loader
13:24
0
کد خبر : 8386

آنالیز روز: چطور اسلوواکی اولین شگفتی یورو را رقم زد؟

اختصاصی/ در شرایطی که بسیاری از فوتبال‌دوستان در جریان دیدار دو تیم اسلوواکی و بلژیک به سر حد جنون رسیده بودند، اما فرانچسکو کالزونا سرمربی اسلوواکی در کمال آرامش بود. برد این تیم مقابل بلژیک یک شگفتی به تمام معنا را رقم زد.

آنالیز روز: چطور اسلوواکی اولین شگفتی یورو را رقم زد؟

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، برد ۰-۱ اسلوواکی مقابل بلژیک در دور اول مرحله گروهی رقابت‌های یورو ۲۰۲۴، اولین شگفتی جام بود. در شرایطی که فاصله دو تیم در رنکینگ فیفا ۴۵ پله است، شاید بتوان این را بزرگترین باخت تاریخ رقابت‌های یورو دانست.

در پایان بازی، کالزونا در پاسخ به این سؤال که آیا این بهترین عملکرد تیمش در طول دوران دو ساله حضورش در اسلوواکی بوده، گفت: « در طول دوره مقدماتی نمایش‌های خوبی ارائه دادیم، اما این برد "فوق العاده ویژه" بود.»

کالزونا، دستیار سابق لوچانو اسپالتی درناپولی، برای مدت کوتاهی به صورت همزمان هدایت این باشگاه و تیم ملی اسلوواکی را عهده‌دار بود. هر چقدر که دوران حضورش در ناپولی، ناامید کننده بود ولی حالا به نظر می‌رسد که با اسلوواکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بازی تیمش مقابل بلژیک نشان داد که اسلوواکی رگه‌هایی از ناپولی ۲۳-۲۰۲۲ که به قهرمانی سری آ رسید را دارد؛ از نظر سیستماتیک، ساختار تهاجمی ۳-۳-۴ و بلوک میانی ۱-۴-۱-۴ آن‌ها شبیه ناپولی آن دوره است و بازیکن پایه در مثلث هافبک تیم یعنی استانیسلاو لوبوتکا نیز تجربیاتش در ناپولی را حالا در تیم ملی به کار گرفته.

خارج از مالکیت، بحث اصلی، بحث هافبک‌های مرکزی اسلواکی بود. اسلوواکی مسن‌ترین تیم یورو است؛ سه بازیکن خط میانی آنها یعنی لوبوتکا، اوندری دودا و ژوراج کوکا مجموعاً ۹۵ سال سن دارند و بیش از ۲۰۰ بازی ملی انجام داده‌اند. کوکا، در جریان بازی، سریعاً از بلوک‌ها عبور می‌کرد و وت فاس، مدافع راست بلژیک را تحت فشار قرار می‌داد.

یانیک کاراسکو در پست دفاع چپ بازی می‌کرد و حسابی به بازیکنان اسلوواکی کمک می‌رساند؛ در واقع ترکیب چپ بلژیک در نیمه اول، متکی به سرعت جرمی دوکو در سمت راست این تیم بود.

موقعیت‌های بلژیک نیمه اول روی بازی‌سازی‌های اشتباه اسلوواکی رقم خورد. خطراتی که بخشی از فلسفه کاری کالزوناست و با مهارت‌های لوبوتکا حسابی جور در می‌آید. ضریب دقت پاس او و دودا در بازی با بلژیک بیش از ۹۰% بود.

مارتین دوبراوکا دروازه بان اسلوواکی هم در صحنه‌های تحت فشار کاملاً شجاعانه ظاهر شد ولی در زمینه توزیع توپ، بی ثبات کار می‌کرد. او در یک صحنه که تحت فشار قرارگرفته بود، یک پاس نادرست داد که باعث شد تا بلژیک به یک پرتاب خطرناک برسد.

بلژیکی‌ها با ساختار ۲-۱-۴-۳ پرس می‌کردند تا مطمئن شوند که هافبک‌های اسلواکی را مهار می‌کنند. تروسارد در کنار روملو لوکاکو قرار گرفته بود تا مدافعان میانی را تحت فشار قرار دهد و همزمان کاپیتان کوین دی بروینه به سمت لوبوتکا رفت و کاراسکو جلو حرکت می‌کرد تا او و دوکو مدافعان کناری را پوشش دهد.

کالزونا می‌گوید: «ما نتوانستیم آنچه که می‌خواستیم را انجام دهیم، به‌ویژه وقتی بازی‌سازی را از عقب انجام می‌دادیم؛ ولی به خاطر کیفیت تیم حریف، کاملاً منطقی بود که به مشکلاتی بربخوریم.»

در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازی، میزان پاس‌های کوتاه و بلند دوبراوکا برابر بود و از دقیقه ۳۱ به بعد، ۲۱ تا از ۲۵ پاسش، پاس‌های بلند بود. کالزونا به سراغ پلن B رفت تا بیشتر به دنبال مالکیت بر بازی باشند. خود او دراین باره می‌گوید: «همیشه سعی می‌کنم این ذهنیت را به تیم بدهم که در همه بازی‌ها، بدون درنظرداشتن ویژگی‌های حریف، آزادانه بازی کنند.»

اسلواکی حتی وقتی بر توپ تسلط نداشته باشد هم به سراغ فوتبال ضعیف و ضدحمله نمی‌رود. گل پیروزی آنها مقابل بلژیک با پرسی بالا از یک پرتاب توپ بلژیک به دست آمد.

اسلوواکی از پرس نامتقارن بلژیک نهایت استفاده را برد؛ دقیقاً در لحظه‌ای که کاراسکو، مدافع چپ بلژیک روی پیتر پکاریک، دفاع راست اسلواکی، پرید. این باعث شد زنو دباست ، مدافع میانی چپ بلژیک به سمت بیرون رفته و فضا را برای شماره ۸ باز کند و این دقیقاً همان لحظه‌ای بود که ایوان شرانتس، بال راست بلژیک، کوکا را آزاد گذاشت.

او دورترین هم تیمی‌اش یعنی لوکاس هاراسلین وینگر چپ تیم را انتخاب کرد وتوپ را به او رستاند تا کوئن کاستیلز را به چالش بکشد.

اگر برنامه بازی کالزونا برای به حداکثر رساندن حرکات بازیکنان اسلواکی در بین محوطه‌های جریمه بود، می‌توان گفت که این برنامه جواب داد. لوکاکو دو بار با گلزنی بازی را برای تیمش به تساوی کشاند ولی VAR هردوی این گل‌ها را مردود اعلام کرد؛ یکی به دلیل آفساید و دومی به دلیل خطای هند.

بلژیک چهار موقعیت بزرگ دیگر را هم از دست داد و تلاش‌هایشان برای کسب امتیاز از این بازی بی نتیجه ماند. نکته جالب اینجا بود که گل اسلوواکی در ۱۰ دقیقه اول بازی به ثمر رسید؛ در نتیجه آن‌ها تقریباً در طول تمام مسابقه، از حریف پیش بودند ولی باز هم به خلق موقعیت ادامه می‌دادند و عجیب اینجا بود که بلژیک چقدر زود خودش را باخت.

در همان یک ساعت اول، دی بروینه از خلق موقعیت‌های پیشرفته دست کشید و در عمق و به سمتی رفت که در آن پاس‌هایی برای هم تیمی‌هایش که ۴-۲-۴ بازی می‌کردند، ارسال کند و با این رویکرد، به نظر می‌رسید که تدسکو پذیرفته که نبرد میانی را به اسلوواکی باخته است.

چنین نتایجی همیشه رقم نمی‌خورند ولی اسلوواکی زیر نظر کالزونا عادت کرده که بازی‌ها را تحت فشار خودش نگاه دارد؛ آنها در ۱۹ دیداری که زیر نظر این سرمربی برگزار کرده‌اند، تنها ۴ باخت داشتند و تنها در یکی از این ۴ بازی، با دریافت بیش از یک گل تن به شکست داده‌اند (باخت ۰-۲ دربازی دوستانه مقابل اتریش در ماه مارس امسال)

حالا اسلوواکی باید به سرعت اهدافش در یورو ۲۰۲۴ را بازنگری کند. آن‌ها در گروه نسبتاً ضعیفی هستند و دو بازی دیگر مقابل اوکراین و رومانی خواهند داشت؛ در واقع آن‌ها می‌توانند با کسب یک امتیاز از شش امتیاز باقیمانده، راه صعودشان به دور حذفی را هموار کنند ولی در صورت کسب برد در یکی از دو دیدار، شانسشان به مراتب بالاتر خواهد رفت.

کالزونا دراین باره گفت: «ما نمی‌خواهیم فرصتی که برایمان فراهم شده را دور بیندازیم.» و قطعاً تا به اینجا که بهترین بهره را از فرصت‌هایشان برده‌اند.

برچسب ها
کد خبر : 8386
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار