13:15
0
کد خبر : 2551

۲۲ سالگی استقلال-ملوان در لیگ برتر + ویدیوی نوستالژیک

اختصاصی/ استقلال در حالی امروز در انزلی به مصاف ملوان می رود که تاریخچه جدال‌های دو تیم حکایت از یک دیدار جذاب و پرهیجان دارد.

۲۲ سالگی استقلال-ملوان در لیگ برتر + ویدیوی نوستالژیک

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، درست ۲۲ سال قبل استقلال و ملوان در ورزشگاه آزادی اولین دیدار دو تیم در لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران را برگزار کردند. هرچند تاریخ جدال دو تیم به تیرماه ۱۳۵۲ برمی گردد که استقلال توانست در یک بازی پرگل قوی سپید را در انزلی با ۵ گل مغلوب کند. ستاره آن بازی حسن روشن مهاجم وقت استقلال و تیم ملی بود که دو گل برای آبی ها به ثمر رساندو تنها گل ملوان را هم  نصرت ایراندوست که بعدها سرمربی ملوان شد زد.اولین برد ملوان درست دو سال بعد و در سال ۵۴ با تک گل حمید کللی فر به دست آمد.

رویارویی در لیگ برتر

اما اولین بازی دو تیم در لیگ برتر روز چهارم اسفند سال ۱۳۸۰  و در ورزشگاه آزادی برگزار شد. در این بازی استقلال با ۴ گل ملوان را در هم کوبید و نکته جالب اینکه احمد مومن‌زاده مهاجم آن زمان آبی ها که در یک رقابت جدی با پرسپولیس توسط فتح الله زاده شکار شد و البته تا مدتی نمی توانست برای این تیم گل بزند، در اولین جدال دو تیم در لیگ برتر دو گل به ثمر رساند.

فراز فاطمی و نیکبخت واحدی هم دو گل دیگر استقلال را در این بازی به ثمر رساندند. هدایت استقلال را منصور پورحیدری در این دوره از رقابت ها به عهده داشت. احتمالا زمانی که آبی ها در تهران با چهار گل ملوان را شکست دادند هواداران این تیم فکر نمی کردند در آخرین هفته مسابقات همین دوره لیگ برتر، ملوان در انزلی معادله قهرمانی را عوض کند.

محمد احمدزاده سرمربی آن زمان ملوان در بازی رفت هم تیمش را با تفکر تهاجمی به زمین فرستاد. در فیلمی که از رختکن ملوان در بازی رفت که در آزادی برگزار شد وجود دارد احمدزاده در بین دو نیمه از بازیکنانش می خواهد که بازی تهاجمی را در دستور کارشان داشته باشند. ملوان نیمه اول را یک صفر باخته اما احمدزاده به تیم می گوید که اشکالی ندارد گل های بیشتری بخورند اما باید به استقلال گل بزنند چون توانایی‌اش را دارند.

این ویدیو جذاب و نوستالژیک را تماشا کنید:

البته ملوان در این بازی نتوانست دروازه پرویز برومند دروازه‌بان استقلال را باز کند اما در بازی برگشت تفکر هجومی سرمربی ملوان جواب داد و این تیم با تک گل بابک پورغلامی در انزلی پیروز شد تا این بازی برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ثبت شود چرا که پرسپولیس با همین گل قهرمان شد و استقلال با اینکه فقط یک مساوی نیاز داشت قهرمانی را از دست داد.

 آمار و ارقام

استقلال و ملوان تا پیش از بازی امروز، سی و یک بار در لیگ برتر باهم دیدار کرده اند. ۱۷ برد استقلال و ۴ برد ملوان و ۱۰مساوی  حاصل جدال های رودرروی دو تیم است.

آرش برهانی مهاجم سابق استقلال با زدن ۷ گل بهترین گلزن مسابقه با ملوان است اما او یک رقیب به نام جلال رافخایی دارد که با پیراهن ملوان ۶ بار دروازه استقلال را باز کرده است.

علاقمند به عدد ۴

بهترین بردهای استقلال برابر ملوان در لیگ برتر دو برد با نتیجه مشابه ۴، صفر بوده است. یکی در بازی رفت اولین دوره لیگ برتر و دیگری در بازی برگشت لیگ بیست و دوم که آبی ها با گل های محمد محبی، ارسلان مطهری، روزبه چشمی و گل به خودی پدرام قاضی پور حریف را شکست داد.

اما جالب است که بهترین بردهای ملوان هم پیروزی هایی با ۴ گل بوده است. اولین بار ملوان در دور رفت لیگ یازدهم و در انزلی با دو گل جلال رافخایی و گل های محمد نزهتی و علیرضا جراح کار بازی را برنده شد. در این بازی برای استقلال هم آرش برهانی و میلاد میداوودی گلزنی کردند.

دیگر برد پرگل ملوان برابر استقلال هم با نتیجه ۴، دو رقم خورده است. این بازی هم در انزلی برگزار شد و هدایت ملوان را دراگان اسکوچیچ به عهده داشت که بعدها هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفت. سیامک کوروشی، احمد آهی، شاهین ثاقبی و مهدی دغاغله برای ملوان و محمد قاضی و حنیف عمران زاده هم برای آبی ها گلزنی کردند.

هافبک های دفاعی از پاس تهران

مهدی تارتار ۵۱ ساله و جواد نکونام ۴۳ ساله در دوران بازی شان هردو هافبک دفاعی بودند و هر دو از تیم قدرتمند پاس تهران به فوتبال ایران معرفی شدند اما جالب است که بعد از پاس، دو بازیکن سرنوشت های متفاوتی در فوتبال ایران داشتند به طوری که تارتار پیراهن پرسپولیس و نکونام هم لباس استقلال را پوشیدند. این دو تا به حال به عنوان مربی ۹ بار برابر هم قرار گرفته اند که سرمربی استقلال آمار بهتری دارد. نکونام ۳ برد کسب کرده و یک بازی را هم به تارتار باخته است. ۵ بازی دو تیم هم تا به حال مساوی شده است. دو برد نکونام با فولادخوزستان و برابر نفت مسجدسلیمان و ذوب آهن بوده که تارتار هدایت آنرا به عهده داشته ضمن اینکه سرمربی استقلال بازی رفت لیگ برتر امسال را هم در تهران با یک گل برده است. تنها برد تارتار هم در بازی ذوب آهن و فولاد رقم خورد که توانست دو، یک تیم نکونام را شکست بدهد.

مهدی تارتار همچنین برابر استقلال هم بازی های زیادی را به عنوان مربی انجام داده و در ۲۱ بازی که به عنوان رقیب آبی ها روی نیمکت نشسته ۱۵ بار شکست خورده، ۴ مساوی گرفته و ۲ بار هم برنده شده است. آخرین برد سرمربی حال حاضر ملوان برابر استقلال به بازی رفت لیگ هجدهم برمی گردد که با پارس جنوبی در جم یک، صفر استقلال را شکست داد. دیگر برد تارتار هم بازی رفت فصل قبل از آن و به عنوان مربی پارس جنوبی برابر آبی ها رقم خورده بود.

نکونام اما به عنوان مربی فقط ۴ بار با ملوان جدال داشته که ۲ برد، یک مساوی و یک شکست به دست آورده است.

برچسب ها
کد خبر : 2551
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار