loader
01:45
0
کد خبر : 602

سودای سعودی با مانچینی؛ عربستان در فکر بازگشت به اوج اقتدار

اختصاصی / عربستان در طول دهه‌های 1980 تا 1990 یکی از حکمرانان اصلی فوتبال در آسیا بود و حالا آنها قصد دارند تا دوباره به آن روزهای طلایی بازگردند.

سودای سعودی با مانچینی؛ عربستان در فکر بازگشت به اوج اقتدار

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، کمی بیشتر از یک سال پیش قطر میزبان رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ بود؛ کارشناسان فوتبال در آسیا، با ذره‌بین عملکرد تیم‌های آسیایی را زیر نظر گرفته بودند؛ قطر میزبان، کار را با یک باخت دردناک در بازی افتتاحیه آغاز کرد و شکست تلخ ایران مقابل انگلیس، یک نمایش ضعیف دیگر از تیم‌های آسیایی در بین برترین تیم‌های دنیای فوتبال بود.

اما با پیشروی تورنمنت، نتایجی رقم خورد که ورق را به نفع تیم‌های آسیایی برگرداند. از برد ایران مقابل آمریکا گرفته تا نمایش‌های حیرت‌آور ژاپن مقابل آلمان و اسپانیا و پیروزی کره مقابل پرتغال و احتمالا به یادماندنی‌ترین شگفتی آسیایی‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ را باید نمایش جادویی عربستان‌سعودی مقابل مسی و یارانش دانست؛ مقابل تیمی که در نهایت قهرمان جام جهانی لقب گرفت.

ژاپن و کره، مدعیان اصلی

بسیاری از کارشناسان، ژاپن و کره جنوبی را مدعیان اصلی قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۳ می‌دانند و در صورتی که شگفتی خاصی هم رقم نخورد، احتمالا یکی از این دو تیم جام را بالای سر خواهد برد. چرا که ژاپنی‌ها این روزها در اوج فوتبالشان هستند و در ماه سپتامبر هم مجددا موفق شدند تا ۱-۴ از سد آلمان عبور کنند.

کره‌ای‌ها هم با ظهور پدیده‌هایی مثل هی چان هوانگ، بازیکن ولورهمپتون و کیم مین جائه، مدافع بایرن مونیخ، دیگر تنها به سون هیونگ مین متکی نیستند و مهره‌های ارزشمندی در باشگاه‌های مختلفی اروپایی دارند.

اما دراین میان نباید دیگر مدعیان، از جمله ایران و عربستان‌سعودی را دست کم گرفت.

بازگشت شاهین‌های سبز

تیم ملی عربستان این روزها با هدایت روبرتو مانچینی، سرمربی صاحب‌نام ایتالیایی که سابقه مربی‌گری در تیم‌های ملی و باشگاهی بزرگی مثل منچسترسیتی را در کارنامه کاری‌اش می‌بیند، پیشرفت چشمگیری داشته است. حالا رختکن این تیم مملو از بازیکنانی است که گرچه در لیگ داخلی این کشور بازی می‌کنند ولی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

نتایجی که عربستانی‌ها زیرنظر این مرد ایتالیایی که قهرمانی یورو۲۰۲۰ را یدک می‌کشد، به دست آورده‌اند، با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده؛ آنها در بازی‌ دوستانه اخیرشان مقابل هنگ‌کنگ به پیروزی رسیدند و در مصاف با فلسطین به تساوی بدون گل رضایت دادند. اما آنها بدون شک زیرنظر مانچو برای تجربه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا خیز برداشته‌اند؛ افتخاری که آخرین بار در سال ۱۹۹۶ به آن دست یافته بودند و با درنظر داشتن اینکه عربستان این روزها با اتکا به ثروت نفت در حال تقویت قوای فوتبالی‌اش است، چندان دور از ذهن هم نیست.

پیشرفت فوتبال در عربستان

پیشرفت سریع عربستان در دنیای فوتبال، جایی برای بحث ندارد. از برد تاریخی و به یادماندنی مقابل آرژانتین گرفته تا جذب ستاره‌های تراز اول فوتبال دنیا به لیگ عربستان و کسب میزبانی جام‌جهانی باشگاه‌ها ... همه اینها موفقیت‌های عربستان در دنیای فوتبال هستند. آنها در عین حال تنها کشوری هستند که برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ اعلام داوطلبی کرده‌اند و به رغم انتقادات موجود در مورد مسائل سیاسی و حقوق بشری، توانسته‌اند ستاره‌های بزرگی را به تیم‌های باشگاهی‌شان جذب کنند.

در میان تمام این صحبت‌ها، مسئولیت مانچینی روشن و واضح است: بازگرداندان شاهین‌های سبز به دوران اقتداری که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ آن را تجربه کرده بودند. دوره‌ای که عربستانی‌ها با سه قهرمانی در چهار دوره جام ملت‌های آسیا، یکی از حکمرانان فوتبال قاره به شمار می‌رفتند.

برچسب ها
کد خبر : 602
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار