loader
11:38
0
کد خبر : 10195

آنالیز ویژه/ تقلب به سه شیرها؛ پاشنه آشیل اسپانیا کجاست؟

اختصاصی/ بی تردید اسپانیا باکیفیت‌ترین تیم یورو ۲۰۲۴ بوده و انتظار می‌رود آنها امشب در فینال این رقابت‌ها انگلیس را شکست بدهند؛ هرچند این تیم چند نقطه ضعف بزرگ دارد که تیم گرت ساوتگیت می‌تواند از آنها استفاده کند.

آنالیز ویژه/ تقلب به سه شیرها؛ پاشنه آشیل اسپانیا کجاست؟

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، تیم ملی انگلیس در مسیر رسیدن به فینال یورو ۲۰۲۴، مسیر نسبتا آسان و ساده‌ای داشت اما حالا در بازی فینال، شرایط برای آنها متفاوت است و باید امشب مقابل تیمی به میدان بروند که از نظر اکثر هواداران، بهترین تیم حاضر در یورو محسوب می‌شود.

اسپانیا حریف یکشنبه شب سه شیر در فینال یورو ۲۰۲۴ است. همه ما بازی‌های تیم لوئیز دلافوئنته را دیده‌ایم و می‌دانیم آن‌ها واقعا تیم خوبی هستند؛ بهترین تیم یورو ۲۰۲۴، با منسجم‌ترین پرس‌ها و برترین مهاجمان که همه به درستی انتظار دارند که در پایان بازی فینال، جام قهرمانی را در دستان آنها ببینند.

اسپانیایی‌ها می‌دانند چگونه قهرمان شوند

باشگاه‌های اسپانیایی یا تیم ملی اسپانیا در ۲۳ سال گذشته، در ۲۶ فینال از جمله فینال‌ جام‌جهانی، فینال یورو، لیگ قهرمانان یا لیگ اروپا حضور داشته‌اند و هر بار قهرمان شده‌اند. تنها دفعاتی که شاهد ناکامی یک تیم اسپانیایی در فینال بوده‌ایم، در مصاف آنها با یک حریف اسپانیایی دیگر در فینال بوده است.

با در نظر گرفتن این نکات، به بررسی این موضوع پرداختیم که انگلیسی‌ها چطور می‌توانند به این رکورد تاریخی و حیرت‌انگیز غلبه کنند (لازم به ذکر است که ۹ تا از این فینال‌ها که با برد اسپانیایی‌ها به پایان رسیده، مقابل حریفان انگلیسی بوده). انگلیس در صورتی که بتواند امشب در فینال اسپانیا را از پیش رو بردارد، به اولین قهرمانی‌اش در یک تورنمنت بزرگ و بین‌المللی فوتبال مردان از سال ۱۹۶۶ خواهد رسید.

نقاط ضعف بهترین تیم یورو ۲۰۲۴

اگر طرفدار انگلیس هستید، برایتان خبرهای خوبی داریم. لاروخا با اینکه چشمگیرترین تیم یورو ۲۰۲۴ بوده اما نقاط ضعف مهمی دارد.

ضعف شدید در فاز دفاعی

برخلاف انگلیس، موفقیت اسپانیا در یورو ۲۰۲۴ بر پایه ارائه فوتبال هجومی و بازی در زمین حریف است اما آن‌ها در بازی‌های نزدیک با نمایش‌های دفاعی، محکم و قوی عمل نمی‌کنند. در تورنمنت‌های فوتبالی، گاهی این موضوع مطرح می‌شود که دفاع سختگیرانه در طول مسابقات ارزش به مراتب بیشتری خواهد داشت. باید این را در نظر داشت که دفاع اسپانیا به اندازه خط حمله آنها قوی نیست و لاروخا در خط دفاعی، عملکرد حیرت انگیزی نداشته است.

شوت‌های زده شده به سمت دروازه اسپانیا در هر بازی‌شان در یورو ۲۰۲۴، ارزش گل مورد انتظاری برابر با ۱.۰۹ (xG) داشته که از این حیث، آن‌ها در میانه جدول ۲۴ تیم حاضر در این رقابت‌هاست اما در بین ۸ تیمی که به مرحله یک چهارم نهایی یورو رسیده‌اند، از آخر دوم هستند!

البته در برخی بازی‌ها هم اسپانیایی‌ها آن‌قدر بر توپ تسلط داشته‌اند که حریفانشان به سختی می‌توانستند شوتی به سمت دروازه‌شان بزنند. مثل پیروزی ۱-۰ اسپانیا مقابل ایتالیا در دور گروهی که ایتالیایی‌ها در آن بازی، فقط چهار شوت به ارزش مجموع فقط ۰.۱۶ xG (گل مورد انتظار) داشتند.

اما بازی‌هایی هم در یورو ۲۰۲۴ بوده که اسپانیا در خط دفاعی ضعیف ظاهر شده. از ۱۳ تیمی که بیشترین تعداد گل مورد انتظار xG را در بازی‌های یورو ۲۰۲۴ ثبت کرده‌اند، نام دو تیمی که مقابل اسپانیا قرار گرفته‌اند، دیده می‌شود (ضریب گل مورد انتظار ۲.۳۸ در مقابل کرواسی و ۲.۱۵ در مقابل آلمان). تنها تیم دیگری که بیش از ۲ بار در این لیست حضور دارد، گرجستان است.

اسپانیایی‌ها در سه بازی از شش بازی خود (مقابل فرانسه، آلمان و کرواسی) از نظر گل مورد انتظار عملکرد بهتری داشته‌اند. این بدان معناست که آنها در کنار اینکه موقعیت‌های زیادی خلق می‌کنند، ممکن است فرصت‌های زیادی را هم از دست بدهند. به همین دلیل انگلیسی‌ها باید از فرصت‌هایی که به دست می‌آورند نهایت بهره را ببرند؛ چون دو گلی که آنها دریافت کرده‌اند (بدون درنظر داشتن گل به خودی‌ها) از امید گل رقبا (xGA) ۶.۵ نشان می‌دهد که گل زدن به اونای سیمون به چیز خاصی نیاز دارد.

عدم اطمینان در مرکز دفاع

رابین لونورماند به عنوان گزینه اصلی حضور در کنار آیمریک لاپورت در قلب خط دفاع اسپانیا، پا به به یورو ۲۰۲۴ گذاشت اما او در فصل گذشته عملکرد متقاعد کننده‌ای در رئال سوسیداد نداشته و عملکردش در یورو ۲۰۲۴ هم آنچنان چشمگیر نبوده است.

بخشی از داستان به این برمی‌گردد که او در تیم باشگاهی‌اش در سمت چپ دفاع مرکزی بازی می‌کند اما در ترکیب لاروخا، در سمت راست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تورنمنت، او چند گاف بد داشته؛ از جمله تلاشش برای مهار ارسال وینگر گرجستان که منجر به یک گل به خودی شد و یا تعویضش در بین دو نیمه دیدار مقابل آلمان، بعد از دریافت یک کارت زرد زودهنگام که در نهایت باعث شد او در نیمه‌نهایی قادر به همراهی تیمش نباشد.

حالا لونورماند برای بازی فینال می‌تواند تیمش را همراهی کند اما احتمالا دلافوئنته، ناچو را که در دیدار نیمه‌نهایی مقابل فرانسه در ترکیب اصلی قرار گرفت، در ترکیب اصلی تیمش نگاه دارد. او در بازی با فرانسه نمایش قابلی قبولی داشت اما مسلما بازیکنی نیست که گزینه اول و اصلی سرمربی‌اش باشد و دلیل آن هم تا حد زیادی این است که او در بازی با توپ خوب نیست.

ناچو مدافع خوبی است اما او هم مثل لونورماند، به راحتی در بازی‌های خارج از محوطه دفاعی، قادر به پیشروی نیست و در این امر، بدتر از لاوپرت عمل می‌کند. ناچو در ۲۵۵ دقیقه‌ای که در این تورنمنت بازی کرده، فقط ۷ پاس رو به جلو داده و این درحالی است که لاپورت به طور متوسط در هر ۹۰ دقیقه، ۵.۸ پاس مشابه داشته. حالا انگلیسی‌ها می‌توانند انتخاب کنند که ناچو را تحت فشار قرار بدهند یا دست‌کم اسپانیا را مجبور کنند بازی را از طریق او پیش بگیرند که این ترفند باعث اختلال در روند بازی‌سازی لاروخا خواهد شد.

اسپانیا در دو بازی اخیرش مقابل آلمان و فرانسه با نتیجه ۱-۲ به پیروزی رسیده است. در هر دوی این بازی‌ها، تیم دلافوئنته به جای اینکه در جستجوی یک گل دیگر رو به جلو حرکت کند، به دنبال محافظت از چیزی بود که به دست آورده؛ این بدان معناست که آنها زمین را رها کرده و اجازه خلق موقعیت را به حریفانشان می‌دهند. در اینجا می‌توانید ببینید که آنها در ادامه کار، چقدر کم از خطوط مسطح در نمودارهای xG خود بهره برده‌اند.

آلمان زمانی که فلوریان ویرتز بازی را به تساوی کشاند، از این موقعیت بهره برد و فرصت‌های متعددی داشتند تا در ۹۰ دقیقه کار را تمام کنند.

در بازی اسپانیا - فرانسه هم کیلیان امباپه یک فرصت طلایی برای به تساوی کشیدن بازی را از دست داد و علاوه بر او، شوامنی و تئو هرناندز هم موقعیت‌های خوبی داشتند.

از سوی دیگر، اسپانیا به ندرت در این بازی‌ها خلق موقعیت کرد و در این دو بازی، ۱۰۴ دقیقه از حریفان‌شان پیش افتادند؛ هر چند در این مدت فقط ۵ شوت زدند اما به حریفان اجازه دادند ۱۹ شوت بزنند. بنابراین، حتی اگر اسپانیا در بازی فینال از انگلیس جلو هم بیفتد، کار تمام نخواهد شد و قطعا انگلیس فرصت‌های متعددی برای بازگشت به جریان بازی خلق خواهد کرد.

نشتی در میانه میدان

اسپانیا خوش‌شانس است که بهترین هافبک ممکن یعنی رودری را در وسط میدان دارد که می‌تواند توپ‌های زیادی را بازیابی کند. حضور او به این معناست که اسپانیا می‌تواند مهره‌های بیشتری را نسبت به دیگر تیم‌ها در خط حمله داشته باشد. آنها می‌توانند بار مسئولیت زیادی را روی دوش او بگذارند، چرا که او بهترین بازیکن دنیا در جمع کردن آشفتگی‌ها و گاف‌های هم تیمی‌هایش است.

رودری به فابیان رویز کمک کرد تا در یورو ۲۰۲۴ شکوفا شود و فقط دنی اولمو بیشتر از او گل زده و پاس گل داده. رویز با هدایت تیم تا یک سوم پایانی و پرس تهاجمی، باعث شده اسپانیا در حمله بسیار مؤثر و تاثیرگذارتر باشد. فابین در یک سوم هجومی زمین با ۱۲ بار، دو برابر هر بازیکن دیگری در یورو ۲۰۲۴ مالکیت توپ را در اختیار داشته است.  

قدرت پرسینگ اسپانیا، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آنهاست. آن‌ها در رتبه اول در بین همه تیم‌ها از نظر بازیابی توپ در یک سوم دفاعی حریف (۶۶)، بازیابی توپ در یک سوم دفاعی حریف که منجر به شوت می‌شود (۱۳) و بازیابی توپ در یک سوم دفاعی حریف منجر به گل (۲) قرار دارند.

اگر انگلیس بتواند از این فشار فرار کند، ممکن است فضایی برای عبور از هر دو طرف رودری وجود داشته باشد. اگر فیل فودن و بلینگهام بتوانند از این فواصل توپ را عبور دهند، ممکن است انگلیس راهی برای رسیدن به گل پیدا کند.

نداشتن بازیکنان تعویضی مناسب روی نیمکت

دنی اولمو به‌عنوان بازیکنی که از روی نیمکت ذخیره وارد زمین می‌شود، با دو گل و یک پاس گل، موثرترین بازیکن ذخیره یورو ۲۰۲۴ بوده است اما با مصدومیت پدری و غیبتش در فینال یکشنبه، به حضور اولمو در ترکیب اصلی لازم خواهد بود. این به خودی خود، مشکلی نیست و مشکل بزرگ‌تر آنجاست که آنها گزینه‌ای به جز اولمو ندارند که از روی نیمکت به بازی بیاد در تغییری در روند مسابقه ایجاد کند. این تغییر باعث ضعیف شدن گزینه‌های تهاجمی اسپانیا روی نیمکت ذخیره‌ها خواهد شد.

میکل مرینو و میکل اویارزابال گزینه‌های باکیفیتی هستند که می‌توانند به حفظ مالکیت توپ کمک کنند. از سوی دیگر فران تورس تهدید بزرگی است؛ به جز این بازیکنان، اسپانیا مهره‌های چندانی برای اعمال تغییرات مناسبی از لحاظ تهاجمی ندارد.

آلوارو موراتا، کاپیتان و گزینه اول پست ۹ اسپانیا، تنها یک بار و آن هم در دقیقه ۲۹ بازی اول اسپانیا مقابل کرواسی برای تیمش گلزنی کرده؛ این بدان معناست که او ۳۵۷ دقیقه (سه دقیقه کمتر از ۶ ساعت) را بدون گل سپری کرده است.

او حتی از دقیقه ۵۸ بازی دوم ماتادورها حتی یک شوت به سمت دروازه حریفان نداشته؛ یعنی چهار ساعت و ۲۱ دقیقه از آخرین باری که دروازه‌بان تیم‌های حریف را به دردسر انداخته، می‌گذرد؛ این درحالی است که موراتا معمولاً فرصتی را از دست نمی‌دهد؛ بلکه به ندرت فرصتی برایش فراهم می‌شود.

مهاجمان زیادی در اردوی اسپانیا حضور دارند؛ اما بعید به نظر می‌رسد که د لا فوئنته از هیچ یک از آنها در بازی فینال استفاده کند؛ الکس بائنا، خوسلو، آیوزه پرز و فرمین لوپز، روی هم رفته تنها ۱۵۵ دقیقه در این دور از رقابت‌های یورو بازی کرده‌اند و ۱۰۹ دقیقه از این زمان، در مرحله گروهی و در مصاف با آلبانی رقم خورده.

اگر انگلیس بتواند تا در زمان نیاز به اعمال تغییرات در جریان بازی بماند، این احتمال وجود دارد که قدرت اسپانیا به تدریج کم و کمتر شود. 

برچسب ها
کد خبر : 10195
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار