loader
01:17
0
کد خبر : 1239

تمام معجزه‌های هکتور کوپر در دنیای مربیگری

اختصاصی / سرمربی آرژانتینی تیم ملی سوریه در آخرین معجزه‌اش در دنیای فوتبال، برای اولین بار در طول تاریخ این تیم را به مرحله یک هشتم پایانی جام ملت‌های آسیا رساند.

تمام معجزه‌های هکتور کوپر در دنیای مربیگری

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، هکتور کوپر سرمربی نام آشنای تیم ملی سوریه متولد سال ۱۹۵۸ در شهر سانتافه در آرژانتین است. کارنامه کاری او در دنیای مربیگری  بسیار گسترده و هیجان‌انگیز است. او از سال ۱۹۹۳ که کفش‌هایش را آویخت و وارد عرصه مربیگری شد و هدایت اوراکان را در دست گرفت، تا به امروز هدایت یازده تیم باشگاهی و پنج تیم ملی را در دست داشته و در بسیاری از این تیم‌ها، توانسته رکوردهای ثبت شده توسط خودش را جابجا کند.

رویا پشت رویا

کوپر بعد از برد ۰-۱ تیمش مقابل هند که باعث شد تا سوریه برای اولین بار در طول تاریخ به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا صعود کند، در صحبت‌هایی گفت:« این رویایی است که محقق شد. ما به جام ملت‌های آسیا صعود کردیم و رویای بعدی‌مان، رسیدن به مرحله یک هشتم پایانی بود. می‌دانیم که تیمهای بزرگی هستند که آنچه ما به آن دست یافتیم برایشان کار بزرگی نیست ولی رسیدن به این مرحله برای ما اتفاق بزرگی است.»

تیم ملی سوریه در شرایطی در رده ۹۱ رنکینگ فیفا قرار دارد که این کشور با بحران جنگ دست و پنجه نرم می‌کند ولی این سرمربی آرژانتینی با عقاب‌های سوری تاریخ ساز شده و این تیم را به مرحله یک هشتم پایانی رساند تا در این دور مقابل ایران قرار بگیرند.

کوپر ادامه داد: « برخی از بازیکنان تیممان با بحران‌هایی مرتبط با جنگ دست و پنجه نرم می‌کردند. تقریبا ۷۰% از آنها چنین مشکلاتی دارند و سختی‌های زیادی کشیده‌اند ولی حس می‌کنم که این توان را دارند که بر مشکلات غلبه کنند.»

تیم ملی سوریه در هفتمین حضورش در جام ملت‌های آسیا توانست تا به لطف کوپر، رکوردهایش را بهبود ببخشد و همه اینها نتایج تلاشهای کوپری است که بیش از سی سال است که در دنیای مربیگری افتخار آفرینی می‌کند.

افتخارات کوپر در دنیای مربیگری

این سرمربی بزرگ اولین جام قهرمانی مهمش را در سال ۱۹۹۶ با باشگاه لانوس در فوتبال آمریکای جنوبی کسب کرد و با این تیم به قهرمانی جام کونمبول رسید.

ماجراجویی موفق در مایورکا

او در اولین ماجراجویی اروپایی‌اش در مایورکا (بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹)، هدایت تیمی را در دست گرفت که تازه به رقابت‌های لالیگا رسیده بود و در فصل اولش با این تیم، آنها را به فینال جام حذفی رساند و رقابت‌های لالیگا را در رده پنجم به پایان برد. آنها در فینال جام حذفی هم در ضربات پنالتی مغلوب بارسلونا شدند.

در آگوست سال بعد، آنها در سوپرکاپ اسپانیا مقابل بارسلونا قرار گرفتند و جام قهرمانی را مال خود کردند. مایورکای کوپر در فصل ۹۹-۱۹۹۸ در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا شرکت کرد و در جام برندگان جام اروپا با نتیجه ۱-۲ مغلوب لاتزیو شد.

هدایت والنسیا

کوپر از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ هدایت والنسیا را در دست گرفت و با این تیم به افتخارات متعددی رسید؛ از قهرمانی در سوپرکاپ در سال ۱۹۹۹ تا حضور در دو فینال متوالی لیگ قهرمانان اروپا که البته در هر دوی این فینال‌ها بازنده بودند. در فینال سال ۲۰۰۰ پاریس، رئال مادرید ۰-۳ از سد والنسیای کوپر عبور کرد و در سال ۲۰۰۱ در سن سیرو، بایرن مونیخ در ضربات پنالتی مانع از رسیدن جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به کوپر و شاگردانش شد.

کوپر در سال ۲۰۱۸ در گفتگو با لاناسیون گفت:« می‌گویند که من بازنده فینال‌ها هستنم و من می‌گویم که حق با آنهاست. بله من بازنده فینال‌ها هستم. می‌توانم بگویم که والنسیایی که در لیگ قهرمانان اروپا بی‌تجربه بود، در آن دو فینال به سد بایرن و رئال مادریدی برخورد که بیشترین افتخارات اروپایی را داشتند. وقتی هم مربی مایورکا بودم، به لاتزیوی ویری و ندود برخوردیم ولی بله..من سرمربی بازنده در فینال‌ها هستم. دیگر چه می‌توانم بگویم؟ شاید خوشتان بیاید و یا نه.. ولی مورینیو قابلیت‌های حیرت‌انگیزی دارد: او تمام جامها را فتح کرده. من این قابلیت و توانایی را ندارم. یک بحث رسیدن تا فینال است و بحث دیگر پیروزی در آن فینال.»

گرچه کوپر نتوانست با والنسیا به جام قهرمانی برسد ولی موفق شد تا کاری را با والنسیا کند که در مایورکا نیز همین کار را انجام داده بود: تبدیل این تیم‌ها از یک تیم ناشناس و گمنام به یک تیم شناخته‌شده و تاریخ‌ساز.

تحقق رویای مصری‌ها

کوپر در طول دوران ماجراجویی‌اش در تیم ملی مصر نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد. او که در بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ هدایت تیم ملی مصر را برعهده داشت، در بازی فینال جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۷، شاهد باخت ۲-۱ تیمش مقابل کامرون بود ولی بعد از آن توانست با فرعون‌ها یک گام تاریخی برداشته و به حسرت ۲۸ ساله آنها برای رسیدن به جام جهانی پایان دهد و با تیم ملی مصر به جام جهانی ۲۰۱۸ برسد که این اولین حضور آنها در جام جهانی بعد از رقابت‌های جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بود.

خود کوپر درباره حضور در جام جهانی با مصر گفت: « من در یک فینال فوق‌العاده پیروز شدم: با مصر به جام جهانی رفتم و هفتاد میلیون نفر را خوشحال کردم.»

خلق معجزه با سوریه

حالا نوبت این است تا این مرد جادوگر آرژانتینی، شادی را به خانه سوری‌ها ببرد. او و شاگردانش موفق شدند تا تیم ملی سوریه را برای اولین بار در طول تاریخ به مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا برسانند و البته کوپر رویاهای بزرگی برای این تیم در سر دارد:« ما نمی‌خواهیم همینجا متوقف شویم. شاگردانم فداکاری‌های زیادی انجام دادند و خوشحالم که توانسته‌ایم ملت سوریه را خوشحال کنیم.»

 

برچسب ها
کد خبر : 1239
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار