loader
14:54
0
کد خبر : 6757

جادوی فرگوسن قبل از فینال لیگ قهرمانان اروپا

اختصاصی / سر الکس فرگوسن سرمربی افسانه‌ای یونایتد، معروف‌ترین و بهترین صحبت‌های تیمی‌اش را قبل از فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۸ و مصاف تیمش مقابل چلسی بر زبان آورد که بازیکنان هنوز تأثیرگذاری این سخنان را از یاد نبرده‌اند.

جادوی فرگوسن قبل از فینال لیگ قهرمانان اروپا

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، سر الکس فرگوسن در طول ۲۶ سال حضور درخشانش روی نیمکت سرمربیگری منچستریونایتد، شب‌های باورنکردنی زیادی را پشت سرگذشت که در رأس قله آن‌ها، دو شب به‌یادماندنی ثبت‌شده است: ۲۶ می ۱۹۹۹ و ۲۱ می ۲۰۰۸.

این دو شب، شب‌هایی بودند که فرگوسن یونایتد را در معتبرترین رقابت‌های فوتبال باشگاهی اروپا به قله موفقیت رساند: لیگ قهرمانان اروپا.

مروری بر دو شب رؤیایی یونایتد با فرگوسن

چه افتخاری بزرگ‌تر از فتح دومین جام اروپایی در سال ۹۹، آن‌هم به سبکی تماشایی و فوق‌العاده وجود دارد. آن‌ها با غلبه بر بایرن مونیخ در دراماتیک‌ترین فینال ممکن به لطف گل‌های تدی شرینگهام و اوله گونار سولسشر که در زمان مصدوم بود، جام را بالای سر بردند.

لذت قهرمانی در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۸ مسکو هم به همان اندازه دلچسب بود؛ برد در ضربات پنالتی مقابل چلسی بار دیگر ثابت کرد که یونایتد یکی از غول‌های بی بدیل فوتبال اروپا (دست کم در آن دوره) است.

بهترین گفتگوی تیمی سر الکس فرگوسن

فرگوسن در طول ۱۵۰۰ حضورش روی نیمکت مربیگری یونایتد، بارها و بارها صحبت‌های تیمی الهام بخشی با شاگردانش داشته؛ اما بهترین سخنرانی‌اش بی تردید، قبل از بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا در مسکو و در مصاف با چلسی بود.

پاتریس اورا، مدافع چپ آن زمان یونایتد، معتقد است که صحبت‌های فرگوسن با اعضای تیم در آن شب، حرفه‌ای‌ترین صحبت‌های او بوده است. او در این رابطه گفت: «ما در رختکن بودیم که رئیس وارد شد. طبق معمول، موسیقی متوقف شد و سکوت محضی همه جا را فراگرفت که حتی می‌توانستید صدای چکیدن یک قطره آب را بشنوید. فرگوسن گفت: " من قبلاً برنده‌شده‌ام."»

اورا ادامه داد: «ما از خودمان می‌پرسیدیم که سر الکس در مورد چه چیزی صحبت می‌کند؟ بازی که هنوز شروع نشده. او به سمت من برگشت و گفت: "به پاتریس نگاه کنید. او ۲۴ برادر و خواهر دارد. تصور کنید مادرش برای تهیه غذا چه وضعیتی داشته...". بعد به وین رونی نگاه کرد و گفت: " به وین نگاه کنید؛ او در یکی از محروم‌ترین محله‌های لیورپول بزرگ شده." بعد به سمت پارک جی سونگ برگشت و گفت: " جی را ببینید. او از کره جنوبی آمده."»

پاتریس اورا ادامه داد: «وقتی او از داستان‌های زندگی ما می‌گفت، فهمیدیم که به یک اتحاد و انسجام اشاره دارد. ما فقط یک تیم فوتبال نبودیم؛ بلکه افرادی از هر گوشه جهان، با انواع فرهنگ‌ها، نژادها و مذاهب بودیم و آنجا همگی دورهم، در یک رختکن در مسکو، برای یک هدف مشترک می‌جنگیدیم. در واقع از طریق فوتبال باهم برادر شده بودیم.»

این مدافع فرانسوی با یادآوری بقیه صحبت‌های فرگوسن گفت: «او این گونه ادامه داد: "این پیروزی من است! مو بر بدن همه ما راست شده بود. بعد از این صحبت‌ها به زمین رفتیم و قهرمان شدیم. این منچستریونایتد است و به همین خاطر آن بازی را آنقدر دوست دارم.»

وس براون و مرور خاطرات آن فینال

وس براون که آن بازی فینال را در پست دفاع راست آغاز کرد، ۱۲۰ دقیقه در زمین بود و در نهایت قبل از ضربات پنالتی، اندرسون به‌جای او وارد زمین رفت.

براون هم با یادآوری آن صحبت‌های فرگوسن گفته: «آن بهترین صحبت تیمی‌ای بود که شنیده‌ام. فرگوسن درباره تک‌تک بازیکنان صحبت کرد و در مورد اینکه آن‌ها از کجا آمده‌اند و چه دستاوردهایی داشته‌اند حرف زد و گفت که الان همه ما در آن لحظه آنجا و کنار هم و متحد بودیم. صحبت‌های الهام‌بخش حیرت‌آوری بود.»

فرگی مرد تاریخ‌ساز شیاطین سرخ

تونی استرادویک، مربی تناسب‌اندام یونایتد هم آن شب را کاملاً به یاد دارد.

او گفته که از سخنرانی فرگوسن در آن شب حیرت‌زده شده بود: «صحبت‌های فرگوسن در رختکن قبل از فینال مسکو به دلیل ماهیت تاریخی اهمیت خاصی داشت. برای من این صحبت‌ها دقیقاً همان لحظاتی بود که همه چیز را تعریف می‌کرد، به تاریخ باشگاه اشاره می‌کرد و یادآوری می‌کرد که به میدان رفتن برای یونایتد چه معنایی دارد. درخشش صحبت‌های تیمی سر الکس درباره ارزش‌های کاری و معنا و ارزش یونایتد برای بایکنان و خانواده‌هایشان بود.»

فینال جادویی به چه ترتیب رقم خورد

در شب فینال لیگ قهرمانان اروپای ۲۰۰۸ در مسکو، یک بازی پرتنش و دراماتیک را شاهد بودیم. کار به ضربات پنالتی کشیده شد و شیاطین سرخ در ضربات پنالتی توانستند رقیبشان را از پیش رو بردارند.

جان‌تری، کاپیتان چلسی بدترین شب فوتبالی‌اش را پشت سرگذشت؛ کریستیانو رونالدو در نیمه اول یونایتد را پیش انداخت و فرانک لمپارد بازی را به‌تساوی کشید. دیدیه دروگبا در وقت‌های اضافه اخراج شد و در نهایت سرنوشت بازی در ضربات پنالتی رقم خورد.

حساس‌ترین صحنه این فینال، لیز خوردن کاپیتان جان‌تری در هنگام زدن ضربه پنالتی و مهار پنالتی آنلکا توسط ادوین فان در سار بود تا جام به فرگی و شاگردانش برسد.

برچسب ها
کد خبر : 6757
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار