22:36
0
کد خبر : 14839

بررسی شهرآوردهای برگزار شده در مهر؛ بوی ماه دربی

اختصاصی/ دربی شهر تهران چهاردهمین بار در ماه مهر برگزار می‌شود.

بررسی شهرآوردهای برگزار شده در مهر؛ بوی ماه دربی

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ دربی شماره ۱۰۴ قرار است ۴ مهر و در هفته ششم بین استقلال و پرسپولیس برگزار شود. مهر ماه با این دربی، چهاردهمین رویارویی سرخابی‌ها را میزبانی می‌کند. 

در ۱۳ مصاف قبلی، استقلال ۴ بار برنده شده، ۲ برد برای پرسپولیس ثبت شده و ۷ بازی هم با تساوی همراه بوده است. استقلال ۱۱ گل و پرسپولیس ۱۰ گل در این ماه زده‌اند. هفتمین ماه سال، محل دربی‌های خاطره‌انگیز زیادی بوده است؛ از کامبک عجیب استقلال و پرتماشاگرترین دربی تاریخ گرفته تا پایان طلسم نبردن‌های پرسپولیس و دربی ۹ نفره‌ و تقابل فرهاد مجیدی و شیث رضایی هنوز در یادها مانده است. در ادامه به بررسی آمار و ارقام و نتایج دربی در ماه مهر می‌پردازیم.

۱- سوم مهر ۱۳۴۹؛ برد استقلال

دربی شماره ۶، یک بازی دوستانه بود که با برتری ۳ بر ۲ استقلال تمام شد. گل‌های استقلال را جواد قراب، کارو حق‌وردیان و مسعود مژدهی زدند و علی پروین و حسین کلانی هم گلزنان پرسپولیس بودند. این بازی، اولین دربی سرمربیان دو تیم بود و رایکوف روی نیمکت استقلال و حسین فکری روی پرسپولیس حضور داشتند. این دیدار در ورزشگاه امجدیه برگزار شد و اولین داور اهل ترکیه دربی، اورتوگرول ولمک قضاوتش را برعهده داشت. پرسپولیس در این بازی با گل‌های دقایق ۷ و ۲۳ جلو افتاد و این نتیجه تا دقیقه ۷۳ برقرار بود ولی استقلال با گلزنی در دقایق ۷۳، ۸۷ و ۸۸ کامبک زد. یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ دربی هم در این بازی رقم خورد؛ زمانی که مسعود مژدهی تعویض شد، از زمین بیرون رفت و دوباره به عنوان بازیکن تعویضی به زمین برگشت و گل سوم استقلال را هم زد.

۲- بیست و پنجم مهر ۱۳۵۴؛ برد پرسپولیس

دربی شماره ۱۸، بازی برگشت لیگ تخت جمشید بود که پرسپولیس با ۲ گل برنده‌ آن شد. جهانگیر فتاحی و اسماعیل حاج‌رحیمی‌پور برای قرمزها در این دربی گل زدند. عزت وطنخواه در این بازی، برای اولین بار هدایت پرسپولیس را در دربی برعهده داشت، مردی که تا به امروز جوان‌ترین سرمربی تاریخ این رویارویی با ۳۳ سال سن محسوب می‌شود. قضاوت این بازی برعهده «پیت اندرسون» اولین داور مجارستانی دربی بود. این شهرآورد، اولین رویارویی استقلال و پرسپولیس با حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر هم لقب گرفت.

۳- دوم مهر ۱۳۵۵؛ مساوی

دربی شماره ۲۰، بازی برگشت لیگ تخت جمشید بود که با تساوی یک بر یک تمام شد. جک تیلور انگلیسی، این بازی را سوت زد، چهره‌ای که تنها داور انگلیسی تاریخ دربی هم هست. هادی نراقی برای استقلال و علی پروین برای پرسپولیس گل زدند. اولین و آخرین حضور کونوف روی نیمکت پرسپولیس در دربی، مربوط به این بازی است. علی پروین هم در این دربی، برای اولین بار با بازوبند کاپیتانی در زمین حاضر شد. این دربی، آخرین حضور رایکوف روی نیمکت استقلال برابر پرسپولیس هم بود و تنها کاپیتانی عزت جان‌ملکی در دربی لقب گرفت.

۴- شانزده مهر ۱۳۶۰؛ مساوی

دربی شماره ۲۵، اولین رویارویی دو تیم در جام باشگاه‌های تهران بود که با تساوی بدون گل تمام شد. این بازی، اولین کاپیتانی ناصر حجازی و تنها حضور حسن عضدی روی نیمکت استقلال در دربی بود. مهراب شاهرخی در این بازی، برای آخرین بار روی نیمکت پرسپولیس در دربی نشست.

۵- پانزده مهر ۱۳۶۲؛ برد استقلال

دربی شماره ۲۷، پرتماشاگرترین رویارویی استقلال و پرسپولیس است. دیداری از رقابت‌های جام باشگاه‌های تهران که استقلال با تک گل پرویز مظلومی، برنده‌اش شد. علی پروین در این بازی برای آخرین بار با بازوبند کاپیتانی در دربی حضور پیدا کرد. این اولین دربی منصور پورحیدری به عنوان سرمربی استقلال بود.

۶- بیست و هفتم مهر ۱۳۷۵؛ برد پرسپولیس

دربی شماره ۴۳، رویارویی دو تیم در جام آزادگان بود که پایانی شد بر دوران طولانی نبردن پرسپولیس. قرمزها این بازی را با گل دقایق پایانی ادموند بزیک با پیروزی پشت سر گذاشتند. استقلال در این دیدار به دلیل اخراج محمد نوری توسط جمال شریف، ۱۰ نفره شد. مجتبی محرمی در این بازی، برای اولین و آخرین بار کاپیتانی را در دربی تجربه کرد آن‌هم در روزیکه صادق ورمزیار برای اولین بار، کاپیتان استقلال در دربی لقب گرفت.

۷- دوم مهر ۱۳۷۸؛ مساوی

دربی شماره ۴۸، دیداری از رقابت‌های جام آزادگان بود که با تساوی بدون گل همراه شد. دیداری که در همان نیمه اول با اخراج ۲ بازیکن پرسپولیس یعنی نادر محمدخانی و اسماعیل حلالی همراه شد. آخرین حضور یوگنی سوکوموروخوف روی نیمکت استقلال در دربی و اولین کاپیتانی افشین پیروانی در دربی، در این بازی رقم خورد.

۸- بیست و پنج مهر ۱۳۸۲؛ برد استقلال

دربی شماره ۵۵، رویارویی دور رفت لیگ سوم بود که با برتری دو بر یک استقلال به پایان رسید. علی سامره و محمود فکری برای استقلال گل زدند و عیسی ترائوره هم، زننده گل پرسپولیس بود. این بازی، اولین دربی امیر قلعه‌نویی و وینکو بگوویچ به عنوان سرمربی بود و در آن از اولین گلزن خارجی این تقابل رونمایی شد.

۹- بیست و دوم مهر ۱۳۸۶؛ مساوی

دربی شماره ۶۳، رویارویی دو تیم در بازی رفت لیگ هفتم بود که با تساوی یک یک تمام شد. امیدرضا روانخواه برای استقلال و محسن خلیلی برای پرسپولیس گل زدند. این بازی، آخرین حضور ناصر حجازی و اولین حضور افشین قطبی به عنوان سرمربی در دربی بود. تنها تجربه محمد نوازی به عنوان کاپیتان هم در این دربی رقم خورد.

۱۰- دوازده مهر ۱۳۸۷؛ مساوی

دربی شماره ۶۵، رویارویی دور رفت استقلال و پرسپولیس در لیگ هشتم بود که با تساوی یک بر یک همراه بود. این بازی، آخرین حضور یک داور خارجی در دربی هم بود و قضاوت بازی به سعد کمیل کویتی سپرده شده بود. افشین قطبی در این بازی، آخرین حضورش در دربی را تجربه کرد. اولین کاپیتانی پیروز قربانی در دربی هم، این بازی بود.

۱۱- ده مهر ۱۳۸۸؛ مساوی

دربی شماره ۶۷، بازی رفت لیگ نهم بود که با تساوی یک بر یک تمام شد. فرهاد مجیدی برای استقلال و عادل کلاه‌کج برای پرسپولیس گل زدند. تنها دربی زلاتکو کرانچار و اولین حضور شیث رضایی با بازوبند کاپیتانی در این دربی رقم خورد. فرهاد مجیدی هم در این بازی برای اولین بار به عنوان کاپیتان آبی‌ها وارد زمین شد. طالب‌لو در این بازی، پنالتی مهدی شیری را مهار کرد.

۱۲- بیست و سوم مهر ۱۳۸۹؛ برد استقلال

دربی شماره ۶۹، بازی رفت لیگ دهم بود که با گل دقایق پایانی فرهاد مجیدی به سود استقلال تمام شد. این بازی، اولین حضور پرویز مظلومی به عنوان سرمربی در دربی بود و تنها قضاوت مسعود مرادی در رویارویی سرخابی‌ها هم محسوب می‌شود. در این دیدار شیث رضایی برای آخرین بار در دربی، کاپیتان بود.

۱۳- پنج مهر ۱۳۹۷؛ مساوی

دربی شماره ۸۸، بازی رفت لیگ هجدهم بود که گلی در بر نداشت. این دیدار رویارویی بین دو مربی خارجی سرخابی‌ها یعنی وینفرد شفر و برانکو ایوانکوویچ بود و با قضاوت علیرضا فغانی به روی پرده رفت.

برچسب ها
کد خبر : 14839
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار