loader
12:34
0
کد خبر : 10798

گزارش روز: نیکو ویلیامز، پدیده‌ای فراتر از یورو ۲۰۲۴

اختصاصی/ با نمایش خیره‌‌کننده‌ای که نیکو ویلیامز در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ به اجرا گذاشت، حالا بیش از پیش مورد توجه تیم‌های برتر اروپایی قرار دارد. اما باید این را دانست که توانایی‌ها و مهارت‌های ویلیامز فراتر از اینهاست.

گزارش روز: نیکو ویلیامز، پدیده‌ای فراتر از یورو ۲۰۲۴

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ مفهوم «توپ بگیر، توپ را پاس بده» مترادف با بارسلونا است، اما مدت‌هاست که به هویت فوتبال تیم ملی اسپانیا هم مبدل شده و نمایش‌های زیبا و موفقی را برای ماتادورها به همراه داشته است. اما می‌دانید دیگر چه چیزی زیباست؟ گرفتن توپ، دویدن به سمت مدافعان و به وحشت انداختن آنها تا حدی که تلو تلو خودشان را به سمت دروازه نزدیک کنند!

اسپانیا در شرایطی در یورو ۲۰۲۴ به سوی افتخار حرکت می‌کرد که سبک فوتبالی قدیمی‌اش را کاملاً رها نکرده بود؛ اما در کنار آن با بازی‌های سریع و پاس‌های کنترل شده و ایجاد موقعیت‌های فراوان به لطف استعدادهای جوانشان، لامین یامال و نیکو ویلیامز، توانستند تا تاریخ ساز شوند.

یامال با درخشش در یورو ۲۰۲۴ تیتر بیشتر رسانه‌های ورزشی دنیا را به خود اختصاص داد و ویلیامز - که هفته گذشته ۲۲ ساله شد - یکی از بهترین بازیکنان این تورنمنت بود. توانایی‌های فوتبالی ویلیامز از یک سو و درخشش وینگر اتلتیک بیلبائو در این تورنمنت به اندازه‌ای بود که حالا باشگاه‌های بزرگی از جمله بارسلونا، چلسی، آرسنال و استون‌ویلا آماده‌اند تا با پرداخت مبلغ آزادسازی زودهنگام او، ویلیامز را به خانه ببرند.

عملکرد درخشان ویلیامز با اتلتیک بیلبائو

البته باید به این نکته توجه کرد که شاید یورو ۲۰۲۴، ویترین ایده‌‌آلی برای نمایش بهترین مهارت‌های ویلیامز بود، اما او مدتی است که هواداران لالیگا را با جادوی فوتبالی‌اش شگفت زده کرده است. ویلیامز فصل گذشته با پیراهن اتلتیک بیلبائو به مقام پنجمی لیگ اسپانیا رسید و فاتح جام حذفی اسپانیا که اولین جام مهم آنها از فصل ۸۴-۱۹۸۳ بود، شد.

از بین بازیکنان شاغل در پنج لیگ برتر اروپا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ و با بررسی آمار پاس‌های گل، فقط فلوریان ویرتز (۱۹)، الکس بائنا، کوین دی بروینه و الکس گریمالدو (همگی با ۱۷ پاس)، آماری بهتر از ویلیامز با ۱۶ پاس گل را در تمامی رقابت‌ها ثبت کردند و باید درنظر داشت که ویلیامز بازی‌های کمتری را درمقایسه با سه نفر از این بازیکنان انجام داده بود.

ویلیامز که فصل ۲۳-۲۰۲۲ را با زدن ۹ گل به پایان برده بود، فصل گذشته در ۳۷ بازی موفق به زدن ۸ گل برای اتلتیک شد تا فصل را با مجموع ۲۴ مشارکت در گل به پایان ببرد و تنها هشت بازیکن شاغل در لالیگا آماری بهتر از او ثبت کردند. ۱۶ پاس گلی که او در فصل گذشته داد، نیز ۱۲ پاس بیشتر از آمارش در فصل قبل بود و او این کار را در ۶ بازی کمتر انجام داد.

حتی کسانی که فقط در یورو ۲۰۲۴ بازی‌های ویلیامز را دیده‌اند هم می‌دانند که او دوست دارد دریبل بزند. از بین بازیکنانی که در حداقل ۱۵ بازی در فصل ۲۴-۲۰۲۳ لالیگا برگزار کردند، فقط ببه بازیکن رائو وایکانو آماری بهتر از او داشته و به طور میانگین در هربازی ۵.۶ دریبل زده و این آمار برای نیکو میانگین ۳.۴ دریبل در هر بازی بوده است.

او همچنین در امور دفاعی هم حیرت‌انگیز است و فقط پنج بازیکن (از جمله اینیاکی ویلیامز برادر وهم تیمی‌اش در اتلتیک)، در یک سوم نهایی زمین در فصل ۲۴-۲۰۲۳ لالیگا، بیشتر از ویلیامز (۲۳ بار) توپ را مال خود کردند.

وفاداری به تیم، نکته‌ای کلیدی در اتلتیک بیلبائو است و نیکوی ۲۲ ساله تا به امروز ۱۲۲ بازی با پیراهن این تیم برگزار کرده و برادرش اینیاکی ۳۰ ساله، ۴۲۱ بار پیراهن این تیم را به تن کرده است. اما حالا صحبت‌های زیادی درباره جدایی نیکو از اتلتیک مطرح شده است.

جادو در یورو

او تا به امروز ۱۴ بازی ملی برای اسپانیا برگزار کرده که در شش بازی در ترکیب اصلی بوده. نیکو در جام جهانی ۲۰۲۲ هم حضور داشت ولی به ندرت فرصت بازی پیدا کرد و یورو ۲۰۲۴ اولین تورنمنتی بود که او به عنوان بازیکن فیکس مورد استفاده قرار می‌گرفت و در شش بازی از هفت بازی اسپانیا در آلمان در ترکیب اصلی بود و تنها در آخرین بازی گروهی تیم مقابل آلبانی، در شرایطی که صعود اسپانیا قطعی شده بود در ترکیب اصلی به میدان نرفت.

در برد ۱-۰ اسپانیا مقابل ایتالیا، ویلیامز به دنیا نشان داد که حتی می‌تواند برخی از باتجربه‌ترین مدافعان کناری دنیا را نیز به زانو در بیاورد. جیووانی دی لورنزو آنقدر در مقابل دریبل‌های ویلیامز عاجز مانده بود که حتی به فکر خداحافظی از فوتبال ملی افتاده بود.

ویلیامز در آن بازی ۱۱ دریبل انجام داد، ۵ سانتر کرد و ۴ موقعیت ایجاد کرد و با دریبلی تماشایی، زمینه‌ساز گلی شد که خود ایتالیایی‌ها دروازه‌شان را باز کردند. در جریان یورو ۲۰۲۴، فقط جمال موسیالا توانست در دیدار آلمان برابر دانمارک به اندازه ویلیامز در یک بازی (۱۱) دریبل بزند.

به طور کلی، ویلیامز بیشترین دریبل‌های ثبت شده (از سال ۱۹۸۰) توسط یک بازیکن اسپانیایی را در یک دوره از رقابت‌های یورو را با ۳۷ دریبل و ۱۳ دریبل کامل داشت که رکوردی بالاتر از لوبو کاراسکو در یورو ۱۹۸۴ و یامال در یورو ۲۰۲۴ (هر دو با ۳۳ دریبل) بود.

تمام مشارکت‌های او در گلزنی اسپانیا هم در بازی‌های حذفی یورو بود؛ او اولین بار در مصاف با گرجستان در دور یک هشتم پایانی موفق به انجام این کار شد و پاس گلی تماشایی را به رودری رساند و در نیمه دوم هم خودش برای تیمش گلزنی کرد.

روند پیشفرفت ویلیامز در یورو ادامه داشت و مشارکت بعدی او در گلزنی در بازی فینال مقابل انگلیس از راه رسید. او در نهایت یورو ۲۰۲۴ را با مشارکت در سه گل (با دو گل و یک پاس گل) به پایان برد. هرچند که تاثیرگذاری او بیشتر از اینها بود؛ مثلاً نقش پررنگ او در گل به خودی کالافیوری که منجر به پیروزی اسپانیا مقابل ایتالیا شد را نباید نادیده گرفت.

گلی که ویلیامز در فینال مقابل انگلیس به ثمر رساند او را تبدیل به دومین بازیکن جوان تاریخ یورو کرد که با ۲۲ سال و ۲ روز سن، موفق به گلزنی درفینال یورو شده؛ رکورددار این امر همچنان پیترو آناستازی ایتالیایی است که در سن ۲۰ سال و ۶۴ روزگی در فینال ۱۹۶۸ برای تیمش گلزنی کرده بود.

عملکرد درخشان نیکو در یورو باعث شد تا نامش در تیم منتخب تورنمنت اپتا قرار بگیرد و در نتیجه اصلاً جای تعجبی نیست که حالا شایعات درباره آینده او قوت بگیرد.

نیکو ویلیامز، در دسامبر ۲۰۲۳ قراردادش با اتلتیک بیلبائو را تا پایان فصل ۲۷-۲۰۲۶ تمدید کرد که البته با توجه به رقم منطقی بندآزادسازی زودهنگام او (حدود ۵۵ میلیون یورو) امکان خرید زودهنگام نیکو برای تیم‌های دیگر مقدور است.

هرچند که خودویلیامز اخیراً اعلام کرده که به دنبال ترک باشگاه دوران کودکی خود نیست و البته با قاطعیت هیچ احتمالی را هم رد نکرده. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که سرنوشت این ستاره جوان در هفته‌ها و ماه‌های آینده به چه ترتیب رقم خواهد خورد.

برچسب ها
کد خبر : 10798
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار