loader
12:49
0
کد خبر : 10972

گزارش ویژه/ چطور تیم‌های فرانسوی بازار لیگ برتر انگلیس را در دست گرفتند؟

باشگاه‌های انگلیسی در سال‌های اخیر هزینه زیادی برای خرید بازیکنان لیگ یک فرانسه انجام داده‌اند.

گزارش ویژه/ چطور تیم‌های فرانسوی بازار لیگ برتر انگلیس را در دست گرفتند؟

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ انتقال ۵۲ میلیون پوندی لنی یورو مدافع ۱۸ ساله فرانسوی به منچستریونایتد مهم‌ترین انتقال هفته گذشته فوتبال اروپا بود.

اکثر فوتبال‌دوستان انتظار پیوستن لنی یورو به رئال مادرید را داشتند اما یونایتد با شرایط مالی بهتر و پروژه بلندمدت خود، گوی سبقت را از رئال مادرید ربود. تا این‌جا انتقال این بازیکن جوان گران‌ترین انتقال این تابستان لیگ برتر انگلیس بوده و پنجره نقل و انتقالاتی موفقی را برای منچستریونایتد رقم زده است. هر چند این انتقال، چمدان غافلگیرکننده نبود. در یک دهه اخیر، بیست باشگاه حاضر در لیگ برتر انگلیس بیش‌ترین هزینه را برای خرید بازیکنان لیگ یک فرانسه انجام داده‌اند و یورد از یکی از این بازیکنان است. در ۱۰ سال اخیر منتهی به این تابستان، باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس بیش از ۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون یورو برای خرید ۱۴۵ بازیکن لیگ فرانسه هزینه کرده‌اند. این عدد، بیش‌ترین خرید از یک لیگ در انگلیس محسوب می‌شود و لالیگا و بوندسلیگا با فاصله کمی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴، بیشتر خریدهای لیگ برتر انگلیس از لالیگا انجام می‌شد و لیگ اسپانیا در این آمار ۲۷ درصد جلوتر از لیگ فرانسه بود. در یک دهه اخیر، تیم‌های انگلیسی برای خرید بازیکنان لالیگا یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون پوند هزینه کرده‌اند و پشت سر آن‌ها، بوندسلیگا با ۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون پوند هزینه از سوی باشگاه‌های انگلیسی قرار دارد. لیگی که بیشترین خرید از آن در تابستان سال گذشته شکل گرفت. سه انتقال بزرگ لیگ انگلیس با فروش دومینیک سوبوسلای، یوشکو گواردیول و کریستوفر انکونکو از سوی تیم لایپزیش رقم خورد. در تابستان گذشته تیم‌های انگلیسی ۳۷۸ میلیون پوند از بوندسلیگا خرید کردند تا این آمار از سال ۲۰۱۸ به این سمت به ۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون پوند برسد. هزینه‌ای بیش از هزینه برای بازیکنان لیگ یک فرانسه در این مقطع زمانی. لیگ سری آ ایتالیا نیز با ۳۰۰ میلیون پوند درآمد از فروش بازیکن به انگلیس، دیگر لیگی بود که چشم باشگاه‌های انگلیس را گرفت اما در ۱۰ سال اخیر، کم‌ترین درآمد از طریق لیگ انگلیس را کسب کرده است.

با این حال فرانسه در ۹ فصل اخیر در صدر این جدول قرار دارد و خریدهای امسال مانند یورو نیز به این صدرنشینی کمک خواهد کرد. با اینکه در جدول یوفا این لیگ پایین‌تر از لالیگا، بوندسلیگا و سری آ ایتالیاست اما همواره به عنوان یک کارخانه بازیکن‌سازی شناخته می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده توسط وبسایت ترنسفرمارکت، در ۱۹ سال از ۲۰ سال اخیر، حداقل ۱۰ بازیکن از لیگ یک فرانسه برای تیم‌های لیگ برتر انگلیس خریداری شده‌اند. در فصل ۲۰۲۲/۲۰۲۳، ۲۲ بازیکن لیگ فرانسه با هزینه ۳۱۲ میلیون پوندی به انگلیس آمدند. در حالی که باشگاه‌های خود لیگ فرانسه تنها ۱۵۳ میلیون پوند برای خرید بازیکنان لیگ خود هزینه کرده بودند. 

خریدهای ناموفقی در سال‌های اخیر نیز از لیگ یک فرانسه به ثمر رسیده است. مانند انتقال ۷۲ میلیون پوندی نیکولاس پپه از لیل به آرسنال اما در کل، خریدهای فصول اخیر لیگ برتر انگلیس از لیگ یک فرانسه موفق بوده‌اند. مثل گابریل ماگالاییش (آرسنال)، برونو گیمارش (نیوکاسل)، ویلیام سالیبا (آرسنال) و آمادو اونانایی که در این هفته تبدیل به دومین بازیکن گران‌قیمت تاریخ استون ویلا شد.

اتلتیک با منابعی که می‌خواستند نامشان به دلایلی فاش نشود راجع به این موضوع که چرا لیگ فرانسه به مارکت موردعلاقه تیم‌های انگلیسی تبدیل شده صحبت کرده است. یکی از افراد رده بالای حاضر در لیگ برتر انگلیس به آمادگی بدنی و جسمانی بالای بازیکنان در لیگ فرانسه اشاره کرده که می‌تواند با کار زیر نظر مربیان بهتر و سرعت بیش‌تر در لیگ انگلیس پتانسیل رشد داشته باشد. یک ایجنت مشهور نیز به قیمت معقول بازیکنان لیگ یک فرانسه در قیاس با عملکردی که از لحاظ فنی ارائه می‌دهند اشاره کرده است. اینکه بگوییم از چه زمان علاقه باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس به خرید بازیکن از لیگ فرانسه آغاز شد کار راحتی نیست.

احتمالاً این علاقه، پس از انتقال‌های موفق اریک کانتونا به منچستریونایتد و داوید ژینولا به نیوکاسل آغاز شده است. هر چند نباید تأثیر عملکرد فوق‌العاده بازیکنان فرانسوی و فرهنگ فرانسوی ایجاد شده در آرسنال آرسن ونگر را دست‌کم گرفت‌‌. نیکولاس آنلکا، امانوئل پتی، روبر پیرس، سیلپیان ویلتورد، تیری آنری و پاتریک ویرا، ستارگان فرانسوی نسل درخشان ونگر در آرسنال بودند. ونگر این بازیکنان تکنیکی و قدرمند از لحاظ جسمانی را با قیمتی به صرفه و ارزان پیدا کرد و در ۲۲ سال حضور خود، ۲۸ بازیکن فرانسوی را به شمال لندن آورد.

پس از این خریدها، حضور بازیکنان از لیگ یک فرانسه در لیگ برتر انگلیس منطقی به نظر می‌رسید. نیوکاسل در ابتدای فصل ۲۰۱۲/۲۰۱۳، به تنهایی پنج بازیکن از لیگ یک فرانسه جذب کرد. این فصل، اولین فصلی بود که باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس بیش از ۱۰۰ میلیون پوند برای خرید از یک لیگ هزینه کردند. فصلی که سه انتقال بزرگ لیگ یعنی ادن هازارد از لیل به چلسی، اولیویه ژیرو از مون‌پلیه به آرسنال و هوگو لوریس از لیون به تاتنهام انجام شد و لیگ یک فرانسه نقشی مهم در جریان مالی لیگ برتر انگلیس داشت.

فرانسه معمولاً به رشد و پرورش بازیکنان جوان مشهور بوده و این موضوع نیز در خریدهای بزرگ لیگ انگلیس از لیگ فرانسه تاثیرگذار بوده است. طبق گزارش یوفا، بازیکنان زیر ۲۴ سال لیگ یک فرانسه در فصل ۲۰۲۱/۲۰۲۲ ۳۹ درصد دقایق بازی بازیکنان بومی در این لیگ را ثبت کرده‌اند. این بیش‌ترین میزان اعتماد به بازیکنان جوان در لیگ‌های معتبر اروپایی است. آماری که برای انگلیس ۲۶ درصد و برای لالیگا ۲۰ درصد بود. تنها لیگ اردیویسه هلند که آن‌ لیگ هم مورد توجه باشگاه‌های انگلیسی در فصول اخیر قرار گرفته، با ۴۷ درصد فرصت بازی بازیکنان زیر ۲۴ سال آمار بهتری را نسبت به لیگ یک فرانسه ثبت کرده است. در فصل ۲۰۲۲/۲۰۲۳، باشگاه‌های انگلیسی ۲۴۰ میلیون پوند برای جذب بازیکنان لیگ هلند هزینه کرده‌اند؛ بازیکنانی مانند آنتونی،. لیساندرو مارتینز، کودی خاکپو و نونی مادوئکه.

رشد اقتصادی لیگ برتر انگلیس در سال‌های اخیر از قبال حق پخش تلویزیونی، کار را برای لیگ‌های دیگر مانند لیگ یک فرانسه در رقابت با این لیگ دشوارتر هم کرده است. قرارداد داخلی جدید لیگ فرانسه با شبکه‌های DAZN و بین اسپورت تنها ۴۲۰ میلیون پوند ارزش دارد در حالی که مجموع ارزش حق پخش تلویزیونی لیگ برتر انگلیس به بیش از ۳ میلیارد پوند می‌رسد. این موضوع، نشان‌دهنده کاهش درآمد لیگ فرانسه از حق پخش تلویزیونی پس از دوران اوج آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ است. باشگاه‌هایی اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی نیز فشار مشابهی را احساس می‌کنند اما این فشار، قابل مقایسه با وضعیت سخت مالی لیگ فرانسه نیست. فروش بازیکنان، یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد در مدل تجاری باشگاه‌های فرانسه بوده و کم‌تر تیمی در این رویه، بهتر از لیل عمل می‌کند که لنی یورو را در این تابستان به منچستریونایتد فروخت. در پنج سال گذشته، تیم لیل ۲۵۰ میلیون پوند درآمد از طریق فروش بازیکن به لیگ انگلیس داشته است. بازیکنانی شامل اسون‌ بوتمن، کارلوس بالبا، آمادو اونانا، گابریل و پپه.

لیون، یکی دیگر از تیم‌های بزرگ فرانسه نیز از سال ۲۰۱۹ درآمد خوبی از طریق فروش بازیکن به لیگ انگلیس با ۲۰۰ میلیون یورو فروش ثبت کرده است. گران‌ترین فروش‌های لیون، لوکاس پاکتا، برونو گیمارش و تانگوی اندومبله بوده‌اند‌. در تابستان گذشته با احتساب خرید و فروش بازیکنان، تیم‌های لیگ فرانسه مانند لالیگا و سری آ کمی کم‌تر از ۳۰ میلیون پوند هزینه کرده‌اند و به سود نرسیده‌اند. اما این آمار، متاثر از هزینه‌های پاری‌سن‌ژرمن است که منبع مالی قدرتمند دولت قطر را پشت خود احساس می‌کند‌. در لیست بیش‌ترین درآمد باشگاه‌های فوتبال، پاری‌سن‌ژرمن تنها تیم فرانسوی در بین ۱۰ تیم اول است و پس از آن مارسی در رده بیستم و لیون در رده بیستم و نهم قرار دارند. اما بقیه تیم‌های لیگ به ویژه تیم‌هایی که درآمد ویژه‌ای از طریق حضور در رقابت‌های اروپایی ندارند، در این لیست غایب هستند و نه گفتن به پیشنهاد تیم‌های انگلیسی برای آن‌ها کار راحتی نیست.

در نتیجه، فوتبال فرانسه به بخش اصلی نقشه‌های باشگاه‌های بزرگ برای هلدینگ‌های چند باشگاهه تبدیل شد. مانند چلسی که فصل گذشته در استراسبورگ سرمایه‌گذاری کرد یا مالکان لیورپول که پیش از برهم‌ خوردن معامله، برای خرید باشگاه ریشه‌دار و قدیمی بوردو وارد مذاکره شدند. 

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۴، مجموعا ۲۶۰ بازیکن از لیگ فرانسه به انگلیس آمده‌اند که اسپانیا با ۲۴۵ بازیکن، ایتالیا با ۱۹۲ بازیکن و آلمان با ۱۷۱ بازیکن بیش‌تر است. میانگین هزینه تیم‌های انگلیسی برای این ۲۶۰ بازیکن، تنها ۹ میلیون پوند بوده است. با نهایی شدن معامله لنی یورو، باید گفت که با وجود علاقه باشگاه‌های انگلیسی به خرید از بوندسلیگا در دوره کرونا، هنوز فرانسه در صدر لیست علاقه‌مندی‌های باشگاه انگلیسی قرار دارد و بازار این لیگ را به خوبی در دست گرفته است.

برچسب ها
کد خبر : 10972
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار