

آرنه اسلات (لیورپول)

آرنه اسلات، ۴۵ ساله بعد از سه فصل موفق با فاینورد روتردام، با امضای قراردادی ۳ ساله به آنفیلد منتقل شد تا جایگزین یورگن کلوپ بزرگ شود. سرمربی‌ای که پس از ۹ سال حضور موفق در لیورپول، درپایان فصل گذشته این تیم را ترک کرد.

اسلات اخیراً در اولین مصاحبه‌اش با رسانه باشگاه لیورپول گفت: « فاینورد را در شرایط خوبی ترک کردم و به باشگاهی آمدم که یورگن آن را در شرایط خوبی ترک کرده است. من ۴۵ ساله هستم و بعد از دورانی که همه از بارسلونای ژاوی، اینیستا و مسی و یا رقیبشان رئال کریستیانو رونالدو تعریف می‌کردند ، حالا شاهد به پایان رسیدن این دوره هستیم و اخیرا رقابت جدیدی را در دنیای فوتبال اروپا شاهد بودیم که رقابت لیورپول یورگن و سیتی گواردیولا بود. سبک فوتبال من شبیه کلوپ است، به همین دلیل هم به سراغ من آمدند.»

این سرمربی جوان ادامه داد: «این چالشی بزرگ در تیم بسیار خوبی است که بازیکنان خوبی هم دارد؛ اما همه دوست دارند تا لیورپول را در جایگاهی بالاتر از رتبه سوم ببینند و این چالش پیش‌روی ماست. باید از چیزهایی که داریم استفاده کنیم، تا بتوانیم با چاشنی شانس، فصل را با رتبه‌ای بهتر از فصل قبل به پایان ببریم. در اردوی پیش فصل، مهم این است که بازیکنان به اوج آمادگی برگردند و ایده‌هایمان را به بازیکنان منتقل کنیم.»

او نیز دستیارانش را با خودش به انگلیس برده: سیپکه هالشوف، دستیار اول از فاینورد؛ روبن پیترز، مربی بدنساز  و فابیان اوته، مربی دروازه‌بانان که تا پیش از این برای تیم ملی آمریکا کار می‌کرد.

در این بین شایعات متعددی هم از آنفیلد به گوش می‌رسد، از احتمال جدا شدن محمد صلاح  و انتقالش به لیگ عربستان تا ابراز تمایل لیورپورل به جذب تاکه کوبو از رئال سوسیداد.

انزو مارسکا (چلسی)

انزو مارسکا، سرمربی ۴۴ ساله ایتالیایی و بازیکن سابق سویا و مالاگا، پنجمین سرمربی چلسی بعد از توماس توخل، گراهام پاتر، فرانک لمپارد و مائوریتسیو پوچتینو است که از زمان روی کار آمدن تاد بوهلی در چلسی در سال ۲۰۲۲ ، هدایت این باشگاه را بر عهده گرفته است. 

مارسکا بعد از آنکه لستر را به لیگ برتر رساند، با امضای قراردادی پنج ساله هدایت چلسی را در دست گرفت و هدف اصلی‌اش بازگرداندن این تیم به لیگ قهرمانان اروپا، پس از دو سال غیبت است.

مارسکا اخیراً درباره برنامه‌هایش در چلسی گفت: «در این باشگاه کارهای زیادی باید انجام شود، از بازسازی ارتباط بین تیم و هواداران گرفته تا ایجاد ذهنیت برنده در بازیکنان. سعی می‌کنیم تیمی تهاجمی با توپ و بدون توپ باشیم و باید ارتباط بین هواداران و باشگاه به خصوص در بازی‌های خانگی را ترمیم کنیم.»

او همراه با مدیران چلسی، تور تابستانی تیم را در آمریکا برنامه‌ریزی کرده و اطمینان زیادی به موفقیت در باشگاه چلسی دارد: «همیشه همین را می‌گویم: اگر بتوانید شرایط بازیکنان را بهبود ببخشید، می‌توانید تیم را ارتقا دهید. جام قهرمانی؟ شاید کمی دیرتر؛ باید به فرآیند و به ایده اعتماد کنید. از این سفر در کنار هم لذت خواهیم برد. هرچند که کار آسانی نیست؛ چون در زندگی هیچ چیز آسان نیست.»

در بخش دوم این مقاله به بررسی سرمربیان جدیدی که در سری آ روی کار آمده‌اند خواهیم پرداخت.

برچسب ها
کد خبر : 10831
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار