23:45
0
کد خبر : 10076

آنالیز ویژه/ اولی واتکینز، ستاره‌ای با چهار لمس توپ، یک گل و یک فینال

اختصاصی/ اولی واتکینز ثابت کرد برای پیروزی در یک بازی حساس و نفس‌گیر در نیمه‌نهایی یورو ۲۰۲۴، نیاز چندانی به مالکیت توپ نیست.

آنالیز ویژه/ اولی واتکینز، ستاره‌ای با چهار لمس توپ، یک گل و یک فینال

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، هواداران انگلیس در طول تمام بازی‌های تیم‌شان در یورو ۲۰۲۴ از گرت ساوتگیت سرمربی سه‌شیر می‌خواستند تا در جریان بازی‌ها و زمانی که تیم‌شان به دنبال به ثمر رساندن گل تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز بود، زودتر از تعویض‌هایش استفاده کند و بازیکنان تازه‌نفس را به میدان بفرستد.
در عین حال سرمربی سه‌شیر به این متهم بود که پلن B  ندارد و یا زمان چندانی برای محک زدن پلن B خود اختصاص نمی‌دهد.

در بازی نیمه‌نهایی یورو ۲۰۲۴ و مصاف انگلیس و هلند، زمانی که ساوتگیت تصمیم گرفت اولی واتکینز را به جای هری کین به میدان بفرستد، احتمالا خیلی از هواداران انگلیس فریاد می‌زدند:«نه چنین تعویضی انجام نده!» به میدان رفتن بازیکنی که تا قبل از بازی نیمه‌نهایی، تنها ۲۰ دقیقه در یورو ۲۰۲۴ بازی کرده بود، از نظر آنها تعویض پرریسکی به نظر می‌رسید و شاید هواداران ترجیح می‌دادند تا به جای او ایوان تونی وارد ترکیب تیم شود.

در شرایطی که تنها ۱۰ دقیقه تا پایان ۹۰ دقیقه بازی زمان باقی بود، واتکینز و نه تونی، به جای کین روانه میدان شد؛ آن هم در شرایطی که تقریباً هواداران به احتمال کشیده شدن بازی به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی فکر می‌کردند؛ در هر حال این تعویض، یک حرکت جسورانه و شجاعانه از سوی ساوتگیت بود که شاید خیلی‌ها را ناراحت کرد. گویا خیلی‌ها انتظار چنین تعویضی را نداشتند.

چهار لمس توپ و نجات سه شیر

فقط یک دقیقه بعد از ورود واتکینز به زمین، می‌شد متوجه شد حضور او بازی انگلیس را کمی متفاوت کرد؛ واتکینز مدافعان میانی و دروازه‌بان هلند را به چالش می‌کشید و فشار شدیدی را به تیم حریف که به دنبال پاس دادن از پشت بود، وارد می‌کرد.

از نیمه اول، نارنجی‌ها فرصت یافته بودند که تا حدودی بربازی مسلط شوند و کنترل انگلیس تقریباً بر همه چیز از نیمه اول نیز تا حدودی نتیجه‌بخش بود؛ اما واتکینز با ورودش به زمین، دست کم ۹ بار تیم حریف را به شدت تحت فشار قرار داد که این آمار تنها ۷ بار کمتر از بوکایو ساکا که ۹۲ دقیقه در زمین حضور داشت بود.

حدود یک دقیقه بعد، نشانه دیگری را از تاثیرگذاری واتکینز در زمین دیدیم؛ او چند متر عقب کشید و بلافاصله چرخید و از آخرین بازیکنی که به دنبال پاس بلند جان استونز می‌دوید، پیشی گرفت. گرچه او به خواسته‌اش نرسید ولی دست کم دفاع هلند را با نوع جدیدی از تهدید مواجه کرد.

واتکینز با اولین لمس توپش در دقیقه ۸۳، دوباره به عمق زمین رفت و به سد بازیکن قدرتمندی به نام استفان دی فرای برخورد کرد؛ دی فرای احتمالاً احساس می‌کرد که به خوبی از مهاجم حریف استقبال کرده ولی اندکی بعد، مجبور شد تا با ناامیدی تمام به سمت دروازه خودی برگردد.

این بار استونز پاس بلندی را ارسال کرد و متوجه فرار واتکینز شد. مدافع به اندازه کافی سریع بود که به عقب برگردد و خطر را از بین ببرد؛ توپ به واتکینز نرسید ولی دوندگی‌هایش باعث شده بود که هلندی‌ها خطر را احساس کنند.

چند لحظه بعد واتکینز دوباره به عمق زمین برگشت و دوبار پیاپی همکاری خوبی را با دکلان رایس داشت؛ انگلیس در آن لحظات از مالکیت توپ لذت می‌برد. بلافاصله، واتکینز به منطقه جریمه حریف نفوذ کرد و همان حرکت با زیپ سانتری لوک شاو به فاصله چند سانتی‌متری از پای راست واتکینز در محوطه جریمه به پایان رسید.

نفوذ در عمق، از پشت سرآمدن، نفوذ در عمق و پشت سر پیش رفتن؛  بیرون، داخل، بیرون؛ واتکینز خط دفاعی هلند را به بازی گرفته بود و در حرکت بعدی، شانس با او یار بود.

انگلیس توپ را به خوبی حفظ کرده بود و از عقب، حرکتی را ترتیب داد و از طریق رایس توپ را به میانه میدان رساند. کوبی مینو نتوانست پاس او را به خوبی کنترل کند؛ اما لمس توپ توسط او کافی بود تا توپ به کول پالمر برسد. به محض آنکه توپ در اختیار ستاره چلسی قرار گرفت، واتکینز، پایش را روی پدال گاز گذاشت.

او در یک لحظه، پشت سر دی فرای بود و ثانیه‌ای بعد از او جلو زد. مدافع میانی هلند وقتی دید که واتکینز از او جلو زده، واکنش ناامید کننده‌ای داشت.

پالمر با صبوری، پاسی فوق‌العاده را ارسال کرد؛ پاسی که از بین ناتان آکه و ویرجیل فن‌دایک عبور کرد تا واتکینز بتواند به سمت توپ بدود. سرعت او به نحوی بود که کاری از دست دی فرای بر نمی‌آمد. واتکینز کنترل توپ را در دست داشت و می‌دانست که شاید حتی بتواند برای تیمش پنالتی بگیرد.

لمس توپ او ظریف و در عین حال تعیین کننده بود؛ واتکینز دقیقاً می‌دانست که می‌خواهد با توپ چه کند و با یک ضربه تماشایی از دی فرای ناامید عبور کرد و توپ را وارد گوشه پایینی سمت چپ دروازه هلند کرد.

بعد از آن دیگر واتکینز توپ را لمس نکرد. باید این را در نظر داشت که او بدون نیاز به مالکیت توپ، دفاع هلند را  بهم ریخت و این توانایی را داشت که در مقابل دروازه حریف، تفاوت‌ها را رقم بزند تا سرنوشت دومین نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ به همین سادگی رقم بخورد: چهار لمس، توپ، یک گل، یک فینال.  

برچسب ها
کد خبر : 10076
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار