loader
12:24
1
کد خبر : 8277

بررسی فنی گروه E یورو ۲۰۲۴؛ بلژیک، رومانی، اوکراین و اسلواکی

در این مطلب به بررسی ابعاد تاکتیکی چهار تیم حاضر در پنجمین گروه یورو ۲۰۲۴ می‌پردازیم‌.

بررسی فنی گروه E یورو ۲۰۲۴؛ بلژیک، رومانی، اوکراین و اسلواکی

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، رقابت‌های گروه پنجم یورو ۲۰۲۴ از روز دوشنبه آغاز می‌شود و در این مطلب، به بررسی ابعاد فنی چهار تیم حاضر در این گروه می‌پردازیم.

بلژیک 

سرمربی: دومنیکو تدسکو

کاپیتان: روملو لوکاکو

عملکرد در دور مقدماتی: ۸ بازی، ۶ برد، ۲ تساوی، صفر شکست، ۲۲ گل زده و ۴ گل خورده

اولین حضور در یورو: ۱۹۷۲

عملکرد در یورو ۲۰۲۰: حذف در یک چهارم نهایی

میانگین سنی در دور مقدماتی: ۲۷.۴ سال

بیش‌ترین بازی در لیست فعلی: فرتونگن با ۱۵۴ بازی

بیش‌ترین گل در لیست فعلی: روملو لوکاکو با ۸۵ گل زده

 

سبک بازی بلژیک

فوتبال بلژیک در دوره جدیدی زیر نظر دومنیکو تدسکو قرار دارد. در دوره‌ای که «نسل طلایی» فوتبال بلژیک زیر نظر روبرتو مارتینز با سیستم ۳-۴-۳ بازی می‌کرد، این تیم به سومی جام جهانی رسید و سپس این نسل از فوتبال بلژیک به «نسل برنزی» مشهور شد. مارتینز، دلیل نرسیدن به افتخار در این نسل شیاطین سرخ را مسائل روحی و روانی می‌دانست و حالا تیم تدسکو، با رویکرد فنی متفاوت راهی یورو ۲۰۲۴ خواهد شد. تدسکو پس از انتخاب به عنوان سرمربی تیم، ابتدا روملو لوکاکو را پس از خداحافظی هازارد به عنوان کاپیتان انتخاب کرد و در ۱۴ بازی، به رکورد ۱۰ برد و ۴ تساوی رسید. تدسکو، روی نیمکت بلژیک مربی عمل‌گراتری به نسبت مارتینز بوده است. او در دو بازی ابتدابی خود سیستم‌های ۱-۳-۲-۴ و ۳-۴-۳ را امتحان کرد و سپس برای پیروزی ۳ بر ۲ مقابل اتریش، سیستم تیمش را به ۴-۲-۴ تغییر داد.

تدسکو فلسفه خود را تسلط بر توپ و میدان تا حد امکان بیان می‌کند و حالا، با سیستم ۳-۳-۴ خود پا به جام ملت‌های اروپا می‌گذارد. در حمله، استراتژی‌های متفاوتی از تیم ملی بلژیک مشاهده می‌شود؛ برای شکستن پرس حریف، بلژیکی‌ها کار بازی‌سازی را با پاس‌های کوتاه در خط دفاعی آغاز می‌کنند و سپس به جای بازی با خط میانی، ترجیح می‌دهند تا توپ را مستقیما به روملو لوکاکو یا وینگرهای تیم برسانند. جابجایی بازیکنان در کناره زمین و حضور بازیکن پست ۸ در کانال‌های کناری، یکی از ایده‌های اصلی بلژیک برای خلق موقعیت خواهد بود‌.

بلژیک در تقابل با انگلیس، صربستان و استونی پرس سنگین و تمام زمین را اجرا کرد اما معمولاً این تیم پرس را از میانه زمین و با روش ۱-۴-۱-۴ دنبال می‌کند. تنها پرتغال و فرانسه در مرحله مقدماتی عملکرد دفاعی بهتری نسبت به بلژیک در مرحله مقدماتی ثبت کرده‌اند.

بازیکن کلیدی بلژیک

روملو لوکاکو که به تازگی کاپیتان بلژیک شده، کلیدی‌ترین بازیکن شیاطین سرخ محسوب می‌شود. آمار او همواره در تیم ملی استثنایی بوده؛ او با به ثمر رساندن ۱۴ گل از ۲۲ گل تیم بلژیک در مقدماتی، با اختلاف بهترین گلزن مسابقات بود. او حالا با انگیزه جبران کردن نمایش ضعیف خود در آخرین مسابقه مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل کرواسی پا به آلمان می‌گذارد. با رکورد گلزنی فوق‌العاده لوکاکو، تدسکو نیازی به حضور مهاجم سوم در لیست تیم ندید.

نقطه ضعف بلژیک

غیبت کورتوا در لیست بلژیک به این معناست که آن‌ها باید یک دروازه‌بان کم‌تجربه را برای حضور در قاب دروازه خود انتخاب کنند. کورتوا با ۱۰۲ بازی ملی، بیش از پنج برابر مجموع دروازه‌بانان حاضر در لیست بلژیک یعنی متس سلس، کوئن کاستلز و توماس کامینسکی برای بلژیک بازی کرده. هر سه دروازه‌بان بلژیک، در تیم‌های حاضر در نیمه دوم جدول پنج لیگ معتبر بازی کرده‌اند و هیچکدام عملکردی بهتر از یک دروازه‌بان معمولی را ثبت نکرده‌اند.

رومانی

سرمربی: ادوارد یوردانسکو

کاپیتان: نیکولای استانکیو

عملکرد در دور مقدماتی: ۱۰ بازی، ۶ برد، ۴ تساوی، صفر شکست، ۱۶ گل زده و ۵ گل خورده

اولین حضور در مسابقات: ۱۹۸۴

عملکرد در یورو ۲۰۲۰: صعود نکردند

میانگین سنی در دور مقدماتی: ۲۷.۴ سال

بیش‌ترین بازی در لیست فعلی: نیکولای استانکیو با ۷۰ بازی

بیش‌ترین گل در لیست فعلی: نیکولای استانکیو با ۱۴ گل

سبک بازی رومانی

رومانی در دور مقدماتی بدون گل خورده و بالاتر از سوئیس به این مسابقات صعود کرد. آن‌ها در دور مقدماتی یورو ۲۰۱۶ نیز عملکرد مشابهی را ثبت کرده بودند و آن زمان آنجل یوردانسکو، پدر سرمربی فعلی رومانی روی نیمکت تیم ملی کشورش قرار داشت. ادوارد، سرمربی فعلی رومانی در ۲۴ بازی خود روی نیمکت این تیم تنها ۶ بار شکست خورده است. در مرحله مقدماتی، تنها پرتغال کلین‌شیت‌های بیش‌تری از رومانی داشت و بخشی از این عملکرد دفاعی فوق‌العاده، به خاطر شیوه ۱-۴-۱-۴ آن‌هاست. سبکی که دفاع در آن از میانه میدان دنبال می‌شود و بازیکنان تیم سریعاً از پرس به دفاع تغییر شکل می‌دهند.

در دور مقدماتی، رومانی از حیث قطع توپ در رده دوم و در شاخص تکل در رده سوم جام قرار گرفت که آمار فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها محسوب می‌شود. این، نشان‌دهنده بازی پرفشار رومانیایی‌ها در فاز دفاعیست. در خط حمله نیز رویکرد رومانی، بیش از آنکه به کنترل بازی مربوط باشد روی حمله سریع و بازی ترکیبی بین بازیکنان کناری به ویژه وینگرها و مدافعین کناری متمرکز است.

بازیکن کلیدی رومانی

رومانی ستاره‌های زیادی در ترکیب خود ندارد اما بازیکن کلاس بالای این تیم، رادو دراگوشین ۲۲ ساله است. مدافع تاتنهام که در کنار آندری بورکا، در هر ۱۰ بازی دور مقدماتی به طور ثابت بازی کرد. رومانی، در هفت مسابقه از ۱۲ دیداری که دراگوشین در آن به طور کامل بازی کرده کلین‌شیت کرده است و در سبک بازی آن‌ها، داشتن چنین مدافعی که در دفع توپ موفق عمل کند بسیار کلیدیست.

نقطه ضعف رومانی 

تمرکز بالای رومانی روی ضدحملات و ناتوانی در تسلط بر توپ و میدان می‌تواند برای آن‌ها دردسرساز باشد. همچنین حضور تنها سه بازیکن با سابقه بازی در لیگ قهرمانان اروپا و دو بازیکن با سابقه حضور در یورو، نشان از بی‌تجربگی رومانیایی‌ها در این رقابت‌ها دارد. همچنین نبود یک گلزن بالفطره در ترکیب رومانی احساس می‌شود. ۱۶ گل این تیم در مرحله مقدماتی، بین ۹ بازیکن تیم تقسیم شد و دنیس مان، بهترین گلزن آن‌ها با ۴ گل زده بود. 

اوکراین

سرمربی: سرگی ربروف

کاپیتان: آندری یارمولنکو

عملکرد در دور مقدماتی: ۱۰ بازی، ۶ برد، ۲ تساوی، ۲ شکست، ۱۵ گل زده و ۱۰ گل خورده(صعود از طریق پلی‌آف)

اولین حضور در مسابقات: ۲۰۱۲

عملکرد دوره قبل: حذف در یک چهارم نهایی 

میانگین سنی در دور مقدماتی: ۲۶.۱ سال سن

بیش‌ترین بازی در لیست فعلی: آندری یارمولنکو با ۱۱۸ بازی

بیش‌ترین گل زده در لیست فعلی: آندری یارمولنکو با ۴۶ گل زده

 

سبک بازی اوکراین

پس از جام جهانی ۲۰۰۶، عملکرد اوکراین در دوره قبلی یورو بهترین آمار آن‌ها در یک تورنمنت معتبر بود. در آن تورنمنت، آندری شوچنکو سرمربی اوکراین بود که جای خود را به اولکساندر پتراکوف داد. پتراکوف، نتوانست موجب صعود تیم به جام جهانی ۲۰۲۲ شود و حالا برای ۱۲ بازی است که سرگی ربروف هدایت تیم ملی را برعهده دارد. اوکراین پس از سومی در گروهی که فینالیست‌های دوره قبل در آن حضور داشتند، با برتری مقابل بوسنی هرزگوین و ایسلند در پلی‌آف راهی این مسابقات شده است. آن‌ها با تیمی جوان راهی مسابقات می‌شوند که در مرحله مقدماتی، کم‌ترین میانگین سنی را ثبت کردند.

به جز دیدار تدارکاتی مقابل آلمان که این تیم با سیستم ۱-۴-۵ بازی کرد، اوکراینی‌ها معمولاً با سیستم ۳-۳-۴ راهی زمین می‌شوند. در این ترکیب، اولکساندر زینچنکو به عنوان بازیکن شماره ۸ در خط میانی بازی می‌کند و ویتالی میکولنکو بازیکن اورتون به عنوان مدافع چپ در ترکیب حضور دارد. در این سیستم پاس‌های کوتاه برای خلق موقعیت و ارسال‌های بلند برای مهاجم یا وینگر، رویکرد آن‌ها برای خروج از پرس خواهد بود. انتظار می‌رود که در هنگام دفاع حریف، مدافعین کناری اوکراین بالا بازی کنند تا وینگرهای تیم با حضور در نیم‌فضا، فاصله کم‌تری با مهاجم تیم داشته باشند. بازیکن پست ۶ خط میانی نیز بین دو بازیکن دفاعی قرار می‌گیرد تا اوکراینی‌ها در هنگام بازی‌سازی شکل ۵-۲-۳ به خود بگیرند.

با حضور سه یا چهار بازیکن در محوطه جریمه، هدف اصلی اوکراین برای گلزنی از روی ارسال‌ها و کاتبک‌هاست. در هنگام دفاع، معمولا اوکراین با دفاع از عقب زمین وارد میدان می‌شود و در صورت دفاع از میانه میدان، سیستم اوکراین تبدیل به ۱-۴-۱-۴ خواهد شد.

بازیکن کلیدی اوکراین

با وجود حضور بازیکنان مختلف در پنج لیگ معتبر اروپایی، هیورهی سوداکوف هافبک ۲۱ ساله شاختار دونتسک از نام‌های جذاب اوکراین در این لیست است. او به عنوان یک بازیکن شماره ۱۰ دوپا، یک پاسور خلاق محسوب می‌‌شود اما توانایی فیزیکی بالایی هم دارد. با حضور در اکثر دقایق بازی‌های اوکراین در مقدماتی، انتظار می‌رود که او یکی از بازیکنان کلیدی اوکراین باشد.

نقطه ضعف اوکراین 

شروع ضعیف در نیمه اول رقابت‌ها مقابل رقبای بزرگی چون بلژیک می‌تواند نقطه ضعف اوکراین باشد. تیمی که از سال ۲۰۲۲ در خانه بازی نکرده، در نیمه اول ۹ گل دریافت کرده و ۵ گل به ثمر رسانده است. چهار برد از شش برد آن‌ها در مرحله مقدماتی و به طور ویژه دو برد در مرحله پلی‌آف، از کامبک اوکراینی‌ها به دست آمده. این، می‌تواند نکته مثبتی برای تیم از لحاظ روانی و فنی هم باشد اما ممکن است در طول جام به ضرر اوکراین تمام شود.

اسلواکی

سرمربی: فرانچسکو کالزونا 

کاپیتان: میلان اشکرینیار

عملکرد در دور مقدماتی: ۱۰ بازی، ۷ برد، یک تساوی، دو شکست، ۱۷ گل زده و ۸ گل خورده

اولین حضور در یورو: ۱۹۶۰(بخشی از چکسلواکی)

عملکرد یورو ۲۰۲۰: حضور در دور گروهی 

میانگین سنی در دور مقدماتی: ۲۹.۹ سال 

بیش‌ترین بازی در لیست فعلی: پتر پکاریک با ۱۲۹ بازی

بیش‌ترین گل در لیست فعلی: جوراج کوچکا با ۱۴ گل زده

سبک بازی اسلواکی

فرانچسکو کالزونا امیدوار است که در یورو، عملکرد بهتری به نسبت فصل باشگاهی خود در تیم ناپولی داشته باشد. او که سومین سرمربی فصل ناپلی‌ها بود، همزمان به طور دائمی هدایت تیم ملی اسلواکی را هم بر عهده داشت. او نتوانست باعث بازگشت ناپولی به رده‌های بالایی سری آ شود و این تیم تبدیل به بدترین مدافع عنوان قهرمانی تاریخ سری آ شد. کالزونا وقتی در سال ۲۰۲۲ به عنوان سرمربی اسلواکی انتخاب شد، این تیم را گروهی ناامید می‌دید که به توانایی‌های خود هیچ باوری ندارند. بین ۲۵ تا ۳۰ بازیکن از ۱۲ لیگ مختلف با ذهنیت‌های متفاوت، در ترکیب اسلواکی حضور داشتند و هماهنگی این بازیکنان برای ایجاد یک روحیه تیمی، سخت‌ترین کار کالزونا بود. کالزونا که در پنج بازی ابتدایی خود به برد نرسیده بود، با ۷ پیروزی در ۱۰ مسابقه مقدماتی تیم را به یورو ۲۰۲۴ رساند.

اسلواکی، مسن‌ترین تیم رقابت‌های مقدماتی بود؛ در ترکیب این تیم ۱۱ بازیکن از یورو ۲۰۲۰ و شش بازیکن از یورو ۲۰۱۶ حضور دارند. سیستم تیم اسلواکی مشابه اکثر تیم‌های جام خواهد بود؛ سیستم ۳-۳-۴ در حمله و ۱-۴-۱-۴ در خط دفاع. با حضور استانیسلاو لوبوتکا در قلب خط میانی، می‌توان شباهت‌هایی را در سبک بازی اسلواکی و ناپولی ۲۰۲۲/۲۰۲۳ مشاهده کرد. شیوه بازی‌سازی این تیم، از الگوها پیروی می‌کند. حتی در زمان مواجهه شدن با پرس سنگین، مدافعان اسلواکی با صاحب توپ کردن بازیکنان خط میانی، به دنبال آزاد کردن مدافعین کناری و وینگرها هستند. اگر این شیوه بازی توسط حریف آنالیز شود، آن‌ها به دنبال آزاد کردن بازیکنان خط میانی خود خواهد بود یا به طور مستقیم مهاجم نوک تیم را صاحب توپ می‌کنند. اینکه اسلواکی رکورددار بیش‌ترین خطای متحمل شده و آفساید در دور مقدماتی بوده، نشان‌دهنده راحتی بازیکنان خط دفاعی این تیم با بازیسازی از عقب زمین است‌.

بازیکن کلیدی اسلواکی

۹ بازیکن از اعضای لیست فعلی اسلواکی سابقه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را دارند؛ مانند میلان اشکرینیار مدافع پاری‌سن‌ژرمن، مارتین دوبراوکا دروازه‌بان نیوکاسل و هافبک ناپولی یعنی لوبوتکا. این سه بازیکن، ستون های اسلواکی هستند و دفاع چپ این تیم یعنی دیوید هنکو نیز یکی از بازیکنان کلیدی اسلواکی در جام خواهد بود. بازیکنی که برای فاینورد، در قلب خط دفاعی بازی می‌کند اما در ترکیب اسلواکی، با قدرت بالای بازی‌سازی خود در سمت چپ نقشی کلیدی خواهد داشت. او تنها بازیکن اسلواکی در دور مقدماتی بود که در هر ۱۰ بازی به میدان رفت.

نقطه ضعف اسلواکی

تیم اسلواکی با تفکری بسیار دفاعی در بازی‌های قبلی خود حضور پیدا کرده است. با وجود درست بودن این رویکرد برای تیمی مانند اسلواکی در یورو، این تیم از فقر بازیکن گلزن رنج می‌برد. به جز به ثمر رساندن چهار گل در دیدار مقابل ایسلند، ولز و سن مارینو در شش بازی اخیر، این تیم در دور مقدماتی حتی یک بار هم بیش از سه بار گلزنی نکرد. دو گلزن برتر اسلواکی زیر نظر کالزونا، لوکاس هارالسین و یوراچ کوچکا هستند که با چهار گل زده، بهترین گلزنان اسلواکی هستند. یک وینگر و یک هافبک مرکزی که از این پست‌ها، انتظار گلزنی نمی‌رود.

برچسب ها
کد خبر : 8277
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران
کاربر میهمان

سارا - 3 ماه پیش

اسلواکی 2_1 اوکراین
2 1
پربازدیدترین اخبار