loader
10:38
0
کد خبر : 541

لشکری که از خاکستر برمی‌خیزد؛ بی‌توجهی فلسطین به ناعدالتی‌ها

اختصاصی / دروازه‌بان تیم ملی فلسطین اعلام کرده که آنها برای رساندن پیغام ملتشان در جام ملت‌های آسیا بازی خواهند کرد.

لشکری که از خاکستر برمی‌خیزد؛ بی‌توجهی فلسطین به ناعدالتی‌ها

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، فوتبال در فلسطین مدتهاست که واقعیت‌های سیاسی در زمین چمن را بازتاب می‌دهد. گرچه تاریخچه فوتبال در این کشور به دهه ۱۹۲۰ برمی‌گردد ولی فیفا تا سال ۱۹۹۸، اتحادیه فوتبال فلسطین را به رسمیت نمی‌شناخت. 

در نهایت فیفا یکی از باسابقه‌ترین سازمان‌هایی است که نهادی تحت عنوان فلسطین را در سطح بین‌المللی به رسمیت پذیرفت.

حضور فلسطین در مسابقات بین‌المللی

در سال ۲۰۱۱، تیم ملی مردان فلسطین، اولین بازی‌اش در مرحله مقدماتی جام جهانی را در ورزشگاه بین‌المللی فیصل‌الحسینی در خارج از رام‌الله برگزار کرد و کمی بعد تیم ملی فوتبال زنان و لیگ حرفه‌ای فوتبال در این کشور در کرانه باختری راه‌اندازی شد.

اما بحران اسرائیل-فلسطین هرگز دست از سر فوتبال برنداشت. برای سال‌ها، بازیکنان غزه از سفر کردن به خارج از نوار غزه برای حضور در مسابقات بین‌المللی منع می‌شدند.

سوزان شلبی، نایب رئیس اتحادیه فوتبال فلسطین در این باره گفته:« قبل از آغاز جنگ در غزه، قانون این بود که همه اجازه‌های ورود و خروج افراد، رد شود. این رد کردن اجازه‌ها، یک قانون بود. اما الان چیزی نیست. شما حتی نمی‌توانید یک گربه را از غزه خارج کنید.»


در این میان فیفا کجاست؟

محدودیت‌های سخت‌تر و ایست‌های بازرسی متعدد باعث شد تا لیگ کرانه باختری بعد از برگزاری تنها چند بازی به تعلیق درآمده و مقرهای المپیک و فدراسیون فوتبال فلسطین در غزه تخریب شده‌اند. ده‌ها بازیکن، مربی و کادر فنی فلسطینی در بمباران‌های غزه توسط اسرائیل کشته شده‌اند که طبق گفته خانم شلبی تعداد کشته‌های فوتبالی فلسطین دست‌کم ۷۱ بازیکن است که البته به اعتقاد او، این آمار به مراتب بالاتر از اینهاست.

در جنگ‌های قبلی غزه، زیرساخت‌های فوتبالی، به ویژه استادیوم‌ها از سوی اسرائیلی‌ها هدف قرار می‌گرفتند. در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴، اسرائیل مدعی شد که گروه‌های مسلح فلسطینی از زمین‌های فوتبال برای پرتاب موشک استفاده می‌کنند و از همین رو هدف قراردادن این زمین‌های چمن اقدامی قانونی بوده است.

اما حمله به استادیوم‌های فوتبال، با انتقادات فراوان جوامع بین‌المللی به ویژه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه بوده. ماه گذشته و زمانی که تصاویری از ورزشگاه آسیب دیده یرموک در شهر غزه که به شدت آسیب دیده بود منتشر شد، اتحادیه فوتبال فلسطین با ارسال نامه‌ای برای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، از آنها خواست تا واکنش نشان دهند ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.

شلبی که یکی از اعضای کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز هست، گفت:«فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ کاری انجام نمی‌دهند. این سازمان‌ها باید حداقل این اتفاقات را محکوم می‌کردند؛ اتفاقاتی که در غزه در حال وقوع است، از نظر من نسل‌کشی هستند ولی هیچ واکنش خاصی و هیچ پیغام واضحی دراین باره منتشر نشده است.»

واکنش‌های دوگانه

شلبی درعین حال به این نکته اشاره کرد که فیفا بلافاصله بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و تمام تیم‌های فوتبال روسیه را تحریم کرد.

او در این رابطه گفت: «چند روز طول کشید تا کمیته بین‌المللی المپیک و فیفا اقدام کنند؟ تنها ۴ روز... درست است؟ تمام تیم‌های روسی، حتی تیم‌های جوانان و پارا المپیک به حالت تعلیق درآمدند. این درحالی بود که هیچ مستندی درباره تجاوز به فوتبال دراین جنگ وجود نداشت. اما حالا تمام زیرساخت‌های فوتبالی در غزه ویران شده‌اند ولی کسی واکنشی نشان نمی‌دهد. این یک استاندارد دوگانه است.»


از خاکسترمان بلند خواهیم شد

با وجود تمام این مشکلات، فلسطین تیم قدرتمندی را به تورنمنت اعزام کرده تا برای سومین بار در جام ملت‌های آسیا حضور بیابند. در این میان رامی حماده، دروازه‌بان تیم ملی فلسطین امیدوار است که تیمش بتواند در بازی‌های مرحله گروهی به نتایج مطلوبی دست یافته و پدیده رقابت‌ها لقب گیرد. او در این رابطه گفت: «ببینید مراکش در جام‌جهانی چه کرد. هیچ کسی تصور نمی‌کرد که مراکش بتواند تا مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی پیش برود.»

شلبی بر این باور است که فلسطین هم این فرصت را دارد تا در جام ملت‌های آسیا خوش بدرخشد؛ دقیقا مثل عراق در جام ملت‌های ۲۰۰۷ که این تیم در شرایط جنگی، توانست قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. او در این رابطه گفت: «فلسطین شانس خوبی دارد تا کار بزرگی در آسیا انجام دهد. ما از خاکسترمان بلند خواهیم شد.»

از نظر حماده و دیگر بازیکنان تیم، انگیزه‌ها و دلایل آنها برای موفقیت بزرگ و قاطعانه است. او گفت: «من می‌خواهم بازی کنم تا همه بدانند که در کشورم چه اتفاقاتی در جریان است؛ تا همه بدانند که ما چه کسانی هستیم. ما انسانیم... دقیقا مثل شما.. ۲۳ هزار نفر کشته شده‌اند. مردم فکر می‌کنند که این فقط عدد و رقم است ولی هر عدد، عمر و جان یک انسان است. هر یک نفر از کشته‌ها، یک رویا داشت و هریک داستان زندگی خودش را داشت. به همین خاطر است که ما اینجا هستیم تا این پیام را به جهان بفرستیم و در عین حال فوتبال بازی کنیم.»

برچسب ها
کد خبر : 541
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار