loader
10:23
0
کد خبر : 10100

گزارش روز؛ کوکوریا، سورپرایز مخفی ماتادورها

اختصاصی/ مارک کوکوریا برترین مدافع چپ حاضر در رقابت‌های یورو است که تا اینجای تورنمنت نقش تاثیرگذاری در ترکیب ماتادورها داشته است.

گزارش روز؛ کوکوریا، سورپرایز مخفی ماتادورها

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، تیم ملی اسپانیا با اقتدار تمام توانست خودش را به فینال یورو ۲۰۲۴ برساند. آن هم با تیمی مملو از بازیکنان جوان و البته هماهنگ. بی‌تردید یکی از ستاره‌های این تیم که کمتر درموردش صحبت می‌شود، مارک کوکوریا مدافع چپ لاروخاست که یکی از کلیدهای موفقیت این تیم دررسیدن به فینال بوده.

بدون تردید می‌توان گفت لامین یامال، تنها پدیده حاضر در ترکیب ماتادورها در یورو ۲۰۲۴ نیست؛ چرا که از نظر خیلی از هواداران فوتبال در اسپانیا و دنیا، چنین نمایش‌های حیرت انگیزی از یامال، جای تعجبی نداشت. کیفیت و پختگی او در اولین فصل حضورش در لالیگا به حدی بود که همه انتظارش را داشتند این وینگر ۱۶ ساله چالش بزرگ یورو را نیز با درخشش و موفقیت پشت سربگذارد و قدرت‌نمایی او، با گلزنی در بازی نیمه‌نهایی ماتادورها مقابل فرانسه، در تاریخ ماندگار شد.

با این وجود، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که مارک کوکوریا، مدافع چپ لاروخا، یکی از برجسته‌ترین‌های یورو در پستش باشد.

شاهکارهای ستاره ماتادورها

رویارویی با بازیکنان سرسخت، مهار موقعیت‌های پرخطر، خنثی کردن تهدیدهای وینگرهای با استعدادی مثل جمال موسیالا و عثمان دمبله و حمایت از نیکو ویلیامز با طی کردن مداوم سمت چپ میدان، کارهایی بود که از کوکوریا در این تورنمنت دیدیم.

همین عملکرد قابل قبول باعث شد لوئیس دلافوئنته سرمربی ماتادورها، زبان به تحسین از او بگشاید. این درحالی است که کوکوریا در سال‌های اخیر دوران سختی را پشت سرگذاشت‌ اما در چهار هفته اخیر او یک بار دیگر تبدیل به همان بازیکنی شد که در سال ۲۰۲۲، چلسی و منچسترسیتی برای جذبش با هم رقابت می‌کردند.

در آن زمان سران برایتون برای فروش این ستاره اسپانیایی، حداقل قیمت او را ۵۰ میلیون پوند اعلام کرده بودند و همین شد که سران سیتی از تلاش برای خرید او پا پس کشیدند و زمانی که چلسی با پرداخت ۶۲ میلیون پوند او را به خدمت گرفت، خیلی‌ها به مالکان آمریکایی جدید چلسی می‌خندیدند.

پس از آن بود که کوکوریا با چندین مصدومیت روبرو شد و زیر نظر سرمربیان متعدد، در پست‌های مختلفی به میدان فرستاده ‌شد و به تدریچ با رفت و آمد سرمربیان متعدد در استمفورد بریج چلسی دچار افت چشمگیری شد.

کوکوریا در دو فصل حضورش در چلسی تنها در ۴۱ بازی در ترکیب اصلی تیم به میدان رفت و فصل گذشته در ۲۱ حضورش در ترکیب اصلی تیم، به خاطر آنکه تنها ۱۰ کارت زرد دریافت کرده بود، مورد توجه قرار گرفت.

انتخاب اصلی دلافوئنته

با همه این‌ها هیچ‌یک از این مسائل مانع از این نشد که دلافوئنته او را نادیده بگیرد و در شرایطی که الخاندرو بالده و خوزه گایا به دلیل مصدومیت از میادین به دور بودند، سرمربی لاروخا، او را به الکس گریمالدو که فصل حیرت‌انگیزی را در بایرلورکوزن پشت سرگذاشته بود ترجیح داد.

کوکوریا در اولین بازی اسپانیا در یورو ۲۰۲۴ در ترکیب اصلی به میدان رفت و با عملکردش همه را تحت تأثیر قرار داد و به این ترتیب جایگاهش درترکیب تیم در دیدار با ایتالیا و آلمان را تثبیت کرد.

قدرت دفاعی مدافعان کناری اسپانیا به وینگرهای جوان و هیجان‌‌نگیز این تیم یعنی یامال و ویلیامز کمک زیادی کرد که بتوانند بیشتر رو به جلو حرکت کرده و زیاد درگیر امور تدافعی نشوند. رودری و فابیان رویز به خوبی خط میانی تیم را پوشش می‌دادند و از مدافعان کناری توقع می‌رفت جنبه‌های دفاعی را در اولویت قرار دهند. کوکوریا در این نقش عملکرد بهتری نسبت به گریمالدو و بیشتر بازیکنانی که به دلیل مصدومیت شانس همراهی اسپانیا در این تورنمنت را از دست دادند، به نمایش گذاشت.

کوکوریا، یکی از شاگردان قدیمی سرمربی

دلافوئنته هرزمان که پشت میکروفون‌ها قرار می‌گیرد، به ندرت درباره شناخت عمیقش درباره بازیکنانی که در دوران مربیگری‌اش در رده‌های جوانان اسپانیا (از زیر ۱۷ سال تا زیر ۲۱ سال و تیم حاضر در المپیک توکیو) نکاتی را یادآور می‌شود اما او بعد از برد تیمش مقابل فرانسه و راهیابی‌شان به فینال درمورد بازیکنان جوان تیمش گفت:«من آنها را به خوبی می‌شناسم و از پتانسیل‌شان اطلاع دارم. ما ایده و مدل روشنی داریم و بازیکنانم را برای بازی به سبک خاصی انتخاب می‌کنم. اگر می‌خواستم به شکل دیگری بازی کنیم، بازیکنان دیگری را انتخاب می‌کردم.»

کوکوریا یکی از هفت بازیکن تیم المپیک اسپانیاست که در المپیک ۲۰۲۱ زیر نظر دلافوئنته به مدال نقره المپیک دست یافتند. او دو سال موفق را در ختافه سپری کرده بود که البته در سال اول به صورت قرضی از بارسلونا به این تیم منتقل شده بود و در تیم کاتالان تنها یک بار در تیم اصلی به میدان رفته بود.

دیگر بازیکنان حاضر در تیم اسپانیا در یورو ۲۰۲۴ که در المپیک ۲۰۲۱ توکیو زیر نظر دلافوئنته حضور داشتند، عبارتند از: اونای سیمون، دنی اولمو، میکل مرینو، میکل اویارزابال، مارتین زوبیمندی و پدری که این تیم در فینال المپیک توکیو، بعد از متحمل شدن باخت مقابل برزیل به مدال نقره رضایت داد.

ستاره محبوب رختکن لاروخا

شناخت این بازیکنان از یکدیگر باعث شده جو حاکم بر اردوی اسپانیا، جوی شاد و دینامیک باشد که کوکوریا در این رختکن چهره محبوبی است.

بازیکنان چلسی و برایتون هم او را یک شخصیت آرام و دلنشین و دوست داشتنی می‌دانند و همین شخصیت جذاب و محبوب او باعث شد که زمانی که هواداران آلمانی در مصاف آلمان- اسپانیا او را هو کردند، بازیکنان لاروخا به حمایت از او برخاستند.

کوکوریا شخصیت طناز و بامزه‌ای دارد و در کمپ تمرینی اسپانیا حسابی با هم‌تیمی‌هایش شوخی می‌کند. او بعد از آنکه در یک مسابقه گلف مغلوب آلوارو موراتا شد، به او قول داد که اگر تیمشان قهرمان یورو شود، موهایش را به رنگ قرمز درخواهد آورد!

حالا با حضور اسپانیا در فینال، او تنها یک قدم دیگر با محقق کردن این وعده فاصله دارد و ممکن است در جشن تولد کوکوریا در روز دوشنبه او را با ظاهر متفاوتی ببینیم.

برچسب ها
کد خبر : 10100
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار