loader
06:37
0
کد خبر : 2233

۶ نکته جذاب از شروع نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران

اختصاصی/ نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از امروز آغاز شد که فوتبال باشگاهی ایران به دلیل بازی‌های ملی مدتی را در تعطیلات گذراند.

۶ نکته جذاب  از شروع نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، رقابت های حرفه ای باشگاهی در ایران، با انجام بازی های هفته شانزدهم از خواب زمستانی بیدار می شود. رقابت هایی که جام ملت های آسیا و حضور تیم ملی ایران در این رقابت ها باعث شد از میزان توجه عمومی نسبت به آن کم شود اما حالا و پس از بازگشت تیم ملی از قطر، بار دیگر تنور بازی های باشگاهی گرم می شود.

در تعطیلات نیم فصل تیم های باشگاهی اما تحرکات و فعالیت خود را تعطیل نکردند. برخی دست به تغییر مربیانشان زدند و خیلی از تیم ها در نقل و انتقالات حضوری فعال داشتند. بازیکنان حاضر در جام ملت های آسیا نیز به رقابت ها بازگشته اند و البته چند چهره جدید نیز به فوتبال ایران اضافه شده است. این در حالی است که تیم های بزرگ و پرطرفدار مثل همیشه حواشی و چالش های خاص خودشان را داشته و دارند. استقلال که دو سه مهره کلیدی اش را  از دست داده باردیگر وارد بازی درگیری مدیرعامل و سرمربی شده است. پرسپولیس بعد از جدایی یحیی گل محمدی برخلاف آنچه مدیرعاملش قول داده بود با هیچ مربی بزرگ خارجی به توافق نرسید و از طرفی با مشکل پنجره بسته روبرو شد. سپاهان نیز که سعی کرده بود با توجه به اتفاقات و حواشی مربوط به سقف قرارداد در سکوت کارش را ادامه بدهد باید علاوه بر رقابت بر سر قهرمانی در لیگ برتر به فکر رویارویی با غول الهلال باشد.

در اینجا نگاهی داریم به چند نکته جذاب از آغاز نیم فصل دوم لیگ برتر:

چهره‌های جدید

رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران در نیم فصل دوم چهره های جدیدی را به خود خواهد دید. این چهره های تازه بازیکنان خارجی هستند که برخی از آنها بعد از درخشش در جام ملت های آسیا به فوتبال ایران آمدند. جلال الدین ماشاریپوف وینگر ازبکستانی در استقلال ، ساویو روبرتو برزیلی و عثمان اندوگ سنگالی در استقلال خوزستان، عبدالکریم حسن قطری و اوستون اورونوف ازبکستانی در پرسپولیس و همچنین ابراهیم حصار هافبک سوریه-آرژانتینی با فولادخوزستان در نیم فصل دوم لیگ برتر به فوتبال ایران معرفی خواهند شد.

دو برزیلی؛ غریبه‌های آشنا

اوسمار ویرا مربی برزیلی پرسپولیس و دستیار یحیی گل محمدی که نیم فصل اول را با لباس گرمکن در کنار مرد اول نیمکت دیده می شد برای ادامه فصل کت و شلوارهایش را از کمد در بیاورد. او با آنکه چهره تازه ای برای لیگ برتر محسوب نمی شود اما واقعیت اینست که تا زمانی که او دستیار خارجی یحیی بود کمتر مورد توجه قرار می گرفت اما حالا او نفر اول پرافتخارترین تیم لیگ برتر و قهرمان ۶ دوره از هفت دوره اخیر مسابقات و دوربین های تلویزیونی و لنز عکاسان کاملا زیرنظرش خواهند داشت.

رافائل سیلوا مدافع وسط برزیلی استقلال نیز بعد از نیم فصل دوری از فوتبال ایران باردیگر به جمع آبی ها اضافه شده است. او در حالی به استقلال بازگشته که این تیم در تعطیلات نیم فصل کوین یامگا یکی از بهترین بازیکنانش در فصل های اخیر را به دلیل مصدومیت دستکم تاپایان فصل از دست داد.

مسافرانی از قطر

به غیر از سه بازیکن خارجی تازه وارد از سهمیه آسیایی به لیگ ایران که در جام ملت های قطر۲۰۲۳ حضور داشتند بازیکنان ملی پوش ایرانی هم بعد از گذارندن یک تورنمنت پرهیجان با پیراهن تیم های باشگاهی شان باز می گردند. جلال الدین ماشاریپوف، اوستون اورونوف دو ملی پوش ازبکستانی و ابراهیم حصار بازیکن تیم ملی سوریه سه بازیکن سهمیه آسیایی هستند که هر سه در جام ملت های امسال بازی کردند.

اما ستاره های ایرانی حاضر در تیم ملی نیز حالا در تمرینات تیم های باشگاهی شان حضور پیدا کرده و قطعا از مهره های کلیدی تیمهایشان در نیم فصل دوم خواهند بود. علیرضا بیرانوند، حسین کنعانی زادگان و مهدی ترابی برای پرسپولیس، شجاع خلیل زاده در تراکتور، آریا یوسفی، رامین رضائیان، پیام نیازمند، شهریار مغانلو و رضا اسدی در سپاهان، سامان فلاح در گل گهر و حسین حسینی و روزبه چشمی برای استقلال در نیم فصل دوم با تجربه بازی در جام ملت های ۲۰۲۳ حضور پیدا خواهند کرد. ضمن اینکه عبدالکریم حسن مدافع پرسپولیس که در این دوره شانس حضور در ترکیب تیم ملی قطر را نیافت در دوره گذشته بازی های همراه تیم ملی کشورش قهرمان مسابقات شد.

تغییرات روی نیمکت

صنعت نفت آبادان عجیب ترین تیم لیگ برتر در تعطیلات نیم فصل بود. این تیم فصل را با عبدالله ویسی سرمربی فصل قبلش شروع کرد اما بعد از جدایی او صحبت از وینفرد شفر بود که حتی به ایران هم آمد اما برخی ازمشکلات مانع از این اتفاق شد. بعد از مرد آلمانی نیمکت به فراز کمالوند سپرده شد اما او هم خیلی زود جای خودش را به سهراب بختیاری زاده داد. سهراب تا الان و پیش از بازی اول برابر نیم فصل دوم برابر استقلال سرمربی نفت آبادان است.

پرسپولیسی ها نیز بعد از جدایی یحیی کار را به دستیار برزیلی او اوسمار ویرا سپردند.

مسعود شجاعی کاپیتان سابق تیم ملی ایران نیز به طور رسمی به عنوان سرمربی تیم هوادار در نیم فصل دوم معرفی شد. خوان ایگناسیو مارتینز سرمربی اسپانیایی فولاد که جانشین علیرضا منصوریان شده بود نیز از این تیم جدا شد تا فعلا و در اولین بازی سرنوشت نیمکت تیم کاملا مشخص نباشد. فعلا صحبت از یحیی گل محمدی است.

اما شاید یکی از جذاب ترین و جالب ترین انتقال ها حضور محرم نویدکیا ستاره سابق فوتبال ایران و مربی سالهای قبل سپاهان در تیم مس رفسنجان باشد. محرم بعد از مدتی دوری دوباره به لیگ برتر بازگشته است.

تغییرات درونی

اغلب تغییرات و نقل و انتقالات نیم فصل بین تیم های لیگ برتری انجام شده است. علیرضا رضایی از استقلال به نساجی، محمد طیبی از استقلال خوزستان، علی اصغر صادقی از مس رفسنجان به پیکان، امیر شبانی از پیکان به شمس آذر، منصور باقری از پیکان به نساجی، رحمان جعفری از شمس آذر به تراکتور، سجاد آشوری از ذوب آهن به تراکتور، احمد شریعت زاده از نفت به ذوب، سعید کریمی از شمس آذر به ذوب آهن، فریبرز گرامی از هوادار و محسن آذرباد از مس به ذوب آهن ، محسن فروزان از گل گهر به ذوب، احسان پهلوان از سپاهان به فولاد ، امین پورعلی از ملوان به هوادار رفته اند و این تنها بخشی از جابه جایی نقل و انتقالات زمستانی است.

بازگشت ، سربازها و مورد عجیب شیمبا و رومل کیوتو

اتفاقات عجیب در نیم فصل نیز کم نبوده مانند ماجرای نیمکت صنعت نفت که چندبار دست به دست شد اما یکی از جالب ترین اتفاقات تعطیلات زمستانی، ماجرای رومل کیوتو بازیکن اهل هندوراس که با نظر تراکتوری ها به ایران آمده بود مورد تایید پاکو خمس سرمربی اسپانیایی این تیم قرار نگرفت و مجبور به بازگشت شد.

ماجرای پیوستن سعید دقیقی به مس رفسنجان هم جالب توجه بود چرا که او بعد از اعلام جدایی از شمس آذر با رفسنجانی ها توافق کرد اما دوباره به شمس آذر بازگشت.

از دیگر اتفاقات عجیب و جالب می توان به ماجرای لوسیانو پریرا ملقب به شیمبا اشاره کرد که در ۴۰ سالگی هنوز در فوتبال ایران طرفداران خودش را دارد. آقای گل سابق لیگ برتر که قصد فسخ قرارداد با مس رفسنجان را دارد مذاکراتی را با ذوب آهن داشته و احتمالش هست که نیم فصل دوم شاگرد محمد ربیعی شود.

در این بین چند بازگشت هم داشته ایم. مهمترین آنها می تواند بازگشت عیسی آل کثیر از سپاهان به پرسپولیس باشد. محمدعباس زاده که شهرت فوتبالش را مدیون بازی در نساجی است بعد از مدتی دوری دوباره به این تیم بازگشت. از طرفی بازیکنانی مانند محمدصادق بارانی و یونس دلفی که بازیکنان مطرحی در سطح لیگ بودند نیز به مسابقات بازگشته اند. دلفی  قرار است با گل گهر و بارانی هم قرار است با لباس  صنعت نفت به میدان بروند.

چند بازیکن سرشناس هم به دلیل خدمت سربازی مجبور به ترک تیم خود و پوشیدن پیراهن ملوان انزلی شدند. محمد عمری و میلاد سرلک سرشناس ترین بازیکنان سرباز هستند که از پرسپولیس راهی انزلی می شوند. حبیب فرعباسی دروازه بان ذوب آهن نیز یکی دیگر از این بازیکنان است.

 

برچسب ها
کد خبر : 2233
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار