loader
00:19
0
کد خبر : 6749

برنامه فوتبال برتر؛ بررسی پرونده ویژه فساد فوتبال در شبی تلخ

برنامه فوتبال برتر طبق روال دوشنبه شب‌ها امشب نیز با اجرای محمدحسین میثاقی روی آنتن شبکه سه رفت.

برنامه فوتبال برتر؛ بررسی پرونده ویژه فساد فوتبال در شبی تلخ

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ برنامه فوتبال برتر با اجرای محمدحسین میثاقی از شبکه ۳ پخش می‌شود. باتوجه به شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران تحت تاثیر این حادثه تلخ روی آنتن می رود.

همچنین مسایلی چون پرونده فساد در فوتبال و رقابت‌های جام حذفی و بررسی حواشی و داوری این رقابت‌ها از دیگر بخش های برنامه هستند.

⏰۲۲:۵۰

محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک اولین میهمان برنامه بود که تلفنی روی خط برنامه آمد و با میثاقی درباره شهادت آقای رییسی صحبت کرد.

خسروی وفا: عرض تسلیت دارم خدمت مردم ایران که در این روز نگران بودند. با جناب آقای رییسی در تولیت آستان قدس درباره ورزش آشنا شدم. ایشان نگاهشان استانی نبود و کشوری بود و به مناطق محروم بود. به ما که عضو هیات مدیره آستان بودند می گفتند مسیری را بروید که محرومین دستشان به ورزش برسد. امام رضایی بود. یک نفسی داشت این عزیز همه چیزش امام رضایی بود. خادم بود رییس جمهور هشتم بود روز تولد امام رضا رییس جمهور شد، هشت نفر بودند شهید شدند. پایان کار هم امام رضایی بود و شهید شدند. نمی خواهیم احساسی صحبت کنیم. شروع کار تجلیل داشتند از بانوان ورزشکار، هفته قبل هم تجلیل داشتند. ورزش را تشریفاتی نمی دیدند. در دل وزارت ورزش شورای عالی ورزش را اعمال کردند. موضوع را اساسی حل می کردند دراین زمینه. همه شهدای همراه ایشان عزیز هستند. شهید عبداللهیان دیپلماسی ورزشی را مطرح کردند. آقای آل هاشم و آقای رحمتی و آقای موسوی شهدایی بودند که به ما درسی آموختند که این مسیر حیات است. امیدوارم این خادم بزرگ آقای رییسی خدمت در مناطق محروم ترازهای خاصی را برای ما جا گذاشتند و ویژگی خاصی که امروز مقام معظم رهبری نام بردند که رییسی عزیز خستگی ناپذیر بود.

خسروی وفا:رییس جمهور ما به جامعه ورزش فهماند که پهلوانی در عرصه ورزش هم هست. ما اسم کاروان المپیکی خودمان را به پاس احترام جامعه ورزش خادم الرضا می نامیم.

میثاقی: پس کاروان ما در المپیک با نام متبرک خادم الرضا خواهد بود. حس می کردم خیلی فاصله نسبت به فدراسیون و ورزشکار کم شده بود. خیلی صمیمی تر و همراه تر بودند. قبل از تورنمنت ها دیدارهای برگزار می شود بعد از تورنمنت دیدار و تقدیر بود.

خسروی وفا: گفتم آقای رییسی می گویند عرق کارگر نباید خشک شود. نمی گذاشتند عرق پهلوانان خشک شود. ۲۴۰ میلیارد پاداش به ورزشکاران دادند که با روحیه مضاعف در میادین حضور پیدا کنند. واقعا حس کردیم که نزدیک نیستیم. ما در کنار ایشان نبودیم در دامن ایشان احساس آرامش می کردیم. زیر چتر ایشان احساس سرباز خدمتگذار داشتیم. به بچه ها گفتم اگر می خواهید رضایت ایشان را به دست بیاورید از امروز بیشتر کار کنید. و روش شهید عزیزمان را پیش بگیریم و کار و کار و کار. بتوانیم خدمتگذار باشیم در مسیر ورزش.

⏰۲۳:۰۷

علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی میهمان بعدی بود.

دبیر: من تبریک و هم تسلیت می گویم شهادت هشت عزیزمان را... آشنایی من با آقای رییسی برمی گردد به سال ۸۳-۸۴ در مراسمی که آقای شاهرودی داشتند با ایشان آشنا شدم. هرجا بودند ما هم بودیم. در آستان ارتباطمان بیشتر شد در قوه قضاییه همینطور و در ریاست جمهوری که دیدارها مداوم شد. با ایشان زیاد صحبت کردم. یک حرفهایی به من زدند که نمی شود گفت. در این دو روزه تمام حرفهایی که ایشان زده بود دیدم. بماند بین من و خدا. خدارحمتشان کند مشکلات کشتی را از طریق سیدمهدی پیگیری می کردیم. ایشان راه حق را از باطل خوب پیدا کرده بود و انشالله ما هم مسیر را پیدا کنیم.

دبیر: در مورد شهید امیرعبدالهیان امیدوارم ایشان مظلوم واقع نشود. یک مرد اخلاق مدار و دنیا دیده. بچه های امور خارجه حتی اگر سلیقه شان فرق داشت همه احترام زیادی قایلند برایشان. بعضی جاها فشار بود که برخی خطشان نمی خورد ایشان از همه ظرفیت استفاده می کرد. پیگیری می کردم کارشان را . من در یک جلسه پیشنهادی در حضور همه روسای فدراسیون دادم و ایشان دستور داد و قانون شد. گفتم همانطور که سفرا را در خارج تحویل می گیرند ورزشکاران را هم تحویل بگیرند چون سفیر ایران هستند و ایشان بزودی انجام داد. در این نزدیک سه سال که ایشان بود جز یک سفر که نشد تمام سفرها نشد که ما ویزا نگیریم.

دبیر: جناب رییسی خودشان کشتی را مستقیم دنبال می کردند. معاونینشان می دانند ایشان چه کارهایی برای کشتی کردند. امیدوارم هرجا مراسمی برای جناب رییسی بگیرند آقای امیرعبدالهیان فراموش نشود. از دوستان تبریزی هم می خواهم حاج آقای آل هاشم را فراموش نکنند. آقای مالک هم ما در آستان باایشان همکاری کردیم. من فکر می کنم این عزیزان که در هلیکوپتر شهید شدند گلچین شده بودند. دکتر مالک تمام خادم شدن ورزشکاران را انجام می دادند یا مراسمی که بود با ایشان هماهنگ می کردیم. ارتباط خوب ما با استان از طریق دکتر مالکی بود خدا رحمتشان کند. آقای سیدمهدی موسوی بچه محل ما در شاه عبدالعظیم است. ایشان جوانی تکواندو کار بود. شب قبل از شهادتش با ایشان راجع به کشتی صحبت کردم. ایشان دنبال می کرد.خدا رحمتش کند. یک خاطره مربوط به دیروز است. نامه ای بود می خواستم بدهم خدمت جناب رییسی سید گفت بدهید به یکی بیاورد. من به یک راننده دادم نامه را و سید راننده که نامه را برده بود به دفتر خودش برده و پذیرایی کرده بود و امروز این راننده ما برایشان گریه می کرد. می گفت چقدر ایشان مخلص بود. یک جاهایی از دست آقای رییسی گریه می کرد. می گفت بین مردم رفتن خطرناک است گاهی اما ایشان می دوید و می رفت بین مردم. آقا سید استاد اخلاق بود و مخلص بود. امیدوارم ما بتوانیم راه حق را پیدا کنیم. حق را از ناحق تشخیص دادن خیلی مهم است. امیدوارم چشم من برای تشخیص حق از باطل باز شود. امیدوارم چهارشنبه که در تهران مراسم هست حضور میلیونی باشد. 

دبیر: آقای خسروی وفا گفتند. ما در جلسه آخر که با حاج آقا داشتم خیلی به من لطف داشتند. در مورد جوایز بچه ها به حاج آقا گفتم ایشان به من گفت دنبال کن ما این را افزایش بدهیم. امیدواریم این اتفاق بیفتد. در همان جلسه آقای رنگرز پیشنهادی داد درباره ماده ۲۷ همانجا آقای رییسی موافقت کردند. نگاه ویژه داشت. ایشان قول داده وزیر ورزش را از ورزشی ها بگذارد عمل کرد. آنقدر ایشان با معرفت بود آقای سجادی استعفا داد هربار با ورزشی ها صحبت کرد از آقای سجادی صحبت کرد. خیلی بزرگواری می خواهد. اول همیشه از آقای سجادی نام برد. امیدوارم  کاروان ما در المپیک پرچم مقدس کشورمان را بالا ببرد و دل این عزیزان و مردم را شاد کند.

دبیر: آقای رییسی یک چیزی را به ما یاد داد. خیلی حرفها زدند به ایشان اما ایشان با کار جواب داد. نامه عمل هرکسی کار اوست امیدوارم بتوانیم کار کنیم که خدا راضی باشد.

⏰۲۳:۲۳

وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال ایران میهمان تلفنی بعدی برنامه بود.

وحید شمسایی: می خواهم مقدمه کوچکی بگویم. وقتی جنگ تحمیلی شروع شد شرمنده شهدا نشویم. برای اینکه خاک دست نامحرم نیفتد این عزیزان رفتند و شهید شدند. این مسیر ادامه دارد. هیچ نامی بزرگتر از نام ایران نیست. امروز آقای رییسی بزرگوار در لباس خدمتگذاری به مردم در روزی که متعلق به امام رضا است به شهادت می رسد. به خانواده اش و دوستانش خدا صبر بدهد. من به اندازه آقای دبیر و خسروی وفا نزدیک نبودم به ایشان اما همیشه با نگاه مثبت به ورزش صحبت کردند. گفتند هر هزینه ای برای ورزش کنید کم است. چون پرچم ایران به اهتزار در می آید و مردم را خوشحال می کند. خوشا به سعادتش که نامش ماندگار شد و در تاریخ نامش می ماند.

میثاقی: شما بعد از قهرمانی گفتید آقای امیرعبدالهیان خیلی کمک کردند؟

وحید شمسایی: بله برای جام جهانی به خاطر تحریم های ظالمانه نمی توانیم با تیم های بزرگ بازی کنیم قرار شد با کمک آقای امیرعبدالهیان و وزارت خارجه انجام شود که متاسفانه نشد. بزرگترین افتخار مردم اینست که خادم الرضا شود. من تسلیت می گویم فقط چون نمی توانم حرف زیادی بزنم. تک تک عزیزانی که در این پرواز به شهادت رسیدند ارزشمند بودند.

⏰۲۳:۲۳

رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس میهمان بعدی بود که روی خط آمد. 

میثاقی: نکته ای در پیام تسلیت پرسپولیس بود که می خواهم تاکید کنم آن نزدیکی وزارت ورزش و دولت به مسایل ریز و تخصصی ورزش بود که قابل تقدیر است. با دوستان دولت راحت ارتباط برقرار می شد و فاصله کم شده بود.

درویش: آن چه آقای رییسی را متمایز می کند مردمی بودن و با مردم بودن و برای مردم کار کردن است. اولین امتیاز ایشان خادم الرضا بودن است که ارجح برتمامی مسایل دنیایی است. شاید در دسترس ترین مسیول ایران بودند. چندین بار توفیق داشتم خدمتشان برسم. وقتی ایشان آستان قدس هم بودند خدمتشان رسیده بودم. کاملا در خدمت مردم بودند. این وجه تمایز ایشان با دیگران بود. اینکه امروز بدون پنهان کاری و همگان قبول دارند بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس است. دولت سیزدهم تمام توانش را گذاشت و این کار مهم را انجام دادو این دو باشگاه ۴۰-۵۰ میلیون هوادار دارد دل نگرانی شان تمام شده است. این مهم انجام شد و این مهم نزدیک به ۴۰ سال باید انجام می شد و همه وعده داده بودند. من چندین بار برای مسایل باشگاه مزاحم شهید امیرعبدالهیان شده بودم. شاید باورش سخت باشد که به عنوان مدیرعامل باشگاه با وجود تمام مشکلات کمتر از چند دقیقه ایشان محبت می کردند و می پذیرفتند و راهنمایی می کردند.

درویش: ایشان با آغوش باز چندین مورد پرونده ما، یا مشکلاتی برای بازیکنان و مربیان خارجی پیش می آمد پیگیری می کردند. یا در سفرها با سفارت خانه ها هماهنگی لازم را انجام می دادند. شهید مالک احمدی با اینکه از ورزش نبودند اما در جلسه دوم احساس می شد عضو هیات مدیره هستند. کمتر از یک هفته با ایشان صحبت کردم و ایشان می گفتند اگر کاری برای حل مشکلات هست کمک می کنم. همه هدفشان خدمت بود. اگر به جز شهادت تقدیر این گروه چیز دیگری بود و فوت می کردند اجحاف در حقشان بود.

درویش: از آنجایی که ایشان شهادتش هم برکت است. اکنون همه گروههای سیاسی و اجتماعی با تفکرات گوناگون با هم همراه و یک دل هستند و تفرقه ای وجود ندارد و این از برکت خون این شهدا است.

⏰۲۳:۳۵

حسین رضازاده قهرمان المپیک و جهان هم روی خط برنامه آمد.

رضازاده: تسلیت عرض می کنم شهادت آیت الله رییسی رییس جمهور مردمی و جهادی را. همیشه کنار ورزش بودند و همیشه حمایت از قهرمانان و ورزشکاران داشتند و خستگی ناپذیر بودند. تسلیت عرض می کنم خدمت مردم ایران، مقام معظم رهبری و خانواده این عزیزان.

⏰۲۳:۴۰

بخش بعدی برنامه ماجرای پرونده فساد در فوتبال بود که با مقدمه ای از محمدحسین میثاقی شروع شد.

میثاقی از شروع یک مبارزه سیستماتیک با فساد در فوتبال گفت که تازه آغاز شده و ادامه پیدا خواهد کرد: دیگر نمی توانید کسانی را بگذارید کنار و خودتان فرار کنید. با این فضاسازی عجیب رسانه ای نمی توانید اینبار دربروید و باید پای لرزش بنشینید. این یک باشگاه است و مطمین باشید دانه به دانه با عزمی که نهادهای نظارتی دارند جلو می رویم تا ببینیم در چه ابعادی هست. حتما راجع بهش صحبت خواهیم. ما خودمان می دانستیم وقتی برنامه ای با این سطح و میزان مخاطب مورد انگ و تهمت قرار می گیرد. چون دوست ندارند کسی بپرسد این پولها از کجا آمد و چه شد؟ دوست ندارند رک درباره این مسایل صحبت شود.  چه هزینه هایی عجیب و غریبی برای وایرال شدن می کنند. اما ما در فوتبال برتر با انگیزه و جدیت بیشتری کار خواهیم کرد و این نور برروی نقاط تاریک تابیده خواهد شد. هرکسی که برنامه ما را می بیند و در فضای مجازی فعال است و هر مدرک و سندی از بچه های فوتبال برتر برای ما بفرستید ما پخش می کنیم. اگر سندی از تخلف بچه های ما داریم از تهیه کننده ما مهدی هاشمی تا دیگر بچه ها دارید بگذارید در رسانه و ما پخش خواهیم کرد. تعارفی وجود نداردو حقه های قدیمی نمی گیرد. قضیه خیلی شدیدتر از این حرفهاست و خیلی ها درگیر این پرونده خواهند بود. امیدوارم این عزم جزم بماند تا آخر. رنگی اش نکنیم. اگر طرفدار فوتبال هستیم باید طرفدار مبارزه با فساد باشیم نه اینکه چون به نفع تیممان نیست بگوییم نه. قطعا در بلند مدت به نفع فوتبال ایران است. هستند کسانی که مشکل دارند و عضو باندهای مافیایی هستند و با کنار رفتنشان وضعیت بهتر خواهد شد. هفته آینده با عزیزانمان در قوه قضاییه و دادگستری در هفته های آینده بیشتر صحبت می کنیم. اما مبارزه با فساد خطرناک است و می زنند و می ترسانند که از این فضا استفاده کنند.

هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال میهمان گفت و گوی ویژه این هفته برنامه فوتبال برتر بود تا درباره پرونده فساد با محمدحسین میثاقی صحبت کند

⏰۰۰:۰۰

بخش بعدی برنامه ماجرای پرونده فساد در فوتبال بود که با مقدمه ای از محمدحسین میثاقی شروع شد. میثاقی از شروع یک مبارزه سیستماتیک با فساد در فوتبال گفت که تازه آغاز شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

میثاقی: دیگر نمی توانید کسانی را بگذارید کنار و خودتان فرار کنید. با این فضاسازی عجیب رسانه ای نمی توانید اینبار دربروید و باید پای لرزش بنشینید. این یک باشگاه است و مطمین باشید دانه به دانه با عزمی که نهادهای نظارتی دارند جلو می رویم تا ببینیم در چه ابعادی هست. حتما راجع بهش صحبت خواهیم. ما خودمان می دانستیم وقتی برنامه ای با این سطح و میزان مخاطب مورد انگ و تهمت قرار می گیرد. چون دوست ندارند کسی بپرسد این پولها از کجا آمد و چه شد؟ دوست ندارند رک درباره این مسایل صحبت شود.  چه هزینه هایی عجیب و غریبی برای وایرال شدن می کنند. اما ما در فوتبال برتر با انگیزه و جدیت بیشتری کار خواهیم کرد و این نور برروی نقاط تاریک تابیده خواهد شد. هرکسی که برنامه ما را می بیند و در فضای مجازی فعال است و هر مدرک و سندی از بچه های فوتبال برتر برای ما بفرستید ما پخش می کنیم. اگر سندی از تخلف بچه های ما داریم از تهیه کننده ما مهدی هاشمی تا دیگر بچه ها دارید بگذارید در رسانه و ما پخش خواهیم کرد. تعارفی وجود نداردو حقه های قدیمی نمی گیرد. قضیه خیلی شدیدتر از این حرفهاست و خیلی ها درگیر این پرونده خواهند بود. امیدوارم این عزم جزم بماند تا آخر. رنگی اش نکنیم. اگر طرفدار فوتبال هستیم باید طرفدار مبارزه با فساد باشیم نه اینکه چون به نفع تیممان نیست بگوییم نه. قطعا در بلند مدت به نفع فوتبال ایران است. هستند کسانی که مشکل دارند و عضو باندهای مافیایی هستند و با کنار رفتنشان وضعیت بهتر خواهد شد. هفته آینده با عزیزانمان در قوه قضاییه و دادگستری در هفته های آینده بیشتر صحبت می کنیم. اما مبارزه با فساد خطرناک است و می زنند و می ترسانند که از این فضا استفاده کنند.


هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال میهمان گفت و گوی ویژه این هفته برنامه فوتبال برتر بود تا درباره پرونده فساد با محمدحسین میثاقی صحبت کند

ممبینی: ما کشور دارای وی ای آر در فیفا ثبت شده ایم.

میثاقی: سال بعد داریم؟

ممبینی: بله. دوست دارم بگویم در همه بازیها اما می توانم بگویم در اکثر بازی ها. ما مشکل سخت افزاری نداریم. ورزشگاهها را یکسال پیش درست کردیم. بعضی ورزشگاهها مثل آزادی و نقش جهان خوب هستند بعضی هم شرایطشان بهتر می شود. ما نمی توانیم شانزده دستگاه بخریم. با توجه به مسافت شهرها می توانیم جاهای مختلف استفاده کنیم.

میثاقی: اول از انتخابات هیات فوتبال شروع کنم چرا بعضی هیات ها را برگزار نمی کنید؟

ممبینی: ما اکثر را برگزار کردیم فقط چندتا مانده که باید برخی شبهات و مسایل حل شود بعد برگزار کنیم. ممکن است در بعضی استانها برخی افراد تایید نشوند اعتراض می شود و درپروسه می رود. ما برای اینکه در فضای بهتری برگزار شود کمیته استانها می گوید به تعویق بیفتد.

میثاقی: چرا خراسان و فارس و...برگزار نمی شود؟

ممبینی: فارس برگزار شد اما یکی از نامزدها شکایت کرد. هیات فوتبال گفت مشکلات برطرف شود بعد برگزار می کنند. خراسان رضوی طولانی شد. یکسری مسایل در فوتبال خراسان بوجود آمد و مکاتبات شد. ضعف هایی وجود داشت گفتند به تعویق بیفتد.

میثاقی: اصولی تایید نشده دارید زمان می خرید؟

ممبینی: اصولی انصراف داد و گفت شرکت نمی کند. بحث انتخابات بیش از دو ماه طول بکشد ثبت نام باید دوباره انجام شود. آقای اصولی هم دنبال کار بوده و این پروسه طول کشید. بازهم کمیته استان ها که مسیول برگزاری انتخابات است گفت دوباره ثبت نام شروع می شود آقای اصولی ثبت نام نکرد

میثاقی: به ایشان پست دادید؟

ممبینی: بله ایشان مدیرسازمان لیگ فوتسال هستند. 

میثاقی: انتخابات خراسان رضوی هم با سلامت کامل برگزار شود. اوضاع فوتبال خراسان رضوی مناسب نیست. خبری از فوتبال در این استان نیست. آخرین اتفاق فوتبالی این استان این بوده که تیم خوشه طلایی با خسروحیدری رفته مشهد بازی کرده. 

ممبینی: پروتکل های نقل و انتقال باشگاه مشخص است کسی نمی تواند جابه جا کند. شاید آقای اصولی که هنوز رییس هیات استان است می خواسته با حضور آقای زنوزی به فوتبال استان کمک می کند. من هم معتقدم خراسان با رضوی می تواند حضور موثری در فوتبال ایران داشته باشد. مجمع استان یا هر فدراسیونی باید تصمیم درست بگیرد.

میثاقی : نمی خواهم بحث را طولانی کنم. می گویم سالهاست با ترکیب مجمع فدراسیون و هیات ها مشکل دارم. باید دوبرابر شود اعضای مجمع فدراسیون فوتبال اتفاقی که در کشورهای اطراف هم افتاد. تعداد را بالا می برند و نقش ورزشکاران را بیشتر می کنند. کسی که هیات های شهرستان ها را چیده در انتخابات هم برنده خواهد شد. 

ممبینی: ما اتفاقا در کنگره فیفا و ای اف سی که در تایلند به تازگی برگزار شد. اساسنامه ای اف سی و فیفا اصلاح شد. 

میثاقی: شما این بخش را اصلاح نمی کنید؟

ممبینی: من به عنوان دبیرکل صحبت نمی کنم. زمانی بیست و خرده ای در مجمع بودند الان بیشتر هستند و شاید بیشتر هم بشود. این پیشنهادی است که باید بررسی شود. اساسنامه خیلی کشورها ما از نظر تعداد اعضای مجمع در وسط هستیم. بعضی کشورها از ما بیشتر هستند.
نقش هیات فوتبال ها و باشگاه داران زیاد است یک استان ۹ رای دارد اما اگر دویست نفر باشد سخت تر می شود برای لابی کردن و بستن.... این را خارج از اینکه دبیرکل هستم می گویم یک رییس هیات فوتبال استان واقعا دارد زحمت می کشد.آنها هم زحمتشان را می کشند.

میثاقی: بحث کارآمدی است؟

ممبینی: باید شایسته سالاری کنیم. باید به این سمت و سو برویم و این فکر کنم به زمان نیاز دارد. اکثر کشورهای دنیا که تعداد افراد بیشتری در مجمع دارند زمان صرف شده....من هم موافقم که باید کمک کنیم و همه مردم ایران در فوتبال سهیم هستند. با این مخالفم که کسی را شدیدا بزنیم و یکی را تقویت کنیم. کمک کنیم این اتفاقات در فوتبال ایران بیفتد. همه باید کمک کنند و این به نفع فوتبال ایران است. غروری که در جام جهانی روسیه و قطر و جام ملتهای قطر داشتیم چقدر مردم خوشحال شدند. باید کمک کنیم این فرصتهای شادی آور برای جامعه  وغرور ملی بیشتر شود. در فوتسال با این بودجه به مقام هایی می رسیم که کار بزرگی است.

میثاقی: شما مگه نهاد غیردولتی نیستید پس بودجه چرا می خواهید؟

ممبینی:مادرآمد نداریم. ما همه در یک کشتی هستیم تلویزیون وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و همه....چندسال قبل کارشناسان ای اف سی آمدند ۱۵۰میلیون دلار لیگ ایران را از نظر پخش تلویزیونی ارزشگذاری کردند.

میثاقی: عدد را خوب گفته؟

ممبینی: خب اینها کارشناسی است. 

میثاقی: این تفاهم نامه ای که امضا شده که این چرخه مالی اتفاق بیفتد. 

ممبینی: بیشتر این سهم باشگاههاست. بخشی تیم ملی است و بخش عمده سهم باشگاهها می شود. استقلال و پرسپولیس با اینهمه هوادار سالی هزارمیلیارد بدهیم به نفت آبادان و نساجی بگوییم سهم شما صد میلیارد است مشکل حل می شود. کار سخت و پیچیده ای نیست. در این دولت اتفاقات خوبی رخ داد و امیدوارم ادامه پیدا کند. فدراسیون فوتبال یک فرصت برای مملکت است. فوتبال ایران با توجه به جایگاه و عشق و علاقه هواداران ....در خارج از کشور هر امتیازی گرفتیم به خاطر هواداران بوده است. وقتی مردم شبها برای دربی بیرون ورزشگاه می خوابیدند انگلیسی ها می گفتند شما از ما که فوتبال را بوجود آوردیم عاشق تر هستید.

میثاقی: هفته آخر لیگ برتر شنبه ساعت ۸ شب است فینال لیگ  قهرمانان هم همان شب است و باهم همزمان می شود

ممبینی: سعی می کنیم به خاطر مخاطبان با سازمان لیگ صحبت کنیم که سی دقیقه بازی ها را جلو بیاوریم. اگر مشکلی نباشد همکاری می کنیم.

میثاقی: تیمهای دیگر هم درباره پروازهایشان پیام می دهند چهار روز چهار روز باید بازی کنند.

ممبینی: شراط برای همه یکسان  است. همه تیمها باید در یکساعت بازی می کنند و همه سفر دارند. این شرایط برای همه هست و یکسان است و چاره ای هم نیست.

میثاقی: راجع به پایان محرومیت عزیز خادم ریاست قبلی فدراسیون فوتبال که به پایان رسیده و از نظر قانونی چگونه است؟

ممبینی: این خیلی بحث قانونی است و نمی خواهم زیاد وارد مسایل پیرامونی شویم. بعد از آن اتفاق طبق اساسنامه فیفا و فدراسیون برای آن دوره انتخابات برگزار شد و آقای تاج ادامه آن دوره را ادامه می دهند که اسفند تمام می شود. ایشان باید تا آخر دوره ادامه می دهند. این سوال پیش پا افتاده است.

میثاقی: مگر نباید مجمع برگزار می شد؟

ممبینی: نه  ایشان با حکم کمیته اخلاق رفت. در آن زمان هیات رییسه می توانست رییس را برکنار کند و کرد. آن زمان کمیته اخلاق ورود کرد و رای را صادر کرد.

میثاقی: همان بندی که هیات رییسه استفاده کرده بود تا این اعضا جمع و جور شدند آن بند را حذف کردند؟

ممبینی: بله این اصلاحات را ما انجام دادیم. یکی از مواردی که خواستند عوض شود همین بند بوده است. بعضی از اعضای مجمع اعتقاد داشتند که به خاطر برخی مسایل چندماه یکبار اتفاق بیفتد. بعضی کشورها دارند این بند را بعضی کشورها ندارند.

میثاقی: از یک بند هیات رییسه استفاده کرد و بعد وقتی رییس را برکنار کرد آن بند را برداشت!!! فینال جام حذفی وی ای آر دارد؟

ممبینی: ما در اپلیکیشن فیفا درخواست دادیم که داشته باشیم. فیفا باید مجوز بدهد اما چون تک بازی است امیدواریم این مجوز را بگیریم. چند کمیته باید این مجوز را تایید کنند. ما برای دو دربی مجوز گرفتیم و به سختی هم دادند. به بعضی کشورها ندادند. بعد از دربی دوم گفتند دیگر برای تک بازی به شما نمی دهیم. تلاش همه جانبه بود. تا ۴۸ ساعت قبلش هم مجوز نداشتیم.

میثاقی: راجع به قرارداد مربیان و کادرفنی تیم ملی و رده های پایه سوال زیاد هست؟

ممبینی: در بحث قرارداد مربیان تیم ملی بعضی از آنها سال به سال تبدیل می شود یا تورنمنت به تورنمنت. مثلا تیم نوجوانان بعد از تورنمنت شش ماه یا همین حدود بازی نکند. این قراردادها در بحث حقوقی تکمیل می شود و مربیانی که باما هستند که احیانا قراردادشان هنوز تمدید نشده یا امضا نکردند نگران نباشند. این در یک پروسه اداری است و انجام می شود. اگر اشتباه نکنم قبل از عید با خیلی ها تسویه کردیم. شاید یک مربیانی در بحث بانوان یا پایه بودند که دو سال پول نگرفته بودند. قراردادشان بالا هم نیست اما همه را صفر کردیم. همیشه از ما طلبکار هستند. 

میثاقی: قرارداد کادرفنی بزرگسالان تا کی هست؟ 

ممبینی: تا آخر جام جهانی

میثاقی: در جریان شکایت سپاهان به دادگاه داوری ورزش هستید؟

ممبینی: به رای کمیته انضباطی که بعدا استیناف آنرا تغییر داد شکایت کرده اند. 

میثاقی: سپاهان از فدراسیون شکایت کرده که چرا سقف قرارداد وجود دارد؟

ممبینی: باشگاه حق دارد شکایت کند. ارکان قضایی داریم کمیته انضباطی و اخلاق داریم و بعد هم می تواند به استیناف برود. سپاهان می گوید این سقف قرارداد مشکل دارد. وکیل خارجی گرفتند و شکایت کردند. متاسفانه این اتفاق افتاد. باشگاه سپاهان یکی از باشگاههای بود که آیین نامه سقف قرارداد را امضا کرده است. این رای هرچه شود یا به ضرر ماست یا سپاهان. باشگاههای ما باید به این برسند اگر فدراسیون جریمه ای می کند به خاطر اصول و قوانین است. ارکان قضایی ما جزو بهترین ها هستند که اشراف به قانون دارند. بالاخره هر اتفاقی بیفتد پول ممکلت خارج شده است. بعضی از باشگاههای ما یک حرکاتی انجام می دهند که خیلی بهتر از این می توانند عمل کنند. بعضی از باشگاهها همه ش ایجاد چالش و تنش می کنند. اگر مدیریت باشد می تواند اینها حل شود. سپاهان جزو باشگاههایی است که ما مثل دیگر باشگاهها سعی کردیم کمکشان کنیم. بحث سقف قرارداد را شاید خود من هم به بندهایی از آن ایراد داشته باشم. اما یک کارگروه تخصصی انرا تصویب کرده است و شاید سال بعد اصلاحاتی داشته باشیم. انتظار داریم از همه باشگاهها در کنار فدراسیون فوتبال باشند.

ممبینی درباره مساله فساد در فوتبال گفت: شاکی خود باشگاه مس رفسنجان بود. پرونده ای تشکیل شد. در جریان نبودیم. بخشی از محاکمه در قوه  قضاییه بود. بعضی احضار شدند و بازپرس اطلاعات گرفته است. هنوز جرمی ثابت نشده و دادگاه به عنوان متهم دعوتشان کرده. فدراسیون فوتبال هم استعفای عزیزان که خودشان داده بودند را به خاطر جوی که وجود داشت قبول کرد تا این پرونده به سرانجام برسد.

میثاقی: چند نفر درگیر هستند در این پرونده؟

ممبینی: سه نفر از فدراسیون و رسانه هم دو نفر. کمیته اخلاق ما ورود کرد. از دادستانی خواست این پرونده ها را ارکان قضایی بررسی کند. در فوتبال ارکان قضایی داریم تا بحث های ورزشی در این رکن بررسی شود. 

میثاقی: در این چندسال گذشته نشد یک پرونده را بررسی کنید و به نتیجه برسید؟ حتما باید یک نهاد از خارج از فوتبال بیاید. شرط بندی، میثاقی: تبانی و...نداشتیم؟

ممبینی: ما داشتیم مواردی که ورود کردیم. اگر ارکان قضایی صحبت کنند بهتر است. دست همه را می فشاریم که اگر فسادی هست کمک کنند.

میثاقی: چرا فدراسیون فوتبال خودش را کنار می کشد چون مسیول اصلی است.

ممبینی: خودشان را نمی کشند کنار. پرونده ای نیست که رسیدگی نکنند. افراد ما در کمیته انضباطی و اخلاق از آدمهای شاخص قوه قضاییه هستند و کوتاه نمی آیند. قاطعانه می گویم هر رای که صادر شود ما سریع اعلام می کنیم.

میثاقی: در لیگ ۲ پول دادند به داور پنالتی گرفته. آیا بوده چنین پرونده ای؟

ممبینی: ما ندیدیم. نمی گویم نیست در فوتبال اما مستنداتی برای ما نیامده است. اگر کسی بخواهد چنین اتفاقی را انجام بدهد بعید است مدرکی بگذارد. ما به کمک نهادهای نظارتی نیاز داریم. اگر افرادی باشند در بخش فوتبال ورود کنند ما استقبال می کنیم.

میثاقی: رییس فدراسیون تعداد سکه هایی که گرفته شده را گفت...مس رفسنجان مگر از یوونتوس بزرگتر است. اگر ثابت شود باید برود لیگ سه. وقتی رییس کمیته داوران را می گذارید کنار یعنی ایشان عددی را گرفته تا یک کاری انجام بدهد.

ممبینی: من با افراد فاسد هیچ اغماضی نداریم. به ما گفتند یک اتهام است و جرمی ثابت نشده اما خود دوستان به خاطر هجمه ها استعفا دادند. اگر رای صادر شود فدراسیون فوتبال برخورد خواهد کرد قاطعانه. اگر حقش باشد برود لیگ سه باید برود.

میثاقی: شما آرشیو همه بازی ها را دارید و می توانید مشکلات را ببینید. رییس کمیته مسابقات چه کار می توانسته بکند؟

ممبینی: من واقعا نمی دانم. ابتدا باید ببینیم ثابت می شود و بعد باید بپرسیم چرا؟ چرا یک تیم صنعتی برای چی اینکار را می کند. جرم هنوز ثابت نشده و در حد اتهام است. شاید یک درصدی اشتباه شده باشد اما ورود نهادهای نظارتی خیلی می تواند کمک کند. شاید موضوع اشتباه باشد. اما اگر ما اغماض کنیم بعدها فاجعه می شود.

میثاقی: در راه مبارزه با فساد هرکسی مانع تراشی کند خودش مقصر است

ممبینی: اگر ثابت شود قطعا یکی دو نفر نیستند یک تیم بزرگ هستند.

میثاقی: می دانم ۵ باشگاه دیگر هم تحت رصد هستند. اینها یک جامعه را درگیر می کنند. 

ممبینی: این انسان کیست که می خواهد نتیجه را با یک کار خلاف تغییر بدهد. فیفا، ای اف سی و فدراسیون مخالف این اتفاقات هستیم و شدیدترین مجازات از سوی ارکان قضایی اعمال خواهد شد.

میثاقی: خیلی ها در فوتبال زحمت می کشند اما مافیای فاسد وجود دارد. بحث بازیکن و مربی خارجی پکیجی که فسادی ناشی از مدیرو سرمربی باشگاه است. تا مدیرتایید نکند ایجنت نمی تواند بازیکن بیاورد. بیست بازیکن برود و بیست بازیکن برود به نفع کیست؟ قطعا دلال ها. این مشخص است. اگر یک تیم فنی در فدراسیون داشته باشید می توانند اینها را بفهمند. قبلا داشتیم. آقای مایلی کهن بازی را می دید می گفت من می توانم بفهمم ماجرا چیست. با داور صحبت کردم می گفت بازیکن اصرار داشت زیر دقیقه ۲۰ اخراج شود. باید پیگیری کنید

ممبینی: قطعا ارکان قضایی پیگیراست. خود فدراسیون و تمام شبکه ها پیگیری می کنند و مسایل بررسی می شود. اگر این اتفاقات می افتد همه باید کمک کنند. واقعا شاید از عهده فدراسیون فوتبال برنیاید که همه اینها را ببیند. این فوتبال مال همه است و همه باید کمک کنند. کسی دراین مملکت اگر کسی بیاید روی فوتبال زد و بند کند باید با اشد مجازات با او برخورد کرد. چون فوتبال عشق و علاقه خیلی ها است و اگر کسی فوتبال را منفور کند اتفاق بدی است. همه دستگاهها باید به ما کمک کنند تا فساد را از بین ببریم. افراد شریفی در فوتبال ایران هستند. اطلاعات کاملی نداریم.

میثاقی: پارسال دونفر را گذاشتید کنار اما چی شد؟ با توجه به عزمی که می بینم و مسایلی که در ۵ باشگاه دیگر هم هست امیدوارم. 

ممبینی: از همه کسانی که وارد این پروسه شدند تشکر می کنم. فدراسیون قول می دهد با افرادی که جرمشان ثابت شود با اشدمجازات برخورد خواهد کرد.

میثاقی: یک بیانیه هم فدراسیون داد راجع به ایجنت ها و اسم هم آورد.

ممبینی: یک بخششان لایسنس نداشتند و یک بخشی هم بود که نهادهای نظارتی پیگیر بودند. اینها طی کدهای اخلاقی فیفا بررسی می شوند و هرجرمی داشتند مطابق با آن برخورد خواهد شد. ارکان قضایی ما که بسیار مجرب و با دقت هستند و ساعتها بحث می کنند. پرونده ها انقدر زیاد است که اینها بیشتر بخش زندگی شان در فوتبال است بدون هیچ چشمداشتی. در سال حدودا شاید بالغ بر ۱۵۰هزار مسابقه برگزار می کنیم در سراسر کشور. 

میثاقی: جامعه فوتبال منتظر است که رای قطعی صادر شود و ما با جزییات بدانیم.

ممبینی: من نمی گویم همه خوب هستند. قشر داوران زحمت کشند و کلیت داوری ما پاک است اما ممکن است اتفاقاتی هم بیفتد. اما کلیات طور دیگری است. داور هم باید خودش مراقبت کند و هم فدراسیون مراقبش باشد. کلیات داوری ما پاک و خوب است و اگر موردی پیش بیاید اما اغماضی نداریم.

میثاقی: الان یک شغلی درست شده که تیمها مشاور داوری دارند.یعنی چی تیم لیگ برتری مشاور داوری دارد. یعنی مشاور داوری زنگ بزن کمیته داوران ببین داور کیست؟ یعنی چی؟ چرا یک باشگاه زودتر باید بداند که داور تیمش کیست؟ 

ممبینی: من هم این چیزها را شنیدم. این جریان مشاور داوری متاسفانه یک سری الگوها میگیریم که غلط است. در انگلستان هم داوران بازنشسته به تیمها مشاوره می دهند. به تیمهای پایه و بازیکنان تیم آموزش داوری می دهند. متاسفانه در ایران همه چیز برعکس است. بازیکن باید قوانین بازی را بداند. مربی و مدیرباشگاه باید بداند.

میثاقی: انتخابات فدراسیون فوتبال چگونه است؟

ممبینی: طبق اساسنامه هفتاد روز قبل از انتخابات در اسفند، تاریخ مجمع را اعلام می کنیم. کاندیداها ثبت نام انجام می دهند. همه اینها زیرنظر کمیته انتخابات است. مدارک باید مطابق قوانین فدراسیون فوتبال باشد.

⏰۰۱:۵۱

برنامه امشب که از آخرین ساعات دوشنبه شب آغاز شده بود تا ساعاتی بعد از نیمه شب و صبح روز سه شنبه ادامه داشت. برنامه که با محوریت شهادت آیت الله رییسی رییس جمهور ایران آغاز شده بود در بخش میانی تا پایان به گفت و گو با دبیرکل فدراسیون فوتبال در ارتباط با مسایل مربوط به فدراسیون و البته پرونده فساد فوتبال اختصاص یافت.

البته چهار بازی رقابت های جام حذفی و داوری های این مسابقه نیز مورد بررسی قرار گرفت. برنامه امشب ساعت ۰۲:۰۵ بامداد به پایان رسید.

برچسب ها
کد خبر : 6749
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار